Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 247102 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Joep

KNMI Guidancae

De exacte koers van het laag (CAD) wordt door met name Harmonie anders berekend dan EC06 en Hrilam12. De twee laatste modellen laten het laag zuidelijker trekken dan Harmonie waardoor onder andere de grondtemperatuur en berekende neerslagsoort aan de noordzijde van het laag winters afwijkt, want aan de noord- en oostflank van het laag kan de neerslag uit natte sneeuw bestaan. Aan de zuid(west)flank zien we een sterk windveld. HIRLAM positioneert de kern van het laag op donderdag om 18 UTC bij IJmuiden, een fractie noordelijker dan in de voorgaande run. HARMONIE heeft de kern dan bij Den Helder en laat het daarna vervolgens pal oostwaarts naar Duitsland wegtrekken. Harmonie zit daarmee een fractie zuidelijker dan de voorgaande run. Al met al lijkt het erop dat Harmonie12 ook langzaam bijtrekt naar een iets zuidelijker koers. Met name de wind donderdag aan het eind van de middag en avond boven Zeeland en Zuid-Holland is interessant, lijkt een opgelegde NW 7-8 Bft te geven, Harmonie gaat zelfs naar 9 Bft. Windstoten dan tot 90 km/uur in Hirlam, Harmonie is ruiger.

Neerslag:


Vanavond en vannacht achter de occlusie nauwelijks of geen buien. Donderdag overdag zou de neerslag landinwaarts een ietwat winters karakter kunnen hebben. HIRLAM NESO berekent in de ochtend regen/natte sneeuw: de progtemps voor EHGG laten natte sneeuw zien. HARMONIE heeft vanwege de noordelijke koers van het laag voornamelijk regen, maar landinwaarts af en toe ook regen/natte sneeuw. Progtemps aan noordoostflank van het laag tonen een grote kans op natte sneeuw. Die natte sneeuwkans breidt zich dan donderdagavond verder over het land uit. De kans op droge sneeuw die in de vorige runs nog terug te vinden was wordt nu niet meer gezien in de NESO of het moet in de nacht naa vrijdag in de Limburgse heuvels zijn.

Maurice Vroegrijk

we zullen het wel zien...

Joep


Zomerliefde

Citaat van: Maurice Vroegrijk op wo 13 jan 2016 - 21:36
;)
Interessante pluim. Op korte termijn kouder geworde en op mt iets warmer maar er zijn een paar zeer warme leden die de boel omhoogtrekken !!! 8) met wat geluk pakt de Bilt gwn 4 ijsdagen :)

Edwin

Da's nog eens de moeite: 6-Tages-Summe Niederschlag: bis 230mm im #Wallis, teils über 2m Neuschnee. Laut #SLF 1.5 bis 2m in drei Tagen.

Never Stop Exploring

Jan van Ooijen

Citaat van: Borislav op wo 13 jan 2016 - 21:11
Jordi bloem van meteo zegt De meest recente uitdraai van het ecmwf de grootste kans op sneeuw zaterdag in het westen en Zeeland geeft? Kan iemand dit meer onderbouwen

Heb ik al 2 keer gedaan vandaag ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ijsbloem

 ;)Extremissimorum,
Dat van dat midden Europees hogedrukgebied, ik doelde er ook al op .
Kort inversieweertje na licht winters weekend en dan._._.nachtkaarsssssss
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Kres

Citaat van: Ijsbloem op wo 13 jan 2016 - 21:57
;)Extremissimorum,
Dat van dat midden Europees hogedrukgebied, ik doelde er ook al op .
Kort inversieweertje na licht winters weekend en dan._._.nachtkaarsssssss

Jij bent beetje een "glas is half leeg" type he ?!

Energizer85

Jan, als kunstprovincie bewoner ben ik altijd bang voor de wind vanaf zee met sneeuwsituaties... Dat laagje van zaterdag, heeft het dan te maken met de neerslagintensiteit ofzo? En de afkoeling daarbij, dat er toch 'rood' op de kaarten staat, met temperaturen boven het vriespunt? Ik ben er niet gerust op namelijk ???? Het boeltje mag nog wel iets kouder ????

Ijsbloem

 ;D Welk glas ? Och heb ik aan dat halve volle glas van jou lopen lurken ? Sorry  :P ;D
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

pietjelol

Tja de pluim is op lt iets minder dan vanmorgen. Maarja is en blijft lt en dat verandert nog 10 keer. En als het wel komt dan juist genieten van de aankomende dagen.

