Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 247156 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Danny

Gezien de huidige kaarten van het WRF model geef ik zuid Limburg de grootste sneeuwkansen morgen en zeker ook vrijdag. Morgen zou lokaal in het noordoosten ook wat (natte) sneeuw of sneeuw vermengd met regen kunnen vallen. Een sneeuwdekje in zuid Limburg (zeker op vrijdagochtend) valt aan de hand van deze kaarten niet uit te sluiten.


Danny

Sommige weermodellen blijven toch geloven in de sneeuwmogelijkheden voor morgen in delen van Nederland. Bij het Hilram model en ook bij het Arpege model (geen ervaring met betrouwbaarheid) zien we op verschillende momenten sneeuwsignalen op diverse locaties in het land. Hilram is positief voor noordoosten Nederland en geeft later nog wat signalen in midden en zuid Nederland.

Arpege geeft vrijwel de hele neerslagzone morgen overdag als sneeuw weer m.u.v. het uiterste westen en zuidwesten van Nederland. Later in de nacht naar vrijdag en vrijdag vroeg verwacht dit model veel sneeuw in Noord-Brabant en Limburg.

Ik denk dat we morgen en vrijdag vroeg in het zuiden van het land niet moeten onderschatten maar ons ook nog niet rijk moeten rekenen. Het wordt weer heerlijk afwachten en bekijken wat er uit de lucht komt vallen op moment dat het valt.

Nopie

Citaat van: strandwacht op wo 13 jan 2016 - 13:48
Verder dat wat gekwakkel zal het wel niet komen,sommige zijn hier al blij met een centimetertje sneeuw.
Ik doe het niet voor minder dan een halve meter,graag vlokken als etersborden dat een tegel van 50 bij 50 in eén keer weg is dat kan helpen.

Zoals 3 maart 2005 en en 17 dec 2009

Heerlijke beelden, is alweer zo lang geleden in 2005 zoveel sneeuw door een polar low meen ik te weten. Ik snak naar sneeuw hier al zeker 3 jaar geen noemenswaardige sneeuwval gehad :(

Armand

Het is allemaal afhankelijk van de temperatuur en de exacte koers van het laag.

Donderdag:
Voor het neerslagfront kan de temperaturen met name in het binnenland dichtbij 0 komen. De timing van het neerslagfront is ook belangrijk voor de vorm ervan. De meeste modellen laten dit in de loop van de ochtend over het land trekken. In het westen lijkt de neerslag gewoon als regen te vallen. Mogelijk dat er her en der ook nog wat natte flatsen gespot worden. (code groen). In een brede strook over het midden zal de neerslag (indien het neerslagfront in de morgen arriveert), voorafgaan met natte sneeuw. Aan het einde gaat de neerslag waarschijnlijk weer over in regen (code geel). In het noordoosten en in de Heuvels van Limburg zal de neerslag waarschijnlijk als (natte) sneeuw beginnen. Lokaal kan er her en der een dun (drap)laagje sneeuw gevormd worden. Grootste kans daarop vooralsnog in het uiterste noordoosten. Mogelijk transformeert de neerslag richting het einde in natte sneeuw / regen (code oranje). In de Ardennen lijkt de neerslag grotendeels onder de vorm van sneeuw te vallen, misschien in de middag ook even wat (natte) sneeuw. (code rood)

Donderdagavond/vrijdag:
In deze periode komt er nieuwe neerslag in de vorm van buienclusters en/of losse buien. Omdat deze buien op de wat koudere delen van de dag verwacht worden, kan de neerslag nu in een groter gebied een vastere vorm gaan aannemen. In het uiterste zuidwesten zullen de buien voornamelijk in de vorm van regen/hagel vallen. Tijdens een intensiever exemplaar kan er ook wat natte sneeuw tussen zitten. (code groen). In een brede, westelijke helft van de Benelux kan er naast regen ook vaker natte sneeuw uit de buien vallen. Tijdens een intensief exemplaar kan er zelfs even wat drogere sneeuw vallen. De kans dat deze blijft liggen is vooralsnog klein voor deze regio (code geel.) Verder landinwaarts zullen de buien voornamelijk uit natte sneeuw bestaan. Zeker in het uiterste noordoosten en in de Limburgse Heuvels zullen voornamelijk (natte) sneeuwbuien vallen. Tijdens een intensievere bui kan er in dit gehele gebied mogelijk een tijdelijk sneeuwdek ontstaan. Zeker in de Limburgse Heuvels kan dit nog wat langer aanhouden. (code oranje). In de Ardennen valt alle neerslag nu nog alleen in de vorm van droge sneeuw (code rood).

De grootste kans op buien is volgens de laatste modellen in het westen en zuiden van Nederland / vrijwel geheel België

Dit is geen zekerheid, grenzen kunnen altijd nog opschuiven!



