Zomer discussietopic 2016

Topic gezien door 75542 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 29 mei 2016 - 22:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

GeneralDuke

Citaat van: Armand op zo 17 jul 2016 - 11:07
Woensdag lijkt het inderdaad erg warm te worden, maar NAVGEM heeft nog steeds een probleem qua temperatuur. Snap totaal niet hoe ze aan deze waardes komen  :o

Pfoe 38 graden tijdens de 4daagse, moet er niet aan denken...
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

Echt een mooie, zomerse run van GFS 12z. Hoop dat het uitkomt  ::)

martijn

Citaat van: Armand op zo 17 jul 2016 - 20:04
Echt een mooie, zomerse run van GFS 12z. Hoop dat het uitkomt  ::)
Kaartjes?

Armand

Citaat van: martijn op zo 17 jul 2016 - 20:36
Kaartjes?

Kan ik momenteel even niet posten, maar het model geeft ook na vrijdag voor een lange periode temperaturen tussen 23-28 graden. Aangenaam dus!

ron12

Hoe dan ook woensdag wordt een dagje en de nacht naar donderdag  toe om in de gaten te houden, hitte en onweersbuien, bron diverse Duitse media ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

AFTH14

Er staat ons een mooie week te wachten, heerlijk!

Danny

Dit is hoe het KNMI over woensdag denkt tot nu toe aan de hand van de modellen. Voorlopig nog geen uitgemaakte zaak.

Modelbeoordeling en onzekerheden:

Tot en met het komende weekeinde wijken de meesten ECEPS-leden weinig van elkaar af en zien we weinig spreiding in de temperatuur-pluim. De overgang naar het minder stabiel weertype gaat volgens de helft van de members zonder slag of stoot en de andere helft laat een mogelijkheid tot maximaal 70 mm regen zien.

hesselsjoerd

Weerplaza en weer.nl spreken over een enkel buitje op woensdagavond. Komt dit door de te lage luchtvochtigheid?

Marsel

Citaat van: hesselsjoerd op ma 18 jul 2016 - 11:52
Weerplaza en weer.nl spreken over een enkel buitje op woensdagavond. Komt dit door de te lage luchtvochtigheid?

Dat is hier al even besproken. De warme lucht is inderdaad erg droog en daarmee niet constructief voor grootschalig onweer. Ik heb, gezien de 00Z output met minimale neerslagsignalen, nog steeds mijn twijfels bij woensdag, ongeacht de hoge CAPE. We zullen echt een behoorlijk duw nodig hebben. Aangezien een kortgolvige hoogtetrog boven onze regio ontbreekt zal dat dus nabij de prefrontale windshift moeten gebeuren.
De vraag is of de luchtmassa daar überhaupt wel in staat is om buien te ondersteunen gezien het gebrek aan vocht. Mocht initiatie plaatsvinden hebben we meteen weer de poppen aan het dansen natuurlijk met grote hagel en (zeer) zware windstoten, maar nogmaals daar heb ik mijn twijfels bij op dit moment.
Wellicht dat na de windsprong een enkele elevated (onweers)bui nog mogelijk zou kunnen zijn, maar dan is de angel er al wel uit. Ik zal kijken of ik later vandaag een topic voor woensdag kan openen. Dan kunnen we er wat dieper in duiken en verandert dit topic niet in een onweerskansen topic.

zorba

Citaat van: Marsel op ma 18 jul 2016 - 12:04
Ik zal kijken of ik later vandaag een topic voor woensdag kan openen. Dan kunnen we er wat dieper in duiken en verandert dit topic niet in een onweerskansen topic.

Tot die tijd kunnen eventuele onweerskansen in het Algemene onweerstopic besproken worden!

Edit: Onweerskansen woensdag 20 juli
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

dondertje127


Armand

Heerlijk zomer weer inderdaad. Bijna tropisch hier zelfs, Tmax 29.5 graden. Tact nog steeds 27.4 graden. Morgen wellicht tropisch hier, toch wel een 'kleine hittegolf' hier  ;D Vandaag, gisteren en mogelijk donderdag 25<, morgen en woensdag <30.
Als het vandaag wel boven 30 was geweest (en morgen en woensdag dan ook) dan konden we wel spreken van een lokale hittegolf hier in Bunde ;)

Jan van Ooijen

Harmonie ook al te hoog in hun bol? Max temp vandaag 32 en morgen 39 graden


Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ries

Verschrikkelijk weer voor mij al warm aangelegde zweetkees. Twee dagen afzien onder t fysiek werken in niet gekoelde woningen. Zoals zondag mag t van mij de hele zomer zijn! Dit weer levert dan wel weer onweerskansen op. Anyway; ik vlucht vanmiddag na t werk de bioscoop in!  :P

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 19 jul 2016 - 06:22
Harmonie ook al te hoog in hun bol? Max temp vandaag 32 en morgen 39 graden

Nogal ja. Beetje vergelijkbaar met de case van vorig jaar, of twee jaar terug, als ik het mij goed kan herinneren. Harmonie gaf toen op een gegeven moment Tx 41C en Td van rond 10C. Op het moment dat dat gebeurt kun je er vanuit gaan het model met een virtueel te droge bodem rekent waardoor elke zonnestraal direct in warmte wordt omgezet zonder verdamping plaatst te laten vinden. Daarmee is output vwb buien uiteraard ook niet meer bruikbaar. Een typisch Harmonie bugje dus.

Armand

Het Nationaal Hitteplan is uitgegeven voor de provincies Gelderland, Overijssel, Noord Brabant en Limburg.

Hier klimt de temperatuur over de tropische grens heen: Tact 30.3

Arend

Citaat van: Marsel op di 19 jul 2016 - 11:04
Nogal ja. Beetje vergelijkbaar met de case van vorig jaar, of twee jaar terug, als ik het mij goed kan herinneren. Harmonie gaf toen op een gegeven moment Tx 41C en Td van rond 10C. Op het moment dat dat gebeurt kun je er vanuit gaan het model met een virtueel te droge bodem rekent waardoor elke zonnestraal direct in warmte wordt omgezet zonder verdamping plaatst te laten vinden. Daarmee is output vwb buien uiteraard ook niet meer bruikbaar. Een typisch Harmonie bugje dus.

Was vorig jaar inderdaad ook het geval. Opmerkelijk dat die bug er niet uitgehaald wordt (voor zover mogelijk). Of zit de ontwikkeling van Harmonie op een dood spoor en is men met een opvolger bezig? Ik mis dit jaar eigenlijk een beetje de Navgem discussie, ook zo'n model met van die rare grillen.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dondertje127

Nou, ik zit al decenia te wachten op die officiële 39 graden. Ik geloof niet dat het morgen zal gebeuren. Het is in 2003 en vorig jaar en ik geloof ergens tussendoor dit decenium telkens bijna gelukt. Maar nee hooguit aan de grond 39 of over de 40 graden.

Maar zou leuk zijn als we het eens halen op normale waarnemingshoogte.

ron12

Mooie temperaturen Frankrijk, morgen bij ons http://www.meteo-temps-reel.fr/#  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand

Een schone Benelux! (op wat kleine stapelwolkjes in het ZO na ;) )


Powered by EzPortal