Zomer discussietopic 2016

Topic gezien door 75359 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 29 mei 2016 - 22:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pietjelol

Kwa temperatuur is het echt niet slecht ofzo graadje of 20 is best lekker. Zeker als je buiten werkt. Alleen die regen is een stuk minder.

maatn

in Dedemsvaart en omgeving heeft toch wel onverwacht goed huis gehouden vanavond

ron12

Citaat van: maatn op do 30 jun 2016 - 21:15
in Dedemsvaart en omgeving heeft toch wel onverwacht goed huis gehouden vanavond
Windhoos, op meer plaatsen meldingen van windhozen vandaag ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

JerryL

Geen borstklopperij..... en er zal gerust ook een andere verklaring voor zijn, maar toch .....

Een vooruitziende blik op 22 december jl. mijnerzijds (evenals ik dit in de ''winter'' van 2014-2015 voorspelde):::

Lente. In de lente zal het herfst zijn. En in de zomer lente. Of wellicht ook weer herfst met dat hete zeewater


https://meteo-service.nl/index.php/topic,6005.msg108647.html#msg108647

Armand

Hmm, ben benieuwd wanneer we weer eens een mooie, zonnige dag gaan krijgen met een graad of 22. Hoger is natuurlijk ook altijd welkom ;) Echter denk ik dat we voorlopig nogal onder de bewolking blijven...

Tam

Citaat van: JerryL op vr 01 jul 2016 - 13:21
Geen borstklopperij..... en er zal gerust ook een andere verklaring voor zijn, maar toch .....

Een vooruitziende blik op 22 december jl. mijnerzijds (evenals ik dit in de ''winter'' van 2014-2015 voorspelde):::

Lente. In de lente zal het herfst zijn. En in de zomer lente. Of wellicht ook weer herfst met dat hete zeewater


https://meteo-service.nl/index.php/topic,6005.msg108647.html#msg108647

Ik heb de lente niet als herfst ervaren maar goed als jij dat wel zo hebt gezien dan zal dat zo.

ron12

Effe lekker maken, vorig jaar 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Unknown-user1778


Marsel

Citaat van: ron12 op vr 01 jul 2016 - 21:46
Effe lekker maken, vorig jaar 8)

Heerlijke hittegolf toen. Daar kunnen we nu alleen maar van dromen. Overigens toen ook onweersachtig, al was het toen, vanuit onweerperspectief  voor ons land aanmerkelijk minder succesvol dan de afgelopen Spaanse pluim. Ach, we hebben juli en augustus nog ;) ;D.

Armand

De kansen op wat (aangenaam) warmer weer zitten in elk geval in de EC pluim. Nu kijken of dit ook daadwerkelijk benut zal worden. 30 graden lijkt tot dusver nog onwaarschijnlijk, maar een lekkere 22-26 graden op enkele dagen zou er toch in kunnen zitten.

dondertje127

Citaat van: ron12 op vr 01 jul 2016 - 21:46
Effe lekker maken, vorig jaar 8)

Daar moest ik dus ook aan denken vannacht. Toen was het in het uiterste ZO zelfs 39 graden (zie de kleur achter de 38). Hoe anders is het dit jaar rond deze tijd? Zwaar triest begin van de zomer.

Peter

Citaat van: Armand op za 02 jul 2016 - 11:36
De kansen op wat (aangenaam) warmer weer zitten in elk geval in de EC pluim. Nu kijken of dit ook daadwerkelijk benut zal worden. 30 graden lijkt tot dusver nog onwaarschijnlijk, maar een lekkere 22-26 graden op enkele dagen zou er toch in kunnen zitten.
Ik zeg prima scenario, moet toch nog 2 weekjes werken voor m,n vakantie. 8)
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

GeneralDuke

Citaat van: dondertje127 op zo 03 jul 2016 - 05:13
Daar moest ik dus ook aan denken vannacht. Toen was het in het uiterste ZO zelfs 39 graden (zie de kleur achter de 38). Hoe anders is het dit jaar rond deze tijd? Zwaar triest begin van de zomer.

Die 39 graden kwam van interpolatie, daar staan geen meetstations dus je weet niet of het er daadwerkelijk 39 graden is geweest.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

dondertje127

Citaat van: GeneralDuke op zo 03 jul 2016 - 11:18
Die 39 graden kwam van interpolatie, daar staan geen meetstations dus je weet niet of het er daadwerkelijk 39 graden is geweest.