Joep

KNMI Guidance
Modelbeoordeling door meteoroloog

Synoptische situatie:

Een ZO-NW georiënteerde occlusie behorend bij een laag boven de Schetlands boven Zuidwest-Nederland trekt oostwaarts en verlaat het noordoosten in het begin van de avond. Na passage volgt een trekrug. Een volgend lagedrukgebied (Cold Air Development) bereikt Ierland in de loop van vanmiddag, trekt oostwaarts en bereikt onze westkust aan het begin van morgenavond. Een frontaal systeem, behorend bij dit laag, bereikt het westen tegen donderdagochtend en trekt daarna (noord)oostwaarts over het land. HIRLAM laat dit laag op donderdagavond over het midden van het land oostwaarts trekken. Een ingedraaide occlusie komt donderdagmiddag en -avond boven ons land te liggen.

Modelbeoordeling:

De exacte koers van het laag (CAD) wordt door met name Harmonie anders berekend dan EC00 en Hrilam06. De twee laatste modellen laten het laag zuidelijker trekken dan Harmonie waardoor onder andere de grondtemperatuur en berekende neerslagsoort aan de noordzijde van het laag afwijkt, want aan de noord- en oostflank van het laag kan de neerslag uit natte sneeuw bestaan. Aan de zuid(west)flank zien we een sterk windveld. HIRLAM positioneert de kern van het laag op donderdag om 18 UTC voor de kust van Zuid-Holland, net zo zuidelijk als in de vorige run. EC bevestigt nog steeds deze een zuidelijke koers. HARMONIE houdt de kern in eerst instantie noord van de Wadden om vervolgens toch via het noordoosten van ons land naar Duitsland te trekken. Het lijkt erop dat Harmonie06 langzaam bijtrekt en derhalve lijkt dit het minst waarschijnlijke scenario.

Neerslag:

Grotendeels convectieve neerslag. CB-toppen af en toe FL180 op de radar. Achter de occlusie nauwelijks of geen buien meer. Donderdag zou de neerslag landinwaarts een winters karakter kunnen hebben. HIRLAM NESO berekent in de ochtend regen/natte sneeuw: de progtemps voor EHGG laten natte sneeuw zien. HARMONIE heeft vanwege de noordelijke koers van het laag voornamelijk regen, maar landinwaarts af en toe ook regen/natte sneeuw. Progtemps aan noordoostflank van het laag tonen een grote kans op natte sneeuw. De kans op droge sneeuw die in de vorige runs nog terug te vinden was wordt nu niet meer gezien in de NESO

Bacci

Duidelijk verhaal Armand! dank hiervoor! het was allemaal nogal vaag en chaotisch in mijn hoofd, best veel factoren om rekening mee te houden en ook vooral de timing is cruciaal.

Svanos

Weerplaza berekent voor zaterdag hier 3 cm sneeuw volgens hun pagina en volgens hun app 5 cm sneeuw. :o Hoe kan dit zo verschillen en waarop is dit gebaseerd?
Weet iemand dat?

Lijkt me wel leuk :D
Laagste gemeten temperatuur winter 2017 : -7.1°C
Davis Vantage Pro 2 plus

Jan van Ooijen

Citaat van: Svanos op wo 13 jan 2016 - 16:59
Weerplaza berekent voor zaterdag hier 3 cm sneeuw volgens hun pagina en volgens hun app 5 cm sneeuw. :o Hoe kan dit zo verschillen en waarop is dit gebaseerd?
Weet iemand dat?

Lijkt me wel leuk :D

Zal wel aangepast worden of nog oude data zijn vermoed ik
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Eric


Svanos

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 13 jan 2016 - 17:13
Zal wel aangepast worden of nog oude data zijn vermoed ik

Ja dat vermoeden heb ik ook. Heb je enig idee hoe vaak per dag hun pagina word aangepast? Dus niet de app maar de internet site zelf.
Laagste gemeten temperatuur winter 2017 : -7.1°C
Davis Vantage Pro 2 plus

Joep

GFS berekent voor morgen geen sneeuw echter zaterdagavond en zondagnacht sneeuwbuiwn vanuit het NW


Jan van Ooijen

Zondag kustbuien in de vorm van sneeuw. Aangezien de Noordzee nog aardig warm is en de temperatuur op 850 hPa -10 is kunnen dit nog wel mooie buien worden



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 13 jan 2016 - 17:30
Zondag kustbuien in de vorm van sneeuw. Aangezien de Noordzee nog aardig warm is en de temperatuur op 850 hPa -10 is kunnen dit nog wel mooie buien worden

Sorry Jan was je net voor :) Hier zit ik dus al de hele week op te wachten sneeuwbuien die door het warme zeewater geactiveerd worden.
En nu laat GFS dat enigszins zien. Hoop dat Reinier van de berg nog gelijk krijgt met zijn PL :) Dat zou helemaal mooi wezen.

PatrickM

Volgens GFS12z oper houdt de kou weer wat langer aan. :)

Bacci


Siebenvm

Dit is echt een mooie run van GFS hoor! Flinke sneeuwbuien op zaterdag en zondag, daarnaast houd de kou langer aan!

Jan van Ooijen

Citaat van: Joep op wo 13 jan 2016 - 17:37
Sorry Jan was je net voor :)

Haha is niet de eerste keer en zeker ook niet de laatste keer denk ik :P
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

lander20


Energizer85

Sneeuwbuien aan de lust Haleluja! Knijp me ff... Nu hopen dat het niet een lage oper is ????

Powered by EzPortal