Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 247192 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Hector Pascal

Citaat van: Rayonhoofd op ma 18 jan 2016 - 14:29
Heel goed, daar kunnen we er niet genoeg van hebben   :). Ijsclub Nijverdal ? Of heeft jouw gekozen naam voor dit forum daar iets mee te maken....... ?
Wat is precies je vraag?
Nul bestaat niet.

zwoof

Citaat van: GeneralDuke op ma 18 jan 2016 - 14:25
Hmm, is 0.0 een ijsdag?



Hetzelfde verhaal als vanmorgen lijkt me, met de -10 in Groningen waar -9.8 de hoogst gemeten was in de 10 minuten waarnemingen .
In de 10 minuten waarnemingen is de Bilt met -01 net onder de vorstgrens gebleven, terwijl het maximum kaartje van weerplaza 0 graden aangeeft. De Bilt daalt nu trouwens weer. Maar 0 is geen ijsdag volgens mij. Het moet onder nul zijn daarvoor.

Rayonhoofd

Citaat van: Hector Pascal op ma 18 jan 2016 - 15:38
Wat is precies je vraag?

Ik suggereer slechts dat jouw kennis mogelijk iets te maken heeft met de gekozen naam en/of dat je in de praktijk te maken hebt met ijsprocessen (bijvoorbeeld bij de lokale ijsclub).
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Bacci


Rayonhoofd

Citaat van: GeneralDuke op ma 18 jan 2016 - 15:09
Net nadat ik het gepost had, bedacht ik me dat de toplaag sublimatie en smelt+verdamping ondervindt, en de onderkant alleen een stolproces. Voor dat laatste is minder energie nodig dan sublimatie en smelt+verdamping, dus houd je energie over om meer te laten stollen.
Klinkt dat redelijk?

Zeker. Alleen vindt er aan de onderkant niet alleen een stolproces plaats (zeker niet bij temperaturen boven nul). Het smeltproces aan de onderzijde van het ijs door het contact met het (warme) water vraagt ook energie.
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Rayonhoofd

De sluierbewolking, die nu al op de radar zichtbaar is, zal een negatief effect (kunnen) hebben op de verwachte minima van vannacht  ben ik bang voor :(
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

GeneralDuke

Citaat van: zwoof op ma 18 jan 2016 - 15:42
Hetzelfde verhaal als vanmorgen lijkt me, met de -10 in Groningen waar -9.8 de hoogst gemeten was in de 10 minuten waarnemingen .
In de 10 minuten waarnemingen is de Bilt met -01 net onder de vorstgrens gebleven, terwijl het maximum kaartje van weerplaza 0 graden aangeeft. De Bilt daalt nu trouwens weer. Maar 0 is geen ijsdag volgens mij. Het moet onder nul zijn daarvoor.

We zien het morgen wel op de minimum- en maximumtemperatuurkaartjes van het KNMI. Maar ik vrees er voor... :'(
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Joep

Harmonie morgen regen (op bevroren ondergrond) in de Randstad en dat in de spits


vdweste

Volgens buienradar is de temperatuur in De Bilt maximaal -0.1 geweest --> ijsdag!

Rayonhoofd

Citaat van: vdweste op ma 18 jan 2016 - 16:34
Volgens buienradar is de temperatuur in De Bilt maximaal -0.1 geweest --> ijsdag!

Helaas is "buienradar" geen officiĆ«le meting  :-\
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Hector Pascal

Citaat van: Rayonhoofd op ma 18 jan 2016 - 15:44
Ik suggereer slechts dat jouw kennis mogelijk iets te maken heeft met de gekozen naam en/of dat je in de praktijk te maken hebt met ijsprocessen (bijvoorbeeld bij de lokale ijsclub).
Op die manier. Nee, kennis opgedaan door het weer te volgen door de jaren heen (ik weet lang niet alles hoor). De naam is gekozen omdat Hecto Pascal een weersuitdrukking is en Hector Pascal beide een naam betreffen. Daarom gekozen voor Hector Pascal.
Nul bestaat niet.

zwoof

Citaat van: vdweste op ma 18 jan 2016 - 16:34
Volgens buienradar is de temperatuur in De Bilt maximaal -0.1 geweest --> ijsdag!

Nee, daar gaat het juist over. De maximum temperatuur kaartjes (weerplaza en buienradar etc. ) geven aan dat het 0 graden was. Geen ijsdag dan, want het moet eronder zijn.  :-\  Echter, in de 10 minuten waarnemingen kan je de 0 graden niet terug vinden.  Daar was  -0.1 de max.

Vanmorgen werd hier besproken dat de 10 minuten waarnemingen waarschijnlijk een gemiddelde zijn van metingen die om de 12 seconde plaatsvinden. Zodoende kan het zijn dat men de absolute extremen niet te zien krijgt in de actuele temperatuurkaart waar 10 minuten waarnemingen gelden.



ron12

Na matige vorst in de nacht -5.1 graden met een max van-0.4 graden, hier wel een ijsdag in Nijmegen, nu trouwens -2.3 graden. Komende nacht plaatselijk -13 ( misschien zelfs lager) graden in gebieden waar sneeuw ligt en helder is.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

joboy52

GFS12 komt zondag al weer met een opbouwend hoog boven ons hoofd. Ik weet niet of het een scandihoog tot gevolg kan hebben, even afwachten dus.

Joep


joboy52

Citaat van: Joep op ma 18 jan 2016 - 17:21
Flinke dooi morgen na passage storing volgens GFS

Neh, geloof ik niet zo erg in. Misschien dat het in de kustprovincies wat kan dooien, maar denk dat het binnenland relatief "veilig" zit vanwege de kou die hier wel blijft hangen.

Ed74

Als ik deze site eens bekijk denk ik toch dat de neerslagband voor morgen best eens kan gaan afkoelen en sneeuw met zich gaan meebrengen i.p.v. de verwachte regen. Afkoeling vanaf land (vannacht -10) met zo-wind en vanuit het hoge noorden een koude stroming naar het frontje toe op de Noordzee lijkt mij de bovenlucht koud genoeg worden voor sneeuw of zie ik het verkeerd?

http://earth.nullschool.net/#current/wind/isobaric/1000hPa/orthographic=-6.09,56.65,1024/loc=-21.541,55.102

Joep

Citaat van: joboy52 op ma 18 jan 2016 - 17:23
Neh, geloof ik niet zo erg in. Misschien dat het in de kustprovincies wat kan dooien, maar denk dat het binnenland relatief "veilig" zit vanwege de kou die hier wel blijft hangen.
Ik hoop het ook niet, Hirlam is wat positiever, hieronder het warmste kaartje voor morgen en sneeuwkansen (gevolgd door regen).
Dauwpunten zittern echter met uitzondering van het NW ruim onder nul

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Amateur

Hoe is dat mogelijk want de komende dagen gaat hier de temperatuur ook weer omhoog hier in het noorden

Powered by EzPortal