Winter discussietopic 2015-2016

Topic gezien door 525272 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 06 sep 2015 - 10:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Hoe groot is de kans op een strenge winter het komende seizoen 2015-2016?


Steeds meer lezen we wat over de winter, we kunnen natuurlijk niet achterblijven om dit te plaatsen

Wat is de verwachting/voorspelling voor de komende winter 2015 - 2016? Krijgen we net als de afgelopen twee jaar een hele zachte winter of was dit slechts een onderbreking van de trend waarin we te maken hadden met relatief koude winters. Er zijn nog steeds tekenen die wijzen in de richting van strengere winters de komende jaren. Ook de verwachting voor de komende winter 2015 – 2016  past in dit koude scenario.

Voorspelling  winter van 2015 - 2016
De winter 2013-2014 was extreem zacht en ook de winter 2014-2015 was uitermate mild.  Betekent dit nu ook dat de kans op een zachte winter 2015-2016 groot is of kunnen we dit als een incident beschouwen? Het laatste scenario lijkt het meest voor de hand te liggen. We bevinden ons namelijk in een tijdvak van zeven jaren met vier kouder dan normale winters. Statistisch gezien is er dan ook geen sprake van een grote kans op een aanstaande zachte winter, hetgeen ook geldt voor de komende decennia.

Nog steeds lijkt het er op dat de zachte winters van 1998 t/m 2008 - met uitzondering van 2003 - plaats hebben gemaakt voor relatief koude winters met perioden met strenge vorst en veel sneeuw. De winters van 2010 , 2011 en 2012 hadden resp. 43, 28 en 18 sneeuwdagen. Op grond van deze feiten is het bepaald niet onlogisch om te voorspellen dat de komende winter 2015-2016 best wel eens een koude winter kan gaan worden met –voor de liefhebbers – een aanzienlijke kans op flink wat sneeuw.

De vraag rijst natuurlijk of er verklaringen zijn voor de veranderende weerpatronen. Die zijn er in principe wel degelijk ; we hebben namelijk de laatste jaren te maken met een versneld smeltproces van de Noordpool en er is sprake van relatief weinig zonnevlekken. Verder hebben we te maken met het fenomeen El Niño, dat kan zorgen voor verandering van het klimaat in onze regio. Een steeds grotere groep weerkundigen is dan ook van mening dat er met name voor West- Europa een scenario op gang komt waarin koudere winters centraal staan.

Activiteit van de zon (zonnevlekken)
Op de zon vinden in meer of mindere mate explosies plaats, waarbij zeer veel magnetische straling vrijkomt. Het hart van deze plaatsen noemen we zonnevlekken. Vanaf de aarde zien deze zonnevlekken er donkerder uit dan het overige oppervlak; de temperatuur is daar dan ook minder hoog. Bij een "actieve zon"hebben we te maken met veel zonnevlekken, waarbij meer magnetische deeltjes door de dampkring van de aarde dringen. Het gevolg daarvan is dat er zich minder wolken ontwikkelen, dus meer opwarming van de aarde.
Uit statistieken blijkt dat dat het aantal zonnevlekken met een cyclusperiode van ongeveer 11 jaar steeds een maximum en een minimum bereikt.

Er zijn theorieën ontwikkeld dat het weer mede bepaald wordt door de activiteit van de zon. Dus in een periode met weinig zonnevlekken zouden de temperaturen lager zijn dan in periodes met veel zonnevlekken. De afgelopen vijf jaar zaten we in een periode met weinig zonnevlekken; theoretisch zouden we hiermee de koudere winters kunnen verklaren. In tegenstelling tot eerdere verwachtingen is de zon in het voorjaar van 2012 weer duidelijk actiever geworden. Het maximum in de curve, dat in 2013 is bereikt, is echter duidelijk minder dan "normaal". Tot ca. 2020 kunnen we uitgaan van een dalende curve, dus geleidelijk minder activiteit van de zon. Wat daarna het verloop van de grafiek zal worden is weliswaar onzeker, maar er zijn aanwijzingen dat de zonne- activiteit voorlopig op een laag niveau zal blijven. Er zijn zelfs theorieën dat we aan het begin staan van een nieuwe "kleine ijstijd", conform de periode van globaal 1645 tot 1715, waarin de zonne- activiteit heel gering was en de de temperaturen in Europa essentieel lager waren dan normaal. Strenge winters waren toen eerder regel dan uitzondering.

