Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 247268 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Remy

Tinkers zal het allemaal hun reet sneeuwen.Voor hen bestaat het weer gewoon niet.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Extremissimorum

:o

Nieuw-Beerta houdt gegevens bij sinds 1990.
Sinds die tijd is het de afgelopen vijf dagen niet zo koud geweest die dagen. 5 dagrecords wat betreft minimumtemperatuur, en 18 januari zelfs ook van de max temperatuur! Dat biedt toch wel hoop.

Via weerstatistieken

Tanneke

Citaat van: Extremissimorum op do 21 jan 2016 - 11:16
:o

Nieuw-Beerta houdt gegevens bij sinds 1990.
Sinds die tijd is het de afgelopen vijf dagen niet zo koud geweest die dagen. 5 dagrecords wat betreft minimumtemperatuur, en 18 januari zelfs ook van de max temperatuur! Dat biedt toch wel hoop.

Via weerstatistieken

Ik heb via de site even gekeken voor Vlissingen, wordt sinds 1906 bij gehouden.
Maar hier zitten we ruim boven het gemiddelde haha.
Benieuwd wat de komende weken ons nog gaan brengen!

Marsel

Zo, winterprikje wordt deze week afgesloten.
Het geheel sloeg wat mij betreft, na alle voortijdige ophef via de verschillende kanalen, redelijk de plank mis. Achteraf was het niet meer dan een paar winterse buien, lokaal een (tijdelijk) sneeuwdekje en/of ijsdag en landelijk een paar flinke nachtvorsten. Dat was het dan wel. Ik was er op voorhand al bang voor. Enige gebieden waar je echt van winter zou mogen spreken waren/zijn, zoals zo vaak, de uiterste noordoostelijke regio's.

Hier in het (zuid)westen niets dat op winter leek gezien. Die paar vorstnachten en dat tijdelijke drapdekje zien we eigenlijk in elke zachte winter wel terug komen. We kunnen de vraag die in de titel van dit tweede wintertopic staat dan ook nu beantwoorden: een week. Met de kanttekening dat grote delen van ons land, zeg maar gerust de overgrote meerderheid, nauwelijks winterweer van betekenis heeft gezien. Januari kan wat dat betreft de prullenbak in. Zolang hebben we niet meer.....Februari dan maar? ::)

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Marsel

Citaat van: TaL op do 21 jan 2016 - 12:26
Marsel is terug, doei winter 2015-2016.

Op naar maart?  :P

Nouja zeg, ik was er vorige week ook af en toe hoor ;). Ik kan winterweer wel waarderen, maar dan moet het ook écht winterweer zijn. En dat is het natuurlijk nauwelijks geweest de afgelopen dagen. Althans, voor het overgrote deel van NL. Wat mij betreft mogen we inderdaad zo snel mogelijk door naar maart. Ben er nu wel weer klaar mee, met dat gerommel in de marge, of het moet in februari nog tot een mooie ijsvloer of dik pak sneeuw komen. Zul je zien....in maart lukt het dan wel  :-X.

Armand

De pluimen geven gewoon herfstweer aan. Er moet toch een heleboel veranderen wil het nog tot landelijk winterweer komen in februari, zoals Marsel ook al aangaf. Van mij mogen we dan ook direct door naar de lente, maar ik denk dat het voorjaar best wel eens nat kan worden met het warme zeewater. Bovendien gaan er ook geruchten (ook van KNMI) dat El Nino hier een verhoogde kans op een nat, koud voorjaar geeft. Dat kan ook een gevolg zijn van een warme winter, dus als je doordenkt dan kun je misschien ook stellen dat een El Nino hier een zachte winter veroorzaakt..;)

Bovendien ben ik ook geen voorstander van een nat, koud voorjaar. Dat is namelijk ook niet goed voor de moestuin ;)

Bacci

Wow ja best wel teleurstellend als je er zo naar kijkt. Er gaat niets komen en wat we gehad hebben viel ook een beetje tegen.
Daarentegen kan er op sommige plekken wel geschaatst worden vandaag of morgen, en een paar gelukvogels onder ons konden (tijdelijk) genieten van een witte wereld. En als dat niet genoeg is, ziet het er op sommige plekken vandaag toch nog winters uit door de aanvriezende mist. Hier helaas geen van allen, haha  ;D

Edwin

Het zeewater is niet veel warmer dan normaal, volgens mij. In ieder geval niet dermate warm dat dat veel invloed zal hebben.
Never Stop Exploring

Johannes96

In Friesland tot nu toe toch wel een mooie winter januari. Veel vorst, veel ijsdagen, veel dagen een sneeuwdek(je), langdurige ijzel (3 dagen), en een paar keer mooie rijp. Wat een verschil in dit kleine landje.

Jasneker

Voorlopig vriest het nog steeds hier -1.5 graden na een -4.5  graden koude nacht, sneeuwresten nog in het gras en met de aangevroren mist is het nog steeds wit.
Wat er komt zien we wel, nu al de winter afschrijven doe ik niet.

Ik heb deze week meer winter gezien als de afgelopen jaren ;)

Armand

Citaat van: Edwin op do 21 jan 2016 - 13:18
Het zeewater is niet veel warmer dan normaal, volgens mij. In ieder geval niet dermate warm dat dat veel invloed zal hebben.

Direct aan de kust valt het wel mee door de vorst. Maar verder op de Noordzee meest 1 tot 3 graden te warm. Zal nog wat meer opwarmen met de verwachte temperaturen...

ron12

Citaat van: Extremissimorum op do 21 jan 2016 - 11:16
:o

Nieuw-Beerta houdt gegevens bij sinds 1990.
Sinds die tijd is het de afgelopen vijf dagen niet zo koud geweest die dagen. 5 dagrecords wat betreft minimumtemperatuur, en 18 januari zelfs ook van de max temperatuur! Dat biedt toch wel hoop.

Via weerstatistieken
Zelfde situatie in ELL (L) maar dan in Oktober laagste max en min records https://weerstatistieken.nl/ell/2015/oktober toevallig twee uithoeken van ons land  ???
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Citaat van: Remy op do 21 jan 2016 - 10:20
Toch mooi nog effe deze steenkoude dag met sneeuw :)

En ook nog eens rijp aan de bomen. Prachtig.

Nieuw Beerta zag ik al, werd het vannacht nog -12.2 graden. En dat op het moment dat de winterweek juist begint af te lopen.
Ik hoop dat februari nog een mooie wintermaand wordt met veel sneeuw en schaatsijs en stevige vorst. Maar ik vrees met grote vrezen.

jonkheer

Nou hier ook nog -1.3 C. Met een lichte nevel...Toch nog de nodige winterperikelen gehad in januari  ;D

Lothiriel

Temperatuur hier ook voor het eerst terug boven 0 en meteen richting 3 graden, tsja :p.

Verwachting ziet er verder echt donders slecht uit. 8-10 graden en herfstig weer. Enige voordeel is dat ik m'n sjaal kan thuislaten. Verder verschrikkelijk vies.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Zomerliefde

ik vind het raar dat sommige mensen nu al weer lente willen. Man... het is nog maar 21 januari. We hebben nog anderhalve maand te gaan. We hebben laatste tijd al gezien dat de pluim binnen 3 dagen compleet weer anders kan zijn. Pffff wat een gezeur hier...

Wacht maar af. half februari wordt het weer winter en is iedereen weer blij en daarna kunnen we weer genieten van de lente :)

Bacci

Temperatuur nog steeds net boven het vriespunt hier, doordat het nog steeds mistig is. Leuke verassing.

Lothiriel

Citaat van: Zomerliefde op do 21 jan 2016 - 14:56
ik vind het raar dat sommige mensen nu al weer lente willen. Man... het is nog maar 21 januari. We hebben nog anderhalve maand te gaan. We hebben laatste tijd al gezien dat de pluim binnen 3 dagen compleet weer anders kan zijn. Pffff wat een gezeur hier...

Wacht maar af. half februari wordt het weer winter en is iedereen weer blij en daarna kunnen we weer genieten van de lente :)

Tsja, er zit nochtans niks in qua winter in de pluim. Zelfs geen 'normaal' winterweer met temperaturen rond 5 graden. Daar mag je toch wel over klagen zo halverwege januari :p.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Edwin

Never Stop Exploring

Powered by EzPortal