Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 247145 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Hoorde net op de radio voorbijkomen dat het vannacht plaatselijk 9 graden kan vriezen in het noordoosten.
Dat is zo'n 3 graden kouder dan de pluim aangeeft. Het sneeuweffect is werkende!

zwoof

Citaat van: ron12 op zo 17 jan 2016 - 13:03
Hij wacht op een grotere broer, zo te zien ;D

Ja hij kijkt wel een beetje verloren van zich af.  :D Zijn grote broer is reeds in 2013 geboren. Toen waren de omstandigheden ook beter.  ;D


Armand

In het uiterste noordoosten blijft het ook stevig onder 0, -4.8 graden daar actueel! Was dat maar over het hele land. Ik had een aantal dagen een idee om een 'ijsbaantje' in de achtertuin te maken. Had ik vroeger ook vaker gedaan. Gaat zo: Doordat wij tegels in de tuin hebben loopt het water niet te snel weg. Wij hebben een plaats in de tuin waar de tegels iets lager liggen dan de omringende tegels (waar dus na een regenbui een plas water ontstaat). Als het vroor deden we daar 's avonds een paar emmers water over de grond gooien en zo ontstond dan een leuke ijsbaan voor de kinderen. Elke avond weer wat nieuwe emmer(s) en je had best een leuke, grote ijsbaan.  ;D

Alleen nu durf ik het niet aan, overdag komt de temperatuur namelijk wat boven 0 uit en de vorstperiode duurt niet al te lang. Beetje zonde van het water dan ;)

Cholens

GFS Houd er moed in en volgende week zaterdag weer sneeuw? wel lang termijn


Eveline

Citaat van: zwoof op zo 17 jan 2016 - 12:25
*Plaatje sneeuwpoppie*

Wat erg, zocht de Vind ik leuk knop...
Slechts een half centimetertje, maar creatief zijn ze wel de kids!  ;D

zwoof

Citaat van: Armand op zo 17 jan 2016 - 14:00
In het uiterste noordoosten blijft het ook stevig onder 0, -4.8 graden daar actueel! Was dat maar over het hele land. Ik had een aantal dagen een idee om een 'ijsbaantje' in de achtertuin te maken. Had ik vroeger ook vaker gedaan. Gaat zo: Doordat wij tegels in de tuin hebben loopt het water niet te snel weg. Wij hebben een plaats in de tuin waar de tegels iets lager liggen dan de omringende tegels (waar dus na een regenbui een plas water ontstaat). Als het vroor deden we daar 's avonds een paar emmers water over de grond gooien en zo ontstond dan een leuke ijsbaan voor de kinderen. Elke avond weer wat nieuwe emmer(s) en je had best een leuke, grote ijsbaan.  ;D

Alleen nu durf ik het niet aan, overdag komt de temperatuur namelijk wat boven 0 uit en de vorstperiode duurt niet al te lang. Beetje zonde van het water dan ;)

Gewoon de tuinsproeier aanzetten  ;)

Armand

Citaat van: zwoof op zo 17 jan 2016 - 14:25
Gewoon de tuinsproeier aanzetten  ;)

Was makkelijker ja. Maar die hebben we afgesloten ivm het bevriezen van de leiding.

Marlieke

Citaat van: zwoof op zo 17 jan 2016 - 14:00
Ja hij kijkt wel een beetje verloren van zich af.  :D Zijn grote broer is reeds in 2013 geboren.
*plaatje van Igor*  ;D

Bij jullie is duidelijk meer sneeuw gevallen dan aan deze kant van Rijssen. Daar blijkt uit dat het inderdaad erg plaatselijk was allemaal.
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

zwoof

Citaat van: Marlieke op zo 17 jan 2016 - 14:38
Bij jullie is duidelijk meer sneeuw gevallen dan aan deze kant van Rijssen. Daar blijkt uit dat het inderdaad erg plaatselijk was allemaal.

