Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 247176 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Mariska

Wanneer komt er een einde aan deze kou? Is er iemand die goed nieuws voor mij heeft? Ik vind dit weer gewoon ronduit verschrikkelijk.

#hekelaanalseenmichelinvrouwtjerondtemoetenlopen
#waaromhoudenwijmensennietgewooneenwinterslaap
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Jan van Ooijen

Citaat van: dennis089 op ma 18 jan 2016 - 11:54
Jan, marsel? Ik wil weten of het morgen (dinsdagmiddag) ook zo lekker zonnig is in Zuid Oost (geleen).?

Ik ga namelijk schaatsen met een date en buiten in zo'n zonnetje (schaatsbaan, geen natuurijs ofc :) ) is dat geweldig fijn.

Als het goed is dan aardig zonnig
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Rayonhoofd

Citaat van: Mariska op ma 18 jan 2016 - 12:06
Wanneer komt er een einde aan deze kou? Is er iemand die goed nieuws voor mij heeft? Ik vind dit weer gewoon ronduit verschrikkelijk.

#hekelaanalseenmichelinvrouwtjerondtemoetenlopen
#waaromhoudenwijmensennietgewooneenwinterslaap

1 maart, als je geluk hebt tenminste  ;)
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Rayonhoofd

Citaat van: Hector Pascal op ma 18 jan 2016 - 09:20
Dat is juist helemaal niet zo!!

Dat ligt er maar helemaal aan. Als er nog geen ijs is wind (vaak) niet wenselijk. (Voordeel is wel dat de gehele waterkolom goed afkoelt.)

Als er al wel een laag(je) ijs ligt kan (niet te veel) wind het proces versnellen, omdat de afvoer van de warmte boven het ijsoppervlak dan beter plaats kan vinden.

Het is een beetje zoals met sneeuw: soms is het je vriend, soms je "vijand" (vanuit de ijsmeester gesproken). Sneeuw voorafgaand aan een vorstperiode is gunstig voor de latere  ijsaangroei (lagere temperaturen boven een sneeuwdek). Sneeuw op ijs is funest i.v.m. isolatie (kan zelfs dooi worden onder de sneeuw die op het ijs ligt t.g.v. de warmte die zich nog in het water onder het ijs bevindt.
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Erik V

Heerlijk hardgelopen bij - 2 graden hier. Met ijs in mijn neus toen ik klaar was... Auw

Lothiriel

Citaat van: Mariska op ma 18 jan 2016 - 12:06
Wanneer komt er een einde aan deze kou? Is er iemand die goed nieuws voor mij heeft? Ik vind dit weer gewoon ronduit verschrikkelijk.

#hekelaanalseenmichelinvrouwtjerondtemoetenlopen
#waaromhoudenwijmensennietgewooneenwinterslaap

Wat mij betreft mag het nog een tijd duren. Al was het maar om december goed te maken. Liever lekker koud en zonnig dan 'warm' en hele tijd regen.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Lothiriel

KMI volgt overigens de pluim niet echt en geeft voor zaterdag gewoon al temperaturen van 7-9 graden aan.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Extremissimorum

Citaat van: Rayonhoofd op ma 18 jan 2016 - 12:22
Dat ligt er maar helemaal aan. Als er nog geen ijs is wind (vaak) niet wenselijk. (Voordeel is wel dat de gehele waterkolom goed afkoelt.)

Als er al wel een laag(je) ijs ligt kan (niet te veel) wind het proces versnellen, omdat de afvoer van de warmte boven het ijsoppervlak dan beter plaats kan vinden.

Het is een beetje zoals met sneeuw: soms is het je vriend, soms je "vijand" (vanuit de ijsmeester gesproken). Sneeuw voorafgaand aan een vorstperiode is gunstig voor de latere  ijsaangroei (lagere temperaturen boven een sneeuwdek). Sneeuw op ijs is funest i.v.m. isolatie (kan zelfs dooi worden onder de sneeuw die op het ijs ligt t.g.v. de warmte die zich nog in het water onder het ijs bevindt.

Denk maar aan iglo's. Die schijnen ook comfortabel warm te zijn.


Dinsdagvond/-nacht mogelijk ijzel? Dat wordt leuk woensdagochtend!

