Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 247172 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

lander20

waarschijnlijk heeft dit te maken met constante veranderingen in de atmosfeer waardoor sommige modellen dit anders bekijken en anders gaan berekenen?

gfs 12.00u is net het zelfde ongeveer

Eric

Op 1Limburg hebben ze er vertrouwen in!!


Einde deze week kouder met (natte) sneeuw

opgesteld 17:00 uur

Vanavond is het overwegend bewolkt en er zijn perioden met lichte regen of motregen. Er zijn ook lange droge perioden en bij een graad of 5 waait het stevig uit ZW, windkracht 4.

Dinsdag

In de nacht naar dinsdag is het overwegend droog. Het is half tot zwaar bewolkt en tijdens enkele opklaringen is het 3 à 4 graden. Het waait matig, windkracht 3-4, uit ZW tot W.
Overdag is het half tot zwaar bewolkt. Er valt, vooral in de namiddag, af en toe regen of motregen. Er zijn ook lange droge perioden en bij af en toe zonneschijn wordt het 6 à 7 graden. Het waait stevig, windkracht 4-5 Beaufort, uit ZW tot W.

Verdere vooruitzichten

Woensdag wordt het tijdens opklaringen maximaal 5 à 6 graden en dat zijn voor deze week normale maxima. Er is ook bewolking en er valt een aantal buien, mogelijk met hagel.
Meteo Limburg verwacht dat het vanaf donderdag duidelijk kouder dan normaal wordt. Vrijdag en in het weekeinde liggen de minima onder het vriespunt. Er staat een matige wind en het wordt guur met winterse neerslag. Het eerst komt er boven de hogere delen van Zuid-Limburg sneeuw en dat is vrijdag ook in de lagere gebieden van Limburg te verwachten, maar minder dan in Zuid-Limburg. De kans is vrij groot dat grote delen van Zuid-Limburg in het volgende weekeinde wit zijn bij middagtemperaturen rond het vriespunt. De hoogste toppen van de Eifel en Ardennen worden morgen in de loop van de dag door een laagje sneeuw bedekt. In de loop van donderdag en vrijdag valt daar meer sneeuw, en volgend weekeinde ligt er op de bekende wintersportplaatsen naar verwachting 10 tot (bijna) 20 centimeter sneeuw.

GeneralDuke

In GFS 12Z schampt de sneeuw net Limburg/Brabant op donderdag, op zondag wat (natte)sneeuwbuitjes. Vorst wil ook nog niet echt.
Kaartjes zijn niet echt de moeite waard om te plaatsen...
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

GFS 12z en GFS P 00 wijken erg af, met voornamelijk regen en niet echt veel vorst. Hopen op (alweer) een warme uitbijter...

Mrkos

Citaat van: Mdelaat97 op ma 11 jan 2016 - 17:26
Nieuwe EC zal iedereen teleurstellen aldus onze glazen bol MP.... Sensatiezoeker...
MP?

Zomerliefde

Citaat van: Mdelaat97 op ma 11 jan 2016 - 17:26
Nieuwe EC zal iedereen teleurstellen aldus onze glazen bol MP.... Sensatiezoeker...
Wie is MP?!



Mrkos

LEES DIT:

SEASONALITY
Greatest model errors for GFS and ECMWF are in Winter, which are double the errors in Summer.
ECMWF is ~10% more accurate than GFS in Summer months and ~20% more accurate in Winter months.

MODEL QUIRKS GFS

Once a month, GFS has "dropouts", where the forecast is a major fail, a major outlier, and very divergent from the ECMWF, which does not have dropouts. GFS scientists are trying to fix dropouts through better initializations. One proposal is to use ECMWF initializations (better quality satellite observations), which would lower dropouts by 90%, but solutions are taking time

Kan iemand mij vertellen of dit klopt?


Extremissimorum


lans

Achja iedereen weer hoe MP te werk gaat. Hij tweet nu dat iedereen teleurgesteld wordt en als dat niet zo is verwijderd hij die tweet snel en als het wel zo is gaat hij weer lekker popijopie lopen doen.
achterhoek

Extremissimorum

Terug OT: oper GFS 12 is nog steeds niet overtuigend...

gilleeesss

Ach laten we het niet over een Knul hebben, maar over de huidige runs?:D (ik wacht gezellig de ens van gfs af)

Siebenvm

Citaat van: Extremissimorum op ma 11 jan 2016 - 18:02
Terug OT: oper GFS 12 is nog steeds niet overtuigend...

GFS Oper zit al vaker bovenin het ensemble van GFS. Echter is dit ensemble toch nog wel een stukje warmer dan dat van EC.

martijn

Citaat van: gilleeesss op ma 11 jan 2016 - 18:03
Ach laten we het niet over een Knul hebben, maar over de huidige runs?:D (ik wacht gezellig de ens van gfs af)
of de run van EC  8)

boeskool

Ach ja M.P......hij heeft mij op twitter geblokkeerd omdat ik iets negatief over hem getweet hebt.
Als het sneeuwt op 30 november dan volgt snel december.

Armand

GEM is ook niet al te best, maar dit model schommelt eigenlijk veel te veel en komt soms ook met ongeloofwaarlijke temperaturen dus of het verstandig is om hier veel aandacht aan de schenken weet ik niet. UKMO ziet er trouwens veel beter uit. Dit kan aan mij liggen maar als UKMO goed  is, dan is EC vaak ook goed. Weet niet of er nog mensen zijn die dit ervaren, of dat het gewoon puur toeval is?

gilleeesss

ja GFS tot zondag ongeveer zelfde denkik, daarnaa moeten we denkik niet echt een winterse periode verwachten vrees ik

lander20

gemiddeld gaf gfs in de 00.00u run 0° voor Limburg in de pluimen met sommige zelfs naar -3° overdag enkele leden gaan tot 4-5° max laatste run 12.00u van gfs geeft dinsdag 10-11° zowiezo warme uitbijter weer.

edit: 21 januari zelfs 15° ...

Powered by EzPortal