Hier is maar een halve cm gevallen, bij jou nog minder dan? Scheelt maar 2 km. (De foto van de grote sneeuwpop is uit 2013. Het kleine poppetje is van nu).   ;D

RicardoDimm


jones

Citaat van: GeneralDuke op zo 17 jan 2016 - 13:25
Hoe bevorderlijk is deze vochtigheid voor sublimatie? Lijkt me niet te vochtig, dus dat er wel wat sneeuw kan verdwijnen. Zijn er mensen die er iets van weten?
Goede vraag. Ik heb daar enkele jaren geleden iets over gezien tijdens mijn universitaire opleiding. Voor wat ik mij ervan herinner, is er inderdaad een effect van de luchtvochtigheid op sneeuw. Enerzijds bij het vallen van sneeuw en anderzijds bij het smelten ervan.

(1) Het vallen van sneeuw
Je hebt waarschijnlijk al wel eens gemerkt dat het ook kan sneeuwen bij temperaturen boven het vriespunt. Dat heeft te maken met de invloed van de luchtvochtigheid: hoe droger de lucht is, des te hoger de temperatuur kan zijn waarop er sneeuw kan vallen. Theoretisch gezien zou het zelfs kunnen sneeuwen bij een temperatuur van +8°C als de RH in de onderste lagen ongeveer 10% zou zijn. Dit heeft te maken met thermodynamische processen die optreden als het sneeuwvlokje naar beneden valt: enerzijds overdracht van warmte uit de omgeving wat het sneeuwvlokje zal opwarmen en anderzijds evaporatie/sublimatie (i.e. de overgang van vloeibare of vaste fase naar gasfase) van het sneeuwvlokje dat de omgevende lucht opnieuw zal afkoelen en het sneeuwvlokje in stand proberen houden. Wanneer het tweede proces overheerst op het eerste, zullen sneeuwvlokken minder snel smelten. En dat gebeurt dus in droge lucht: water of sneeuw zal sneller evaporeren, daarbij koelt het de lucht af, wat op zijn beurt dan weer zorgt dat het sneeuwvlokje minder sneller smelt.

(2) Het smelten van sneeuw
Dit is eigenlijk hetzelfde proces: ook hier smelt sneeuw, bij een zelfde temperatuur, sneller in vochtigere lucht dan in drogere lucht. Verhoogde evaporatie van sneeuw in droge lucht zal de omgevingslucht weer afkoelen en dus het smeltproces vertragen. Evaporatie gebeurt in mindere mate in vochtigere lucht, waardoor de sneeuw zichzelf minder kan afkoelen en dus sneller smelt. Zie het een beetje als zweten: in erg vochtige lucht voel je je plakkerig en benauwd omdat het zweet minder snel verdampt. Je verliest m.a.w. minder snel warmte aan de omgeving. In droge lucht koelt je lichaam meer efficiënter af omdat je zweet makkelijker evaporeert.


martijn


Marsel

Nou zal ik het dan maar bekennen....

Wat is dit weertype genietbaar jongens! De  zon erbij, weinig wind, droge lucht en een temperatuur die in combinatie met voorgaande factoren zeer aangenaam is. Tja, hier kan ik als winterhater toch ook wel van genieten moet ik zeggen. Jammer dat deze dagen, inclusief de fantastische winterse buien van gisteren, niet vaker voorkomen.

RicardoDimm

Citaat van: martijn op zo 17 jan 2016 - 16:18
Temps zijn dalende...

En flink ook. Hier in het laatste halfuur een daling van 1.5 graad


hesselsjoerd

Komt een flinke sneeuwbui richting Groningen. Hopen dat het allemaal wat naar het westen schuift, hier rondom Leeuwarden bijna geen wit spul.

Ed74

die buien die nu boven de wadden liggen kunnen in het noorden nog wat sneeuw extra gaan brengen. Misschien trekken ze nog verder het land in en kunnen iets te activeren boven het Ijsselmeer??

Energizer85


Oxize

Citaat van: Energizer85 op zo 17 jan 2016 - 16:43
Niets voorspeld... Maar..?
Buien door relatief warme waddenzee/noordzee. Zullen het op land niet lang overleven.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Gerard1995

Alweer een sneeuwverrassing voor Groningen?... Kunnen hun lol op daar.. Zelfs als het niet verwacht wordt komt het daar.. Of zou het nog verder zuid-zuidwestwaarts komen?? #snowcasting 8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Powered by EzPortal