Wat ook een sterke aanwijzing is voor het verband tussen weinig zonne- activiteit en koude winters, is het feit dat verreweg het grootste deel van de Elfstedentochten is gehouden in perioden dat er sprake was van weinig zonnevlekken.

Ook een aantal Duitse en Zwitserse onderzoekers kwam tot de conclusie dat er statistisch gezien wel degelijk gronden zijn voor de veronderstelde invloed van zonnevlekken op het weer en het klimaat. De onderzoekers keken in de periode van de afgelopen 230 jaar naar jaren waarin het zo extreem koud was, dat de Rijn volledig dichtvroor tussen Mainz en Düsseldorf. In totaal vonden ze veertien extreem koude perioden. Vooral in de 19e en begin van de 20e eeuw vroor de Rijn regelmatig dicht. De onderzoekers ontdekten dat tijdens die perioden er meer koude lucht van het Noordpool- gebied en Scandinavië westelijk en Centraal-Europa binnenkwam. Maar liefst tien van de veertien perioden vielen samen met een periode waarin een gering aantal zonnevlekken voorkwam.

Smelten poolijs
Er zijn aanwijzingen dat het versneld smelten van het poolijs op middellange termijn gaat zorgen voor koudere winters in West- Europa. Doordat er 's zomers minder ijs als isolatiemateriaal aanwezig is, zal de warmte dieper in het water van rond de Noordpool dringen. Deze warmte zal  in najaar en winter weer opstijgen en zorgen voor een verhoogde luchtdruk, waardoor er een op West- Europa gerichte koude Arctische stroming zal ontstaan. Een dergelijke stroming zal in principe de komende decennia zorgen voor koude winters in onze regio.

El Niño
El Niño (het kerstkind in het Spaans) is de benaming voor een fenomeen dat plaatsvindt voor de westkust van Zuid-Amerika. Normaal is het zeewater hier relatief koud (tussen de 16 en 20 °C ), maar er zijn ook jaren dat het water hier warmer is. Deze opwarming heeft gevolgen voor de verdeling van de luchtdruk in de wereld. Met name op de Grote Oceaan zien we de meest opvallende gevolgen daarvan.

Vanwege de veranderingen in de temperatuur van het zeewater en de bijbehorende golfstromen wijzigt ook de drukverdeling in de bovenlucht  (met een vertraging van enkele maanden). Concreet heeft dit tot gevolg dat er zich vaker dan normaal een lage drukgebied bevindt voor de kust van Canada, die met een zuidwestelijke stroming warmere lucht het continent in transporteert.                                               

Wereldwijde gevolgen
Niet alleen in Noord Amerika zorgt El Niño voor weersveranderingen, maar ook elders doet het zijn invloed gelden. Afgelopen winter hadden we te maken met een relatief zwakke El Niño; in het westelijke deel van Noord Amerika, hetgeen resulteerde  in een milde en droge winter. De verwachting is echter dat na deze zwakke El Niño er een tweede piek zal plaatsvinden. Deze zou wel eens de krachtigste El Niño ooit kunnen worden, zelfs nog krachtige dan die van 1997. Een dergelijke sterke tweede piek komt maar zelden voor. Alleen van 1986-1987 zijn er meetgegevens ; de winter van 1986-1987 was een zeer koude en sneeuwrijke winter in West Europa en het had niet  veel gescheeld of er was een Elfstedentocht verreden.

Conclusie
Op grond van het feit dat in de afgelopen zeven jaar vier winters kouder dan normaal waren, met als waarschijnlijke verklaring het versneld smelten van het Noordpoolijs en de geringe activiteit van de zon, alsmede de invloed van El Niño, is het waarschijnlijk dat de komende winter 2015-2016 een bovengemiddeld strenge winter gaat worden.

Plazilla
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jeffrey83


Extremissimorum

Mag van mij uitkomen, maar uit geloofwaardigheid hecht ik hier vooralsnog geen waarde aan.

