Zomer discussietopic 2016

Topic gezien door 75406 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 29 mei 2016 - 22:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Unknown-user1778

wat een baggerpluim.. echt een verschrikkelijke zomer

Armand

Zondag weer een korte zomerse dag door opstuwing van warme lucht. Echter deze keer geen flinke bom van energie, er is wel energie, maar niet zo veel als die bewuste donderdag...

Daarna is het natuurlijk weer afgelopen met de warme lucht, maar op LT is er weer potentie. Het enige voordeel momenteel is dat er nauwelijks regen op het programma staat, voor mens en natuur voorlopig even goed ;) Een droge half-bewolkte dag zonder regen met een graad of 22-25 vind ik ook prima. Al houd ik liever van een langere, zomerse periode maar we weten allemaal dat dat in ons klimaat eerder een uitzondering is. Dus dan maar genieten van typische Hollandse 'zomer'dagen ;D

Energizer85


Nou ik zie toch wel wat neerslag hoor voor na zondag... En de temps zijn voor de gehele volgende werkweek niet om naar huis te schrijven....

Armand

Citaat van: Energizer85 op do 07 jul 2016 - 16:50
Nou ik zie toch wel wat neerslag hoor voor na zondag... En de temps zijn voor de gehele volgende werkweek niet om naar huis te schrijven....

Nee temperaturen zijn niet de best, maar zoals eerder gezegd pas op LT meer potentie. Die neerslag valt ook nog enigszins meer hoor. Cumulatief zit je op ongeveer 20-40 mm de komende 15 dagen, wat redelijk normaal is.

Arend

Die waarschuwingen op noodweercentrale worden ook steeds gekker. Waarschuwing voor temperaturen tussen de 30 en 33 graden in het (zuid-) oosten. Zondag alleen onweer bij Almelo en dan maandag storm/orkaan aan de westkust van Nederland?  :-[
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

Weer een zomerse dag erbij (29.1 graden), maar tropische dagen wil maar niet lukken. Hoop niet dat deze zomer tropisch loos gaat verlopen in Nijmegen  :-X
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Was wel eventjes heel erg lekker zondag. Goed warm, hier 27.8 graden zoals het hoort in de zomer. Helaas was het een one day fly. Voor de rest loopt de zomer langzaamaan best wel in het honderd. In mei zou ik nog even zeggen, mhua kan nog af en toe koeler zijn. Maar in juni en juli? En ook in augustus hoort het warm te zijn.

Nouja, juni heeft gelukkig wel mooie zomerse dagen opgeleverd dacht ik maar sinds de zomer volgens de kalender begon, is het weinig soeps geworden, op een paar dagen na, waaronder zondag de 10e juli. En er staat ook best akelig veel wind de laatste tijd. Bah. Ik heb meer het late augustus gevoel en op andere dagen allang weer het herfstgevoel.

Ik denk dat het ook in Rheinland Paltz dit jaar ook blijft tegenvallen. Daar zie ik ook niet echt veel soeps de laatste tijd. Net als hier dus. Hopelijk wordt dat vanaf de 2e helft van juli een heel ander verhaal met zomerse dagen en wat meer onweersrijk ook. Want waren we net weer een beetje op schema door een inhaalslag met een onweerperiode, nu slinkt het weer naarmate de tijd vordert.

Wat betreft tropische dagen hebben we nog net 1 tropische dag gehaald dit jaar, met 30.0 graden precies. Dat was ook nog een van de mooie zomerdagen.

@ Armand: Die lange periodes waren voor het laatst in de jaren 90 en begin 00's. Wisten we maar wara die mooie lange periodes waren gebleven hè?
Ik kan me nog herinneren in de eerste twee weken van mei 2000, dat dat een hele lange zonnige en hete periode was. Als de dag van gisteren. Volgens mij hadden we die zomers erop best nog wel mooie periodes gekend.

En niet te vergeten vooral de zomer van 2003, dat was een XXXL lange zomerse tot megatropische zomer. Dat is de laatste die ik me nog kan herinneren, samen met her en der nog wel een weekje zulk zonnig warm weer in wat verschillende jaren erna. Maar in 2003 wel met heel weinig onweer. Ik heb daar zelfs nog een officieel gedrukt boek van, van de zomer van 2003. Daarin kan men nog terugkijken in beknopte versie hoe droog en heet die zomer was, inclusief die bewuste 7 augustus toen met soms 38 graden hier en daar. Onweer kwam er niet, doordat de wind ruimde naar het Noorden en niet draaide naar het ZuidWesten. Dat was een heel gekke en teleurstellende gebeurtenis. En ook heel onwerkelijk ansich, dat voelde zo vreemd!

