Herfst discussietopic 2015

Topic gezien door 89016 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 02 sep 2015 - 07:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: ron12 op vr 11 sep 2015 - 18:13
Volgende week actie in Europa, storm onderweg naar Europa? http://www.hurricanecity.com/

Behoorlijk speculatief en nauwelijks van toepassing op ons weer van de komende week. Depressie-activiteit neemt vanaf morgen nabij de UK inderdaad sterk toe, met een wat actiever weertype in grote delen van W-EUR, maar dit heeft niets met tropische verrassingen (lees ex-tropische stormen/orkanen) vanaf de oceaan te maken.

AFTH14

Komt nog een klap regen aan, verwachting voor de rest van de week?

Ijsbloem

En of .......Wat een bak water alweer  , hier in het westen.
Maand....normaal al bijna bereikt hier.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Marsel

Citaat van: Ijsbloem op do 17 sep 2015 - 23:10
En of .......Wat een bak water alweer  , hier in het westen.
Maand....normaal al bijna bereikt hier.

Viel mij ook op inderdaad. Het kwam vanmiddag ook bij ons weer genadeloos hard naar beneden. Precieze hoeveelheid weet ik niet, maar ga gezien de metingen uit de omgeving uit van minimaal 20mm. Dat maakt september met grofweg 90mm al kleddernat zo halverwege de maand. Bodem is ook goed verzadigd gezien de lokale 'wateroverlast' van eerder vandaag...Het mag wat mij betreft wel even opdrogen en aanwarmen. Al is het maar voor een week. Meer vraag ik niet ;).

TaL

Wat een verschil dan met mijn streek. Ok, hier ook van tijd tot tijd plensbuien gehad maar als ik dan in mijn pluviometer kijk valt altijd alles wel mee. Alleen zondag viel er in 2 uur tijd 12mm, en dat is nu ook niet echt wereldnieuws.

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

lander20

nazomertje onderweg?  8)


hmm wel niet echt overtuigend in de pluimen.

AFTH14

Zou fijn zijn, zo`n dag als gisteren en tot nu toe vanochtend is niet verkeerd!

ron12

Noorwegen en Zweden koelt al lekker af in de nacht, eind deze maand  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ijsbloem

 ;) Ja Ron, heel normaal daar, werd eigenlijk tijd .
Ook daar tijden meer te warm dan normaal  of te koud enne.....
Totaal geen garantie op kou in Nederland ;)
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Koen-IJM

Bijzonder eentonige pluim. Wel (klein) kansje op zeer lokaal nachtvorst eind september bij weinig wind en helder weer.

Koen-IJM

Droog maar vrij koel weertype na donderdag  ;)

Marsel

Citaat van: Koen-IJM op di 22 sep 2015 - 22:38
Droog maar vrij koel weertype na donderdag  ;)

Droog! Finally! Man, wat ben ik al dat water beu. Bijna 100mm deze maand hier...en daar gaan we nog wel overheen ook. Triestigste september sinds jaren, mede door het gebrek aan warmte. Er is zoveel water gevallen dat m'n jonge plataan (boom) het niet overleefd heeft. Gewoon verzopen, het arme ding begint nu al z'n blad los te laten. Normaal had dat nog een maand moeten duren...

Koen-IJM

Citaat van: Marsel op wo 23 sep 2015 - 00:10
Droog! Finally! Man, wat ben ik al dat water beu. Bijna 100mm deze maand hier...en daar gaan we nog wel overheen ook. Triestigste september sinds jaren, mede door het gebrek aan warmte. Er is zoveel water gevallen dat m'n jonge plataan (boom) het niet overleefd heeft. Gewoon verzopen, het arme ding begint nu al z'n blad los te laten. Normaal had dat nog een maand moeten duren...

Tja... Zit er dik in dat september als (ruim) te koud de boeken ingaat als de temperatuur zich aan de pluim gaat houden.


Jan van Ooijen

Vanmiddag in het noordwestelijk deel van het l;and toenemende kans op waterhoosjes/hoosvorming. Kaartje van Wilfred

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Deze maand is er nog geen grondvorst waargenomen,door dat de grond nu klets nat is.Was afgelopen zomer wel anders. ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

TaL

Toch een goeie 35 mm gevallen sinds maandagavond, waarvan 27 mm in 24u.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Wim118

Op t oog een onschuldig buitje op de radar hier boven de Zaanstreek, maar wat een bak water komt daaruit zeg ???

Zag wel een beginnend hoosje boven Wormer, maar die was weer heel snel verdwenen 8)

dennis089

viezige natte grijze drap.. mijn beeld van herfst wordt helaas vaak overschaduwd door dat wat ons al sinds de overgang naar september teistert..
ongelofelijk hoe snel de zomer verdreven werd door een echte natte herfstmaand.. helaas kan ik daar altijd slecht tegen en wordt er emo van  :-[ :( ::)

Armand

Citaat van: dennis089 op wo 23 sep 2015 - 16:27
viezige natte grijze drap.. mijn beeld van herfst wordt helaas vaak overschaduwd door dat wat ons al sinds de overgang naar september teistert..
ongelofelijk hoe snel de zomer verdreven werd door een echte natte herfstmaand.. helaas kan ik daar altijd slecht tegen en wordt er emo van  :-[ :( ::)

Inderdaad, maximum temperatuur blijft steken op 13.6 graden...
Gelukkig komt vanaf zondag de zon veelvuldig tevoorschijn en lopen de temperaturen weer wat op. Tegelijkertijd krijgen we dan ook lekker frisse nachten. Volgens de pluimen lijkt het zelfs minimaal 1 week volledig droog te blijven.

Marsel

Citaat van: dennis089 op wo 23 sep 2015 - 16:27
viezige natte grijze drap.. mijn beeld van herfst wordt helaas vaak overschaduwd door dat wat ons al sinds de overgang naar september teistert..
ongelofelijk hoe snel de zomer verdreven werd door een echte natte herfstmaand.. helaas kan ik daar altijd slecht tegen en wordt er emo van  :-[ :( ::)

Same here... :(. Ik heb het nu al gehad met het naderende koude seizoen. Gelukkig, zoals Armand terecht aangeeft, binnenkort beterschap als hogedrukgebieden het regime voor langere tijd overnemen. Echt warm wordt het niet meer maar even een periode droog met redelijk wat zon is wat mij betreft al voldoende.


Powered by EzPortal