Lente Discussietopic 2015

Topic gezien door 140971 bezoekers
Gestart door Marsel, za 21 feb 2015 - 10:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Stephanie

Wat is het hier stil.
Vandaag heerlijk in het zonnetje gezeten bij ongeveer 24 graden.

Unknown-user1778


Tyshane


Marsel

Citaat van: Johann op di 14 apr 2015 - 11:51
Dat hopen we dan maar, zou nog wel eens flink tegen kunnen vallen vwb de zon en warmte door hogere concentraties Saharastof in de hogere atmosfeer! Wel keer kans op fotogenieke zon op -ondergang.

Mwa, het was wel lichtelijk stoffig (zag het op m'n auto) maar thermisch onderdrukkend hebben de iets verhoogde stofconcentraties nauwelijks gewerkt. Zichten waren uitstekend en het hemelsblauw was vrij zuiver. Bepalender was het nauwelijks te herkennen eerste KF dat woensdag langzaam van noord naar zuid trok. Hier koelde het woensdagavond na passage binnen een uur ruim 5C af  >:(.

Unknown-user1778

nu maar hopen dat we snel weer mooie dagen terug mogen verwachten! het was fijn de afgelopen dagen  :D

Weerfreak 1337

Prachtige en diepzwarte sterrenhemel op het moment. Mooi verschil met gisteravond, en daarmee mooi om de duidelijke verschillen tussen de luchtsoorten te zien. We zijn weer "ouderwets" terug in de polaire lucht. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

dondertje127

Ik zag op 16 april (gisterenavond) ergens tussen 22 en 23 uur een paar keer goed flitsen buiten, en de kamer was ook donker op 1 lamp na. Ben ik nu gek was mijn gedachte? Nu ik zo op buienradar archief kijk zojuist, zie ik dat het rond die tijd wel wat onweerde in Duitsland. Zou het dan weerlicht zijn geweest wat ik waargenomen heb vanuit Velp?

Kan iemand mij vertellen of dit mogelijk is of iemand die dat kan bevestigen? Ik kon en kan het anders niet verklaren. We leven hier wel in een donker gebied, aan de Veluwezoom. Je hoefde niet eens naar buiten te kijken, want je zag het buiten in de ooghoeken al oplichten. Maar helemaal vanaf Rijnland Paltz dat kan toch niet? Of wel?
Ik lees elders wel dat het kan tussen 200 en 320 km verderop, maar zo fel? En kan het waar zijn?
Mijn gevoel zegt dat het niet anders kan. Heb er toch maar 3 waarnemingsdagen van gemaakt onder voorbehoud.

Hopende op een antwoord.

Bvd.

Ijsbloem

 >:( vies koud  de afgelopen twee dagen hier in het westen.
Hardnekkige bewolking en straffe wind.
Twee maanden eerder en we hadden vorstdagen gehad.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Koen-IJM

Citaat van: Ijsbloem op vr 17 apr 2015 - 19:11
>:( vies koud  de afgelopen twee dagen hier in het westen.
Hardnekkige bewolking en straffe wind.
Twee maanden eerder en we hadden vorstdagen gehad.

de huidige N-NO stroming hadden we idd 2 maanden eerder moeten hebben... Heb je én kans op sneeuwbuien én polaire lucht waardoor het vnl 's nachts sterk kan afkoelen... ook komende week volop N-NO... Voordeel van dit weertype is dat het rustig en overwegend zonnig is.

Marsel

Citaat van: dondertje127 op di 14 apr 2015 - 02:05
2013 was juist een heel erg slecht en koud voorjaar, weet ik nog. Dat is nu behóórlijk anders :)

Waar Weerfreak op doelde was waarschijnlijk het feit dat winden tussen W en N het koudst mogelijke scenario zijn in deze tijd van het jaar. Elke andere windrichting geeft al snel redelijke temperaturen.
Kijk bijvoorbeeld naar komende maandag en dinsdag. Windrichting dan overheerstend N-NO en meteen lopen de maxima landinwaarts op tot rond of boven de 15C. Uiteraard loopt er om het hoog heen wat warmere lucht ons land binnen, maar dan nog. Als de stroming NW was geweest hadden we in een veel bredere 'kuststrook' minder hoge temperaturen gehad, op maandag en dinsdag blijft die 'Noordzee-kilte' beperkt tot de noordeijke en noordwestelijke kustgebieden.

