Stormkansen 5 tot 9 februari

Topic gezien door 30172 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 03 feb 2016 - 07:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Onstuimig weekje

Het synoptische beeld wordt deze periode bepaald door een meanderende westcirculatie. Op de westelijke Atlantische Oceaan slaan er voortdurend instabiele golven in het polaire front, waardoor depressies ontstaan die noordwest en noord van het aandachtsgebied blijven. In meer detail: in de loop van vrijdagochtend 5 februari trekt een warmtefront oostwaarts over het land, waarna het gehele aandachtsgebied in een brede warme sector terechtkomt. Op zaterdag 6 februari komt het noorden van het aandachtsgebied tijdelijk in de polaire lucht terecht, het buigpunt van het polaire front ligt dan boven ons land. Het koufront trekt in de nacht naar zondag 7 februari oostwaarts over het land. Maandag volgt dan weer tijdelijk een warme sector met een tijdelijke flinke toename van de drukgradiënt. De rest van de volgende week is het een komen en gaan van fronten, waarbij we ons meestal in polaire lucht, maar af en toe in een (smalle) warme sector bevinden. De drukverschillen in het aandachtsgebied zijn daarbij wel duidelijk kleiner dan op maandag 8 februari.


Amerikaans weermodel met windstoten van 149 km/h boven Limburg

Aandachtspunt is de wind van zondagavond 7 februari tot dinsdagochtend 9 februari. Staafdiagrammen laten zien dat 75-90% van de leden voor maandag zware windstoten berekent voor de diverse landpunten. Voor Den Helder geeft 40% meer dan 100 km/uur op maandag. Wateropzet komt nergens met 20% of meer kans op waarschuwingspeil. Aan het einde van de deterministische run (dinsdag 9 februari 12 UTC) zien we achter een backbent-occlusie een diepe NNW-stroming het aandachtsgebied bereiken. Op hoogte is er dan rugvorming ten westen van Ierland. Dit scenario wordt door ongeveer 20% van de leden ondersteund. De overige leden tonen de hoogterug in mindere mate, waarna zich tegen het einde van de periode in vrijwel alle oplossingen weer een westcirculatie lijkt te ontwikkelen. Wel is er een verschil in de positie van de straalstroom, die zowel noord als zuid van het aandachtsgebied kan komen te liggen. Dit verklaart ook de spreiding in de temperatuurpluim.

Vanuit de Guidance
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GeneralDuke

Nice, stormkracht in het binnenland. Hoe vaak komt dat nou voor?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

149 tot 162 km/u voor Z-Limburg?  :o Lijkt me een beetje onrealistisch! Dan waaien hier de Carnavalswagens door de lucht :P

Armand

Eveneens, de oper van GFS schiet boven de pluim uit. En niet zo'n beetje ook....
Gemiddelde windsnelheid op 10m, oper piekt heel even de 90 aan!


GeneralDuke

Citaat van: Armand op wo 03 feb 2016 - 08:31
149 tot 162 km/u voor Z-Limburg?  :o Lijkt me een beetje onrealistisch! Dan waaien hier de Carnavalswagens door de lucht :P

Ut daak d'raaf ;D
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Extremissimorum

Dus omdat de oper van GFS met een onrealistisch scenario komt is het verantwoord een stormtopic te openen?

Prima hoor. Maar wel realistisch blijven a.u.b. Ja kan het kan een beetje waaien, maar windstoten van boven de 120 km/u? Nah.

Het is nog 6 dagen ver. En daarbij, als het zoals verwacht noordelijker trekt zal het flink afzwakken door die Engelse muur.

Wel lang geleden dat ik een witte kleur in de windstootkaarten gezien heb. :o
Laat staan een volle 12 Bft. Sodeju!

In neem mijn woorden terug, wat een uitdraai. Maar nog steeds, zes dagen ver.

Arend

EC00 komt vandaag met grotere kans op stevige windstoten voor aanstaande maandag. Grote vraag altijd: blijft het erin zitten.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Extremissimorum

Citaat van: Arend op wo 03 feb 2016 - 11:07
EC00 komt vandaag met grotere kans op stevige windstoten voor aanstaande maandag. Grote vraag altijd: blijft het erin zitten.

Ja, de pluim van ec is in 12 uur toch gemiddeld zo'n 8 m/s harder gaan waaien. 20 m/s > 28 m/s. Gemiddeld!

Extremissimorum

Als iedereen nou even GFS 06 bekijkt hebben we reden genoeg dit topic weer te sluiten.

Jenkie

Citaat van: Extremissimorum op wo 03 feb 2016 - 11:51
Als iedereen nou even GFS 06 bekijkt hebben we reden genoeg dit topic weer te sluiten.

Erg verwarrend... Je schiet binnen een uur tijd naar drie verschillende conclusies. Zelfs binnen 1 bericht. Neem je nou je woorden van 11.04 terug? En is je conclusie dat we dit topic kunnen sluiten want er komt niets? Wel prettig ivm alle optoochten hier op maandag.

