Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 247136 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

Kan iemand mij heel toevallig uitleggen wat het dauwpunt precies is? Heb me altijd afgevraagt wat dit nou met sneeuw te maken heeft?

Joep

Als je de radar volgt en goed kijkt zie je boven NL de verschrikkelijke sneeuwman verschijnen :)

http://europa.buienradar.nl/radar-verwachting

grizzrh

Doenrade, Limburg

Joep

Citaat van: TMCThomas op vr 15 jan 2016 - 23:48
Kan iemand mij heel toevallig uitleggen wat het dauwpunt precies is? Heb me altijd afgevraagt wat dit nou met sneeuw te maken heeft?
Lucht kan bij een bepalde temperatuur slechts een bepaalde hoeveelheid vocht
(waterdamp) dragen die toeneemt of afneemt naargelang de temperatuur. Als de luchttemperatuur daalt tot onder het dauwpunt (verzadigingspunt) condenseert het teveel aan waterdamp en neemt de vorm aan van dauw, mist of regen. Bij een temperatuur van 13.4 °C en een relatieve vochtigheid van 89% zal het dauwpunt 11.6 °C zijn. Bij een dauwpunt onder nul wordt de neerslag hagel of sneeuw.

bron weertexel

Joep


J


TMCThomas

Citaat van: Joep op vr 15 jan 2016 - 23:56
Lucht kan bij een bepalde temperatuur slechts een bepaalde hoeveelheid vocht
(waterdamp) dragen die toeneemt of afneemt naargelang de temperatuur. Als de luchttemperatuur daalt tot onder het dauwpunt (verzadigingspunt) condenseert het teveel aan waterdamp en neemt de vorm aan van dauw, mist of regen. Bij een temperatuur van 13.4 °C en een relatieve vochtigheid van 89% zal het dauwpunt 11.6 °C zijn. Bij een dauwpunt onder nul wordt de neerslag hagel of sneeuw.

bron weertexel
Thnx! :)

Koen-IJM


J


Unknown-user1778

klopt het dat de neerslag die achter het laag aan wordt getrokken (zone noordoost vh laag) meer kans op sneeuw geeft,
dan de neerslag die 'voorgestuwd' wordt (zuidwest van laagjes)

neerslagzone erboven pakt kou uit oosten? neerslagzone onderkant laagjes pakt warmte zee?

hoe groot is kans op sneeuw Z-O?

grizzrh

Citaat van: dennis089 op za 16 jan 2016 - 00:20
klopt het dat de neerslag die achter het laag aan wordt getrokken (zone noordoost vh laag) meer kans op sneeuw geeft,
dan de neerslag die 'voorgestuwd' wordt (zuidwest van laagjes)

neerslagzone erboven pakt kou uit oosten? neerslagzone onderkant laagjes pakt warmte zee?

hoe groot is kans op sneeuw Z-O?

Hopelijk ziet het er zo uit dan :P
Doenrade, Limburg

Energizer85

De auto's mag je krabben, op de buiten tafel ligt ijs... Maar de buien vallen met regen.... Schiet mij maar lek ????

RicardoDimm


Cholens


hesselsjoerd

Kneiterharde regen in lwd bij 2 graden  :'( Als dit allemaal sneeuw was geweest was 15 cm makkelijk mogelijk geweest. Harmonie had wel gelijk. In groningen zal het wel weer sneeuwen haha

Ijsbloem

 :( Warme visbak doet zijn verwachte werk hier . Temp. opgelopen naar 5.C en regen
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

sjorske

Wordt je wakker om 6.00 uur klettert de regen tegen de ramen bij 1.3 graden. Het kan gewoon niet sneeuwen he! Straks naar Signal de Botrange ;D

Ijsbloem

Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Unknown-user1778

Ik gok achter het net vissen.

Neerslag gaat niet tot aan Limburg reiken denk ik

Gerard1995

Citaat van: dennis089 op za 16 jan 2016 - 06:19
Ik gok achter het net vissen.

Neerslag gaat niet tot aan Limburg reiken denk ik

Het is toch ordinaire regen voor t grootste deel... Bitter pilletje :o
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Powered by EzPortal