Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 247092 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Borislav

Citaat van: Mrkos op do 14 jan 2016 - 11:27
Rij dan lekker door naar Scandinavië. Heb je sws veel sneeuw haha. Hier is het moeilijk te zeggen.

In de loop van de middag zou hij volgens modellen als Hirlam, EC en het WPM (Weerplaza Model) moeten gaan duiken.  ( lees ik net op een forum)

Die hadden toch een berekening voor sneeuw in het midden van het land ?
Borislav Lekic

Jelle

Citaat van: grizzrh op do 14 jan 2016 - 11:19
wat was eigenlijk met volgende week ? :P

nieuwe run:

GFS voor een weekje erg leuk en koud met voor Zwolle 4 en bijna 5 ijsdagen (vanaf zondag) tm donderdag. In de nacht naar vrijdag zou de vorst dan verdwijnen. Ik verwacht dat dit ook gebeurt maar dit kan nog 1 of 2 dagen naar achteren worden geschoven. Hooguit 1 dag naar voren. Daarna blijvende potentie op koude uitbraken. Hoog blijft over Europa en Scandinavië liggen.

zwoof

Citaat van: Jelle op do 14 jan 2016 - 11:31
GFS voor een weekje erg leuk en koud met voor Zwolle 4 en bijna 5 ijsdagen (vanaf zondag) tm donderdag. In de nacht naar vrijdag zou de vorst dan verdwijnen. Ik verwacht dat dit ook gebeurt maar dit kan nog 1 of 2 dagen naar achteren worden geschoven. Hooguit 1 dag naar voren. Daarna blijvende potentie op koude uitbraken. Hoog blijft over Europa en Scandinavië liggen.

Inderdaad ik zag het zojuist. GFS is in tegenstelling tot EC nu veel beter.  :)

Jan van Ooijen

Citaat van: Borislav op do 14 jan 2016 - 11:25

Niemand idee ?    wil vanavond ergens heen rijden waar het gaat sneeuwen..

Moet ik nou richting het midden ( utrecht )  noordoosten of naar zuidoost ?

Marsel had altijd kaarten waarop je t kon volgen, maar weet de link niet
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Hoezo teleurstelling? Dit was toch voorzien: regen, en lokaal wat natte sneeuw. Niets meer en minder! Dat er zo af en toe wat mensen aan het roeptoeteren zijn over pakken sneeuw moet je deels negeren.

Vwb eventuele sneeuw van vanavond: het oosten, omgeving van de Veluwe/Twente, en het uiterste zuiden van Limburg, hebben kans op natte sneeuw als het laagje zuid(oost)waarts wegtrekt. Nog steeds 'nothing major' want aan de noordkant neemt de neerslagproductie op de ingedraaide occlusie langzaam af en bovendien is de grond warm en nat. Dus als het tot sneeuw zou komen lijkt me op het uiterste zuiden van Limburg na (hoogste delen) significant accumulatie niet van toepassing.

Uiteraard is bij buien die vanaf zee binnen komen vannavond en vannacht ook de andere winsterse neerslagsoort mogelijk: korrelhagel (onweer overigens langs de kust ook mogelijk).

Citaat van: Jan van Ooijen op do 14 jan 2016 - 11:39
Marsel had altijd kaarten waarop je t kon volgen, maar weet de link niet

Ik ben op de zaak nu, kan even niks uploaden. Kan pas vannavond weer ;).

Borislav

Citaat van: Marsel op do 14 jan 2016 - 11:43
Hoezo teleurstelling? Dit was toch voorzien: regen, en lokaal wat natte sneeuw. Niets meer en minder! Dat er zo af en toe wat mensen aan het roeptoeteren zijn over pakken sneeuw moet je deels negeren.

Vwb eventuele sneeuw van vanavond: het oosten, omgeving van de Veluwe/Twente, en het uiterste zuiden van Limburg, hebben kans op natte sneeuw als het laagje zuid(oost)waarts wegtrekt. Nog steeds 'nothing major' want aan de noordkant neemt de neerslagproductie op de ingedraaide occlusie langzaam af en bovendien is de grond warm en nat. Dus als het tot sneeuw zou komen lijkt me op het uiterste zuiden van Limburg na (hoogste delen) significant accumulatie niet van toepassing.

Uiteraard is bij buien die vanaf zee binnen komen vannavond en vannacht ook de winsterse neerslagsoort mogelijk: korrelhagel (onweer overigens langs de kust ook mogelijk).

Ik ben op de zaak nu, kan even niks uploaden. Kan pas vannavond weer ;).

ik hoef dus nergens heen vandaag voor sneeuw ?
Borislav Lekic

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

Marsel

Citaat van: Borislav op do 14 jan 2016 - 11:44
ik hoef dus nergens heen vandaag voor sneeuw ?

