Zomer discussietopic 2016

Topic gezien door 74390 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 29 mei 2016 - 22:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: dennis089 op do 16 jun 2016 - 14:18
Marsel, even een vraagje voor jou als weerkundige omdat ik nieuwsgierig ben. Ik lees net in mijn natuurkunde boek dat bij condenseren warmte vrij komt. In de meteorologie zorgt het condenseren van de lucht in de wolken voor de regen. Waarom houdt dit proces zichzelf niet in stand als hier warmte bij vrijkomt? We zien het elke dag dat een bui uiteindelijk uitdooft.

Goede vraag Dennis.
Wanneer een luchtpakketje tot z'n condendsatiepunt (ook wel LFC) wordt opgetilt treedt inderdaad condensatie op van onzichtbare waterdamp naar zichtbare waterdruppeltjes. De vrijgekomen condensatiewarmte staat aan de wieg van een convectieve wolk. Het is namelijk deze warmte die de wolk voor een bepaalde tijd warmer maakt/houdt tov z'n omgeving. Oftewel het temperatuurverloop van het luchtpakketje geschiedt na condensatie niet meer via droogadiabaat maar via de natadiabaat! Afhankelijk van het thermische profiel van de omgevingslucht kan de wolk doorstijgen totdat deze een warmere laag tegenkomt. Dit kan een inversie zijn of de tropopauze. Deze laatste is dan ook meteen het eindpunt van alle convectie.

Als de wolk zich diep in de atmosfeer kan wortelen treden er over het algemeen twee neerslagproducerende processen op. Te weten het Wegener-Bergeron-Findeisen proces en coalisentie. Voor het eerste proces is ijs benodigd, dus treedt het alleen op in gemengde wolken en is dit proces in principe het belangrijkste neerslagproces in ons land. Het komt er, zonder al te diep in de natuurkunde te duiken, op neer dat de verzadingsdampdruk rondom een ijskristal lager is dan rondom waterdruppeltjes. Logisch ook want de de hoeveelheid 'vrije' moleculen in vloeibaar water is groter dan in ijs. Resultaat hiervan is dat er netto watertransport van waterdruppels naar ijskristallen plaatsvindt. IJskristallen groeien dus ten kosten van de druppels en vormen zo de premature neerslag die later, wanneer de ijskristallen zwaar genoeg zijn, omlaag vallen. Dit proces, sublimatie van water op ijs, is exotherm en levert ook warmte op en zal dus niet bijdragen aan eventueel verlies van warmte in de buienwolk. Coalisentie doet dit ook niet aangezien dit proces berust op het onderling botsen van waterdruppels zodat deze kunnen groeien, zwaarder worden en uiteindelijk vallen. Van adiabatische processen of fase overgangen en dus verlies of opbrengst van warmte is in dit geval geen sprake.

Nu begint de neerslag te vallen. Onder de wolkenbasis treedt verdamping op en bovendien trekt de massaal omlaag gerichte stroom (downdraft) opgewekt door de vallende neerslag koude lucht met zich mee (drag). Afhankelijk van de vochtigheid van de omgevingslucht, de hoogte van de wolkenbasis, de waterloading van de bui etc ontstaat er onder de bui uiteindelijk een plas koude lucht die zich aan het aardoppervlak uitspreidt en na verloop van tijd dikker wordt. Sommige coldpools reiken enkele km's hoog. Wat elke coldpool, groot of klein, gemeen heeft is dat ze uitspreiden en vroeg of laat de aanvoer van warme en vochtige lucht richting de updraft afsnijden. Dát is dan uiteindelijk de doodsteek aangezien het de aanvoer/aanmaak van wolkendruppels, ijskristallen en robuuste bewegingen lam legt. Daarmee vind geen hernieuwde condensatie meer plaats, wordt de neerslagproductie bemoeilijkt en regent de bui na verloop van tijd dus uit. Uiteindelijk erodeert de bui van onderaf weg door entrainment en het netto verlies van water (doorvallende neerslag). Vaak blijft een deel van de ijskap over.

Het is dus niet daadwerkelijk de productie van neerslag die de bui, puur kijkend naar thermodynamica, tot haar dood brengt, maar meer de secundaire processen die daarvan een gevolg zijn. Denk daarbij o.a. aan het vormen van de coldpool. Buien doven uiteraard ook uit wanneer ze in een minder constructieve omgeving terecht komen. Vaak zien we dat met MCS's vanuit FR. Hier blijft er vaak niet zoveel van over doordat er bijvoorbeeld een hoogterug aanwezig is of omdat de onstabiele opbouw hier minder uitgesproken is. Daarnaast kan de coldpool, wanneer sterk genoeg juist dan vaak onder het systeem vandaan rollen en daarmee de boel nog sneller stil leggen. Ik hoop, en denk, dat eea wel begrijpelijk is, toch?


dennis089

Citaat van: Marsel op vr 17 jun 2016 - 11:00
Goede vraag Dennis.
Wanneer een luchtpakketje tot z'n condendsatiepunt (ook wel LFC) *knip*
Ik hoop, en denk, dat eea wel begrijpelijk is, toch?

Zeer mooie uitleg over hoe het in zijn werk gaat, met ook interessante termen die aanzetten tot googlen/ wikipedia. Dit is waarom ik al sinds '12 hier huisvest ;)

ron12

Eind volgende week tropisch weer volgens de Duitsers  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Even een stevige stortbui hier zonder onweer.

Armand

GFS 12z is prachtig met vanaf woensdag een lange tijd prachtig zomers weer. Temperaturen liggen dan tussen 23 en 30 graden, ik hoop dat dit erin blijft zitten!

GeneralDuke

Citaat van: Armand op vr 17 jun 2016 - 19:06
GFS 12z is prachtig met vanaf woensdag een lange tijd prachtig zomers weer. Temperaturen liggen dan tussen 23 en 30 graden, ik hoop dat dit erin blijft zitten!

EC begint ook goed maar is iets gematigder, en zwakt naar 4 dagen af naar 23/24 graden (wat nog steeds dikke prima is).
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

Citaat van: GeneralDuke op vr 17 jun 2016 - 21:33
EC begint ook goed maar is iets gematigder, en zwakt naar 4 dagen af naar 23/24 graden (wat nog steeds dikke prima is).

Blijft afwachten, je kunt in die pluim goed zien dat de spreiding vanaf donderdag groot is.

GeneralDuke

Citaat van: Armand op vr 17 jun 2016 - 21:51
Blijft afwachten, je kunt in die pluim goed zien dat de spreiding vanaf donderdag groot is.

Klopt, er is ook nog een cluster dat rond de Tx 20 blijft hangen. Hopen dat die scenario's het gaan afleggen :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Ries

Mooie uiteenzetting, Marsel, dank je.

Marsel

Citaat van: Ries op za 18 jun 2016 - 20:32
Mooie uiteenzetting, Marsel, dank je.

Citaat van: dennis089 op vr 17 jun 2016 - 14:49
Zeer mooie uitleg over hoe het in zijn werk gaat, met ook interessante termen die aanzetten tot googlen/ wikipedia. Dit is waarom ik al sinds '12 hier huisvest ;)

Beiden, graag gedaan. Goed om te horen Dennis!

4seasons

Ik lees een bericht dat het morgen 12 tot 15 uur kan regenen .

Hebben wij soms een (tijdelijke) moessonklimaat in Europa gekregen met al dat onweer en regen ?
Een van mijn collega's had het vorige week over een stortbui in zijn woonplaats, regen kwam recht naar beneden en het leek wel een moessonbui.



Zeer natte maandag met twaalf tot vijftien uur regen voorspeld

Het gaat maandag in een groot deel van het land urenlang regenen. Volgens het weerbureau Weerplaza wordt er twaalf tot vijftien uur regen verwacht.

Dat is voor juni bijzonder lang. Sinds 1901 is het slechts zeven keer voorgekomen dat het in De Bilt in juni meer dan vijftien uur achter elkaar regende. De laatste keer was 22 jaar geleden toen het op 4 juni 1994 ruim negentien uur regende.

Het regengebied ligt vroeg in de ochtend al boven de westelijke kust en kan met name in de regio's Den Haag en Rotterdam voor extra drukte in de ochtendspits zorgen.

De neerslag breidt zich daarna gestaag over het land uit, rond het middaguur regent het overal. Weerplaza verwacht dat er tijdens de avondspits door de regen flinke vertragingen kunnen ontstaan.

In de avonduren trekt het regengebied naar Duitsland weg. Vanaf dinsdag, het officiële begin van de zomer, wordt beter weer verwacht


Bron: NU.nl




Marsel

Citaat van: 4seasons op zo 19 jun 2016 - 11:40
Ik lees een bericht dat het morgen 12 tot 15 uur kan regenen .
Hebben wij soms een (tijdelijke) moessonklimaat in Europa gekregen met al dat onweer en regen ?
Een van mijn collega's had het vorige week over een stortbui in zijn woonplaats, regen kwam recht naar beneden en het leek wel een moessonbui.

Wel aardig dat je dit even aanhaalt.
Ik stond gisteravond naar buiten te kijken en kreeg even het gevoel alsof we in augustus zaten. Met enige regelmaat heeft augustus namelijk een periode waarin 'de Europese moesson' plaatsvindt. De langste dag moet nog komen, maar voor mijn gevoel is de zomer al geweest. Geeft al aan dat we een enigszins ongebruikelijk weertype voor de tijd van het jaar achter de rug hebben. Een relatief warm, broeierig weertype dat, mij althans, deed denken aan de hondsdagen in augustus.

Vwb de regen van morgen. Zeker tijdens de middag en deels avond inderdaad een front zoals we dat in de winter regelmatig zien: uren lang stratiforme neerslag met redelijke instensiteit op de golftop. :(

4seasons

Marcel, misschien kan jij hier wat van maken (uitleggen) svp ?



Ook Oost-Europa, met name de Balkanlanden krijgen nu ook een waarschuwing voor slecht weer.


Hier Estofex (plaatjes weet ik niet hoe ik dat moet plaatsen)
A level 3 was issued for S Serbia, extreme NW Bulgaria and SW Romania mainly for large to very large hail, damaging wind gusts and to the lesser degree for tornadoes and excessive rainfall.

A level 2 was issued for E Bosnia, N Serbia, N Romania and S Ukraine mainly for large to very large hail and severe wind gusts.

A level 2 was issued for SE Hungary mainly for severe wind gusts, excessive precipitation and large hail.

A level 1 was issued for Central to S Italy mainly for large hail.

A level 1 was issued across Slovenia, SE Austria, Croatia mainly for large hail and excessive precipitation.

A level 1 was issued for Hungary, Slovakia, S Poland and NW Ukraine mainly for excessive precipitation, severe wind gusts and to the lesser degree for large hail.

A level 1 was issued for Central Ukraine and W Russia mainly for large hail, severe wind gusts and excessive precipitation.


General pattern will persist over Europe with only a few changes. Thus, yet another very active period with severe thunderstorms is forecast across SE part of the continent. At 500 hPa, southern part of the deep trough will slowly begin its cut-off process. Enhanced flow, with speeds up to 30 m/s at 500 hPa level will rotate from the     etc.


... Central - S Italy ...

Even though models simulate only low CAPE values on the order of few hundreds J/kg, strong vertical wind shear may enable organisation of some of the cells into supercells, which may be capable of large hail.




Zie verder:
http://www.estofex.org/


dennis089

die estofex voorspellingen is voor oost europa.. we zullen helaas moeten wachten..

Oxize

Citaat van: dennis089 op ma 20 jun 2016 - 00:41
die estofex voorspellingen is voor oost europa.. we zullen helaas moeten wachten..
Misschien tot woensdag/donderdag
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Oxize

Wat een monsterbui/bak met regen die op moment over Nederland gaat.


Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

boxer

Van mij mag het klaar zijn met dat hemelwater

Armand

Hier is het een krap uurtje geleden pas begonnen te regenen. Intensiteit begint nu pas wat hoger te worden. 0.4 mm actueel, was lekker weer deze dag ;)

Jan van Ooijen

Kan het amper geloven dat het donderdag 30 graden gaat worden


Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op di 21 jun 2016 - 06:17
Kan het amper geloven dat het donderdag 30 graden gaat worden

GFS blaast er inderdaad volop dertigers uit. EC tapt toch wel uit een ander vaatje voor donderdag, met meer onzekerheid.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal