Zomer discussietopic 2016

Topic gezien door 75366 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 29 mei 2016 - 22:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Energizer85

Nou die redelijke zaterdag met af en toe zon is t ook niet geworden zeg... Pfff

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand

Apart van het KNMI, had ik niet zien aankomen. Voorlopig toch geen hittegolven hier, laat staan 25+.

Zolang dat Azorenhoog op z'n plek blijft gaat er ook niet veel veranderen...

Unknown-user1778

Wat een verschrikkelijk jaar tot dusver.. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het elk jaar zo nat en bewolkt is... Er zijn zo weinig zonnige dagen geweest, in mei hadden we een lange periode van bijna twee weken en daar hebben we het zo'n beetje mee moeten doen tot dusverre..

Arend

Citaat van: ron12 op ma 27 jun 2016 - 19:49
Wat krijgen we nou,http://www.telegraaf.nl/binnenland/26093180/_KNMI_schrapt_hittegolven_.html Hebben daar zeker niets anders te doen. :o

Jawel, zo hebben ze bijvoorbeeld de radarbeelden van 1 augustus 1674 teruggevonden.

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

Citaat van: dennis089 op di 28 jun 2016 - 08:39
Wat een verschrikkelijk jaar tot dusver.. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het elk jaar zo nat en bewolkt is... Er zijn zo weinig zonnige dagen geweest, in mei hadden we een lange periode van bijna twee weken en daar hebben we het zo'n beetje mee moeten doen tot dusverre..
Wat de droogte jaren betreft dit jaar staat dit jaar op plaats 110 de plaats, van de 111 plaatsen ;) :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

matroesjka-world

Net een komplete wolkbreuk boven Heerenveen gehad  ;D

Straks rond 21 uur nog eentje... Ik wacht wel even met het uitlaten van de honden..  8)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Eveline

Wij blijven dit jaar voor het eerst in 8 jaar weer eens in Nederland met vakantie.... Hoop zó dat het weer nog omslaat binnen nu en een week, maar heb er een hard hoofd in :'(

matroesjka-world

Citaat van: Eveline op di 28 jun 2016 - 20:44
Wij blijven dit jaar voor het eerst in 8 jaar weer eens in Nederland met vakantie.... Hoop zó dat het weer nog omslaat binnen nu en een week, maar heb er een hard hoofd in :'(

Reken daar maar niet op  8)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

dondertje127

Nou, zie je wel? Die week eind mei en begin juni was die ene mooie zomers warme week, en vorige week dan eventjes 3 dagen. In mei was het inderdaad ook erg mooi weer over het algemeen. Maar de echte zomerse warmte duurt inderdaad zoals het er nu naar uitziet maar 1 week. Slaande op dat plaatje van laatst :)

Maar ik heb er weinig fiducie in. Het is immers 2 weken vooruitkijkend in de prognoses toch al tegen half juli aan alweer. Als ik daarin zie dat het nauwelijks 20 graden wordt, en wisselvallig, dan vind ik het een triest vooruitzicht. En ook nog zonder spectaculaire zomerse onweersbuien. Dat wordt saaaaaaiiii voor de weerliefhebber. Ik houdt van extremen.

We hebben vind ik, wel een fantastisch voorjaar gehad. Ik hoop wel dat er hitte komt op mijn vakantie in Duitsland, en veel onweer natuurlijk ook. Maar dat is afwachten (ik ga op 30 juli voor minstens een weekje) want nabij Bonn is het weer vaak niet zo  heel erg anders dan hier. Hooguit dan vaak wel een paar graden warmer. Hoewel, in 2015 wel een keer die 2 weken, meer onweer en zelfs een stuk warmer dan in Nederland toen. Maar uiteraard hoop ik hier ook op een hete zomer, maar voorlopig kunnen we dat op onze buik schrijven.

Marsel

Citaat van: Arend op di 28 jun 2016 - 10:33
Jawel, zo hebben ze bijvoorbeeld de radarbeelden van 1 augustus 1674 teruggevonden.

Heel gaaf om te zien dit! In de literatuur wordt regelmatig gesproken over een tornado die op de bewuste dag de Dom in Utrecht zou hebben vernield. Op basis van de radarbeelden (bow echo) zou ik eerder zeggen dat de schuldige (zeer) zware windstoten aangejaagd door een RIJ zijn geweest. Perfect gepositioneerd is de plots versnellende knik in het lineaire systeem. Verder is aan de achterzijde ervan een duidelijk 'weak echo region' (WER) te zien, kenmerk van een afzakkende RIJ. Nu kan er in sommige gevallen in de 'oksels'  zo'n intens gustfront uiteraard een tijdelijke supercellulaire circulatie gezeten hebben (als die rotatie maar diep genoeg wordt en kan worden uitgetrokken), maar dat is dan vaak een tijdelijk en niet al te diep geworteld fenomeen. Dat zou dan wel het grote verschil in schade tussen de Dom en de minder beschadigde omgeving (Domplein) kunnen verklaren en, in een later stadium, de schade boven delen van Noord-Holland.

Hoe ze tot deze beelden zijn gekomen en hoe accuraat eea is is mij overigens de vraag. Wel aardig om het eens zo te zien.

vossejongk

"1 augustus 1674"

Euh, radar is pas uitgevonden in de 19e eeuw, electriciteit begon men pas goed te begrijpen in de 18e eeuw.
En dan zou men in de 17e eeuw al een weerradar hebben o_O ?

Marsel

Citaat van: vossejongk op wo 29 jun 2016 - 18:12
"1 augustus 1674"

Euh, radar is pas uitgevonden in de 19e eeuw, electriciteit begon men pas goed te begrijpen in de 18e eeuw.
En dan zou men in de 17e eeuw al een weerradar hebben o_O ?

