Wind- en onweerskansen vrijdag 24 en zaterdag 25 juli 2015

Topic gezien door 40714 bezoekers
Gestart door Marsel, do 23 jul 2015 - 12:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joep

Volgens ANWB wordt in gesprek met KNMI  code rood voor de westelijke provincies!
Ofwel weeralarm!!

Rufes

Sjonge, een weeralarm (code rood) aan de kust, EN in Utrecht/Noord-Brabant code oranje. Doet het @KNMI vooral vanwege grote impact.

Aldus de VID via Twitter

Joep

10.00 uur
WEERALARM / CODE ROOD

De impact van de windstoten wordt als dusdanig ingrijpend ingeschat dat we opschalen naar code Rood, Weeralarm.

Wat de weersverwachting betreft, en dus de kracht van de wind, verloopt alles volgens verwachting en veranderen we niets. Het gaat puur om de gevolgen van de wind.

Het regengebied op de radar voor de kust van Zuid-Holland geeft het gebied aan met de meeste wind. Dat trekt de komende uren over een deel van het land en dan zien we de maximale windkracht verschijnen.

Actueel in Zeeland en Zuid-Holland 8 Bft, maar iets verder op zee wordt al storm gemeten. Het is een kwestie van tijd voordat de storm kust bereikt.

Er bestaat een groot risico op omvallende bomen. Ook boomtakken, dakpannen, dakbedekking en gevelplaten kunnen loskomen en rondvliegen. Verder kunnen grote objecten omvallen zoals bouwsteigers en hijskranen.

Kwetsbare verkeersdeelnemers lopen een groot risico. Dit geldt met name voor (brom)fietsers, motorrijders, vrachtauto's, auto's met aanhanger en caravans.

KNMI/Weerplaza

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Om een idee te krijgen van de opbouw heb ik even een simpel GFS windgrammetje laten maken. Punt in C-NL. Let even op de ruim 50kt op lage hoogte. Als je dat aan de grond weet te krijgen, hetgeen me niks zal verbazen, heb je dus ook landinwaarts een paar zware windstoten van >80 km/h te pakken. In het westen gaat dat sowieso (gemakkelijker) lukken.

Joep

Ten NW van NL op de Noordzee is al 11 BFT gemeten!

Martijn1978


MamaAs

Nu nog code geel hier, dat zal zo nog wel gaan veranderen. M'n bloemen!  :o

Marsel

Citaat van: MamaAs op za 25 jul 2015 - 10:34
Nu nog code geel hier, dat zal zo nog wel gaan veranderen. M'n bloemen!  :o


Ik heb hier sinds gisteren een plataan in de tuin staan. Vrij jong boompje nog en heeft het af en toe al zwaar. En dan te bedenken dat ik hier nog niet boven de 70 km/h ben geweest.  ::) Gelukkig staat eea goed vast, hopelijk houd 'ie het nog even vol.  ;D

Caps

Vanacht al onweer gehad hier, bakken met regen, en nu ook nog code rood, waait echt flink, ik kan het deze keer wel begrijpen van het KNMI dat ze rood gegeven hebben

Koen-IJM


Joep

Onweer in NO van NL

http://www.lightningmaps.org/blitzortung/europe/index.php?lang=nl

Windstoot van 101 km/uur Hoek van Holland

Eerste schademeldingen vanuit Den Haag

en Hellevoetsluis

foto's ad en regio15.nl

trudy

Onweerskansen vooral in Oosten?
En wat is stratiforme neerslag?

david_meyer25


Diem

Citaat van: Koen-IJM op za 25 jul 2015 - 11:07
NW-storm is een feit ;-)
Als het over een uur nog zo is, dan is het (pas) officieel :P
Het waait al flink door in ieder geval.

Houten


Koen-IJM

Citaat van: Houten op za 25 jul 2015 - 11:46
Windstoten tot 109km/h in Hoek van Holland

Zie zelfs op actueel windkaartje van knmi dat HvH richting een windkracht 10 gaat.. Benieuwd of het gehaald gaat worden.

Ries

Was leuk donderbuitje vanochtend vroeg, fiks harde donders. Nu nog rustig, benieuwd hoe't hier nog gaat stormen.

Joep


raymond041

Citaat van: Jan van Ooijen op za 25 jul 2015 - 09:50
Zie hem niet meer in de modellen zitten, volgende keer eerst even kijken voordat ik iets vraag :P Nu eerst koffie

Nu dat 2e laagje niet verschijnt, wat houdt dat nu in voor de windstoten in het Noorden?

Powered by EzPortal