Zomer discussietopic 2016

Topic gezien door 75392 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 29 mei 2016 - 22:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

vossejongk

Tja de VS.. in de winter bakken met sneeuw. Hier regen met 10+
In de zomer de ene hittegolf na de andere met tussendoor knallend onweer en alle randverschijnselen, hier regen met 15-20C....

Arend

Temperatuur aan de grond gaat hier hard onderuit. Het zal toch niet ...  :-\
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Armand

Ja, het is echt fris buiten niet normaal! Al wil dit totaal niet zeggen of de herfst en winter ook koud gaat verlopen.
Als we dan CFS bekijken zien we momenteel dat de afwijking qua temperatuur ten opzichten van normaal redelijk rond 0 ligt. Dat betekent dat dit model een redelijk normale winter voor Nederlandse begrippen voorspeld. Dit zegt natuurlijk nog steeds niet veel, maar afgelopen jaren zat CFS redelijk in de goede richting.

Van mij mag het wel, weer eens een normale tot koude winter. Extreem koud hoeft ook weer niet, gewoon wat leuke, lange koude periodes. Maar eerst nog wat zomerwarmte. Dat begint volgende week eigenlijk al, niet extreem warm maar gewoon aangenaam ;)

Overigens ziet het er best goed uit voor vallende sterren te spotten vannacht, weinig bewolking al nadert er vanuit W wel hoge bewolking

kurt76

Wat gaat dat de komende 10 + jaren worden voor onze seizoenen.
Met verminderde zonneactiviteit,meer wolken etc...
Ik begrijp het niet hoor het is precies of alle landen rond ons worden bespaard en hier hoor je,kouder,meer bewolking,natter,winderiger.
Enige positieve dat ik hieruit kan halen is dat die 15-16 graden van vandaag,ook de laagste temperatuur voor de komende 14 dagen is.
Als je daar al blij moet mee zijn.  :-\

kurt76

Citaat van: vossejongk op wo 10 aug 2016 - 21:46
Tja de VS.. in de winter bakken met sneeuw. Hier regen met 10+
In de zomer de ene hittegolf na de andere met tussendoor knallend onweer en alle randverschijnselen, hier regen met 15-20C....

Vraag me af hoe de VS hun winter en zomer was uitgedraaid als er geen El Nino was geweest,winters daarvoor waren bitter koud.
Het is toch niet teveel gevraagd he,juli en augustus lekker zonning en warm,juni maakt me weinig uit want de meeste zijn dan nog aan het werk.
En vroeger in september nog minstens 1 week lekker nazomer,allemaal verdwenen als sneeuw voor de zon.

Tam

Ik vind niet dat je NL kan vergelijken met de VS. Qua schaal is de VS meer ala Europa waarin net zo goed warme als koude extremen plaatsvinden.


TaL

Citaat van: Tam op do 11 aug 2016 - 14:04
Ik vind niet dat je NL kan vergelijken met de VS. Qua schaal is de VS meer ala Europa waarin net zo goed warme als koude extremen plaatsvinden.

Haha ja precies, aan de golfkust valt er nu enorm veel regen terwijl het in het westen al lang droog is. Dat is een soort van de Balkan vergelijken met Frankrijk. Zal ook wel zo'n situaties zijn tussen warm en koud.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Armand

Echt toch een van de eerste keren dat ik midden in de zomer, midden op de dag met van die koude, stijve handen van de fiets terug kom. Net maar even een kopje thee gezet om me weer op te warmen, het is nog net niet zo erg dat de verwarming aan moet...
Gelukkig gaan we vanaf morgen weer terug naar 20+

Kou vind ik opzicht niet eens zo erg, best lekker eigenlijk, maar niet in de zomer. Ik heb het liefst de elementen gewoon in hun eigen seizoenen ;)

kurt76

Citaat van: Tam op do 11 aug 2016 - 14:04
Ik vind niet dat je NL kan vergelijken met de VS. Qua schaal is de VS meer ala Europa waarin net zo goed warme als koude extremen plaatsvinden.

Ik vergelijk Seattle omdat die qua langjarige gemiddelden bijna precies gelijk lopen met waar ik hier woon.
Ik weet dat de VS koudere winters heeft en warmere zomers,maar de westkust tegen Vancouver wordt wel zeer hard bevoordeeld de laatste jaren.
Kijk naar British Columbia de laatste jaren.
En dan zie je non stop 25+,waar het normaal niet veel verschilt met hier,totaal geen regen,en zo goed als onbewolkt,terwjl het hier net het tegenovergestelde is.
Moest hier gisteren bijna de verwarming opzetten in Augustus verdorie,in mijn 39,5 jaar nog maar zelden meegemaakt.

Tam

Citaat van: kurt76 op vr 12 aug 2016 - 10:32
Ik vergelijk Seattle omdat die qua langjarige gemiddelden bijna precies gelijk lopen met waar ik hier woon.
Ik weet dat de VS koudere winters heeft en warmere zomers,maar de westkust tegen Vancouver wordt wel zeer hard bevoordeeld de laatste jaren.
Kijk naar British Columbia de laatste jaren.
En dan zie je non stop 25+,waar het normaal niet veel verschilt met hier,totaal geen regen,en zo goed als onbewolkt,terwjl het hier net het tegenovergestelde is.
Moest hier gisteren bijna de verwarming opzetten in Augustus verdorie,in mijn 39,5 jaar nog maar zelden meegemaakt.

Als je hier kijkt:

https://earth.nullschool.net/#current/ocean/surface/currents/overlay=sea_surface_temp_anomaly/orthographic=-43.23,40.85,333/loc=-0.110,31.477

Zie je dat Seattle een enorme bak warm water voor zich heeft liggen, wij hebben hier een kleine afwijking naar beneden.

Unknown-user1778

Waar blijft die zon! Ik snak naar warme zonne stralen..

Als ik het goed begrijp kunnen we tot de avond die zon in het oosten wel vergeten... En schijnbaar wordt het morgen ook alweer vrij snel bewolkt... Wat een flutzomer..

JerryL

Kom er maar in met je herfst/wintertopic. De meteorologische zomer eindigt met twee weken, en de vooruitzichten laten vooralsnog geen kentering van deze herfst zien.

Marsel

Citaat van: JerryL op vr 12 aug 2016 - 15:47
Kom er maar in met je herfst/wintertopic. De meteorologische zomer eindigt met twee weken, en de vooruitzichten laten vooralsnog geen kentering van deze herfst zien.

Sorry? Geen kentering van deze herfst? We staan nota bene aan de vooravond van een heel aardige zomerweek! Maandag t/m donderdag steeds meer zon en Tx tussen 20 en 25C. Steeds vaker, met name vanaf dinsdag, temperaturen in het midden en zuiden regionaal richting 25C. Eea heeft dan ook echt niets met de herfstige omstandigheden van de afgelopen dagen/weken te maken. Sowieso lijkt een kentering zoals die van afgelopen week me de komende 10 dagen niet aannemelijk. Dagelijks Tx veelal rondom 20C of, zoals gezegd, de komende week er regelmatig ruim boven.

Dus écht herfst? Nee, nog even niet. Neemt niet weg dat dit seizoen wel langzaam nadert en dat ik/we de komende tijd even moeten kijken wanneer er een herfsttopic geopend gaat worden.

Unknown-user1778

omg ik ben echt nog niet klaar voor de herfst  :o ik heb het voorjaar en de zomer nog niet gehad! en laten we maar zwijgen over de winter haha... wat is dat? eigenlijk is de herfst gewoon nooit weggeweest  ;D

Energizer85

Negatieviteit alom! De komende 6 dagen tussen 20 en 25 graden..... Niet verkeerd. (Oke de afgelopen 2 weken waren om te janken)

Armand

Best aangenaam weer de komende dagen inderdaad. Oke, geen hoogzomers (en dat hebben we inderdaad afgelopen zomer niet echt gehad, maar toch weer lekker aangenaam. Het is niet anders voor de echte zomerliefhebbers ;)

Ries

Best aardig weer inderdaad, maar die LT berekeningen zijn wel een slechte soap hoor  ;D eerst tot 30 gr in de pluimen voor di/wo, en per dag zakt het weer tot het niet verder dan 23 komt op dinsdag. Hopeloos, maar inderdaad niet bizar slecht. Heb ook wel 'ns in juli 2 weken op Terschelling gestaan met m'n tent in 15 gr en regen...Toch hoop ik dat het volgende week nog even een warme vakantieweek voor me wordt.

Unknown-user1778

Ik vind het toch weer een beetje teleurstellend, er was volop zon voorspeld vandaag en de planning was dan ook om lekker te gaan zonnen. Iets wat deze zomer op 1 hand te tellen is geweest.. Letterlijk! En ook vandaag oogt en is uiteindelijk bijgesteld dat het weer een stuk grijzer gaat zijn.. Zeker het is geen 15 graden meer maar om echt te kunnen genieten is er een blauwe lucht en een lekker warm zonnetje nodig.

Armand

Citaat van: dennis089 op zo 14 aug 2016 - 10:20
Ik vind het toch weer een beetje teleurstellend, er was volop zon voorspeld vandaag en de planning was dan ook om lekker te gaan zonnen. Iets wat deze zomer op 1 hand te tellen is geweest.. Letterlijk! En ook vandaag oogt en is uiteindelijk bijgesteld dat het weer een stuk grijzer gaat zijn.. Zeker het is geen 15 graden meer maar om echt te kunnen genieten is er een blauwe lucht en een lekker warm zonnetje nodig.

Zat er toch al enkele dagen in dat we hier in het zuiden vandaag met een (zwakke) storing en wat meer bewolking te maken zouden krijgen. Dinsdag en woensdag lijken weer wat zonniger te worden.

Overigens scheen hier gisteren ook vrijwel de hele dag de zon. Ik heb dan ook de hele dag buiten gezeten en ben dan her en der wat rood geworden. 'Rustdag' kan dan ook even fijn zijn ;)

kurt76

Ongelooflijk hoe een prima vooruitzicht op enkele uren een barslecht vooruitzicht wordt.

Powered by EzPortal