Lijkt me niet, als het al gebeurt dan is het in Zuid-Limburg, maar ook daar hoeven ze niet meteen pakken sneeuw te verwachten. In de Ardennen, daarentegen....
De andere regio (noordkant vh laag, ingedraaide occlusie) nabij de Veluwe/achterhoek etc lijkt mij geen significante accumulatie op te leveren ivm aangegeven factoren.

DSDLimburg

Citaat van: Marsel op do 14 jan 2016 - 11:47
Lijkt me niet, als het al gebeurt dan is het in Zuid-Limburg, maar ook daar hoeven ze niet meteen pakken sneeuw te verwachten. In de Ardennen, daarentegen....
De andere regio (noordkant vh laag, ingedraaide occlusie) nabij de Veluwe/achterhoek etc lijkt mij geen significante accumulatie op te leveren ivm aangegeven factoren.
Er is wat sneeuw gevallen hier in Limburg, Valkenburg Heerlen en de hogere gelegen delen van Limburg zo als Vaals. Ik woon op nog geen 10 min van Heerlen en hier was het gewoon in de vorm van regen. Zo zie je maar op nog geen 20km afstand sneeuw of regen!!!
http://www.1limburg.nl/het-sneeuwt-limburg
seizoen 2018/2019

Tanneke

Citaat van: DSDLimburg op do 14 jan 2016 - 11:57
Er is wat sneeuw gevallen hier in Limburg, Valkenburg Heerlen en de hogere gelegen delen van Limburg zo als Vaals.

Krijg foto's binnen van familie uit Zuid-limburg, Kerkrade.
Daken zijn al wit aan het worden.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zorba

Citaat van: Marsel op do 14 jan 2016 - 11:43
Hoezo teleurstelling? Dit was toch voorzien: regen, en lokaal wat natte sneeuw. Niets meer en minder! Dat er zo af en toe wat mensen aan het roeptoeteren zijn over pakken sneeuw moet je deels negeren.

Vwb eventuele sneeuw van vanavond: het oosten, omgeving van de Veluwe/Twente, en het uiterste zuiden van Limburg, hebben kans op natte sneeuw als het laagje zuid(oost)waarts wegtrekt. Nog steeds 'nothing major' want aan de noordkant neemt de neerslagproductie op de ingedraaide occlusie langzaam af en bovendien is de grond warm en nat. Dus als het tot sneeuw zou komen lijkt me op het uiterste zuiden van Limburg na (hoogste delen) significant accumulatie niet van toepassing.

Uiteraard is bij buien die vanaf zee binnen komen vannavond en vannacht ook de winsterse neerslagsoort mogelijk: korrelhagel (onweer overigens langs de kust ook mogelijk).

Ik ben op de zaak nu, kan even niks uploaden. Kan pas vannavond weer ;).

Dit ligt in lijn met wat de guidance zegt idd
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Marsel

Citaat van: DSDLimburg op do 14 jan 2016 - 11:57
Er is wat sneeuw gevallen hier in Limburg, Valkenburg Heerlen en de hogere gelegen delen van Limburg zo als Vaals. Ik woon op nog geen 10 min van Heerlen en hier was het gewoon in de vorm van regen. Zo zie je maar op nog geen 20km afstand sneeuw of regen!!!

Dat geloof ik meteen, komt ook mooi overeen met het verwachte plaatje. Het is ook allemaal kantjeboord hoor. Maar je hebt nu gewoon die verhoging nodig, anders kom je er inderdaad niet.

Citaat van: zorba op do 14 jan 2016 - 12:04
Dit ligt in lijn met wat de guidance zegt idd

Nou ja zeg. Die had ik nog niet gezien. Las m aan de hand van jouw post net even door. Absurde gelijkenissen inderdaad. Ze kijken naar dezelfde data waarschijnlijk. Maar goed, dat geeft maar aan dat we verder weinig wittigheid hoeven te verwachten in 99% van ons land de komende 24h. Zuid-Limburg daargelaten.

grizzrh

Doenrade, Limburg

Extremissimorum

Hoorn meldt af en toe tussen de regen zeer, zeer, zééééér natte sneeuw.

Daar zal het wel bij blijven vandaag, precies volgens verwachting van gisteren. Toch wel jammer...

Hopelijk zaterdag meer spektakel.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

willempie

licht winterse buien hierzo, voornamelijk regen vermengd met wat hagel en natte sneeuw

jonkheer

Leeuwarden. Regen. Temperatuur 3.3C en stijgend. Wind komt uit het zuiden....

gilleeesss

Mooi dat het al op plaatsen sneeuwt, hier is het nog 6.5 graden (is ook wel helder weer atm) Verwacht hier niet veel komende dagen. En wat een kl*te pluim van EC.

Powered by EzPortal