Winterdiscussietopic Deel 4 - De dooi valt in

Topic gezien door 156940 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, vr 22 jan 2016 - 19:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

De dooi valt in

Naar aanleiding van het "einde" van de winter dit nieuwe en schone topic. Ik houd het kort, want er is zacht gezegd niks interessants te vertellen over de komende periode.

We zijn daarentegen hard gezegd weer terug bij af en steekt vanaf vandaag een sterke zuidelijke tot zuidwestelijke stroming op met aanvoer van (zeer) zachte lucht. En dat is natuurlijk het beeld dat wij in vrijwel de hele maand december voorbij zagen komen. Regelmatig (wat) neerslag/buien en soms een flinke prik wind behoren de komende week (weken?) tot ons weerbeeld. Verder, zoals eerder gezegd, voornamelijk zacht weer met temperaturen die stijgen naar waarden tussen 8 en 13 graden. De kans dat het 's nachts gaat vriezen neemt drastisch af en wordt later in de periode grofweg nul (op dat "ene" lid die nachtvorst berekend daargelaten). Verder lijkt later in de week de stroming te gaan draaien en wordt een sterke westcirculatie in gang gezet. We weten natuurlijk allemaal wat voor weer dit oplevert, echter idiote temperaturen van bijvoorbeeld 15 graden hoef je dan niet te verwachten.   :D

We staan weer met beide benen aan de grond na een korte periode met vorst, soms even stevige vorst en her en der wat sneeuw. De komende week is het in ieder geval compleet horror voor de winterliefhebbers.

Verder een fijne avond.  ;D

Hieronder de bijbehorende kaarten.

Zuidelijke stroming voert zeer zachte lucht aan



De temperaturen op 850hPa (+- 1,5km)



De opstekende, mogelijk sterke westcirculatie vanaf midden volgende week



Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Lothiriel

Aaaaah, die kaarten *schud het hoofd*

Een volledig vlakke en sterke WC. Vreselijk in elk facet.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

ron12

Volgende week op enkele dagen kans op 14 graden mogelijk,maandag en woensdag grootse kans daarop. Lente breekt aan. :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen


arjanbruggink

Nou, het was ff mooi die kou. Op naar de lente.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Armand

Klein winterprikje was niets ten opzichte van de hevige, warme periode in december en de helft van januari. Ook het einde van januari en minstens het begin van februari gaan weer een flinke rode berg vormen heb ik het idee...


Kijk in de zomer maakt zo'n piek me  niets uit, in de winter heb ik hem liever gespiegeld :D . Na een belabberd onweersseizoen 2015 en een belabberde winter tot nu toe, hoop ik dat 2016 op het gebied van onweer toch veel goed gaat maken. Een winteruitbraak eind februari ziet ik niet zitten, maar is wel mogelijk.

Sven

Prima zo, jammer dat het iets meer als 2 hellmannen  is geworden, maar verder toch al geen lange of strenge winter verwacht.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Jan van Ooijen

Citaat van: Sven op vr 22 jan 2016 - 20:13
Prima zo, jammer dat het iets meer als 2 hellmannen  is geworden, maar verder toch al geen lange of strenge winter verwacht.

Winter nog niet voorbij ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Rayonhoofd

"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

arjanbruggink

In ieder geval is die SSW flink te laat.... Daar hoeven we niet meer op de uitwerking te wachten. Ongetwijfeld zal er nog wel een speldenprikkie op kunnen treden.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Rayonhoofd

Citaat van: Sven op vr 22 jan 2016 - 20:13
Prima zo, jammer dat het iets meer als 2 hellmannen  is geworden, maar verder toch al geen lange of strenge winter verwacht.

Ach ja, het wachten op winter begint aardig te lijken op het wachten op een kampioenschap. Gelukkig zijn we allemaal realistisch en verwachten we er weer niet teveel van.............
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Sven

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 22 jan 2016 - 20:17
Winter nog niet voorbij ;)

Kan zeker nog wel iets komen ja, maar voorlopig is ie weg  ;D

Citaat van: Rayonhoofd op vr 22 jan 2016 - 20:24
Ach ja, het wachten op winter begint aardig te lijken op het wachten op een kampioenschap. Gelukkig zijn we allemaal realistisch en verwachten we er weer niet teveel van.............

