Lente Discussietopic 2015

Topic gezien door 141031 bezoekers
Gestart door Marsel, za 21 feb 2015 - 10:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Citaat van: Energizer85 op zo 05 apr 2015 - 21:43
Das idd wel een erg grote verandering ineens...


ECMWF is daarentegen weer positief, alleen zaterdag een tussenpoos met tijdelijk iets koelere lucht. Op de zeer lange termijn, althans volgens de oper, een overgang naar wisselvallig weer.

Hier een kaartje voor aanstaande vrijdag;
Mooie zuidelijke tot ZZW-stroming met aanvoer van zachte lucht. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Energizer85 op zo 05 apr 2015 - 21:43
Das idd wel een erg grote verandering ineens...

Ik sta er ook van te kijken.
Lenteweer lijkt in de 12z pluimen ook wat 'vertroebeld' met regelmatig toch invloeden van storingen volgens enkele clusters.
Tsja, er zullen vast een paar mooie dagen tussen zitten, maar zo solide als dat het in eerste instantie leek is nu verleden tijd. Zie bijvoorbeeld de fragiele kaart van hierboven van Weerfreak.

Energizer85

Citaat van: Marsel op zo 05 apr 2015 - 23:14
Ik sta er ook van te kijken.
Lenteweer lijkt in de 12z pluimen ook wat 'vertroebeld' met regelmatig toch invloeden van storingen volgens enkele clusters.
Tsja, er zullen vast een paar mooie dagen tussen zitten, maar zo solide als dat het in eerste instantie leek is nu verleden tijd. Zie bijvoorbeeld de fragiele kaart van hierboven van Weerfreak.

Ja potverdikke.... ik denk ik zit helemaal goed met mijn feestje zaterdag de 11de... en ineens... achjaa whatever... afwachten en wie weet draait t weer bij haha

Weatherman

Qua temperatuur zit je goed gemiddeld 17 graden, alleen nog niet zo veel zon.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Unknown-user1778

Neeee! Mag niet! Ik was al aan het wachten tot dat die koude regenachtige bewolkte dagen eindelijk werden ingeruild voor de eerste warme lente/ zomerse week! Ik wil blaadjes aan de bomen en warmte als ik ga wandelen! :p

PatrickM

Haha de media meldt dat het mooi weer gaat worden en direct verdwijnt het van de kaarten. Men zal komende week wel weer kritiek uiten op alles en iedereen die met het weer te maken heeft. ???

Weerfreak 1337

Je kunt het weer bijna al verwachten aan de hand van de mediaberichten. ;D

Is er storm op komst, en wordt er vooraf niet zoveel aandacht aan besteed (zoals vorige week dinsdag), dan pakt het fel uit.
En als er veel aandacht wordt besteed, en iedereen gek wordt gemaakt, dan weet je dat het zal meevallen. :)

Is natuurlijk gekkigheid, maar door dit soort taferelen krijg je wel het ellenlange gezeur op (wat PatrickM zegt) alles en iedereen wat met het weer te maken heeft.


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Extremissimorum

Volgens het gemiddelde van EC mag ik hier blij zijn als het volgende week 10 graden wordt...

Unknown-user1778

Komende vrijdag wordt er op diverse plaatsen 20 (miss wel 20+) graden voorspeld. In ieder geval in de zuidoost hoek.
Iemand die hier iets over kan schrijven? Is het al 'set in stone' dat dit warme weer er gaat komen?  :D
We smachten naar updates. Het is zo angstvallig stil geworden na die storm  :P

Jan van Ooijen

Vanaf donderdag warmer, waarna we een dipje krijgen en vervolgens weer wat warmer. Het Amerikaans weermodel gaat richting de 25 graden in hun berekeningen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 07 apr 2015 - 07:52
Vanaf donderdag warmer, waarna we een dipje krijgen en vervolgens weer wat warmer. Het Amerikaans weermodel gaat richting de 25 graden in hun berekeningen

Tja, eigenlijk kunnen we stellen dat ons een ontzettend grote virtuele lenteworst voorgehouden is. Hoewel een deel van die warmte er weldegelijk komt, valt de duur en de stabiliteit van het geheel, in tegenstelling tot wat de kaarten enkele dagen geleden toonden, behoorlijk tegen.

Maar goed.
Vandaag en morgen nog even thermisch aanmodderen aan de noordflank van een langgerekt hogedrukgebied dat zich uitstrekt vanaf de Britse Eilanden via het Kanaal richting BE en N-FR. De aangevoerde lucht blijft polair van oorsprong zolang de as van het hoog ons nog niet gepasseerd is. Pas morgen kantelt het geheel langzaam en komt later op de dag het zwaartepunt (separate kern) via de Noordzee ten ONO van NL terecht.
Morgen dan ook rustig hogedrukweer met weinig wind en op veel plekken initieel lage St, nevel en mistvelden (vooral in rug-as, zie St veld op Noordzee). In de loop van de ochtend dan het langzaam oplossen van het ochtendgrijs waarna het meeste vocht overgaat in Cu/Sc velden. Tijdens de middag dan ook voldoende ruimte voor de zon. Vandaag en morgen maxima tussen 10-14C.

Op donderdag, vrijdag en voor het midden en oosten van het land ook nog deels op zaterdag staat er volop lente op het programma. Het eerder genoemde hoog breekt langzaam af en zakt daarbij op donderdag weg richting centraal Europa. Op vrijdag wordt het tegen die tijd logge hoog ergens boven OZO-Europa berekend. Aan de westflank kan dan eindelijk warme lucht de Benelux veroveren. Temperaturen dan onder begeleiding van veel zon oplopend naar 15-20C. Op vrijdag mogelijkerwijs op sommige plekken richting het zuiden en zuidoosten de eerste warme dag van 2015 (Tx>20C).

Daarna komt volgens vrijwel alle modellen vrij snel de klad erin als op zaterdag in de loop van de dag een KF vanuit het westen ons land passeert. Voor het front uit kan de temperatuur in het midden en oosten, afhankelijk van de exacte timing, nog oplopen naar waarden tussen 15 en 19C. In het westen is het in geval van vroege passage met 10-14C al snel bekeken. Het front zelf is niet erg actief (af en toe regen of een bui) maar vormt wel de overgang naar de polaire luchtsoort erachter. Afkoeling is dus onontkoombaar.

Vervolgens moeten we ons gaan focussen op een nieuwe hogedrukcel die zich op zondag vanuit het (zuid)westen aandient. We zitten dan inmiddels wel aan de koele kant van het polaire front dus dat betekent dat ondanks de toenemende hogedrukinvloeden temperaturen gewoon weer terug naar 'de normaal' gaan. Vrijwel alle modellen laten daarbij aan de NNO-flank van het hoog een west- tot noordwestelijke stroming in hun ensembles zien met maxima tussen 10 en 15C op zowel zondag als maandag. De zon kan overigens nog best aardig meekomen op beide dagen.

Daarna, dus vanaf volgende week dinsdag, is het even de vraag wat het hoog gaat doen. Zowel EC00 als GFS00 lieten het systeem netjes via ons land naar het oosten koersen waardoor we tegen die tijd aan de westflank weer vol de warme lucht in zouden gaan. Daarbij ontwikkelt zich in beide modellen tegen die tijd een sterke hoogterug (later met omega looks) over het westen van Europa. Dat zou in theorie een stabielere periode in kunnen luiden. Maxima dan toch weer rap richting 15-20C.
Onzekerheid omtrent deze ontwikkelingen is er jammer genoeg ook aangezien de opers van beide modellen op termijn vrij hoog in de ensembles lijken te liggen. De koelere opties laten daarbij een sneller afbrekende/afzakkende hoogterug zien, waarbij het hoog aan de grond uiteraard ook minder goed uit verf komt en rap afgevlakt kan worden met een meer westelijk georiƫnteerd koeler stromingspatroon tot gevolg.....

Pluim EC00 vertelt het hele verhaal: eerst warmer met maximum op vrijdag. Zaterdag KF passage vanuit het westen. Zondag, maandag en dinsdag polaire lucht in huis. Na dinsdag mogelijk, en dat zeg ik met nadruk bij, mogelijk weer snel opwarmend.

Unknown-user1778

Dank  u Marsel. Duidelijke uitleg. Komende donderdag en vrijdag dus genieten van zeer mooie dagen waarbij ik vrijdag vrij ben! xD
Dan wat koeler maar af en toe toch nog wat zon en verder hopen dat het vanaf dinsdag weer warmer mag worden! De lente is begonnen  :D

Weerfreak 1337

GFS 12z bevestigd het eerdere stukje van Marsel. Op aanstaande vrijdag lijkt de eerste 20 graden van het jaar, en dan met name in het zuiden, gehaald te worden. Al sta ik er niet van te kijken dat dit op meerdere plaatsen gebeurd. Een compleet zonnige dag zal het waarschijnlijk niet worden (zie ook de onderste kaart), maar ik neem aan dat door de aangename temperaturen de pret niet gedrukt zal worden. :)

Verder kan er aan zee mogelijk een zeewind opsteken, door het rustige weertype. Als dat gebeurd, zal daar de temperatuur zakken naar een graad of 10 tot 13. Elders in het land hoeft men zich daar geen zorgen over te maken en kan volop genoten worden van het lenteweer. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

De "nieuwe" run van het Amerikaans weermodel komt met 20-22 graden voor aanstaande vrijdag...


Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

MamaAs

Hmmm hier nu al een aantal dagen last van hardnekkige laaghangende bewolking.
Niks aan, dat grijze halve net niet weer.

Marsel

Citaat van: MamaAs op wo 08 apr 2015 - 18:53
Hmmm hier nu al een aantal dagen last van hardnekkige laaghangende bewolking.
Niks aan, dat grijze halve net niet weer.

Zonde! Hier na het oplossen van het ochtendgrijs vanaf ongeveer 1300 een heerlijk zonnige maar frisse lente(mid)dag. Tx 13-14C met hooguit 2 bft uit NO. In de zon voelbaar warm, maar uit de zon gemeen fris. Voor het eerst dit jaar een rode knar opgelopen ;).

Jan van Ooijen

Harmonie komt met 21-22 graden en Hirlam met 21 graden voor morgen

Guidance
Vandaag overdag ruim 15 C, in het zuidoosten mogelijk 18-19 C bij T850 rond 3 C en een H850 van 1500 m. Dat wel alleen bij maximale instraling. Aan zee (zeker met binnenkomende mist of stratus) blijft temperatuur fors achter. In de nacht naar vrijdag een vergelijkbaar beeld. Vrijdag overdag nog warmer met 20-22 C in het zuidoosten.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Mike25

Wat een plaatje Jan  :D , dat word de korte broek voor de dag halen denk ik ;D moet zeggen hier in de zon nu is het al lekker  8)

dondertje127

Ongelooflijk hoe snel het allemaal weer gaat. Zo is het winter en zo...
Voor onze Vlaamse vrienden al zelfs 23 graden morgen zie ik :)

Ook hier schijnt de zon volop. Dit biedt hoop voor half mei want dan ga ik met 2 vrienden een week naar center parcs.

Frank

dat is de pest nu juist je went ergens aan maar kunt het beter niet doen, want voor je tot 10 kunt tellen is het weer grijs koud en temp beneden normaal.
Dat is nu typisch nederlands weer.
Niet wetende dat je nu een zieke periode tegemoed gaat, nu 21 over 10 dagen weer 10 ofzo heerlijk.
Ik wil niet klagen maar ik zie geen maand 15+ ofzo is maar voor paar dagen gaan we weer de koelte in  :-\

Powered by EzPortal