Winterdiscussietopic Deel 3 - Het wordt kouder, maar voor hoelang?

Topic gezien door 243354 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 10 jan 2016 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Citaat van: Bacci op zo 10 jan 2016 - 23:48
Man dat lucht wel op, GFS eindelijk weer wat beter.

Interessante situatie op vrijdagnacht: Duidelijk is ook te zien, dat na deze sneeuwval de kou in noord frankrijk en belgie veel beter blijft hangen, en bij ons het noorden van het land nog last heeft van de Noordzee. Eventuele sneeuw kunnen we dus goed gebruiken!

Verder wordt het op de langere termijn lekker koud!

Het zuidwesten heeft hier dus best een grote kans op (veel) sneeuw, hetzij door de storing die onder ons doortrekt
en anderzijds door de sneeuwbuien vanuit zee.
En dan hebben we nog steeds donderdagnacht, waar ook nog het een en ander kan gebeuren.
Later in de week hebben (vooral) de kustprovincies nog altijd kans op sneeuwbuitjes vanuit de Noordzee.

Zou leuk zijn. De beste (en meeste :P) sneeuw komt van die heerlijke rakkers vanaf zee.  ::)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Bacci

Ah kijk, GFS pluim gaat er ook in mee. Nu kun je wel zeggen dat alles een beetje op 1 lijn ligt.
Hopelijk komen er dit keer geen gekke verassingen, positieve zijn natuurlijk altijd welkom.
Hoop stiekem nog steeds op sneeuw donderdag of misschien al wat natte sneeuw op woensdag ofzo.
We zullen zien!

Jan van Ooijen

Hierbij animatiegifje van het Europees weermodel. Aan het einde wel minder, maar we zullen de pluim eerst maar eens kijken



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

grizzrh

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 11 jan 2016 - 08:43
Hierbij animatiegifje van het Europees weermodel. Aan het einde wel minder, maar we zullen de pluim eerst maar eens kijken

Aan het einde ziet het er nog steeds goed uit! -11 in het zuiden :P
Doenrade, Limburg

martijn


flyerke

Winter is coming

GeneralDuke

Citaat van: martijn op ma 11 jan 2016 - 09:08
Ik weet niet zeker of dit de recente is

Zo te zien wel (rechtsboven).

Citaat van: flyerke op ma 11 jan 2016 - 09:16
sneeuwkansen zijn goed geslonken zie ik, spijtig ...

Denk dat de sneeuwkansen zo afhankelijk zijn van exacte koers van een laagje, dat die pas vanaf +36 of +24 met enige zekerheid vast te stellen zijn.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

flyerke

Citaat van: GeneralDuke op ma 11 jan 2016 - 09:16

Denk dat de sneeuwkansen zo afhankelijk zijn van exacte koers van een laagje, dat die pas vanaf +36 of +24 met enige zekerheid vast te stellen zijn.

Ik weet dat wel maar eerst was er sprake van een sneeuwbom op donderdag/vrijdag en ging het sneeuwen van zondag tot maandag (bijna 24u) en nu is daar nog weinig van terug te vinden.
Winter is coming

Jan van Ooijen

Citaat van: GeneralDuke op ma 11 jan 2016 - 09:16
Zo te zien wel (rechtsboven).

Denk dat de sneeuwkansen zo afhankelijk zijn van exacte koers van een laagje, dat die pas vanaf +36 of +24 met enige zekerheid vast te stellen zijn.

Ja zo denk ik er ook over, iedere run wordt het weer anders weergegeven
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

flyerke

Winter is coming

Jan van Ooijen

Citaat van: flyerke op ma 11 jan 2016 - 09:30
heb je nog neerslagkaartjes Jan van EC?

Hierbij de sneeuwkaartjes voor wat het waard is. Exacte koers laagje zal bepalend zijn en wordt nu iedere keer anders ingetekend

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Oper èèn van de warmste leden, pluim maxtemperatuur

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

flyerke

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 11 jan 2016 - 09:35
Hierbij de sneeuwkaartjes voor wat het waard is. Exacte koers laagje zal bepalend zijn en wordt nu iedere keer anders ingetekend


bedankt, idd iedere keer anders, nog even geduld hebben :-)
Winter is coming

Cdtj3

Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

hesselsjoerd

De pluim is naar mijn mening sterk verbetert. Het gemiddelde is een stuk lager geworden ook op LT. Wie weet en is de pluim van vanavond ook op LT koud  ;D

Erwin82

Nu hopen dat er donderdag/vrijdag er zich inderdaad een sneeuwdekje weet te vormen en dan die mooie koude lucht erover heen...

Zynex

tot 18 januari een prachtige pluim. Alles wat daarna komt doet er toch niet toe  ::).

Lucifer

Citaat van: hesselsjoerd op ma 11 jan 2016 - 10:14
De pluim is naar mijn mening sterk verbetert. Het gemiddelde is een stuk lager geworden ook op LT. Wie weet en is de pluim van vanavond ook op LT koud  ;D

Klopt. Op KT zijn die absurd warme leden verdwenen waardoor het gemiddelde meegezakt is. Op LT is het altijd wat lastiger omdat de termijn en onzekerheid vergroot en de pluim bijgevolg de neiging heeft richting de seizoensgemiddelden te klimmen. Niet te veel aandacht aan schenken voorlopig en eerst maar eens bekijken wat de kou op KT gaat veroorzaken. Eens die er is zorgt een koude-plaklaag er vaak voor dat het langer koud blijft dan verwacht.

GeneralDuke

Pluim neigt nu naar mijn idee naar een tweedeling na volgende week maandag/dinsdag. Tot die tijd lekker winters, ik zeg doe maar :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Civiccoupe

Volgens mij werd er voorgaande jaren gezegd, dat de pluim op het einde altijd iets naar het langjarig gemiddelde trekt toch? En dat het daarom redelijk logisch is dat hij op het einde vaak weer naar boven toe gaat.

Powered by EzPortal