Lente Discussietopic 2015

Topic gezien door 141034 bezoekers
Gestart door Marsel, za 21 feb 2015 - 10:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Citaat van: Ijsbloem op wo 06 mei 2015 - 19:47
;D :-X 8) Het blijft toch lachen hoor met die dure weerinstituten en de media
die daar steeds vaker en extremer een schep bovenop doen.
Na code geel vandaag geen code afgegeven en........
Vandaag waren de buien hier een stuk pittiger.

Vandaag was heel het land geel voor onweer en windstoten, net zoals gister.  :) :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

4seasons

Off topic



Op dit moment live te volgen > tornado's aan de grond (VS):
http://www.koco.com/news/koco-5-tracks-severe-waetter/32009682


Veel chasers op dit moment:
https://tvnweather.com/live

JerryL

Het is overduidelijk: in de winter is hier veel meer activiteit dan andere seizoenen.

Extremissimorum

Citaat van: JerryL op do 07 mei 2015 - 11:38
Het is overduidelijk: in de winter is hier veel meer activiteit dan andere seizoenen.

1) Lente is niet echt interessant een seizoen.

2) Winter, zomer en herfst wel, respectievelijk om koude/sneeuw, warmte/onweer en wind/neerslag.

3) "Meeste online ooit: 2057 (06 april 2015 - 18:38)" Juist, in de lente.

4) Jij bent nu ook niet bepaald actief in de lente! ;)

5) Zie de onweerstopics; die zijn wel goed bezocht.

6) Er staan twee sneeuwpoppen op deze pagina.

JerryL

Citaat van: Extremissimorum op do 07 mei 2015 - 13:00
1) Lente is niet echt interessant een seizoen.

2) Winter, zomer en herfst wel, respectievelijk om koude/sneeuw, warmte/onweer en wind/neerslag.

3) "Meeste online ooit: 2057 (06 april 2015 - 18:38)" Juist, in de lente.

4) Jij bent nu ook niet bepaald actief in de lente! ;)

5) Zie de onweerstopics; die zijn wel goed bezocht.

6) Er staan twee sneeuwpoppen op deze pagina.

Hahahaha dat van die sneeuwpoppen, dat is scherp opgemerkt. Zijn er nu dan drie geworden. Neen, bij mij geen activiteit in de lente. Zomers ook amper. Pas zodra de koude komt, is het voor mij weer feest.

Wel opmerkelijk dat de meeste online waren op 5 april 2015. Waarom vraag ik mij dan af.

Eveline

ben benieuwd hoe het dinsdag gaat worden!! Hoop dat vrijdag t/m zondag nog bij gaan trekken qua verwachting....

Jan van Ooijen

Het proces aftakeling lijkt begonnen. Maar goed, maandag met 22-24 graden en dinsdag temperaturen oplopend tot 30 graden hebben we niets te klagen ;)



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Eveline

En daarna zakt de temperatuur als een grote plumpudding in elkaar? :-(

joboy52

Ligt het aan mij of is GFS00 weer een stuk slechter voor hoge temperaturen voor dinsdag/woensdag?

Tyshane

Citaat van: joboy52 op vr 08 mei 2015 - 11:18
Ligt het aan mij of is GFS00 weer een stuk slechter voor hoge temperaturen voor dinsdag/woensdag?

Ligt niet aan jou, gfs zet nu de max op maandag en dinsdag weer wat minder. En beide ook nog eens een stuk lager... Ecmwf onveranderd voor de dinsdag als topper qua Tmax. Goed niet teveel waarde hechten aan een enkele run, maar wel interessant op zich om even in de gaten te houden.  ;) ;)

Tyshane

Citaat van: Eveline op vr 08 mei 2015 - 10:52
En daarna zakt de temperatuur als een grote plumpudding in elkaar? :-(

Dat zie je wel vaker in de pluimen staan, maar mijn ervaring is dat het uiteindelijk wel meevalt. Zo ging dat deze week ook eigenlijk. Temperatuur kwam snel weer in de lift. ;) We zullen zien!  :-X


Citaat van: Jan van Ooijen op vr 08 mei 2015 - 09:20
Het proces aftakeling lijkt begonnen. Maar goed, maandag met 22-24 graden en dinsdag temperaturen oplopend tot 30 graden hebben we niets te klagen ;)

Als ik dat zo zie wordt de dinsdag, als dat doorgaat, voor velen een klaagdagje. Dan is het alweer snel te warm, wat ik je brom!  ;D

joboy52

Citaat van: Tyshane op vr 08 mei 2015 - 11:28
Ligt niet aan jou, gfs zet nu de max op maandag en dinsdag weer wat minder. En beide ook nog eens een stuk lager... Ecmwf onveranderd voor de dinsdag als topper qua Tmax. Goed niet teveel waarde hechten aan een enkele run, maar wel interessant op zich om even in de gaten te houden.  ;) ;)

GFS06 geeft anders weer ongeveer hetzelfde aan. De echte warmte komt dan in Duitsland terecht

Unknown-user1778

Citaat van: JerryL op do 07 mei 2015 - 13:38
Hahahaha dat van die sneeuwpoppen, dat is scherp opgemerkt. Zijn er nu dan drie geworden. Neen, bij mij geen activiteit in de lente. Zomers ook amper. Pas zodra de koude komt, is het voor mij weer feest.

Wel opmerkelijk dat de meeste online waren op 5 april 2015. Waarom vraag ik mij dan af.

wilde knip knip knippen maar geen idee of het dan nog duidelijk zou zijn. Die 5 april is in ieder geval raar. Verder zijn zowel de zomer als de winter het drukst bezocht en dan voornamelijk op de momenten wanneer er een fikse onweersdag of sneeuwdag voor de boeg staan. Vaak wordt er dan door 'geenstijl' ook een topic met link naar dit forum geopend wat heel fijn is voor meteo service om nieuwe leden te werven.

verder moet ik mijn sneeuwpoppetje weer aan gaan passen voor de zomerse periode daar ik zowel zomers als winters actief op het forum ben. de lente en herfst trekken mij weer minder.
ps; jerryl, het leukste aan jou posts vind ik nog wel die leuke sneeuwpop. hij is echt schattig, en nu niet zeuren en gewoon ook de onweerstopics gaan volgen  :P maak je er maar in paint een wolkje erboven  :P

lander20

gfs 12.0u maandag 26° en dinsdag 22° gaat ec volgen straks?

edit: ecmwf volgt! de kans is groot dat het maandag de warmste dag zal zijn met +- 25° en dinsdag al terug minder.

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

ron12

Citaat van: Weatherman op za 09 mei 2015 - 08:38
Dit is wel heel triest

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/

:(
Word nog erger, de rest van de maand Mei compleet herfst, bron Wetteronline :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weatherman

Citaat van: ron12 op za 09 mei 2015 - 13:39
Word nog erger, de rest van de maand Mei compleet herfst, bron Wetteronline :(
Ah nee, ik zit vanaf 22 mei in friesland voor 2 weken  :'(
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Weatherman

Ik hoop echt dat het nog bij gaat trekken, maar als het vanaf 22 mei maar droog is. hoeft niet heet te zijn.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marsel

Lekkere dag morgen! Op veel plekken Tx tussen 23 en 26C. Wel veel hoge bewolking daarbij.

Dan nog even voor de oplettende kijker.
Morgen ligt een ZW-NO georiënteerd KF over de UK met een zwakke prefrontale convergentiezone via W-FR richting het Kanaal. Het KF zelf stelt weinig meer voor en passeert ons land niet eerder dan dinsdagmiddag. De convergentiezone, deels thermisch van aard, bereikt ons land aanmerkelijk eerder en staat morgen in de loop van de middag te trappelen om het (zuid)westen van het land binnen te trekken. Vrijwel alle modellen duiden deze lichte verstoring.
We mogen aannemen dat de windsprong eind van de middag over het westen ligt en tijdens de late avond via de oostelijke regio's ons land verlaat. Echt schokkend is het eea niet: de wind ruimt van ZZW naar WZW, maar dit is wel voldoende om de warmste lucht 's avonds langzaam naar het oosten terug te dringen. We zullen de windsprong morgen dus goed kunnen volgen door te letten op windrichting (duuuhh  ;)) en rappe daling van T. Die daling zal het scherpst zijn in het westen door de nabijheid van de Noordzee, verder naar het oosten vlakt eea wat af.

Hoe zit het dan met eventueel onweer op deze zone?
Vrijwel alles spreekt morgen in het nadeel van convectieve activiteit. De luchtmassa is, ondanks de iets verhoogde theta-e/-w waarden, over grote diepte vrij droog en ook het bovenluchtpatroon werkt niet mee (vrij neutraal). Bovendien lijkt de convergerende werking van de windsprong niet voldoende om iets te bewerkstelligen ondanks dat er wel enige CAPE voorradig is. Logisch dat vrijwel alle modellen (op GFS na zag ik) het zo goed als droog houden. Als er zich later op de avond/tijdens de nacht al een bui vormt zou dit weinig voor moeten stellen. Morgen dus een geluidloze overgang zo het lijkt.

Overigens moeten we maar even genieten van deze thermische verwennerij want na dinsdag gaan we voor langere tijd de koelkast in. Zie EC00 hieronder.....

Weatherman

Bah dan, maar ja er kan nog veel veranderen en hoe verder we in mei komen kan het zo maar beter worden.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Powered by EzPortal