Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 247189 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Markos

Citaat van: Weerfreak op di 12 jan 2016 - 19:33
Zeer opvallend: totaal andere uitvoer van EC. Niet in lijn met wat we de afgelopen dagen zagen.



Is dit positief of negatief voor winterweer? ;D (Ben nog niet zo goed in het lezen van kaarten)

pietjelol

Volgens mij is dit een noordwesten wind?. Lagedrukgebied is toch altijd tegen de klok in?
En anders is het een oosten wind.

Extremissimorum

Citaat van: Markos op di 12 jan 2016 - 19:47
Is dit positief of negatief voor winterweer? ;D (Ben nog niet zo goed in het lezen van kaarten)

Sneeuw kan het besten uit het noordwesten komen. Kou uit het oosten. Dat zie ik hier niet. Maar het biedt wel potentie.

Borislav

Borislav Lekic

Weerfreak 1337

Niet zozeer goed, niet zozeer slecht, maar alsnog beter dan een sterk hogedrukgebied die zich boven Europa wilt ontwikkelen. Dat zou namelijk weer dezelfde taferelen gaan veroorzaken zoals we die in december hebben gezien (10-15 graden). Later in de run komt de westelijke stroming er uiteindelijk wel in. Eerst de pluim maar eens afwachten! :)

@ Borislav, inderdaad. Op +240 komt de kou enigszins terug met een nieuwe rug ten westen van ons land. Het is echter veel te ver om over te oordelen. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Joep

'Midjanuariwintertje' profileert zich wat scherper in nieuwe run ECMWF

Jan Visser

Borislav

Citaat van: Weerfreak op di 12 jan 2016 - 20:03
Niet zozeer goed, niet zozeer slecht, maar alsnog beter dan een sterk hogedrukgebied die zich boven Europa wilt ontwikkelen. Dat zou namelijk weer dezelfde taferelen gaan veroorzaken zoals we die in december hebben gezien (10-15 graden). Later in de run komt de westelijke stroming er uiteindelijk wel in. Eerst de pluim maar eens afwachten! :)

@ Borislav, inderdaad. Op +240 komt de kou enigszins terug met een nieuwe rug ten westen van ons land. Het is echter veel te ver om over te oordelen. :)

ben wel benieuwd waar deze uitvoer ligt in de pluim.
Borislav Lekic

Armand

Citaat van: Joep op di 12 jan 2016 - 19:46
Toch een sneeuwverassinkje donderdag?


Volgensmij ziet het er voor vrijdag/zaterdag ook sneeuwrijk uit voor het zuid(oosten)?

Bacci

Citaat van: Joep op di 12 jan 2016 - 20:06
'Midjanuariwintertje' profileert zich wat scherper in nieuwe run ECMWF

Jan Visser

Best grappig om te zien dat het verloop bijna hetzelfde is al vorige run.

Borislav

Borislav Lekic

gilleeesss

Jammer dat t niet echt wil doorzetten na zondag/maandag. Aangezien er geen sneeuwkaartjes gepost zijn veronderstel ik dat het niet veel soeps is wbt sneeuw :(

Weerextrem

Citaat van: Armand op di 12 jan 2016 - 20:08
Volgensmij ziet het er voor vrijdag/zaterdag ook sneeuwrijk uit voor het zuid(oosten)?

En dat geldt ook voor heel Nederland, met uitzondering van Westen/zuidwesten, gezien hoge dauwtemp.
Een gemiddelde dauwpunt temperatuur is rond 0-2 graden.. op donderdag. en rekenig meehouden met alle factoren kan dit zomaar eerst wat winterse buien opleveren, overgaand in sneeuw. En voor vrijdag ziet voor zuidoost nederland niet best uit, een sneeuwdump volgens EC

zie hieronder!

Joep

Citaat van: Armand op di 12 jan 2016 - 20:08
Volgensmij ziet het er voor vrijdag/zaterdag ook sneeuwrijk uit voor het zuid(oosten)?
Sneeuwkaartjes vrijdag


TMCThomas

Citaat van: Weerextrem op di 12 jan 2016 - 20:14
En dat geldt ook voor heel Nederland, met uitzondering van Westen/zuidwesten, gezien hoge dauwtemp.
Een gemiddelde dauwpunt temperatuur is rond 0-2 graden.. op donderdag. en rekenig meehouden met alle factoren kan dit zomaar eerst wat winterse buien opleveren, overgaand in sneeuw. En voor vrijdag ziet voor zuidoost nederland niet best uit, een sneeuwdump volgens EC
Sneeuwdump = niet best? Hoe is dat nou mogelijk ;D

Weerextrem

Citaat van: TMCThomas op di 12 jan 2016 - 20:18
Sneeuwdump = niet best? Hoe is dat nou mogelijk ;D

Lees: chaos op de weg, zwaartepunt ligt tijdens de spitsuren en mogelijk blijft het hele dag aanhouden.

voor zaterdag lijkt voor heel nederland een feest.

dauwpunt tijdens het neerslag is gewoon onder 0. waarom die groene/blauwe puntjes nog op kaart zit is mij een raadsel.
wvb neerslagafkoeling valt dit gewoon als sneeuw


martijn

Citaat van: Weerextrem op di 12 jan 2016 - 20:22
Lees: chaos op de weg, zwaartepunt ligt tijdens de spitsuren en mogelijk blijft het hele dag aanhouden.

voor zaterdag lijkt voor heel nederland een feest.

dauwpunt tijdens het neerslag is gewoon onder 0. waarom die groene/blauwe puntjes nog op kaart zit is mij een raadsel.
wvb neerslagafkoeling valt dit gewoon als sneeuw
kaartjes van zaterdag?

gilleeesss

Ooh lekker, nu is zelf de neerslag voor west belgie al uit de kaarten voor vrijdagochtend :P

Weerextrem

Citaat van: martijn op di 12 jan 2016 - 20:23
kaartjes van zaterdag?





voor mij is het echt een raadsel waarom ECWMF de neerslag ziet als regen. Volgens mij is de berekeningen koud genoeg waar ik gekeken heb, valt dit echter gewoon als sneeuw

Joep


Bacci

Zozozo toch weer wel sneeuw? het oosten heeft bijna non stop sneeuw dan lijkt het.

Powered by EzPortal