Dipje van morgen wordt overigens veroorzaakt door een ULL dat over of net ten noordwesten van ons land langs trekt en daarbij veel bewolking meeneemt (ook advectief vanaf de Noordzee, zie satpics).

Vanaf komende woensdag tot het eind van de week zijn we even afhankelijk van hoe het hoog aan de grond zich terugtrekt en hoe de blokkade op hoogte afbreekt. Dat proces wordt binnen de rekenbreinen nogal wisselend beschreven op dit moment. Oorzaak van de enigszins uiteenlopende oplossingen ligt voor een deel bij het eerder aangehaalde ULL. Dit venijnige systeempje loopt immers nogmaals rond de blokkade en komt woensdag vanuit het noorden weer in beeld voor de Benelux en zou het opbreken van de blokkade, of eigenlijk de configuratie van het opbreken, kunnen beïnvloeden. Eea verklaart meteen de spreiding in T in de onderstaande EC00 pluim.

ron12

Veel zon de komende week,maandag en dinsdag 20 a 22 graden, heerlijk toch 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tyshane

Citaat van: dondertje127 op vr 17 apr 2015 - 01:53
Ik zag op 16 april (gisterenavond) ergens tussen 22 en 23 uur een paar keer goed flitsen buiten, en de kamer was ook donker op 1 lamp na. Ben ik nu gek was mijn gedachte? Nu ik zo op buienradar archief kijk zojuist, zie ik dat het rond die tijd wel wat onweerde in Duitsland. Zou het dan weerlicht zijn geweest wat ik waargenomen heb vanuit Velp?

Kan iemand mij vertellen of dit mogelijk is of iemand die dat kan bevestigen? Ik kon en kan het anders niet verklaren. We leven hier wel in een donker gebied, aan de Veluwezoom. Je hoefde niet eens naar buiten te kijken, want je zag het buiten in de ooghoeken al oplichten. Maar helemaal vanaf Rijnland Paltz dat kan toch niet? Of wel?
Ik lees elders wel dat het kan tussen 200 en 320 km verderop, maar zo fel? En kan het waar zijn?
Mijn gevoel zegt dat het niet anders kan. Heb er toch maar 3 waarnemingsdagen van gemaakt onder voorbehoud.

Hopende op een antwoord.

Bvd.

Moeilijk om te zeggen hoor, maar als jij hebt kunnen vinden dat er rond die tijd en in die richting onweer was en jij zag die weerlichten, dan zou het zomaar kunnen. Bij de juiste omstandigheden kan het tot heel ver te zien zijn ja, of die omstandigheden toen zo waren, geen idee. ;)


Citaat van: Ijsbloem op vr 17 apr 2015 - 19:11
>:( vies koud  de afgelopen twee dagen hier in het westen.
Hardnekkige bewolking en straffe wind.
Twee maanden eerder en we hadden vorstdagen gehad.

Ja echt hè! Die wind verpest het af en toe een beetje wat de temperatuur betreft. Ook in het land, dus ik kan me voorstellen hoe het westelijk kan zijn. De zon is zo krachtig al maar de wind tempert de temps behoorlijk.  :(


Citaat van: Marsel op za 18 apr 2015 - 11:34
Vanaf komende woensdag tot het eind van de week zijn we even afhankelijk van hoe het hoog aan de grond zich terugtrekt en hoe de blokkade op hoogte afbreekt. Dat proces wordt binnen de rekenbreinen nogal wisselend beschreven op dit moment. Oorzaak van de enigszins uiteenlopende oplossingen ligt voor een deel bij het eerder aangehaalde ULL. Dit venijnige systeempje loopt immers nogmaals rond de blokkade en komt woensdag vanuit het noorden weer in beeld voor de Benelux en zou het opbreken van de blokkade, of eigenlijk de configuratie van het opbreken, kunnen beïnvloeden. Eea verklaart meteen de spreiding in T in de onderstaande EC00 pluim.