Er is simpelweg een te grote factor met welke geen nooit rekening gehouden kan worden, namelijk de onvoorspelbaarheid van het weer. Zrlfs al zitten alle factoren voor een koude winter (cyclus, El Niño, smeltend poolijs) mee, een garantie is er niet.

N.B.: er is dus zeker wel een kans dat het uitkomt, maar de kans dat het niet uitkomt lijkt mij (minstens) net zo groot.

P.S. winter 2010 had 43 sneeuwdagen?  ::) Dat is zo'n 20x zoveel als afgelopen twee winters bij elkaar hier!

Jan van Ooijen

Citaat van: Extremissimorum op zo 06 sep 2015 - 12:15
Mag van mij uitkomen, maar uit geloofwaardigheid hecht ik hier vooralsnog geen waarde aan.



Hecht er ook weinig waarde aan, ik zie het wel over twee maanden. Eerst de herfst maar eens bekijken.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Vicaussie

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 06 sep 2015 - 10:45
Hoe groot is de kans op een strenge winter het komende seizoen 2015-2016?


Steeds meer lezen we wat over de winter, we kunnen natuurlijk niet achterblijven om dit te plaatsen

Wat is de verwachting/voorspelling voor de komende winter 2015 - 2016? Krijgen we net als de afgelopen twee jaar een hele zachte winter of was dit slechts een onderbreking van de trend waarin we te maken hadden met relatief koude winters. Er zijn nog steeds tekenen die wijzen in de richting van strengere winters de komende jaren. Ook de verwachting voor de komende winter 2015 – 2016  past in dit koude scenario.

Voorspelling  winter van 2015 - 2016

De vraag rijst natuurlijk of er verklaringen zijn voor de veranderende weerpatronen. Die zijn er in principe wel degelijk ; we hebben namelijk de laatste jaren te maken met een versneld smeltproces van de Noordpool en er is sprake van relatief weinig zonnevlekken. Verder hebben we te maken met het fenomeen El Niño, dat kan zorgen voor verandering van het klimaat in onze regio. Een steeds grotere groep weerkundigen is dan ook van mening dat er met name voor West- Europa een scenario op gang komt waarin koudere winters centraal staan.

Plazilla

Ik dacht gelezen te hebben dat de snelheid waarmee Siberië tijdens de maand oktober onder sneeuw word bedekt ook een invloed op de luchtstromen en de opkomende winter in West-Europa heeft. Kan dit nog steeds worden gebruikt als accurate verwachtingsinstrument of is deze verwachtingsmethode al ontkracht Jan?

Weerfreak 1337

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 06 sep 2015 - 12:20
Hecht er ook weinig waarde aan, ik zie het wel over twee maanden. Eerst de herfst maar eens bekijken.

Idd, paar mooie herfststormen en een bak onweer vanaf zee is nog meer dan welkom. :D

Ben benieuwd wat de komende winter gaat doen.  :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

dondertje127

Had laatst een docu gezien over waarom de winters zo koud zijn op het Noordelijk halfrond. Weet niet meer precies hoe het zat, maar iets dat op de Noordpool gebeurd dat ervoor zorgt dat de kou daar juist in de winter afzakt naar lagere delen van het Noordelijk halfrond in een kring rondom de aarde heen. De echte koude die normaal op de Noordpool toe ehoort ligt dan ruwweg over Noord Amerika, Centraal Europa, Rusland en het Noordelijk deel van de stille oceaan op zelfde hoogte. Zag het laatst op TV bij discovery of NGC. Daar heeft men onderzocht waar ineens die koude winters vandaan komen. Maar ben het verhaal half kwijt.

Armand

Oke, leuk als het uitkomt. Maar er zijn ook harde hoofden, CFS bijvoorbeeld.

We zullen het zien ;)

Leon Eikenaar

Te koud of te warm. Ik zie wel wat er komen gaat. Een winter als afgelopen jaar is prima, alleen mag er van mij dan wel meer sneeuw en kou komen :P

GFS komt ook al met een voorspelling voor aankomende winter. Volgens hun zal het te warm verlopen.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Marc.S

Ik kan mij nog herinneren dat het de voorgaande jaren juist andersom was, toen voorspelden ze ook rond deze tijd een (te) koude winter met veel blauw op de kaarten. En wat kregen we uiteindelijk.. een zachte winter! Dus wie weet hebben we dit keer mazzel  ;D maar ook daar kan ik natuurlijk geen garantie voor geven  ;) per model is het weer verschillend.



