Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 247148 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Ijsbloem

 :D Ja , een kinderhand is snel gevuld, het noordoosten iets meer gevuld
dan de rest van het land. Verder ligt deze winter nog steeds op koers om
als extreem zacht de boeken in te gaan daar kan dit mini wintertje weinig
aan veranderen. Qua hellmannen zijn we wat verder dan 2007 maar qua warmte
overschot des te meer op die koers en daar komen de komende anderhalve week
nogal wat punten bij.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Global warming

Citaat van: Ijsbloem op do 21 jan 2016 - 18:15
:D Ja , een kinderhand is snel gevuld, het noordoosten iets meer gevuld
dan de rest van het land. Verder ligt deze winter nog steeds op koers om
als extreem zacht de boeken in te gaan daar kan dit mini wintertje weinig
aan veranderen. Qua hellmannen zijn we wat verder dan 2007 maar qua warmte
overschot des te meer op die koers en daar komen de komende anderhalve week
nogal wat punten bij.

Zijn er ook "warmteoverschot" statistieken te vinden van de afgelopen tientallen jaren?

RicardoDimm

Weerplaza geeft voor morgen 6cm sneeuw hier... Hoe betrouwbaar is dit?

Johannes96

Citaat van: RicardoDimm op do 21 jan 2016 - 18:42
Weerplaza geeft voor morgen 6cm sneeuw hier... Hoe betrouwbaar is dit?

Naar mijn mening zeer onbetrouwbaar.. het kán op het begin wel natsneeuwen, maar al snel gevolgd door regen en in de noordoostelijke provincies Groningen en Drenthe kan het gaan ijzelen. In noord oost Groningen zie ik kans wel wat hoger dat het tot een sneeuwdekje komt (<2cm)

snowsquall

Citaat van: Ries op do 21 jan 2016 - 17:45
Zeggen sommigen dat het een strenge winter is?! Lol!

Moet wel zeggen dat we afgelopen 2 weken alles hebben gehad wat een winter kán brengen: ijzel, sneeuw, rijp, schaatsen op natuurijs(baan)...hartstikke leuk! Deze winter al meer sneeuw gezien en vorst gehad dan vorige winter!

Jaja, maar vergeet niet dat dat alleen in de drie noordelijke provincies was, hier in het oosten van Brabant tegen Limburg aan heeft het alleen een paar nachten gevroren maar 0 mm sneeuw gevallen en ik denk dat de hele Zuidelijke helft van het land amper wat winters heeft meegemaakt....voor het derde jaar op rij.

Lothiriel

Ja, Zuid-Nederland had dan net pech. Want in België heeft ook het ook lekker gewinterd :). Ligt nog steeds een paar cm sneeuw. Al is deze natuurlijk helemaal verijst door de vorst. Ziet er wel nog steeds mooi uit. Vanavond de laatste keef vorst, morgen regent alles helaas weg. En ik zie hier geen sneeuw meer vallen, 4 graden, dus zal gewoon regen en regen worden.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Alexander

Citaat van: Lothiriel op do 21 jan 2016 - 19:15
Ja, Zuid-Nederland had dan net pech. Want in België heeft ook het ook lekker gewinterd :). Ligt nog steeds een paar cm sneeuw. Al is deze natuurlijk helemaal verijst door de vorst. Ziet er wel nog steeds mooi uit. Vanavond de laatste keef vorst, morgen regent alles helaas weg. En ik zie hier geen sneeuw meer vallen, 4 graden, dus zal gewoon regen en regen worden.
Hangt er van af waar in België  ;)
Hier (omgeving ZO Antwerpen) gisteren voor enkele uren een paar mm sneeuw gehad.  Voor de rest ook niets.

Zynex

Ben bang dat dit het laatste winterdiscussie topic is :( Tot november allen :p

Johannes96

Citaat van: Zynex op do 21 jan 2016 - 20:19
Ben bang dat dit het laatste winterdiscussie topic is :( Tot november allen :p

Kalm, tis 21 januari gast

Zynex


Lothiriel

Citaat van: Alexander op do 21 jan 2016 - 19:24
Hangt er van af waar in België  ;)
Hier (omgeving ZO Antwerpen) gisteren voor enkele uren een paar mm sneeuw gehad.  Voor de rest ook niets.

