Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 247218 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Rayonhoofd

Citaat van: Ries op di 19 jan 2016 - 17:20
De dooi lijkt hier niet soor te zetten, ondanks de paar spatten regen die achter de (korrel)sneeuw aankwamen. Moezerige beetje vers wit vlijft liggen en temp op 0 steken. Afwachten hoe dat moegen gaat zijn...

Is dit Gronings' dialect ? ;)
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

joboy52

In GFS12 bergen kou ten oosten in voorraad, als dat nou eens richting NL zou komen  :o

ron12

Nijmegen wel een ijsdag hoogste -0.9 graden nu weer dalende -1.2 graden, nog steeds droog hier.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Citaat van: lander20 op di 19 jan 2016 - 14:54
SSW in de maak?


zie dit wel vaker voorbijkomen de laatste dagen! dit kan ergens half/eind februari winterweer geven

hadden we in 2012 ook geen (extreem) koude periode na een ssw?

Kan me vorig jaar herinneren en we weten allemaal dat we niets kregen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

zwoof

Citaat van: ron12 op di 19 jan 2016 - 17:49
Nijmegen wel een ijsdag hoogste -0.9 graden nu weer dalende -1.2 graden, nog steeds droog hier.

Hier motsneeuw nu. Mag geen naam hebben, zoals verwacht. Alles wel weer iets witter  ;)

intensiteit buienlijntje neemt gestaag af. http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/radar.html

TMCThomas

Citaat van: zwoof op di 19 jan 2016 - 18:00
Hier motsneeuw nu. Mag geen naam hebben, zoals verwacht. Alles wel weer iets witter  ;)

intensiteit buienlijntje neemt gestaag af. http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/radar.html
Het moet nog even volhouden tot dat het hier is  ;)

jonkheer

Het is hier in de stad zelf nu 1.3 C. De kou is er aardig uit.

J

Den Haag meldt +1,6 graden met doodgewone regen. Nog geen millimeter wit geweest hier in het (uiterste) westen. Erg teleurstellend allemaal.

TMCThomas

Zie hier nu enkele witte vlokjes op de auto liggen. Zijn er zo weinig dat je ze letterlijk kan tellen, Niks van betekenis dus. (Dat bij een temperatuur van -0,4 graden)

Danny

Alphen aan den Rijn wordt momenteel lokaal gevaarlijk glad. De achtertuin is een grote ijsbaan geworden nadat het net even kort geregend heeft. Temperatuur een kleine graad boven het vriespunt maar wel dalende door enkele opklaringen.

hesselsjoerd

Omgeving Leeuwarden wordt vannacht iets onder het vriespunt volgens harmonie. Wat ik opmerkelijk vind is dat er ook door harmonie buien worden verwacht in de vorm van regen in dezelfde omgeving, IJZEL?!  :o

jonkheer

Citaat van: hesselsjoerd op di 19 jan 2016 - 18:54
Omgeving Leeuwarden wordt vannacht iets onder het vriespunt volgens harmonie. Wat ik opmerkelijk vind is dat er ook door harmonie buien worden verwacht in de vorm van regen in dezelfde omgeving, IJZEL?!  :o

Volgens Weerplaza blijven we boven O en morgen ook. Pas woensdagavond weer onder O.....we zullen zien.

Johannes96

5de ijsdag dit jaar! -0.1c, net op het randje dus. Vanmiddag lekkere sneeuwbuien gehad en er ligt weer een mooi wit tapijtje van zo'n centimertje of 2. In Joure, 20km ten zuidwesten viel zowaar 3 centimeter  :o. Actueel -0.3c, denk niet dat het hier kouder gaat worden dan -2 vannacht. Het noordoosten is dit jaar duidelijk het winterwalhalla van Nederland. Daarmee bedoel ik niet eens mijn plaats, maar meer (noord) Oost-Groningen. De eerste winterinval paar centimeter sneeuw en aantal ijsdagen, nu ook weer daar het meeste sneeuw en ook het koudst met meeste ijsdagen. Tijd om te verhuizen zuidwesterlingen?  ;) ;)

sneeuw040

Citaat van: Johannes96 op di 19 jan 2016 - 18:58
5de ijsdag dit jaar! -0.1c, net op het randje dus. Vanmiddag lekkere sneeuwbuien gehad en er ligt weer een mooi wit tapijtje van zo'n centimertje of 2. In Joure, 20km ten zuidwesten viel zowaar 3 centimeter  :o. Actueel -0.3c, denk niet dat het hier kouder gaat worden dan -2 vannacht. Het noordoosten is dit jaar duidelijk het winterwalhalla van Nederland. Daarmee bedoel ik niet eens mijn plaats, maar meer (noord) Oost-Groningen. De eerste winterinval paar centimeter sneeuw en aantal ijsdagen, nu ook weer daar het meeste sneeuw en ook het koudst met meeste ijsdagen. Tijd om te verhuizen zuidwesterlingen?  ;) ;)
Vorig jaar was er in het zuiden de langste vorstperiode met sneeuw dusja, en als het hier dadelijk begin mei een graad of 20 is en in het noorden 14 haha hier is het prima ;D

Joep

Op zoek naar winter......................dan maar het NASA GEOS model volgen, en die komt met lekkere koude temperaturen
op lange termijn...

Remy

Citaat van: Remy op di 19 jan 2016 - 17:26
Hier is het gewoon keihard winter.
Me zelf quoten omdat dit nergens over gaat.Onder nul is vorst.Tijd is best belangrijk.enz..
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Armand

Citaat van: Joep op di 19 jan 2016 - 19:03
Op zoek naar winter......................dan maar het NASA GEOS model volgen, en die komt met lekkere koude temperaturen
op lange termijn...

Het ligt allemaal aan de hoge druk boven Rusland. Als deze Scandinavië kan veroveren dan zitten we in de vrieskou (1). Kan ook gebeuren dat het hoog nèt niet goed ligt en de kou boven Duitsland of Noordoost Groningen hangt (2). Hoge druk kan nog meer afzakken en transformeren in een Eurohoog met dan kans op nachtvorst vooral in het zuidoosten, of verplaatsen naar Engeland met dan (mogelijk) winterse buien; dus kwakkelweer/normaal (3). Hoge druk kan zich ook nog meer laten afzakken tot Zuid-Europa, met westelijke winden (4).

Momenteel is de warme variant in het voordeel, hier mijn kansenverwachting voor de vier scenario's:
1: 10%
2: 15%
3: 40%
4: 35%

Terug naar nu:
Jammer dat die band met bewolking zo binnendrijft... De temperatuur begint net naar beneden te kelderen en aan wat bewolking zonder neerslag heb je helemaal niks aan... Hier net geen ijsdag vandaag Tmax 0.2 graden. Tmin -8.2 (Tmin 10cm: -10.9) en Tact - 3.8

Bacci


Lothiriel

Hier is het gewoon blijven vriezen. Het was iets nipter dan gisteren, maar toch onder 0 gebleven en nu gestaag aan het dalen terug. Prachtig zonnetje ook overigens :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Powered by EzPortal