Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 247117 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Ben meer bang voor woensdag dan morgen qua eventuele dooi
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 18 jan 2016 - 17:36
Ben meer bang voor woensdag dan morgen qua eventuele dooi

Ja, ik ook. En donderdag nog steeds onzeker. Kijken waar GFS12 mee komt.

PatrickM

Citaat van: joboy52 op ma 18 jan 2016 - 17:23
Neh, geloof ik niet zo erg in. Misschien dat het in de kustprovincies wat kan dooien, maar denk dat het binnenland relatief "veilig" zit vanwege de kou die hier wel blijft hangen.

2 dagen lang aanlandige wind welke morgenvroeg al inzet. Denk dat het binnenland ook wel boven 0 komt. Vervolgens weer minstens 2 dagen koud en daarna is het onzeker. :-X

Zynex

Citaat van: PatrickM op ma 18 jan 2016 - 17:57
2 dagen lang aanlandige wind welke morgenvroeg al inzet. Denk dat het binnenland ook wel boven 0 komt. Vervolgens weer minstens 2 dagen koud en daarna is het onzeker. :-X

Als er 0 leden zijn voor ijsdagen is het niet echt onzeker imo.

Bacci

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 18 jan 2016 - 17:36
Ben meer bang voor woensdag dan morgen qua eventuele dooi

Misschien juist wel goed toch? als er straks misschien sneeuw valt dat slecht voor het ijs is kan het weer dooien om daarna weer glad ijs te krijgen?

Lothiriel

Citaat van: Zynex op ma 18 jan 2016 - 18:30
Als er 0 leden zijn voor ijsdagen is het niet echt onzeker imo.

Dit inderdaad. De onzekerheid bestaat er eerder uit of het evolueert naar gewoon winterweer (4-6 graden) of terug naar herfstige temperaturen van 8-10 graden.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Joep

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 18 jan 2016 - 17:36
Ben meer bang voor woensdag dan morgen qua eventuele dooi
Ja dan zou het in het hele land wel eens kunnen gaan dooien overdag

TimK21

Hirlam zit er voor morgen gegarandeerd naast met die neerslag. Zo'n zwakke storing haalt het niet eens voorbij Utrecht. In het noorden dus wat lichte regen en/of sneeuw, de zuidelijke helft van het land blijft gewoon droog.
Challenge accepted!

Energizer85

Citaat van: TimK21 op ma 18 jan 2016 - 19:03
Hirlam zit er voor morgen gegarandeerd naast met die neerslag. Zo'n zwakke storing haalt het niet eens voorbij Utrecht. In het noorden dus wat lichte regen en/of sneeuw, de zuidelijke helft van het land blijft gewoon droog.



Stukje uit de KNMI Guidance:

Synoptische situatie:

Een hogedrukgebied boven Tsjechie beweegt langzaam oostwaarts. Met een zuidoostelijke stroming wordt koude en droge continentale lucht aangevoerd. Een kleine frontale depressie boven de Vikingbank beweegt via het Kattegat naar de Baltische staten. Een bijbehorend zwakke west-oost georiënteerde occlusie bereikt het noorden aan het begin van de dinsdagmiddag en ligt dinsdagavond boven het midden van het land. Op nadering van deze occlusie draait de wind naar zuidwest en wordt er met name in het noordwesten en in het noordelijk kustgebied zachtere lucht van zee aangevoerd. In de zuidoostelijke helft van het land blijft de koude lucht aanwezig.

De neerslagsoort op de occlusie dinsdagmiddag en -avond is het belangrijkste aandachtspunt. De hoeveelheden zijn gering, maar de exacte timing en locatie van de neerslag zal van belang zijn voor de exacte neerslagsoort. We zien dat Hirlam een bredere en iets intensievere neerslagband zien dan Harmonie, welke slechts met een heel smal neerslagbandje komt. In dit soort situaties met opglijding van zachtere lucht tegen de koude lucht zijn we er op bedacht dat er mogelijk meerdere subtiele neerslagbandjes ontstaan. De modelberekeningen zijn qua neerslagtiming en intensiteit uitermate consistent in de tijd en tussen de modellen.

hesselsjoerd

Gfs op LT met ongeveer de zelfde luchtdruk situatie als nu, wat ik niet begrijp is dat ik op LT geen kou zie. Hoe zou dit kunnen komen? Is natuurlijk LT maar viel me wel duidelijk op ::)

bisoutje

Citaat van: hesselsjoerd op ma 18 jan 2016 - 19:11
Gfs op LT met ongeveer de zelfde luchtdruk situatie als nu, wat ik niet begrijp is dat ik op LT geen kou zie. Hoe zou dit kunnen komen? Is natuurlijk LT maar viel me wel duidelijk op ::)

Dat komt omdat de kou daarvoor al behoorlijk verdreven is. Er zit in die hoek geen kou die getransporteerd kan worden

hesselsjoerd

Aah okee. De zon maakt dan natuurlijk ook al wat langere dagen..

martijn

Denk dat morgen de temp in binnenland gewoon onder 0 blijft woensdag zal ook het binnenland er niet aan ontkomen vrees ik

Hector Pascal

Citaat van: hesselsjoerd op ma 18 jan 2016 - 19:51
Aah okee. De zon maakt dan natuurlijk ook al wat langere dagen..
Heeft niets met de zon te maken in dit jaargetijde.
Nul bestaat niet.

matroesjka-world

Volgens mij steekt buienradar mij nu echt de gek aan hoor  ;D





;D ;D
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Flippie Flink


Remy

Citaat van: Hector Pascal op ma 18 jan 2016 - 20:13
Heeft niets met de zon te maken in dit jaargetijde.
Onderschat niet de kracht van de zon. Zelfs nu houdt puur de zon/het licht hier de schoon geschoven paden sneeuw en ijs vrij.Zonder toevoeging van zout.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Joep

Op lange termijn weer hogedruk opbouw maar ligt nog te zuidelijk


Jenkie

KNMI heeft het over temperaturen ruim boven de normale waardes op LT

Joep


Powered by EzPortal