Ja het was voor zover ik weet enkel in het oosten van Vlaams-Brabant zo... Ach ja, vorig jaar heb ik denk ik 1x een beetje sneeuw gezien en het jaar daarvoor gewoon 0x. Dus was wel een kleine troostprijs :)

Ik hoop nu vooral dat het in de zuidelijke Franse Alpen koud genoeg blijft. Er is daar veel sneeuw gevallen maar in het skidorp waar ik wil gaan vanaf 5 februari wordt het gewoonweg tegen 10 graden komende week volgens m'n weerapp -.-. En dat op 1600-2000 meter hoogte.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

zwoof

Och, ik snap het wel. Het pessimisme / negativisme hoort misschien ook een beetje bij de tijd waarin we leven. Ik heb wél genoten van het kleine wintertje, Matige en zelfs strenge vorst, heel klein beetje sneeuw erbij.. Mooi voor het totaalbeeld, maar ook een beetje dooi op 2 dagen. Maar beter iets dan niets en dat pakken ze ons niet meer af.  Voorts zijn koude en/of strenge winters (zeer) zeldzaam hier en dat geldt nog meer voor het westen van het land. Het is zo zonde om hier teleurgesteld over te zijn.   Het is gewoon een kwestie van de realiteit inschatten.  Vele mensen zijn hier niet toe in staat helaas en zijn snel te beïnvloeden of hebben een zeer bedenkelijk interpretatievermogen en kunnen zaken niet in breder perspectief plaatsen. Dit is niet alleen bij het weer zo, je ziet het bij allerlei vraagstukken (kans op)  voorkomen, maar dat terzijde...  Maar goed, nog 2 maanden te gaan, het lijkt me historisch en geografisch gezien best reëel dat er nog wel wintertje inzit, al hoop ik natuurlijk stilletjes op een Elfstedentocht. Nu maar weer heerlijk mijmeren over de koude  winters van vroeger toen alles beter was,  waarbij ik me niet wens te herinneren dat vele winters toen ook gewoon zacht verliepen.   ;)

lander20

zo'n warme periode die we nu krijgen wil weinig zeggen op het vervolg van de winter. afwachten februari en maart kan het nog altijd :)


zwoof

Citaat van: Rayonhoofd op do 21 jan 2016 - 15:42


Ik heb even de tijd genomen om de gehele video te bekijken. Prachtig om te zien hoe hij afrekent met de gehele klimaat-bullshit !  De warme periode waar we nu in zitten is een natuurlijk verschijnsel en duurt relatief kort. (CO2 heeft volgens hem geen invloed op de klimatologische verschijnselen, en hij komt zelfs met een wetenschappelijk onderbouwd verhaal om dit te bewijzen)

Ook mooi om bevestigd te zien dat te "lauwe visbak"(lees: noordzee) ook "regelmatig" droogvalt. Helaas gaan wij dat niet meer meemaken  ;) Ik geloof dat een van de forumbezoekers hier dit al eens heeft geopperd.

En: we kunnen er gerust van uitgaan dat er nog weer een Elfstedentocht wordt gereden in de (verre) toekomst !

Nog even doorbijten voor ons dus  ;D !

Mooi of niet, ook eens een keer een ander geluid.  Geen fanatieke voor of tegenstander, maar redelijk neutraal en bovenal realistisch.  ;)

peter 76

Voor alle pessimisten, ik heb het al vaker gezegd, de echte winters komen via noordoosten het land binnen, nu al over met de winter, dacht het niet.....

Johannes96

Citaat van: Zynex op do 21 jan 2016 - 20:43
Ja precies, tot november!

Wel erg zwak hoor, de winter nu afschrijven..maargoed, tot november dan maar he ;) Zwoof heeft helemaal gelijk met z'n verhaal

ron12

Citaat van: Global warming op do 21 jan 2016 - 18:38
Zijn er ook "warmteoverschot" statistieken te vinden van de afgelopen tientallen jaren?
Zekers  een hele mooie zelfs http://www.logboekweer.nl/Temperatuur/DeBilt_Temp.pdf  En deze http://www.logboekweer.nl/  voor vorsturen rechts onder en verschillende stations er gewoon op klikken  ;) en nog veel meer ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

hesselsjoerd


Zomerliefde

Citaat van: hesselsjoerd op do 21 jan 2016 - 23:39
gfs 18 is tot nu toe ook weer kut
Ja klopt. Maar het maar 1 run en er komen nog zoveel runs aan. Daar moet nog wel iets leuks tussen zitten. Of het uitkomt is maar de vraag

Global warming

Citaat van: ron12 op do 21 jan 2016 - 22:42
Zekers  een hele mooie zelfs http://www.logboekweer.nl/Temperatuur/DeBilt_Temp.pdf  En deze http://www.logboekweer.nl/  voor vorsturen rechts onder en verschillende stations er gewoon op klikken  ;) en nog veel meer ;)


Geweldig...bedankt !!!!

Powered by EzPortal