Jan van Ooijen

Kansen zijn kansen en het gaat ook over een periode van 5 dagen. Daarnaast hadden we ook geen wintertopic hoeven openen ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 03 feb 2016 - 14:06
Kansen zijn kansen en het gaat ook over een periode van 5 dagen. Daarnaast hadden we ook geen wintertopic hoeven openen ;)

Nee klopt, maar er zijn wel vaker stormkansen geweest deze winter op een termijn al deze en toen was er geen topic geopend. Vind ik opvallend. Waarom nu wel? En van mij mag je dat wintertopic sluiten, hoor.

Citaat van: Jenkie op wo 03 feb 2016 - 12:20
Erg verwarrend... Je schiet binnen een uur tijd naar drie verschillende conclusies. Zelfs binnen 1 bericht. Neem je nou je woorden van 11.04 terug? En is je conclusie dat we dit topic kunnen sluiten want er komt niets? Wel prettig ivm alle optoochten hier op maandag.

Ik had mijn eerdere bericht geüpdatet omdat ik GFS 00 zag. Toen zag ik GFS 06, waardoor ik weer terugkeerde bij mijn eerdere stelling, namelijk dat ik er niet te veel van verwacht aangezien zulke situaties op deze termijn vaker helemaal  verdwijnen dan dat er iets van uitkomt.

lander20

wat een run die van 00.00u WOW gwn 150 km/hr  :o 950 hpa kerndruk

laatste kaarten voor zaterdag 80-95 km/hr windstoten
maandag richting 90-110 km/hr maar vrij onzeker al geeft de windpluim gemiddeld 28 m/s met uitschieters boven de 32 m/s!!
goed in de gaten houden

Ruud

950hpa? Dan mag ik mijn contra barometer wel flink uit het lood hangen, anders stroomt die over...

dondertje127

Phoe nou het ziet er wel onrealistisch uit. Maarja, aan alles kan een record gebroken worden, ook aan stormkrachten. Het vreemde aan die kaarten wel dat het niet aan de kust het zwaarst zou worden maar in Limburg? Hmz...

Eerst maar eens afwachten de komende dagen wat de storm doet. Hij is er nog lang niet, en koersen kunnen ook veranderen. Ik neem dit scenario met een korreltje zout aangezien het van de Amerikanen afkomt weer. Van de omer de eerste week van juli voorspelden ze ook 40 tot 46 graden, dusja. Hoewel we toch het op 2 na warmste record ooit hebben geboekt sinds de metingen in 1901. Toch een top 3 rcord beleefd.

Je weet dus uiteraard ook nooit met een storm maar ik denk niet dat we de allerhoogste windstoten die in die kaarten staan zullen worden gehaald. En als het al wel gebeurd, dan denk ik eerder weer in Vlissingen en de kust.

Ik hoop alleen dat als het erg wordt, er geen doden en gewonden vallen zoals de laatste zware storm in Nederland, toen in Amsterdam een vrouw langzaam om het leven kwam die een boom op haar kreeg bij een gracht. Ik hoop sowiesoo bij elke storm dat mensen en dieren veilig zijn, maar helaas is dat niet altijd zo.

dondertje127

Citaat van: Extremissimorum op wo 03 feb 2016 - 14:29
Nee klopt, maar er zijn wel vaker stormkansen geweest deze winter op een termijn al deze en toen was er geen topic geopend. Vind ik opvallend. Waarom nu wel? En van mij mag je dat wintertopic sluiten, hoor.

Ach ja joh, we kunnen ook het hele forum sluiten  ???  :D

Arend

Citaat van: Extremissimorum op wo 03 feb 2016 - 14:29
Ik had mijn eerdere bericht geüpdatet omdat ik GFS 00 zag. Toen zag ik GFS 06, waardoor ik weer terugkeerde bij mijn eerdere stelling, namelijk dat ik er niet te veel van verwacht aangezien zulke situaties op deze termijn vaker helemaal  verdwijnen dan dat er iets van uitkomt.

De 18z van GFS is weer speciaal voor jou. ;) Staar je gewoon niet blind op de opers, zie deze voor dit soort situaties meer als een indicatie voor wat er mogelijk is. De pluimen/kansverdelingen geven wat dat betreft iets meer inzicht. Maar op deze termijn en met dit soort storingen is alles in feite koffiedik kijken, maar wel leuk.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

SniperEye

Hoe vaker het in de runs van beide modellen terugkomt, hoe aannemelijker het is dat het werkelijkheid wordt. 1 cm verschuiving van het laag op de weerkaart geeft meteen een heel ander beeld in ons land.

Jan van Ooijen

GFS blijft met een stormachtige wind komen voor het binnenland en windstoten boven de 100 km/h

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

hesselsjoerd


Powered by EzPortal