Maargoed, de omschrijving van deze zomer is weer hoe ik zelf deze zomer tot nu toe beleef. Ieder heeft zo z'n persoonlijke voorkeur.

We wachten maar weer af.


Edit: Rheinland Paltz nu wel betere kaarten vanaf zaterdag met zon en 23 tot 25 graden voor twee weken vooruit, en met name zon en wolken. Dat is wel wat beter dan wat wij hier hebben. Er gloort nog een beetje hoop aan de horizon. Maar ik ga pas 30 juli naar het Neuwied gebied, dus voorlopig kan het uiteraard nog alle kanten op. Als het dan maar wel de zomerse kant wordt.

JerryL

Deze zomer lijkt in elk geval contra  te verlopen met die van vorig jaar..... dat moet ik even nader uitleggen.

Vorig jaar was het geregeld zo dat er tussen maandag en woensdag een opgaande temperatuur was, donderdag was geregeld de warmste dag. Vrijdag en zaterdag waren tussen dagen. De zondag was maar liefst negen keer op rij, zeg dus gerust de gehele zomer, en meest erbarmelijke dag. Deze zomer lijken de zondagen inmiddels drie maal op rij de beste papieren te hebben.

Armand

Deze zomer inderdaad nog niet veel soeps dondertje.
Kan me wel nog herinneren dat het de tweede week van mei heerlijk weer was hier een aantal dagen.

Inderdaad Jerryl, vorige zomer leken we wel in een soort achtbaan te zien qua temperatuur.

GFS 06 is bovendien best aardig met vanaf zaterdag tot en met woensdag 23-28 graden

Danny

De voorzichtige thermisch opleving is sinds gisterenavond weer terug in de pluim (na even te zijn verdwenen te zijn). De verwachting is dat de temperaturen van morgen t/m dinsdag iedere dag een stukje hoger gaan uitpakken. Lokaal wat lichte neerslag (vrijdag en zaterdag vroeg) en later onder meest droge condities. Dinsdag de voorlopig warmste dag met toenemende onstabiliteit.

Kortom geen langdurig, stabiel zomerweer voorlopig. We moeten het ook de komende tijd waarschijnlijk met korte thermische oplevingen doen die gevolgd worden door onweersbuien.

ron12

Om dat het hier zo saai is,maar een filmpje uit Taiwan van afgelopen week
8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Unknown-user1778

horrorscenario gfs, die legt een heus laagdruk gebied over Nederland met de maandwisseling. in dat geval kan juli na komende week de prullenbak in  ??? ::) :-[

ron12


*** Knip ***

Graag on topic houden.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Eerste drie dagen van de nieuwe week op en top zomers met temperaturen op woensdag boven de 30. Ook het Europees weermodel gaat er in mee





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Hete eerste 2 dagen van de vierdaagse in Nijmegen, Dinsdag 31 woensdag mogelijk 34 graden, Als dat maar goed gaat.  :o Zuiden van Frankrijk gaat naar de 40 graden toe midden van de week.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Ik hoop dat dit de aanzet is van een mooie rest van de zomer. 30 juli ga ik een week naar Duitsland en dan hoop ik wel dat we mooi warm zomers weer hebben. Het begint er een klein beetje op te lijken, maar ja het is nog ver weg hè.

Eindelijk weer zomer vanaf vandaag voorlopig.

En dat filmpje, wat naar dat glas brrrr :(

Jan van Ooijen

Pfoe, het Europees weermodel voor woensdag 32-34 graden voor het zuidoosten. Elders 30

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

dondertje127

Waar zie jij 33 of 34 staan jan? :)
Maar het zal me niets verbazen hoor. Meestal gaan de temperaturen nog even extra omhoog dan vantevoren aangegeven. Het ziet er in ieder geval goed uit komende week.

Jan van Ooijen

Citaat van: dondertje127 op zo 17 jul 2016 - 02:26
Waar zie jij 33 of 34 staan jan? :)
Maar het zal me niets verbazen hoor. Meestal gaan de temperaturen nog even extra omhoog dan vantevoren aangegeven. Het ziet er in ieder geval goed uit komende week.

Die is voor het zuidoosten zoals je ook kunt zien op dit kaartje hieronder. Eerste kaart Europees weermodel en tweede kaart Amerikaans weermodel



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

Woensdag lijkt het inderdaad erg warm te worden, maar NAVGEM heeft nog steeds een probleem qua temperatuur. Snap totaal niet hoe ze aan deze waardes komen  :o


Powered by EzPortal