Haha het is inderdaad beide niets nee  :P er zit wel een verband tussen Feyenoord en de winter, lange tijd hoopvol, waarna je al snel weer teleurgesteld bent en het weer niet lukt  :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Lothiriel

Citaat van: Armand op vr 22 jan 2016 - 20:09
Klein winterprikje was niets ten opzichte van de hevige, warme periode in december en de helft van januari. Ook het einde van januari en minstens het begin van februari gaan weer een flinke rode berg vormen heb ik het idee...

Kijk in de zomer maakt zo'n piek me  niets uit, in de winter heb ik hem liever gespiegeld :D . Na een belabberd onweersseizoen 2015 en een belabberde winter tot nu toe, hoop ik dat 2016 op het gebied van onweer toch veel goed gaat maken. Een winteruitbraak eind februari ziet ik niet zitten, maar is wel mogelijk.

Vreselijk :p. Te warm winterweer is gewoon altijd kut. Want warm in de winter is WC, en WC is regen.

Laat het maar snel boven 20 graden worden dan met zon. Want herstweer is waardeloos (stormen daargelaten).
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Armand

Citaat van: Sven op vr 22 jan 2016 - 20:28

Haha het is inderdaad beide niets nee  :P er zit wel een verband tussen Feyenoord en de winter, lange tijd hoopvol, waarna je al snel weer teleurgesteld bent en het weer niet lukt  :)

Haha, leek inderdaad hoopvol met Feyenoord. Tot twee wedstrijden voor de winterstop... Ook al woon ik helemaal in het zuiden, ben ook best fanatiek Feyenoordfan :D Leuk dat ze tegen Roda moeten in de beker, lekker dichtbij voor te bezoeken ;)

Ontopic:
Regen begint richting einde te gaan. Nog steeds redelijk koud alleen niet meer onder 0

Zomerliefde

Citaat van: arjanbruggink op vr 22 jan 2016 - 20:22
In ieder geval is die SSW flink te laat.... Daar hoeven we niet meer op de uitwerking te wachten. Ongetwijfeld zal er nog wel een speldenprikkie op kunnen treden.
In de tweede helft van februari kan het nog flink koud worden hoor :)

Rayonhoofd

Citaat van: Zomerliefde op vr 22 jan 2016 - 21:03
In de tweede helft van februari kan het nog flink koud worden hoor :)

Zijn er ergens plaatjes te vinden van die SSW ? Voorlopig blijft het alleen nog maar bij woorden, en we weten allemaal wat ze daar in Rotterdam van vinden (of niet, Sven en Armand ?)
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Sven

Citaat van: Rayonhoofd op vr 22 jan 2016 - 21:49
Zijn er ergens plaatjes te vinden van die SSW ? Voorlopig blijft het alleen nog maar bij woorden, en we weten allemaal wat ze daar in Rotterdam van vinden (of niet, Sven en Armand ?)

Haha, ik moet je teleurstellen. Winter is niet echt mijn ding hier in Nederland, buitenland een ander verhaal. Maar dat terzijde, ik weet dus niets over die SSW, heel vluchtig voorbij zien komen op een aantal facebook pagina's. Wellicht kunnen Tim of Jan je verder helpen :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Bacci

Best wel grappig, elke keer als wij in de volle wc zitten, krijgt de VS een sneeuwstorm.

Zomerliefde

Citaat van: Bacci op vr 22 jan 2016 - 22:43
Best wel grappig, elke keer als wij in de volle wc zitten, krijgt de VS een sneeuwstorm.
Amerika heeft een schitterend klimaat

Extremissimorum

Als in de 15-daagse temperatuurpluim de vorstgrens bijna niet eens meer in beeld is , laat staan dat er scenario's voor vorst opteren, weet je dat de winter (voorlopig) heel, heel, heeeel ver te zoeken is.

Powered by EzPortal