Bacci

Kleine kansjes op sneeuw, maarja snowcasten. Lange termijn is volstrekt onzeker en nu niet belangrijk aangezien we een leuke week (voor de een meer dan de ander) tegemoet gaan. Opvallend weinig neerslag, maar er kan zo maar een laagje ontstaan. Het warme zeewater in combinatie met koude bovenluchten kan zomaar leuke verassingen opleveren. Maar het kan ook gewoon helemaal droog blijven, dus daar gaan we maar vanuit om teleurstellingen te voorkomen.

P.S Misschien dat ik een dagje naar Limburg ga, als het hier niet meezit (heb vertrouwen dat het daar wel mee gaat zitten).


Joep

Citaat van: Energizer85 op wo 13 jan 2016 - 22:14
Jan, als kunstprovincie bewoner ben ik altijd bang voor de wind vanaf zee met sneeuwsituaties... Dat laagje van zaterdag, heeft het dan te maken met de neerslagintensiteit ofzo? En de afkoeling daarbij, dat er toch 'rood' op de kaarten staat, met temperaturen boven het vriespunt? Ik ben er niet gerust op namelijk ???? Het boeltje mag nog wel iets kouder ????
Volgens mij is het dan zuidenwind als de sneeuw valt

Energizer85

Citaat van: Joep op wo 13 jan 2016 - 22:32
Volgens mij is het dan zuidenwind als de sneeuw valt

Aha nou dat teken ik ervoor ????
Thx!

Joep

Er valt op dit moment met vrij grote zekerheid te zeggen dat we aan de vooravond staan van een koude periode, die in ieder geval een groot deel van volgende week zal aanhouden.

Er was mi even onzekerheid over het verloop vanaf komend weekend. In 1e instantie werd dagenlang geschetst dat vanaf zondag hogedruk ergens boven het Europese continent weersbepalend zou worden, met bij ons een koude continentale aanvoer maar tegelijk het risico dat door wegzakkende hogedruk de kou maar van zeer korte duur zou zijn.

Daarna kwam eerst het Engelse UKMO, en later door alle Uitvoer gevolgd, met het beeld dat er vanaf het weekend opnieuw een westelijke hogedrukgebied ons weer zou bepalen.
Onderstaande kaart is voor aanstaande maandag en laat zien dat met noordelijke aanvoer koude polaire lucht komt ingestroomd, maar wel periodiek wisselvallig. Tegelijk gaan we opnieuw scherpe tegenstellingen krijgen qua temperaturen, dit maal met de meeste kou in het zuidoosten en het minder koude weer in het noordwesten, gevolg van het nog relatief warme zeewater, wat ons tegelijkertijd op momenten felle (sneeuw)buien gaat opleveren.

Morgen en vrijdag aanhoudend wisselvallig, toenemende kans op -natte- sneeuw, vooral landinwaarts en overdag waarden tussen 3-7 C, van oost naar west en in de nacht bij opklaringen temp rond het vriespunt.

Zaterdag, na een nacht met lichte vorst, overdag neerslag, vooral in het midden en zuiden sneeuwval, maxima tussen 0-4 C.

Zondag dan meest droog weer met flinke zonnige perioden, in de nacht en ochtend tussen 0/-5 C, overdag van iets onder het vriespunt in het (zuid) oosten tot +3C in het noordwesten.

Begin volgende week dan tijdelijk kans op periodieke sneeuwbuien, in het (noord)westelijke kustgebieden meest natte sneeuw, maar ook langdurige perioden waarin het droog is met volop zon. Temperatuurverwachting is onzeker vwb de mate van kou, want dit is zó afhankelijk van wel of geen sneeuwdek. In het algemeen lichte tot matige vorst in de nacht en ochtend en overdag meest rond het vriespunt, alleen in de kustgebieden enkele graden boven het vriespunt. Maar in gebieden waar sneeuw ligt zal de temperatuur flink lager zijn en is bv in de nacht en ochtend strenge vorst mogelijk.

Ook de rest van volgende week handhaaft het koude weer zich waarschijnlijk, waarbij de kans op sneeuw zal afnemen omdat de trend aanwezig is dat de westelijke hogedruk zich richting het continent gaat verplaatsen. Bij ons dan stabiel en koud winterweer.

Mvg, Ronald de wildt

Joep


GeneralDuke

Citaat van: Joep op wo 13 jan 2016 - 22:32
Volgens mij is het dan zuidenwind als de sneeuw valt

Ehh dit is toch noorden-/noordoostenwind?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann


Joep


Bacci

Hmm temperatuur in een groot deel rond 2 graden, noordoosten koelt iets verder af. Ben benieuwd. Neerslag nadert het zuidwesten.

Citaat van: Joep op wo 13 jan 2016 - 22:53
Sneeuwaccumulatie za/zo Arpergemodel


Ha! die heeft er zin in.

Powered by EzPortal