Mvg Marc

Ijsbloem

 ;)@ Vicaussie, Dat kwamen ze vorig jaar mee, is niet uit de verf gekomen.
@ Marc,, vorig najaar kwamen CFS, GFS ook met oranje kaarten. Ik hecht veel waarde aan
hun verwachting, ( ;Dat heb ik geweten ook....ik ben toen neergezet door sommigen op dit forum als pessimist 8)
in grote lijnen zittenze  qua uitkoms, normaal...te koud...te zacht ,de laatste zeven jaar goed.
De vorige twee seizoensverwachtingen zagen er vooral ' oranje gekleurd' uit maar om in voetbaltermen te spreken,
ik zie nu de kleur van het Turkse voetbalelftal.
(2.5 tot 3.C te zachte winter volgens de twee gerenomeerde instanties)
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Marc.S

Nouja we zullen het gaan zien en meemaken..  Niets is zo veranderlijk als het weer  ::)

Vicaussie

Citaat van: Ijsbloem op ma 07 sep 2015 - 23:02
;)@ Vicaussie, Dat kwamen ze vorig jaar mee, is niet uit de verf gekomen.

Ah jammer, want ik had gehoord dat er redelijk wat sneeuw was gevallen in Siberië toentertijd, wat dus ons zou doen geloven dat het een koude en sneeuwrijke winter voor ons zou worden. Helaas is het wat anders afgelopen, en niet zo'n klein beetje ook. Uiteindelijk was afgelopen winter uitermate mild. De winter was gewoon door heel Europa slecht, want zelfs in de Alpen hadden plaatsen moeite hun skipistes open te houden. Hopelijk komt de voorspelling van onze goeie voorspeller uit Oostenrijk, Haslinger Sepp uit. Dan heb ik in ieder geval, Nederland terzijde, een uitstekende skivakantie, met constant koude temperaturen en verse sneeuw.   ;D

Armand

Keek net even door het archief van CFS en zag tot mijn verbazing een flinke uitspringer! De 06 run van gisteren kwam met een zeer koud einde van januari en vrijwel geheel februari met vrieskou (verschil met normaal tussen 7 en 10 graden kouder!!) Over het gemiddelde gesproken actueel op dit moment: (is misschien wel leuk om in maart nog eens terug te kijken en dan te vergelijken ;) )

december: +2
januari:+1
februari: + 0.3
maart: - 0.2

Over het algemeen aan de zachte kant, echter als ik deze gegevens vergelijk met een twee weken geleden dan zijn januari en februari al een graad gezakt. Toen zag het er even hopeloos uit, maar is en blijft nog steeds erg verweg.

Deze waardes zijn eigenlijk voor Lille (N-Frankrijk) Dichterbij kon ik helaas niet komen. Echter is dit redelijk betrouwbaar voor groot deel van BE en NL, muv de Ardennen.

GeneralDuke

Citaat van: Armand op di 08 sep 2015 - 18:58
Keek net even door het archief van CFS en zag tot mijn verbazing een flinke uitspringer! De 06 run van gisteren kwam met een zeer koud einde van januari en vrijwel geheel februari met vrieskou (verschil met normaal tussen 7 en 10 graden kouder!!) Over het gemiddelde gesproken actueel op dit moment: (is misschien wel leuk om in maart nog eens terug te kijken en dan te vergelijken ;) )

december: +2
januari:+1
februari: + 0.3
maart: - 0.2

Over het algemeen aan de zachte kant, echter als ik deze gegevens vergelijk met een twee weken geleden dan zijn januari en februari al een graad gezakt. Toen zag het er even hopeloos uit, maar is en blijft nog steeds erg verweg.

Deze waardes zijn eigenlijk voor Lille (N-Frankrijk) Dichterbij kon ik helaas niet komen. Echter is dit redelijk betrouwbaar voor groot deel van BE en NL, muv de Ardennen.

Ehm... Ik begrijp het niet helemaal. Waar zie ik nu die -7 in februari terug?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

Citaat van: GeneralDuke op di 08 sep 2015 - 20:31
Ehm... Ik begrijp het niet helemaal. Waar zie ik nu die -7 in februari terug?

Die -7 is de afwijking tov normaal van 1 run. Deze is wel erg opvallend, want alle andere runs zijn wat minder extreem. Die +0.3 is het gemiddelde van al deze runs in het verleden. Bijvoorbeeld van de afgelopen 20 runs (het daadwerkelijke aantal kan ik op het moment even niet bekijken. Ik dacht ongeveer 20 tot 30 runs.

Edwin

Citaat van: Armand op di 08 sep 2015 - 18:58
Keek net even door het archief van CFS en zag tot mijn verbazing een flinke uitspringer! De 06 run van gisteren kwam met een zeer koud einde van januari en vrijwel geheel februari met vrieskou (verschil met normaal tussen 7 en 10 graden kouder!!) Over het gemiddelde gesproken actueel op dit moment: (is misschien wel leuk om in maart nog eens terug te kijken en dan te vergelijken ;) )

december: +2
januari:+1
februari: + 0.3
maart: - 0.2

Over het algemeen aan de zachte kant, echter als ik deze gegevens vergelijk met een twee weken geleden dan zijn januari en februari al een graad gezakt. Toen zag het er even hopeloos uit, maar is en blijft nog steeds erg verweg.

Deze waardes zijn eigenlijk voor Lille (N-Frankrijk) Dichterbij kon ik helaas niet komen. Echter is dit redelijk betrouwbaar voor groot deel van BE en NL, muv de Ardennen.

Serieus modellen die het weer berekenen voor die tijd? haha...wat een moeite voor niks. Even geloofwaardig als ik zeg dat het op mijn verjaardag 29 maart 26 graden wordt  ::)
Never Stop Exploring

Armand

Citaat van: Edwin op di 08 sep 2015 - 20:55
Serieus modellen die het weer berekenen voor die tijd? haha...wat een moeite voor niks. Even geloofwaardig als ik zeg dat het op mijn verjaardag 29 maart 26 graden wordt  ::)

Had er ook nog bij geschreven dat het 'erg verweg is' om dit soort reactie te vermijden ;)

Natuurlijk geeft het niet precies aan welk weer het wordt. Anders was er ook geen Winter Discussietopic, want dan wisten we alles al. Ik vind het gewoon leuk om te volgen :)

Vicaussie

Citaat van: Ijsbloem op ma 07 sep 2015 - 23:02
;)@ Vicaussie, Dat kwamen ze vorig jaar mee, is niet uit de verf gekomen.
Ik zal je trouwens geen pessimist noemen. ;) Het is helaas niet anders dan afwachten, want het weer is zo onvoorspelbaar dat geen één meetstation het altijd goed heeft gehad. De ene keer zat het CFS er wel goed op, maar ik weet van een paar jaar geleden, 2008 volgens mij, dat ze er toen na zaten. Corrigeer me als ik fout zit trouwens.

In ieder geval, Ik hecht me dus niet teveel aan verwachtingen die verschillende internationale weerstations 3 maanden van te voren maken. We kunnen nog steeds begin november een late nazomer verwachten met temperaturen van +20 graden of er kan al een gemiddelde temperatuur van 5 graden aanwezig zijn. We zullen het vanzelf zien. :)

Marc.S

Citaat van: Vicaussie op di 08 sep 2015 - 21:41
Ik zal je trouwens geen pessimist noemen. ;) Het is helaas niet anders dan afwachten, want het weer is zo onvoorspelbaar dat geen één meetstation het altijd goed heeft gehad. De ene keer zat het CFS er wel goed op, maar ik weet van een paar jaar geleden, 2008 volgens mij, dat ze er toen na zaten. Corrigeer me als ik fout zit trouwens.

In ieder geval, Ik hecht me dus niet teveel aan verwachtingen die verschillende internationale weerstations 3 maanden van te voren maken. We kunnen nog steeds begin november een late nazomer verwachten met temperaturen van +20 graden of er kan al een gemiddelde temperatuur van 5 graden aanwezig zijn. We zullen het vanzelf zien. :)

Ik laat me graag verrassen ;D

Powered by EzPortal