Stormkansen 30 en 31 maart

Topic gezien door 14730 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 30 mrt 2015 - 16:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

X-treme

Hoe laat komt het koufront aan?
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Weerfreak 1337

Die is al geweest, straks buien onder invloed van koude bovenlucht. Tijdens die buien opnieuw kans op zeer zware windstoten (Lokaal tot 120km/u).

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Ramon Oost

In de loop van de middag vanuit het westen stevige buien. Daarbij kans forse windstoten tot lokaal 120 km/h! Daarnaast ook kans op onweer en hagel!

KNMI Guidance:
In de middag en avond wordt de bovenlucht kouder en worden de Cb's talrijker. De CAPE is dan ca. 200 J/kg en de schering 0-6 km ca. 40 kn, in het zuidwesten zelfs ca. 60 kn. Dan goed georganiseerde multicells en mogelijk zelfs enkele mini supercells.

In de loop van de dag steeds meer buien, vooral wanneer de bovenluchten in de middag sterk gaan afkoelen. Hierachter buien bij een toenemende onstabiliteitsdiepte en toenemende organisatiegraad. Hierbij is in de middag en avond een toenemende kans op onweer (Harmonie geeft een indicatie) en mogelijk ook hagel.

In de middag er avond gaan de zwaarste windstoten in toenemende mate bepaald worden door de downdraft in de buien, door de toenemende onstabiliteitsdiepte kan de sterke wind op enige hoogte gemakkelijk naar de grond worden getransporteerd. Harmonie laat dan in die buien lokaal windpieken zien van boven de 120 km/uur in het westen.


jonkheer

Citaat van: MamaAs op di 31 mrt 2015 - 11:32
Valt tot nu toe wel mee hier. Wel een flinke woei, maar niet bijzonder.

Stevige wind in Leeuwarden. Zeker stormachtig en hier en daar al wat omgewaaid. Maar echt heftig is het niet. Ook voorlopig nog droog gebleven.

Jelte

111km/u nu hoogste windstoot hier. Weerstation staat hemelsbreed hier een paar honderd meter vandaan en ik denk dat dit de vlaag was die mij ook al opviel.
Er komen nu buitjes langs die inderdaad fiks wat wind bij zich hebben.


ron12

Onweer in Nijmegen hoorbaar.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ijsbloem

 ;) Nou,  geen bui gezien hier alleen zon en blauwe lucht.
Jammer want de maartse buien hadden het compleet gemaakt.
Valt toch op ondanks koude bovenlucht.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Remy

Citaat van: Ijsbloem op di 31 mrt 2015 - 18:14
;) Nou,  geen bui gezien hier alleen zon en blauwe lucht.
Jammer want de maartse buien hadden het compleet gemaakt.
Valt toch op ondanks koude bovenlucht.
Hier net nog dikke hagelbui met zware windstoten. Die buien nu zijn erger dan vanmiddag hier.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Weerfreak 1337

Zeer zware bui net, bewijs: station Hoek van Holland met 134km/u.

Schademeldingen lopen binnen...

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marcel

Citaat van: Weerfreak op di 31 mrt 2015 - 19:14
Zeer zware bui net, bewijs: station Hoek van Holland met 134km/u.

Schademeldingen lopen binnen...

Je bent me net voor :p

Inderdaad een hagelbui met zeer zware windstoten en een enkele donderslag.
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Mikal

Force activatie bij Den Bosch, en op de grens van Belgiƫ. Daarnaast ook nog in Duitsland :o


jornonweer

2 onweersbuien na elkaar, lekkere foto's gemaakt, en wow wat een windstoten in die buien!
Danger is real, fear is a choice.

vnauta

Die buien hebben fantastische structuren aan de achterzijde

Wertha

Heerlijk uitgewaaid vandaag! Krijg je een heldere geest van. :)
Aantal onweersdagen: 2023: 17 | 2022: 21 | 2021: 16

ron12

Verschillende delen van het land windkracht 10 gemeten  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Pittig dagje vandaag zeg.
Vanmiddag enkele uren buiten vertoeft en daarbij toch verschillende malen door de wind serieus uit evenwicht gebracht :).

De convectie van vanavond leverde daarbij ook nog eens mooie chaotische luchten, een paar hagelbuien en ferme windstoten op. Wel echt van die 'winters' verwaaide convectie in polaire lucht. Hoge bases en relatief lage toppen. Niet echt mijn voorkeur in dit jaargetijde, maar ach, momenteel is een kinderhand snel gevuld....

dondertje127

De hoogste windsnelheid was ergens aan de kust met iets van 132 of 134 km/h hoorde ik op het nieuws? Weet niet meer precies de plek. Dat komt neer op volle windkracht 12. In Velp/Arnhem was de hoogste windstoot 92,3 km/u, dat overeenkomt met windkracht 10.

Met name tussen 9.00 en 17.00 uur was windkracht 9 (bijna?) een uurgemiddelde alleen al en vooral in het eerste uur, en daarna ook weer stormkrachten na korte tijd windkracht 8 tussendoor. Maar dan is kracht 9 toch het uurgemiddelde en mag men het oprecht een echte storm noemen, als het mestentijds in al die tijd windkracht 9 was gemiddeld die uren? Volgens mij al als het al slechts 1 uur beslaat?

dondertje127


TVahl

Citaat van: vnauta op di 31 mrt 2015 - 19:43
Die buien hebben fantastische structuren aan de achterzijde

Dat zag ik gistermiddag ook. Foto vanuit Dronten kijkend in de richting van Kampen/Zwolle:

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op di 31 mrt 2015 - 21:17
Pittig dagje vandaag zeg.
Vanmiddag enkele uren buiten vertoeft en daarbij toch verschillende malen door de wind serieus uit evenwicht gebracht :).

De convectie van vanavond leverde daarbij ook nog eens mooie chaotische luchten, een paar hagelbuien en ferme windstoten op. Wel echt van die 'winters' verwaaide convectie in polaire lucht. Hoge bases en relatief lage toppen. Niet echt mijn voorkeur in dit jaargetijde, maar ach, momenteel is een kinderhand snel gevuld....

Zeg dat wel!

Was weer een lekker ouderwets interessant weerdagje!  :D
Hopelijk binnenkort ook met de warme variant.  :)

Edit:

Enkele beelden van de schade in het Westland, kort na de valwind die tijdens een bui optrad (waarbij HvH 134km/u mat).
Waaronder ook een strandtent, waarvan het hele terras is verwoest..

Zelf heb ik contact gehad met Reinier vd Berg en Jennifer Faber (van MeteoGroup/RTL) via Twitter. Ik heb ze een foto gestuurd waarbij te zien is dat er hier in de buurt een aantal bomen naar dezelfde richting zijn omgewaaid. Jennifer Faber bevestigde de valwind met radarbeelden.
Al met al was het een bijzondere belevenis gisteravond!

Bron filmpje: Westlanders.nu



Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal