Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 247260 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

hesselsjoerd

Een aantal maanden geleden had ik voor mijn studie een lezing van een Noorse klimaat-wetenschapper. Volgens hem kwam de opwarming van de aarde niet door de broeikasgassen, maar vooral door zonneactiviteit en oceaanstromen. Zijn argument waarom CO2 en andere broeikasgassen geen invloed hadden op de temperatuur was het volgende: de lucht samenstelling van afgelopen duizenden jaren kunnen ze bepalen aan de hand van belletjes lucht in het ijs van Antarctica. Het bleek dat de Temperatuur en de Concentratie CO2 hand in hand samengingen, maar.. Wanneer je deze grafieken op elkaar legde bleek dat steeds de temperatuur eerst veranderde en dan de concentratie CO2. Het zijn gewoonweg feiten, iets waar je niet om heen kunt draaien lijkt mij. Toch denk ik dat broeikasgassen wel degelijk een rol spelen in de temperatuur verandering, wel ben ik met een ander oog naar de huidige klimaatverandering gaan kijken  :o 

ron12

Lijkt wel of er koude lucht uit het noorden hier naar toe lekt
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

WinschoterWeer

Citaat van: Bacci op wo 20 jan 2016 - 23:26
Wat ik dus nooit begrijp, waarom ligt de grens steeds daar?! en waarom breidt die kou niet uit naar het westen? wat houdt de kou tegen? je gaat van -4 naar -10 over een gebied van 20 km.

Ik denk toch die bak met water (Noordzee) die het tegen houdt ! Mocht iemand anders het zeker weten, dan hoor ik het graag.  :D

ron12

Citaat van: ron12 op do 21 jan 2016 - 00:00
Lijkt wel of er koude lucht uit het noorden hier naar toe lekt
http://www.wetteronline.de/aktuelles-wetter klik op temperatuur, hier zie je het beter http://www.meteociel.fr/observations-meteo/temperatures.php?region=de klik op animatie. kijk ook effe naar noord Europa nu -40 daar 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Bacci

Citaat van: WinschoterWeer op do 21 jan 2016 - 00:02
Ik denk toch die bak met water (Noordzee) die het tegen houdt ! Mocht iemand anders het zeker weten, dan hoor ik het graag.  :D

Ik ben natuurlijk ook vergeten dat daar ook sneeuw ligt!! :P verder duitsland in is het geen eens zo koud... wel richting het noordoosten, Denemarken in.

Citaat van: ron12 op do 21 jan 2016 - 00:07
http://www.wetteronline.de/aktuelles-wetter klik op temperatuur

Kou komt dus inderdaad daar vandaan!

ron12

Citaat van: Bacci op do 21 jan 2016 - 00:21
Ik ben natuurlijk ook vergeten dat daar ook sneeuw ligt!! :P verder duitsland in is het geen eens zo koud... wel richting het noordoosten, Denemarken in.

Kou komt dus inderdaad daar vandaan!
uit het Noorden ik heb bericht aangepast ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Bijna 15 graden verschil in Nederland BIZAR  ??? En op 10 centimeter
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Nieuw Beerta zelfs -12.0 graden. Hemeltje wat is die winter enorm dichtbij, maar het zet helaas niet verder door dan Oost Groningen. De échte beer dan, zoals in de grote winters van 2009 t/m 2013.
Maar... Aan de andere kant, de laatste twee winters hebben we dit niet meer zo gehad als nu dus wat dat betreft al wel een korte verbetering. Liever een weekje dan helemaal nooit.

SniperEye

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 20 jan 2016 - 22:47
Volgens mij 4 weken

Lol :) Never mind. Boodschap van Reinier was dat we ons niet teveel moeten focussen op de SSW.

Jan van Ooijen

Citaat van: SniperEye op do 21 jan 2016 - 07:12
Lol :) Never mind. Boodschap van Reinier was dat we ons niet teveel moeten focussen op de SSW.

Vind ik ook al, is alleen maar hoop zoeken. We kunnen meer jaren opnoemen dat het niet gelukt is dan wel dus in mijn ogen zegt dat SSW niet veel
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

Hier een heel dun poederlaagje van weer 0.5 cm. Temperatuur schommelt rond 0, aan de grond echter onder 0. Als ik naar de pluimen kijk dan is zelfs tot de laatste dag de kans op winterweer erg klein. SSW of niet, winter wordt het voorlopig niet meer

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Erwin82

Jan, zijn er al neerslagkaarten voor morgenavond?
is er dan nog kans op gladheid voor het oosten?

Jan van Ooijen

Citaat van: Erwin82 op do 21 jan 2016 - 08:42
Jan, zijn er al neerslagkaarten voor morgenavond?
is er dan nog kans op gladheid voor het oosten?

Die komen rond de middag online van Hirlam, denk dat het hele land wel voor een verrassing komt te staan
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Hirlam komt in de NESO kaarten met een (vrij fors) ijzelsignaal. Op basis van de progtemps is onderkoelde regen aanvankelijk niet aan de orde, omdat aan het begin van de neerslagzone de natte bol temperatuur nog onder nul lig in de onderste atmosfeerlaag, is natte sneeuw mogelijk. De temperaturen lijken voor de neerslag uit al boven nul uit te komen, waardoor de kans neerslag die bevriest op een bevroren ondergrond ook klein is. In het noordoosten van het land is de kans hierop het grootst. Hirlam houdt de koude plaklaag heel lang vast, waardoor dit model lange tijd neerslag op een bevroren ondergrond berekent. Dit lijkt niet reeel, Hirlam heeft moeite met het opruimen van een koude plaklaag.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

hesselsjoerd


Lothiriel

Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

martijn


Remy

CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Powered by EzPortal