Ok, ik vroeg me al af waar de opvallende spreiding vandaan kwam. Het Amerikaanse model is iets zekerder van zijn zaak, maar beide op MLT aan de frisse kant, brr.  ;)

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op za 18 apr 2015 - 11:34
Waar Weerfreak op doelde was waarschijnlijk het feit dat winden tussen W en N het koudst mogelijke scenario zijn in deze tijd van het jaar.

Daar doelde ik inderdaad op :P  :)

Het verschil met 2013 is, dat we het nu voor een korte (?) tijd hebben(al leek het eerst erger te worden met maxima rond of onder de 10 graden) en destijds de hele lente. Gelukkig draait de stroming iets meer naar het noordoosten, zoals Marsel zei.

Verder daardoor inderdaad toch "opvallend" hogere temperaturen volgende week, heerlijk! :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Johann

Een "koudeputje" (hoogtelaag -ULL, -24° op 5km) nu nog op de Noordzee trekt vandaag naar het ZW en gaat in Nederland (tijdelijk) meer bewolking opleveren. Mogelijk valt er ook nog een spat regen.

Marsel

Citaat van: Johann op zo 19 apr 2015 - 10:49
Een "koudeputje" (hoogtelaag -ULL, -24° op 5km) nu nog op de Noordzee trekt vandaag naar het ZW en gaat in Nederland (tijdelijk) meer bewolking opleveren. Mogelijk valt er ook nog een spat regen.

Rottig en venijnig dingetje is het. Het pad dat hij/zij af gaat leggen heb ik nog maar zelden gezien: de komende dagen loopt het systeem bijna een volledige ronde om de blokkade op hoogte heen om vervolgens woensdag vanuit het noorden weer in de buurt van Denemarken te liggen.  ;D

Johann

Mooi is het koudeputje met de drogere lucht "op hoogte te herkennen op het zgn water vapour (waterdamp) satelliet beeld. Op dit soort satelliet beelden kan met goed de zgn "dry areas" (donker) herkennen (dry slots) zoals bv een zg dry intrusion (aanzuigen droge stratosferische lucht) maar ook bv het verloop van de jet(axes) en cyclogenese.

Ijsbloem

 >:(  En Koningsdag lijkt in het water te vallen dit jaar,veel regen en mogelijk
veel wind.
juist na de 29,e
wat droger maar stuk frisser.maar hebben we wat voorheen Koninginnedag
was , niets aan.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Johann

Kiekeboe:
De schoonheid van een "taaie rakker" op 500hPA (koudeputje). Na het omlopen van het Britse hoog (zie hiervoor) de komende dagen op weg naar de Alpen . Voor het Nederlandse weer zal het systeem met de huidige koers niet veel betekenen. Hooguit wat meer (stapel)wolken in het noordoosten van het land op woensdag.


Johann

Opmerkelijk: Maar liefst 15 graden verschil tussen het noorden en zuiden. (koude Noordzeewater, binnendrijvende wolken -stratus)

Johann

Inmiddels is "ons" koudeputje ( (500hPA -28° - T850hPa -3°) boven N-Duitsland aangekomen en koerst geleidelijk afzwakkend (opwarmend) naar het zuiden richting de (oostelijke) Alpen. Hier gaat de sneeuwvalgrens in de loop van de avond en nacht dalen naar 1600 tot 1000 meter. 

Voor Nederland betekent dit eerst nog bewolking, opklaringen achter het systeem naderen vanuit het noordoosten het land.

Powered by EzPortal