Lente Discussietopic 2015

Topic gezien door 140928 bezoekers
Gestart door Marsel, za 21 feb 2015 - 10:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

lander20

frustrerend om te zien dat de buurlanden wel onweer krijgen! in het zuiden van Frankrijk woensdag 37° met daar in de buurt ook cape richting 3500 met li van -10!

Unknown-user1778

Citaat van: lander20 op zo 10 mei 2015 - 13:37
frustrerend om te zien dat de buurlanden wel onweer krijgen! in het zuiden van Frankrijk woensdag 37° met daar in de buurt ook cape richting 3500 met li van -10!

helaas krijgen wij die leuke waardes pas weer wanneer de spanish plume zich weer eens gaat laten zien. vooralsnog een rustige start van het onweersseizoen. ik denk dat we in juni pas de eerste spannende momenten gaan meemaken. wij moeten het helaas hebben van enkel de zomermaanden ons kikkerlandje

Weerfreak 1337

Citaat van: dennis089 op zo 10 mei 2015 - 14:42
helaas krijgen wij die leuke waardes pas weer wanneer de spanish plume zich weer eens gaat laten zien. vooralsnog een rustige start van het onweersseizoen. ik denk dat we in juni pas de eerste spannende momenten gaan meemaken. wij moeten het helaas hebben van enkel de zomermaanden ons kikkerlandje

En zeker de nazomer/herfst niet vergeten!  ;D 8)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Extremissimorum

Tja, deze week hier maximaal 20 graden. Niet 26, zoals tv-weer zegt. (Had ik het al eerder gezegd?)

Verder: EC komt met enorm neerslagsignaal voor vrijdagnacht. Iets om in de gaten te houden.

SniperEye

Neerslagsignaal is idd goed zichtbaar. Blijft echter altijd lastig te zeggen op dit termijn.

Extremissimorum

Eerste officieel landelijke zomerse dag is een feit! Hoogste temperatuur vandaag gemeten: 27,4 graden. Bijna overal in Nederland was het een warme dag (20+). Toch wat hoger dan verwacht. Dit komt denk ik doordat de zon veel meer zichtbaar was dan eerdrr verwacht. En nu komt de dip...

Arend

EC komt met buien voor morgen?  ???
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Eric

Citaat van: Arend op ma 11 mei 2015 - 23:12
EC komt met buien voor morgen?  ???
Ik vind idd ook zeer weinig info vanuit meteo-service....

TVahl

Ja, dat klopt. Ik stapte vanmorgen op de fiets en had niet verwacht zeiknat aan te komen op het station  >:(

Jan van Ooijen

Citaat van: Eric op di 12 mei 2015 - 01:26
Ik vind idd ook zeer weinig info vanuit meteo-service....

Er zijn geen onweerskansen, dus waarom een uitgebreid verhaal schrijven? Als dat er was dan had Marsel, Ramon of ik wel een topic gemaakt ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 12 mei 2015 - 08:57
Er zijn geen onweerskansen, dus waarom een uitgebreid verhaal schrijven? Als dat er was dan had Marsel, Ramon of ik wel een topic gemaakt ;)

Ik snap het 'probleem' ook niet zo.
Met het passeren van de prefronale conv.lijn is ook de warmste en potentieel meest onstabiele lucht naar Duitsland verdwenen. Significante onweerskansen zijn later vandaag louter daar aanwezig. Alle modellen suggeren deze evolutie terwijl bij ons in de loop van de dag het relatief zwakke KF van NW naar ZO passeert. Dit systeem doet echter niets bij ons.

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op di 12 mei 2015 - 08:57
Er zijn geen onweerskansen, dus waarom een uitgebreid verhaal schrijven? Als dat er was dan had Marsel, Ramon of ik wel een topic gemaakt ;)

Ik snap de vraag (Eric) wel, gaat immers ook niet om "onweer" maar over "buien". Zodra het convectief interessant wordt dan krijgt dit veel aandacht. Tja en dan kan het zomaar dat je "overvallen" wordt door een "kaatsbui" op een zwak KF in de ochtend uren en gewoon zeiknat regent!  :o ;D

4seasons

Citaat van: TVahl op di 12 mei 2015 - 08:35
Ja, dat klopt. Ik stapte vanmorgen op de fiets en had niet verwacht zeiknat aan te komen op het station  >:(
Hier vandaag over gehele dag wel zonnig geweest, alleen matig tot vrij veel wind.

Jan van Ooijen

Citaat van: Johann op di 12 mei 2015 - 17:28
Ik snap de vraag (Eric) wel, gaat immers ook niet om "onweer" maar over "buien". Zodra het convectief interessant wordt dan krijgt dit veel aandacht. Tja en dan kan het zomaar dat je "overvallen" wordt door een "kaatsbui" op een zwak KF in de ochtend uren en gewoon zeiknat regent!  :o ;D

Er wordt iedere dag ook een weerbericht geplaatst, dus snap de vraag niet. Om voor ieder buitje kaarten te gaan plaatsen heb je dadelijk ook een dagtaak aan
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 13 mei 2015 - 08:37
Er wordt iedere dag ook een weerbericht geplaatst, dus snap de vraag niet. Om voor ieder buitje kaarten te gaan plaatsen heb je dadelijk ook een dagtaak aan

Dat klopt, maar dit zijn slechts opsommingen van de dagelijkse KNMI weerberichten. Waar het om gaat, althans dat proef ik uit de vraag -opmerking van Eric en ook Arend, is dat er weinig aandacht wordt gegeven mbt de buien die door het EC model (pluim) werden berekend voor de 12 mei. Het antwoord daarop //Er zijn geen onweerskansen, dus waarom een uitgebreid verhaal schrijven// is sowieso niet relevant, immers de vraag wordt gesteld in het lente discussie topic. 

Jan van Ooijen

Citaat van: Johann op wo 13 mei 2015 - 09:17
Dat klopt, maar dit zijn slechts opsommingen van de dagelijkse KNMI weerberichten. Waar het om gaat, althans dat proef ik uit de vraag -opmerking van Eric en ook Arend, is dat er weinig aandacht wordt gegeven mbt de buien die door het EC model (pluim) werden berekend voor de 12 mei. Het antwoord daarop //Er zijn geen onweerskansen, dus waarom een uitgebreid verhaal schrijven// is sowieso niet relevant, immers de vraag wordt gesteld in het lente discussie topic.

Daar wordt nooit aandacht aan gegeven door Marsel of mij, maar ik hou je niet tegen om het te doen....
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 13 mei 2015 - 09:21
Daar wordt nooit aandacht aan gegeven door Marsel of mij, maar ik hou je niet tegen om het te doen....

Ach ja, in de winter ben ik daar wel voor te vinden (of indien meer tijd). Los daarvan blijft het een feit dat de synoptische analyses in het "lente" topic nogal schril afsteken ten opzichte van die van bv het "onweer topic. Begrijpelijk, immers allemaal minder spectaculair, maar op zich blijft het jammer.

zorba

Ik zie het probleem niet.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Johann

Citaat van: zorba op wo 13 mei 2015 - 09:45
Ik zie het probleem niet.

Is ook geen probleem maar een kritische noot (nav de reactie van Eric, Arend en ook JerryL)
Daarnaast is het de vraag wat je beoogt met een "lente" topic. Een ieder die mij kent die weet dat ik veel waarde hecht aan synoptische besprekingen (model /kaarten analyses of besprekingen of hoe je het noemen wilt) en niet aan  "copy- paste" gedoe zonder enige toelichtingen. Daarnaast moeten we niet vergeten dat de kracht van een forum vooral ook bestaat in het delen en uitwisselen van informatie en kennis. Juist dit geeft een meerwaarde aan een forum en -of weersite, ook wanneer het allemaal wat minder spectaculair is.
Afijn, hier kunnen we uitgebreid over discussiëren en dat komt het topic ook niet ten goede. Dus snel maar weer "on-topic"......

Weatherman

Gelukkig is het slechte weer van de komende dagen zo goed als weg, ziet er wel wat beter vooral droger uit. en geen 14 graden meer.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Powered by EzPortal