Juist, dat was ook mijn eerste reactie. De grote vraag is: 'hoe dan?'

ron12

Citaat van: Marsel op wo 29 jun 2016 - 18:22
Juist, dat was ook mijn eerste reactie. De grote vraag is: 'hoe dan?'
Vroeger hadden ze ook radar   ;) ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Hector Pascal

Citaat van: Marsel op wo 29 jun 2016 - 18:22
Juist, dat was ook mijn eerste reactie. De grote vraag is: 'hoe dan?'
Jullie geloven toch niet echt dat er toen radar was. Ik denk dat ze de situatie hebben nagemaakt naar aanleiding van het weer van toen.
Nul bestaat niet.

Marsel

Citaat van: Hector Pascal op do 30 jun 2016 - 10:27
Jullie geloven toch niet echt dat er toen radar was. Ik denk dat ze de situatie hebben nagemaakt naar aanleiding van het weer van toen.

Joh! ;D ;D & ;). Haha, dat lijkt me logisch hé. Maar ik vraag me af hoe ze tot deze reconstructie gekomen zijn. Dáár zit namelijk de crux van het verhaal. Ik kan op basis van schadebeelden (verhalen uit die tijd op schrift) en een eventueel teruggerekende synoptische setup ook een algemeen beeld vormen. Maar een radarbeeld?

ron12

Juni was een top maand, op 9 dagen (normale) onweersbuien gehad, gigantische wolken partijen gezien  ::) Als bij elkaar 114 mm regen gevallen hier. En 8 zomerse dagen op de teller in deze maand, Op een haartje na een tropische dag net niet gehaald 29,9 graden :( Juli ga zo door, en het wordt een top zomer :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand

Hier stond juni vooral in het teken van regenachtig, broeierig weer. De maand telt hier 25 dagen met regen, waarvan er op 7 dagen meer dan 10 mm regen viel. We tellen hier ook 13 onweersdagen deze maand. Alles bij elkaar heeft dit geleid tot een totaal neerslagsom van 174.5 mm.

Ik vind het zelf geen mooie zomermaand. Kijk het onweer was leuk, maar de regen die daarbij steeds opnieuw kwam opzetten vond ik totaal niet leuk. Ik heb namelijk een uitbundige moestuin en daarbij zijn zulke neerslagsommen voor sommige planten verwoestend. Bovendien trekt het behoorlijk veel slakken aan. Als ik vergelijk met vorig jaar dan zie ik nu al dat de oogst (flink) minder zal worden. Gelukkig dit jaar voor de eerste keer ook planten binnen in de veranda gezet en die doen het dan wel goed.

Marsel

Citaat van: Armand op do 30 jun 2016 - 13:58
Hier stond juni vooral in het teken van regenachtig, broeierig weer. De maand telt hier 25 dagen met regen, waarvan er op 7 dagen meer dan 10 mm regen viel. We tellen hier ook 13 onweersdagen deze maand. Alles bij elkaar heeft dit geleid tot een totaal neerslagsom van 174.5 mm.

Ik vind het zelf geen mooie zomermaand. Kijk het onweer was leuk, maar de regen die daarbij steeds opnieuw kwam opzetten vond ik totaal niet leuk. Ik heb namelijk een uitbundige moestuin en daarbij zijn zulke neerslagsommen voor sommige planten verwoestend. Bovendien trekt het behoorlijk veel slakken aan. Als ik vergelijk met vorig jaar dan zie ik nu al dat de oogst (flink) minder zal worden. Gelukkig dit jaar voor de eerste keer ook planten binnen in de veranda gezet en die doen het dan wel goed.

Volledig mee eens. Juni is qua onweer, ook hier in de omgeving van Rotterdam, een heerlijke maand geweest, maar wát een water soms. Tijdens de laatste 'outbreak' had ik bijna 50mm in een gecombineerd tijdsbestek van nog geen 30 minuten (2 zware nachtelijke onweersbuien). Lang geleden dat ik zulke intense neerslag heb gezien. Indrukwekkend en meteorologisch boeiend maar anderzijds vooral storend als de grond al verzadigd is. De warmte die er periodiek uiteraard bij kwam kijken vond ik persoonlijk heerlijk, fantastisch die drukkende sfeer.

Jammer dat de zomer behoorlijk van het pad af is nu en de komende week. Zal me niks verbazen als we t/m half juli pas op de plaats moeten maken als het gaat om standvastig en stabiel zomerweer. Zie onderstaand ensemble van EC00. Neemt niet weg dat (trek)ruggen van tijd tot tijd even rust geven en soms een dag positief kunnen beïnvloeden.

Arend

Citaat van: Armand op do 30 jun 2016 - 13:58
Bovendien trekt het behoorlijk veel slakken aan.

Inderdaad onvoorstelbaar hoeveel slakken er dit jaar zijn. Ik heb er al heel veel opgeruimd, maar de volgende avond staan hun opvolgers al weer klaar.

Citaat van: Marsel op do 30 jun 2016 - 14:30
Jammer dat de zomer behoorlijk van het pad af is nu en de komende week. Zal me niks verbazen als we t/m half juli pas op de plaats moeten maken als het gaat om standvastig en stabiel zomerweer. Zie onderstaand ensemble van EC00. Neemt niet weg dat (trek)ruggen van tijd tot tijd even rust geven en soms een dag positief kunnen beïnvloeden.

Half juli beginnen hier de schoolvakanties, laten we hopen dat de control tegen die tijd wat meer steun krijgt.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal