Lente Discussietopic 2015

Topic gezien door 140999 bezoekers
Gestart door Marsel, za 21 feb 2015 - 10:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Citaat van: Weerfreak op za 11 apr 2015 - 14:48
Er zullen in het verleden ook ongetwijfeld plekken zijn geweest waar het boven de 39 graden is geweest, onder precies de juiste omstandigheden. Alleen zoals je zegt: dan moet je overal een officiëel station gaan neerzetten, en dat is onmogelijk. :P

Net zoals de laagste temperatuur, -27,4 in Winterswijk < (Decimaal even gegokt, kan fout zijn). Het kan best zijn dat het destijds ergens onder de juiste omstandigheden zelfs ruim onder de -30 is geweest. :P Je zult 't nooit weten.

Als we zo gaan beginnen: in den beginne was er één groot land: Pangea, met huidig NL rond de evenaar. Ook is er een fase geweest, bekend als de sneeuwbalaarde, waarin heel de aarde bedekt was onder een laag sneeuw en ijs. Zeker weten dat in die twee periodes de all-time records gevestigd zijn.

Zo, dat is mijn domein. Extremen!

Flinke woei vandaag trouwens. Onvervalst herfstweer. Volgende week woensdag volgens RTL 25 graden mogelijk in het zuiden van NL. Hmm?

P.S. -27,4 graden in Winterswijk inderdaad. Op 27 januari 1942. Zit in mijn geheugen geschreven, met heimwee.

Jan van Ooijen

Wederom komt het Amerikaans weermodel met een mogelijke zomerse dag aanstaande woensdag. Europees weermodel is wat terughoudender

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 12 apr 2015 - 08:28
Wederom komt het Amerikaans weermodel met een mogelijke zomerse dag aanstaande woensdag. Europees weermodel is wat terughoudender

Zwembadje alweer opgetuigd Jan  :P
Ook in de Alpen gaat het lekker opwarmen, woensdag donderdag lokaal 25 tot 27 graden!
Afgelopen dagen mochten we al even aan de 25°+ proeven... 8)




Johann

Vanavond in noorden veel wind en wat neerslag, op de Wadden tijdelijk ook stormachtig (koufront passage)

Unknown-user1778

zijn er reële onweerskansen woensdag? het wordt tijd voor de aftrap  :D

Johann

Citaat van: dennis089 op zo 12 apr 2015 - 10:31
zijn er reële onweerskansen woensdag? het wordt tijd voor de aftrap  :D

Net even EC gekeken maar dat wordt niet wat... :(

Mike25

Citaat van: dennis089 op zo 12 apr 2015 - 10:31
zijn er reële onweerskansen woensdag? het wordt tijd voor de aftrap  :D

Haha inderdaad  ;D.

Wel lekker weertje 8)

Unknown-user1778

hmm.. dan moeten we maar nog ff wachten.. zowieso woensdag weer genieten  8) (verder verbranden)!

Weerfreak 1337

ECMWF komt voor aanstaande woensdag met heerlijke lentetemperaturen. De maximumtemperatuur zal waarschijnlijk tussen 20 en 25 graden liggen! Dat wordt op en top genieten.  :) De kustregio's moeten nog wel rekening houden met de wind, die in de loop van de dag steeds meer uit westelijke, en later noordelijke richtingen gaat waaien. Een opbouwend hogedrukgebied ten westen van ons land is daarvan de oorzaak.

De maximumtemperatuur valt nog wel eens hoger uit dan de modellen berekenen. Hier een interessant artikel van MeteoGroup daarover: Hoe bepalen we hoe warm het wordt?

Temperatuur op 2 meter voor aanstaande woensdag, 14:00


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op zo 12 apr 2015 - 21:51
ECMWF komt voor aanstaande woensdag met heerlijke lentetemperaturen. De maximumtemperatuur zal waarschijnlijk tussen 20 en 25 graden liggen! Dat wordt op en top genieten.  :) De kustregio's moeten nog wel rekening houden met de wind, die in de loop van de dag steeds meer uit westelijke, en later noordelijke richtingen gaat waaien. Een opbouwend hogedrukgebied ten westen van ons land is daarvan de oorzaak.

Mooi vooruitzicht inderdaad.
Zowel morgen als woensdag maar even genieten van deze voorjaarswarmte want vanaf donderdag lijken we voor langere tijd vertrokken te zijn voor een noordelijk georiënteerd stromingspatroon over de Benelux. Dit dan inderdaad als gevolg van het door jou genoemde hogedrukgebied.
De 00Z runs komen allemaal met een min of meer identiek scenario voor de tweede helft van deze week: ons land aan de ZO-flank van het Britse hoog met overduidelijke N-component in vrijwel alle members. Maxima veelal 10-15C, indien wat meer NO dan mogelijk ietsjes hoger. Tja....ik word er niet heel gelukkig van.

Dit hele voorjaar zint mij tot op heden niet.
Warme opstootjes zijn kort en zelfs op dagen dat het in potentie warm kan zijn speelt de Noordzee op de een of andere manier een rol. Ook morgen en overmorgen komt de wind weer veel te snel uit het (zuid)westen door de ongelukkige vorm van het hoog. Dat tempert de warmte in een brede kuststrook toch enigszins (zeevlam!). Ver in het binnenland heeft men daar nauwelijks last van en wordt het woensdag gewoon lokaal 24C....
Waar blijven die diepe zuidelijke stromingen met 25C, of even een weekje oost met zon en dagelijks 18-21C? Wellicht vraag ik teveel van april. We wachten nog wel even een maandje.... ;D ;)


Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op ma 13 apr 2015 - 09:39

*Stukje*

Dit hele voorjaar zint mij tot op heden niet.
Warme opstootjes zijn kort en zelfs op dagen dat het in potentie warm kan zijn speelt de Noordzee op de een of andere manier een rol. Ook morgen en overmorgen komt de wind weer veel te snel uit het (zuid)westen door de ongelukkige vorm van het hoog. Dat tempert de warmte in een brede kuststrook toch enigszins (zeevlam!). Ver in het binnenland heeft men daar nauwelijks last van en wordt het woensdag gewoon lokaal 24C....
Waar blijven die diepe zuidelijke stromingen met 25C, of even een weekje oost met zon en dagelijks 18-21C? Wellicht vraag ik teveel van april. We wachten nog wel even een maandje.... ;D ;)

Mooi verwoord! :)

Over de dikgedrukte tekst: inderdaad.. dat is ook precies waar ik op zit te wachten. :P En wat je zegt, dit noordelijke stromingspatroon kan nog wel eens "lang" aan blijven houden. Hopelijk is het het wachten waard, en mogen we straks (wellicht mei?!  ::) ) de eerste diepe zuidstromen verwelkomen met de bijbehorende felle onweersbuien... zucht.. droommodus.  ;D

Het zal weer wachten worden op een flinke bezem.. en opzich brengt dat natuurlijk ook weer interessant weer met zich mee (met name landinwaarts in deze tijd vh jaar). Alles beter dan een vieze noord(-west) stroming met mist of miezerdagen..  >:(
Wat er nu gebeurt lijkt een beetje op het voorjaar van 2013, waarbij jij dit benoemde als het koudst mogelijke scenario, kan ik me herinneren.
Afijn, ik kan er uren over doorpraten.. :P Wordt flink kaarten turen de komende dagen.  :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Unknown-user1778

mijn gevoel zegt idd warmte in mei. laten we hopen op een mooie zomer met veel onweer. het begint wel te kriebelen  :D

dondertje127

Citaat van: Weerfreak op ma 13 apr 2015 - 13:02
Mooi verwoord! :)

Over de dikgedrukte tekst: inderdaad.. dat is ook precies waar ik op zit te wachten. :P En wat je zegt, dit noordelijke stromingspatroon kan nog wel eens "lang" aan blijven houden. Hopelijk is het het wachten waard, en mogen we straks (wellicht mei?!  ::) ) de eerste diepe zuidstromen verwelkomen met de bijbehorende felle onweersbuien... zucht.. droommodus.  ;D

Het zal weer wachten worden op een flinke bezem.. en opzich brengt dat natuurlijk ook weer interessant weer met zich mee (met name landinwaarts in deze tijd vh jaar). Alles beter dan een vieze noord(-west) stroming met mist of miezerdagen..  >:(
Wat er nu gebeurt lijkt een beetje op het voorjaar van 2013, waarbij jij dit benoemde als het koudst mogelijke scenario, kan ik me herinneren.
Afijn, ik kan er uren over doorpraten.. :P Wordt flink kaarten turen de komende dagen.  :)

2013 was juist een heel erg slecht en koud voorjaar, weet ik nog. Dat is nu behóórlijk anders :)

dondertje127

Citaat van: Extremissimorum op za 11 apr 2015 - 20:10
Als we zo gaan beginnen: in den beginne was er één groot land: Pangea, met huidig NL rond de evenaar. Ook is er een fase geweest, bekend als de sneeuwbalaarde, waarin heel de aarde bedekt was onder een laag sneeuw en ijs. Zeker weten dat in die twee periodes de all-time records gevestigd zijn.

Zo, dat is mijn domein. Extremen!

Flinke woei vandaag trouwens. Onvervalst herfstweer. Volgende week woensdag volgens RTL 25 graden mogelijk in het zuiden van NL. Hmm?

P.S. -27,4 graden in Winterswijk inderdaad. Op 27 januari 1942. Zit in mijn geheugen geschreven, met heimwee.

Zelfde geldt voor hitte records, toen alles nog op Venus leek, ook met Lava :P

Tyshane

Citaat van: Marsel op ma 13 apr 2015 - 09:39
De 00Z runs komen allemaal met een min of meer identiek scenario voor de tweede helft van deze week: ons land aan de ZO-flank van het Britse hoog met overduidelijke N-component in vrijwel alle members. Maxima veelal 10-15C, indien wat meer NO dan mogelijk ietsjes hoger. Tja....ik word er niet heel gelukkig van.

Ik heb er een wat ander gevoel bij, maar ben dan ook een rasoptimist. ;)

Afgelopen tijd was het soms ronduit herfstachtig en haalden we soms met moeite de 10 graden. Komende tijd hebben we, naar mijn idee, normaal weer voor deze tijd van het jaar. Regelmatig zon, weinig kans op regen, graadje of 13, rustig voorjaarsweer dus. Temps van 10 a 15 graden zijn juist normaal voor de tijd van het jaar.

De mogelijke max temps van vandaag en morgen zijn natuurlijk heerlijk, maar wel de vreemde eenden in den bijt. Ik geniet van die dagen maar bedenk me dat het niet de normaal is, en verder vind ik het heerlijk dat we de komende tijd een rustig weertje hebben waar het zomaar een graadje of 14 of misschien wel 15 kan worden, heerlijk, heel langzaamaan gaan we de goede richting op.  8)


Citaat van: Marsel op ma 13 apr 2015 - 09:39
Waar blijven die diepe zuidelijke stromingen met 25C, of even een weekje oost met zon en dagelijks 18-21C? Wellicht vraag ik teveel van april. We wachten nog wel even een maandje.... ;D ;)

Oh maar daar heb ik ook zin in zeg! Eerst vandaag en morgen maar weer eens extra genieten! Stiekem verheugen op de eerste donderkoppen in mei? Heerlijk vooruitzicht! 8)

Tyshane

Citaat van: dondertje127 op di 14 apr 2015 - 02:11
Zelfde geldt voor hitte records, toen alles nog op Venus leek, ook met Lava :P

Lol!  ;D

Johann

Citaat van: Marsel op ma 13 apr 2015 - 09:39
Mooi vooruitzicht inderdaad.
Zowel morgen als woensdag maar even genieten van deze voorjaarswarmte want vanaf donderdag lijken we voor langere tijd vertrokken te zijn voor een noordelijk georiënteerd stromingspatroon over de Benelux. Dit dan inderdaad als gevolg van het door jou genoemde hogedrukgebied.
De 00Z runs komen allemaal met een min of meer identiek scenario voor de tweede helft van deze week: ons land aan de ZO-flank van het Britse hoog met overduidelijke N-component in vrijwel alle members. Maxima veelal 10-15C, indien wat meer NO dan mogelijk ietsjes hoger. Tja....ik word er niet heel gelukkig van.

Dit hele voorjaar zint mij tot op heden niet.
Warme opstootjes zijn kort en zelfs op dagen dat het in potentie warm kan zijn speelt de Noordzee op de een of andere manier een rol. Ook morgen en overmorgen komt de wind weer veel te snel uit het (zuid)westen door de ongelukkige vorm van het hoog. Dat tempert de warmte in een brede kuststrook toch enigszins (zeevlam!). Ver in het binnenland heeft men daar nauwelijks last van en wordt het woensdag gewoon lokaal 24C....
Waar blijven die diepe zuidelijke stromingen met 25C, of even een weekje oost met zon en dagelijks 18-21C? Wellicht vraag ik teveel van april. We wachten nog wel even een maandje.... ;D ;)

Dat hopen we dan maar, zou nog wel eens flink tegen kunnen vallen vwb de zon en warmte door hogere concentraties Saharastof in de hogere atmosfeer! Wel keer kans op fotogenieke zon op -ondergang.

Weerfreak 1337

Op de langere termijn toch nog lichte verbetering! :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Waarschijnlijk de 2 komende weken geen of weinig regen.,volgens de Duitsers.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Citaat van: ron12 op di 14 apr 2015 - 12:49
Waarschijnlijk de 2 komende weken geen of weinig regen.,volgens de Duitsers.

Even aansluitend hierop de neerslagpluim:



Inderdaad de komende 10 dagen lage neerslagkansen. Richting het einde toenemend, maar dat is logisch gezien de termijn(en het daarmee uitspreiden van de verwachtingen). :)


Citaat van: Extremissimorum op za 11 apr 2015 - 20:10
Als we zo gaan beginnen: in den beginne was er één groot land: Pangea, met huidig NL rond de evenaar. Ook is er een fase geweest, bekend als de sneeuwbalaarde, waarin heel de aarde bedekt was onder een laag sneeuw en ijs. Zeker weten dat in die twee periodes de all-time records gevestigd zijn.

Zo, dat is mijn domein. Extremen!

Flinke woei vandaag trouwens. Onvervalst herfstweer. Volgende week woensdag volgens RTL 25 graden mogelijk in het zuiden van NL. Hmm?

P.S. -27,4 graden in Winterswijk inderdaad. Op 27 januari 1942. Zit in mijn geheugen geschreven, met heimwee.

Vooruit, ik had er bij moeten zeggen dat ik het tijdvak bedoel tussen het begin van de metingen en nu.  ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal