'Diepzee zag eruit als de maan'

Topic gezien door 1626 bezoekers
Gestart door Shadow112, ma 26 mrt 2012 - 15:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Shadow112

'Diepzee zag eruit als de maan'

Het diepste punt op aarde zag er volgens filmregisseur James Cameron uit als de maan. Dit liet de regisseur maandag aan National Geographic weten nadat hij terugkeerde van zijn recordduik. Volgens Cameron was het beneden 'guur'. "Het zag eruit als de maan. Ik heb er geen enkele vis gezien. Ik zag niets dat er levend uit zag, anders dan een paar garnalenachtigen." Met een speciaal gemaakte duikboot daalde de regisseur af naar de Marianentrog in de Grote Oceaan, een diepte van 10.898 meter onder de zeespiegel. Geen mens is ooit solo zo diep gegaan.

Niets interessants
De filmmaker wilde onder meer uitzoeken of er zo diep in de oceaan vissen zwemmen. Op de extreme diepte is het vreselijk koud en donker. De regisseur was van plan een aantal monsters mee te nemen uit de diepte, maar zag niets wat hem biologisch interessant leek. Dit kan ook te maken hebben met het feit dat Cameron zijn missie na een duik van drie uur wegens een lekkage voortijdig moest eindigen. In andere testduiken bij Papoea-Nieuw-Guinea kon Cameron zes uur onder water blijven. "Ik kon niet verder, ik was gewoon in een cirkel aan het draaien. Toen besloot ik mijn duik te beeindigen." Toch is de regisseur optimistisch. "Ik moet toch iets overlaten voor mijn volgende duik." Cameron is van plan vaker naar de Marianentrog te duiken.

Bron: nu.nl


Tyshane

Zo, flinke prestatie, bijna 11 km diep, dat is nogal wat! Ik had toch wel verwacht dat daar levende wezens te zien zouden zijn, maar die zullen vast minder herkenbaar zijn vergeleken met wat we gewend zijn. Veel platter en groter denk ik. Ben benieuwd of er nu nog een spannende film zal worden gemaakt naar aanleiding hiervan... ok eerst maar even filmpje kijken van Stormcell... ;)

André

Dat is bijna onmogelijk zou je denken om zo diep te duiken door die enorme druk en toch kan het . dat is toch een beetje het lot uitdagen volgens mij .
Demeulemeester André

Powered by EzPortal