Zomer discussietopic 2016

Topic gezien door 75391 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 29 mei 2016 - 22:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

RealDeal

Citaat van: Jan van Ooijen op di 19 jul 2016 - 06:22
Harmonie ook al te hoog in hun bol? Max temp vandaag 32 en morgen 39 graden
Harmonie zat vandaag toch wel goed lijkt me. Denk alleen niet dat morgen die 39 graden gehaald gaat worden maar wie weet  8)

glenn

even een intressante vraag momenteel is het hierbuiten volgens de meetstations om 22.30 u nog 26.5°c! wat is de warmste nacht ooit gemeten ? en wanneer kunnen we zeker weten dat deze nacht de boeken mogelijk ingaat als record plaatselijk ?

Armand

Citaat van: glenn op di 19 jul 2016 - 22:44
even een intressante vraag momenteel is het hierbuiten volgens de meetstations om 22.30 u nog 26.5°c! wat is de warmste nacht ooit gemeten ? en wanneer kunnen we zeker weten dat deze nacht de boeken mogelijk ingaat als record plaatselijk ?

Ik kan je geen officiële waardes geven, maar het weerstation van MeteoMaastricht (best betrouwbaar) heeft op 4 juli 2015 een minimum temperatuur van maarliefst 25.4 graden! Ook zelf had ik die nacht een Tmin van 25.2 graden.

Extremissimorum

Citaat van: glenn op di 19 jul 2016 - 22:44
even een intressante vraag momenteel is het hierbuiten volgens de meetstations om 22.30 u nog 26.5°c! wat is de warmste nacht ooit gemeten ? en wanneer kunnen we zeker weten dat deze nacht de boeken mogelijk ingaat als record plaatselijk ?

Dat weten we pas aan het eind van de nacht.

Flauw. Maar het is zo. Het koelt de hele nacht nog af. Een tropische nacht (20+ graden) is goed mogelijk.

ron12

We beleven nu wel de mooiste nacht van het jaar, En de volle Maan staat er geweldig bij 8)  ::)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Citaat van: Extremissimorum op di 19 jul 2016 - 23:01
Dat weten we pas aan het eind van de nacht.

Flauw. Maar het is zo. Het koelt de hele nacht nog af. Een tropische nacht (20+ graden) is goed mogelijk.
Donderdag morgen pas om 02.00 uur afgelopen nacht was het behoorlijk fris in Nederland
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand

Inmiddels al 31 graden buiten! RV is nog laag dus het voelt nog enigszins aangenaam aan.

ron12

He he, eerste tropische dag van dit jaar is binnen in Nijmegen, heeft lang geduurd dit jaar, afgelopen nacht een temperatuur van 21.3 graden gemeten. Bij lang na geen record.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Hier vandaag de 2e tropische dag. Dat er nog maar vele mogen volgen. Ik zag de KNMI pluim alweer richting 34 gaan (blauwe lijn) in de 14 dagen vooruit. Langzaam zie ik dat ze elders al 1 graadje naar boven hebben aangepast.

Ik hoop dat augustus ook nog veel in petto heeft. En september? Dat komt meestal wel goed maar zover is het gelukkig nog lang niet :)

glenn

Persoonlijk denk ik dat er morgen plaatselijk nog wel subtropische dag zou kunnen worden uitgeperst als de zon rond de middag genoeg kansen krijgt om zichzelf te tonen afwachten maar

sneeuw040

Morgen weer 28 graden met zon voorspeld hier in eindhoven, nu ook behoorlijk klam buiten nog 25 graden. Ben benieuwd hoelang deze hitte nog gaat duren!

Armand

De warmte blijft inderdaad nog 'plakken' in onze omgeving. De echte tropische temperaturen zullen langzaam gaan verdwijnen (misschien morgen nog?) maar zowel op MT als LT blijft de kans op warme (20+) en zelfs zomerse (25+) dagen erg reëel. Daarbij zal het vast en zeker ergens in Nederland ook nog tot onweer komen, maar daar valt nu nog niet veel over te zeggen.

Kortom, we komen nu in een periode waarbij het redelijk warm tot zomers blijft met zowel zonnige momenten, maar soms ook stevige (onweers)buien. Typische Nederlandse zomerperiode!

Streamertje

En dat is wat mij btreft prima...de afgelopen dagen was het echt TE warm als je productief wil zijn..:)
Als ik in aug vakantie heb,dan geen probleem...:)

ron12

Voelt vandaag knap warm aan  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand

Een mooie, toch wel zomerse juli maand tot nu toe! Het lijkt erop dat ook de rest van juli nog warm tot zomers zal verlopen met grotendeels temperaturen boven 20 graden. Prima, aangenaam zomerweer zo! Alleen toch wat weinig onweer, komt ook doordat er niet echt duidelijk een scheiding te vinden is tussen warme en koude lucht.

Begin augustus zelfs weer enkele mogelijkheden om weer (ver) boven de 25 graden uit te komen, het houdt niet op ;)

Maarja, ik vind wel dat we dit weer meer dan verdiend hebben na die toch wel plaatselijk zeer natte en redelijk koele juni maand ;)

Mrkos

Citaat van: Armand op zo 24 jul 2016 - 21:13
Een mooie, toch wel zomerse juli maand tot nu toe! Het lijkt erop dat ook de rest van juli nog warm tot zomers zal verlopen met grotendeels temperaturen boven 20 graden. Prima, aangenaam zomerweer zo! Alleen toch wat weinig onweer, komt ook doordat er niet echt duidelijk een scheiding te vinden is tussen warme en koude lucht.

Begin augustus zelfs weer enkele mogelijkheden om weer (ver) boven de 25 graden uit te komen, het houdt niet op ;)

Maarja, ik vind wel dat we dit weer meer dan verdiend hebben na die toch wel plaatselijk zeer natte en redelijk koele juni maand ;)
Ondertussen lees ik dit zwetend en al in mijn huisje met een temperatuur van 27 graden :P Ja ja klaag klaag... Had ik maar een Airco :(

Marsel

Citaat van: Armand op zo 24 jul 2016 - 21:13
*knip*

Het is inderdaad een hele aardige 2e helft van deze zomermaand geworden. Zeker de afgelopen week was het gewoon voluit zomers. Wel wat klam maar over het algemeen genieten geblazen voor de zomerliefhebber. Overigens is de eerste helft van juli beduidend minder florissant verlopen dan je in je bericht schetst. Ik kan me vooral polaire luchtmassa's met 18 tot 23C en regelmatig (onweers)buien herinneren. Nu maar hopen dat we in augustus nog even kunnen genieten van warm en vooral droog zomerweer. Met de nadruk op dat laatste.

Armand

Citaat van: Marsel op ma 25 jul 2016 - 07:55
Het is inderdaad een hele aardige 2e helft van deze zomermaand geworden. Zeker de afgelopen week was het gewoon voluit zomers. Wel wat klam maar over het algemeen genieten geblazen voor de zomerliefhebber. Overigens is de eerste helft van juli beduidend minder florissant verlopen dan je in je bericht schetst. Ik kan me vooral polaire luchtmassa's met 18 tot 23C en regelmatig (onweers)buien herinneren. Nu maar hopen dat we in augustus nog even kunnen genieten van warm en vooral droog zomerweer. Met de nadruk op dat laatste.

Het begin was inderdaad iets minder, maar hier niet zo 'slecht' als de maand juni. Maandtotaal van juli staat hier overigens op 19.8 mm tot dusver, waarbij het eigenlijk maar op 4 dagen noemenswaardig geregend heeft hier.

Oxize

Citaat van: Marsel op ma 25 jul 2016 - 07:55
Nu maar hopen dat we in augustus nog even kunnen genieten van warm en vooral droog zomerweer. Met de nadruk op dat laatste.
Zeker voor al die mensen die in NL op vakantie gaan. Lekker zwemweer mag van mij part ook wel eeen half weekje (warm weer).
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

TMCThomas


Nounou de GFS zit wel wat aan de koude kant na 3 augustus  ;)

Powered by EzPortal