Wat is interpolatie? En waarom kleurt dat gebied dan van 39 graden, wat helemaal niet zo gek hoeft te zijn?

GeneralDuke

Citaat van: dondertje127 op zo 03 jul 2016 - 12:32
Wat is interpolatie? En waarom kleurt dat gebied dan van 39 graden, wat helemaal niet zo gek hoeft te zijn?

Interpolatie: als het hier 10 graden is en 50 km verderop 15, dan neemt dat kaartje aan dat het in het midden ongeveer 12,5 graden is. De temperatuurskaartjes van het KNMI (en Weerplaza etc.) hebben de data van de officiële meetstations (daar staan de getalletjes), en de lijntjes daartussen worden met een computer berekend. Dat is dus geïnterpoleerde data.

Het is idd niet vreemd dat het 39 graden was, het zal waarschijnlijk ook wel op meerdere plekken 40+ zijn geweest (in de stad of boven grassig landschap), maar het was geen officiële waarneming.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

Citaat van: GeneralDuke op zo 03 jul 2016 - 13:53

Het is idd niet vreemd dat het 39 graden was, het zal waarschijnlijk ook wel op meerdere plekken 40+ zijn geweest (in de stad of boven grassig landschap), maar het was geen officiële waarneming.

Inderdaad, een redelijk betrouwbaar weerstation in Maastricht (niet officieel) gaf destijds 38.9 graden aan. Mijn eigen weerstation gaf ook 38.9 aan. Het officiële weerstation van Maastricht-Airport/Beek (wat 38.2 aangaf) komt vaker enkele tienden lager uit dan hier in omgeving van Maastricht. Dat heeft wellicht met de omstandigheden te maken. Het officiële weerstation wordt vaak het weerstation van Maastricht genoemd, maar het ligt in geheel andere omstandigheden dan de stad Maastricht. Het weerstation ligt namelijk bij het vliegveld, wat enkele tientallen meters hoger dan Maastricht ligt. Bovendien is het daar buiten de bebouwde kom.

De naam geeft dus eigenlijk een beetje een verkeerde indruk.

dondertje127

Citaat van: GeneralDuke op zo 03 jul 2016 - 13:53
Interpolatie: als het hier 10 graden is en 50 km verderop 15, dan neemt dat kaartje aan dat het in het midden ongeveer 12,5 graden is. De temperatuurskaartjes van het KNMI (en Weerplaza etc.) hebben de data van de officiële meetstations (daar staan de getalletjes), en de lijntjes daartussen worden met een computer berekend. Dat is dus geïnterpoleerde data.

Het is idd niet vreemd dat het 39 graden was, het zal waarschijnlijk ook wel op meerdere plekken 40+ zijn geweest (in de stad of boven grassig landschap), maar het was geen officiële waarneming.

Nee dat begrijp ik, dat het geen officiële waarneming is bij gebrek aan een officieel weerstation op die plaatsen. Eigenlijk erg jammer, want dat zou wel een nieuw officieel warmterecord betekenen.

Wat ik wel weet uit meerder keren 37 of 38 als miximum, is dat op officiële weerstations aan de grond (10cm hoigte) wel 40+ is gemeten. Maar dat is aan de grond, dan moet je echt op de grond liggen om daarin te liggen. Dat heb ik dan wel mogen zien toen aan de grondtemperatuurkaarten op die momenten.

ron12

Citaat van: dondertje127 op zo 03 jul 2016 - 16:54
Nee dat begrijp ik, dat het geen officiële waarneming is bij gebrek aan een officieel weerstation op die plaatsen. Eigenlijk erg jammer, want dat zou wel een nieuw officieel warmterecord betekenen.

Wat ik wel weet uit meerder keren 37 of 38 als miximum, is dat op officiële weerstations aan de grond (10cm hoigte) wel 40+ is gemeten. Maar dat is aan de grond, dan moet je echt op de grond liggen om daarin te liggen. Dat heb ik dan wel mogen zien toen aan de grondtemperatuurkaarten op die momenten.
Grondkaart van toen,
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand

Komende week in elk geval wat warmer, misschien zelfs even zomers. Daarna lijken we weer bergafwaarts te gaan, GFS daalt onder de 20 graden... Gelukkig op LT en het lijkt niet al te lang aan te houden.

dondertje127

Getverdemme wat een weer vandaag

Powered by EzPortal