Mrkos

Momenteel -1 hier terwijl ze -3 als max hadden voorspeld

Danny

Nieuwe verwachting van het KNMI:

Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 06 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.

Modelbeoordeling door meteoroloog

Synoptische situatie:

Een hogedrukgebied boven Duitsland beweegt langzaam oostwaarts. Met een zuidoostelijke stroming wordt koude en droge continentale lucht aangevoerd. Een lagedrukgebied boven Fladengronden beweegt via het Kattegat naar het zuiden van Zweden. Een bijbehorend zwakke west-oost georiënteerde occlusie bereikt het noorden aan het begin van de middag en ligt pas later in de avond het midden van het land. Op nadering van deze occlusie draait de wind naar zuidwest en wordt er met name in het noordwesten en in het noordelijk kustgebied zachtere lucht van zee aangevoerd. In de zuidoostelijke helft van het land blijft de koude lucht aanwezig.

Modelbeoordeling:

De neerslagsoort op de occlusie morgenmiddag en -avond is het belangrijkste aandachtspunt. De hoeveelheden zijn gering, maar de exacte timing en locatie van de zal van belang zijn voor de exacte neerslagsoort. We zien dat Hirlam een brede en iets intensievere neerslagband zien dan Harmonie, welke slechts met een heel smal neerslagbandje komt. In dit soort situaties met opglijding van zachtere lucht tegen de koude lucht op moeten we er op bedacht zijn dat er meerdere subtiele neerslagbandjes ontstaan.

Aandachtspunten


Temperatuur:

De temperatuur loop momenteel iets harder op dan de modellen laten zien, daardoor komt de temperatuur waarschijnlijk net iets boven het vriespunt uit. Komende nacht op veel plaatsen weer matige vorst, in het oosten en noordoosten lokaal streng. Morgen overdag zien we door de zuidwestenwind de temperaturen in het de noordwestelijke helft van het land boven nul komen, op de Wadden zelfs 5 a 6 graden. In de avond zien we de temperaturen overal weer snel onder nul zakken, alleen in de kustgebied blijft het boven nul.


Neerslag:

Morgen op de occlusie boven de Noordzee, in het waddengebied en het noordwesten van het land af en toe lichte regen of motregen. In het noordoosten zal de neerslag ook als sneeuw kunnen vallen. Mogelijk warmte het op hoogte net voldoende om de neerslag te laten over gaan in ijsregen of regen, hetgeen mogelijk lokaal tot ijzel kan leiden. Wanneer de neerslagband in de avond boven het midden aankomt is de temperatuur daar inmiddels weer gezakt tot iets onder het vriespunt, waardoor ook daar lokaal ijzel kan optreden

Zicht:

Vandaag en morgen overwegend goede zichtcondities, in de frontale neerslag matig, mogelijk slechte zichten.

Paraaf meteoroloog: homan

Danny

Citaat van: Mrkos op ma 18 jan 2016 - 13:04
Momenteel -1 hier terwijl ze -3 als max hadden voorspeld

Temperaturen lopen vandaag harder op dan de modellen hadden verwacht (zie ook Guidance van KNMI hierboven).

JerryL

Citaat van: Mariska op ma 18 jan 2016 - 12:06
Wanneer komt er een einde aan deze kou? Is er iemand die goed nieuws voor mij heeft? Ik vind dit weer gewoon ronduit verschrikkelijk.

#hekelaanalseenmichelinvrouwtjerondtemoetenlopen
#waaromhoudenwijmensennietgewooneenwinterslaap

Met een beetje pech is de nieuwe ijstijd begonnen. Hoe dan ook ben je in december op je wenken bediend. Mijn advies voor nu luidt dan ook: boek zo spoedig mogelijk een reis naar een warm oord en blijf er tot minstens april. Dan is Nederland wel weer ontdooid.

Lothiriel

Citaat van: Danny op ma 18 jan 2016 - 13:05
Temperaturen lopen vandaag harder op dan de modellen hadden verwacht (zie ook Guidance van KNMI hierboven).

Voor Brussel is 0 graden voorspeld, en het is nog steeds -2. Weinig kans dat dat daar nog boven raakt lijkt me, gezien het warmste moment van de dag toch al zo goed als aangebroken is intussen?
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

GeneralDuke

Citaat van: Lothiriel op ma 18 jan 2016 - 13:28
Voor Brussel is 0 graden voorspeld, en het is nog steeds -2. Weinig kans dat dat daar nog boven raakt lijkt me, gezien het warmste moment van de dag toch al zo goed als aangebroken is intussen?

Denk dat het nog een uur opwarmt, maar niet veel.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Hector Pascal

Citaat van: Rayonhoofd op ma 18 jan 2016 - 12:22
Dat ligt er maar helemaal aan. Als er nog geen ijs is wind (vaak) niet wenselijk. (Voordeel is wel dat de gehele waterkolom goed afkoelt.)

Als er al wel een laag(je) ijs ligt kan (niet te veel) wind het proces versnellen, omdat de afvoer van de warmte boven het ijsoppervlak dan beter plaats kan vinden.

Het is een beetje zoals met sneeuw: soms is het je vriend, soms je "vijand" (vanuit de ijsmeester gesproken). Sneeuw voorafgaand aan een vorstperiode is gunstig voor de latere  ijsaangroei (lagere temperaturen boven een sneeuwdek). Sneeuw op ijs is funest i.v.m. isolatie (kan zelfs dooi worden onder de sneeuw die op het ijs ligt t.g.v. de warmte die zich nog in het water onder het ijs bevindt.
In dit geval ligt er geen ijs en is wind dus nooit wenselijk. Dat de waterkolom afkoelt, dat klopt. Maar voordat het hele water dan bevriest ben je weken verder. Dus in vrijwel geen enkel geval is wind wenselijk. Alleen wat jij ook aangeeft als er al een ijslaag ligt. Maar vaak zie je dan dat het onder bruggetjes en dergelijke dan geen ijsaangroei is. Mijn conclusie is dan ook bij voorkeur geen wind. Ik snap dan ook niet dat menzo dat dan wel als antwoord geeft.
Nul bestaat niet.

Mellink86

Je ziet dat de dooi nu steeds een dag wordt uitgesteld, wel eens leuk voor de verandering.. Normaal gesproken wordt de kou steeds uitgesteld in de pluimverwachting.
Ze zeggen dat meestal de derde dooiaanval pas slaagt toch?

Danny

Citaat van: Lothiriel op ma 18 jan 2016 - 13:28
Voor Brussel is 0 graden voorspeld, en het is nog steeds -2. Weinig kans dat dat daar nog boven raakt lijkt me, gezien het warmste moment van de dag toch al zo goed als aangebroken is intussen?

In Nederland is dit helaas niet het geval. Verwachting gaf -1 tot -3 in de oostelijke helft aan tot net iets boven 0 aan de kust. Inmiddels is het gedeeltelijk al boven 0 aan de kust en vriest het nog maar 1 graad tot lokaal net iets meer in de rest van het land. De temperaturen lopen nog even op en daarmee komen we in Nederland vandaag uit rond het vriespunt i.p.v. -2 a -3 en aan de kust net iets boven het vriespunt (+1 tot misschien lokaal +1.5 of +2).

Rayonhoofd

Citaat van: Hector Pascal op ma 18 jan 2016 - 13:40
In dit geval ligt er geen ijs en is wind dus nooit wenselijk. Dat de waterkolom afkoelt, dat klopt. Maar voordat het hele water dan bevriest ben je weken verder. Dus in vrijwel geen enkel geval is wind wenselijk. Alleen wat jij ook aangeeft als er al een ijslaag ligt. Maar vaak zie je dan dat het onder bruggetjes en dergelijke dan geen ijsaangroei is. Mijn conclusie is dan ook bij voorkeur geen wind. Ik snap dan ook niet dat menzo dat dan wel als antwoord geeft.

Beste Hector Pascal,

De K.N.S.B. geeft leuke cursussen over dit fenomeen. Ik zou zeggen: bezoek er eens een, dan begrijp welke rol de wind allemaal kan spelen m.b.t. de aangroei (en afbraak) van een ijsvloer.
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

J

Valt die eventuele neerslag hier morgen straks als regen, nou schiet mij maar lek dan..

Powered by EzPortal