Twee doden door blikseminslag Amersfoort

Topic gezien door 1803 bezoekers
Gestart door zorba, wo 06 mei 2015 - 17:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zorba

Twee doden door blikseminslag Amersfoort

Bij een blikseminslag in Park Randenbroek in Amersfoort, pal voor een wit landhuis, zijn twee mensen om het leven gekomen. Ze schuilden begin van de middag volgens de politie onder een boom tegen de hevige hagel en het onweer, toen ze werden getroffen door vermoedelijk één blikseminslag. De twee slachtoffers zijn volgens de woordvoerder zo onherkenbaar, wellicht door verbranding, dat hun identiteit nog niet is vastgesteld. Er is bovendien een deel van de boom naar beneden gekomen bij de inslag. De doodsoorzaak is volgens de hulpdiensten de blikseminslag.

De brandweer heeft nog geprobeerd de slachtoffers te reanimeren, maar hulp mocht niet meer baten. Beide slachtoffers zijn ter plaatse overleden.  Volgens de woordvoerder van de VRU wordt de meldkamer inmiddels overspoeld door telefoontjes van bezorgde ouders, met vragen over de identiteit. Iedereen is bang dat het hun dochter of zoon is.

Keiharde klap
In poppentheater Toermalijn in Park Randenbroek stond om half drie een voorstelling op de planning. Ennadien Blink, de poppenspeelster van dienst: ,,Ik kijk altijd nog even of er laatkomers zijn, dus ik keek buiten rond. Toen was er een keiharde klap. Verderop zag ik vlammen aan de onderkant van een boom. Daarna zag ik mensen wegrennen. Ik ben snel naar binnen gegaan. Het enige wat ik nog heb gezien is dat een ambulance heel snel ter plekke was.''   Een bezoekster van het poppentheater, die iets verderop bij het Sportfondsenbad stond te schuilen: ,,Ik zag de flits en hoorde de klap. Het was echt heel hard. Je hoorde hem inslaan.''

Uitzonderlijk
Harry Geurts, woordvoerder bij het KNMI, noemt het dodelijk ongeval 'uitzonderlijk'. ,,Gemiddeld worden één á twee mensen per jaar dodelijk getroffen door de bliksem. Maar dat is een gemiddelde: de laatste keer dat het bij mijn weten in Nederland gebeurde, is alweer een paar jaar terug. Meestal worden mensen indirect getroffen, dus bijvoorbeeld via een boom of ander hoog object. Dat twee mensen tegelijk worden geraakt, kan gebeuren als ze vlak bij elkaar zijn."

Het KNMI waarschuwt mensen bij onweer vooral uit de buurt te blijven van bomen, en niet het open veld op te zoeken. De bliksem kwam voort uit een felle onweersbui, die rond 14.30 uur over Amersfoort trok.  Het KNMI heeft vandaag voor het hele land code geel afgegeven. Er geldt een waarschuwing vanwege de regen met kans op onweer en mogelijk zware windstoten tot rond negentig kilometer per uur. In Nederland slaat de bliksem ongeveer 100.000 keer per jaar in.

Bron: AD
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

zorba

Bliksem is een van de gevaarlijkste weersverschijnselen

Bliksem is een van de gevaarlijkste weersverschijnselen. Het gevaar om persoonlijk getroffen te worden is relatief gering. Maar dat de gevolgen ernstig kunnen zijn, blijkt woensdag in Amersfoort waar twee mensen de dood vonden door blikseminslag. Bliksem is ontlading tussen een elektrisch geladen wolk en de aarde. Tussen of in een wolk kan het ook weerlichten.  De temperatuur stijgt tot ongeveer 30.000 graden Celsius en de spanning loopt in de miljoenen volts. Dat meldt het KNMI. Ter vergelijking: uit het stopcontact komt 220 volt en dat kan al dodelijk zijn. In Nederland slaat de bliksem ongeveer 100.000 keer per jaar in. Volgens het KNMI is het raadzaam om bescherming te zoeken, zeker wanneer de tijd tussen bliksem en donder minder dan tien seconden bedraagt. Het is het beste om naar binnen te gaan en de ramen dicht te houden. Veilig is ook een afgesloten auto of metalen caravan, omdat bij blikseminslag de lading direct wordt afgevoerd.

Schuilplaats
Wie buiten overvallen wordt en geen goede schuilplaats heeft, kan zich het best zo klein mogelijk maken door op de hurken te zitten. De voeten moeten tegen elkaar zodat de stroom niet door het lichaam kan. Schuil nooit onder een alleenstaande boom, langs een bosrand of in de buurt van een metalen afrastering, adviseert het KNMI verder. Op meren, vaarten en zee is zwemmen, surfen en varen levensgevaarlijk, mede door plotselinge windstoten. Alleen boten met een afgesloten metalen hut zijn binnen veilig. Verder kan men in huis beter niet te dicht bij het raam staan.

Bad of douche
Bovendien kunnen stekkers beter uit antenne- en telefoonaansluitingen worden gehaald, omdat de stroom van (nabije) blikseminslag zich een weg baant langs leidingen en dus apparatuur. Zeker als een huis niet beveiligd is tegen de bliksem, dient men geen bad of douche te nemen en kranen, radiatoren en wasmachines niet aan te raken, aldus het KNMI.

Bron: nu.nl
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Powered by EzPortal