Lente Discussietopic 2015

Topic gezien door 140928 bezoekers
Gestart door Marsel, za 21 feb 2015 - 10:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Weatherman

Een flits gezien, op een bui na net heel de dag droog
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

dondertje127

ik later van een andere bui toen het volledig donker was ook een tweede flits gezien.

dondertje127

Wat ik niet snel verwachtte gebeurd dan toch. 5 minuten geleden een felle flits en gerommel in de lucht. Ook april heeft sinds jaren eindelijk weer een onweersdag te pakken :)
Of ik 31 maart wel of niet goed de donder heb gehoord moet ik nog eens aan huisgenoten vragen of zij iets hebben gehoord, want het leek er wel op maar weet het nog niet 100% zeker. Nog meer mensen uit omgeving Velp (Gld) die iets kunnen bevestigen?

xzaz

De winter is nog niet eens begonnen!

SniperEye

Eindelijk heb ik met eigen ogen weer eens onweer kunnen waarnemen :) GIsteravond een mooie show kunnen waarnemen. Dat geeft moed!

WeermetPutman

Citaat van: dondertje127 op wo 01 apr 2015 - 04:16
Wat ik niet snel verwachtte gebeurd dan toch. 5 minuten geleden een felle flits en gerommel in de lucht. Ook april heeft sinds jaren eindelijk weer een onweersdag te pakken :)
Of ik 31 maart wel of niet goed de donder heb gehoord moet ik nog eens aan huisgenoten vragen of zij iets hebben gehoord, want het leek er wel op maar weet het nog niet 100% zeker. Nog meer mensen uit omgeving Velp (Gld) die iets kunnen bevestigen?

Ik zat in de auto, en op 31 maart (rond 18:00 geloof ik) Sloeg de bliksem in een zendmast in Zevenaar. Die klap zou je best wel eens gehoord kunnen hebben...

dondertje127

Ik zie drastische verbeteringen in de vooruitzichten en verdere prognoses :)

Op 1 april nog wel een aantal regen en hagelbuien gehad.
Overigens van het onweer of niet op 31 maart: Niemand in mijn omgeving met wie ik het erover had, heeft de donder overdag gehoord. Het is dus ter plaatse inderdaad weerlicht geweest, maar eén van de twee buien wel dichtbij, om vervolgens om 04.10 uur op 1 april wel gerommel overduidelijk was na een felle bliksem, die flink knipperde. Weer een erg goede start voor een tot nu toe goed onweersjaar.

Energizer85

Kijk kijk daar komt de lente aan!! Na pasen gaat t gebeuren :)

Marsel

Citaat van: Energizer85 op do 02 apr 2015 - 07:20
Kijk kijk daar komt de lente aan!! Na pasen gaat t gebeuren :)

Ik hoop het met je mee!  :)

Al moeten we nu nog wel even voorzichtig zijn hoor. Ik houd het al een paar dagen achtereen in de gaten en wat opvalt is de springerigheid van het blokkerende hoog in de week na pasen.
In de ene run/member/cluster zie je het systeem uiteindelijk op een zeer aangename plek ten ONO van de Benelux terecht komen, met dan volop lente (15-20C en een kabbelend OZO-elijk windje). Terwijl in de volgende run/member/cluster het systeem noordwaarts uitbreidt om vervolgens een ONO stroming op gang te helpen met de aanvoer frisse en droge continentale lucht. Uiteindelijk zou je zeggen dat zelfs deze laatste optie op termijn tot warm lenteweer zou moeten leiden ivm het vaak zo klassiek wegzakken van die blokkades.

Onderstaande pluim van EC00 laat die onzekerheden aangaande de potentiële opwarming later in de week na pasen mooi zien. Alles tussen +20 en +10 is mogelijk. Dat de buit nog lang niet binnen is mag duidelijk zijn. Tot die tijd modderen we thermisch maar wat aan. Laten we hopen dat de koele opties invloed verliezen de komende dagen...

Marsel

Formidabele run van GFS12 oper zeg! Wel een van de warmste opties van het ensemble jammer genoeg. EC00 van afgelopen nacht was ook al niet mis vanaf eind komende week. Even kijken wat EC straks doet.
Zou vanaf dat moment dan toch de lente losbarsten? Het zal me niets verbazen eerlijk gezegd....

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op vr 03 apr 2015 - 19:37
Formidabele run van GFS12 oper zeg! Wel een van de warmste opties van het ensemble jammer genoeg. EC00 van afgelopen nacht was ook al niet mis vanaf eind komende week. Even kijken wat EC straks doet.
Zou vanaf dat moment dan toch de lente losbarsten? Het zal me niets verbazen eerlijk gezegd....

Ik zat 'm even te bekijken. Wat een fantastische run inderdaad!
Hoog op gepaste plaats.. laat maar komen.  :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

MamaAs

Vandaag was het echt heerlijk! Zodra het zonnetje er bij komt, merk je dat die al aardig wat kracht heeft.
Lekker buiten de auto gewassen, en de terrasjes zaten alweer vol.

Kres

Nu alleen nog de forum tot leven wekken. Dat wil nog niet zo goed lukken.

Extremissimorum

Citaat van: Kres op vr 03 apr 2015 - 21:48
Nu alleen nog de forum tot leven wekken. Dat wil nog niet zo goed lukken.

20 graden is niet speciaal. Maak me maar wakker bij extremen.

Marsel

Citaat van: Kres op vr 03 apr 2015 - 21:48
Nu alleen nog de forum tot leven wekken. Dat wil nog niet zo goed lukken.

Inderdaad, dooie boel. Kwestie van tijd vermoed ik. Dat is het probleem met lenteweer. Hoe heerlijk het ook mag zijn, extreem is het, zoals hierboven terecht aangehaald, absoluut niet. Paar warmbloedige onweersdagen doen vaak wonderen. Maar dat gaan nog wel even duren vrees ik ;).

Wertha

Citaat van: Kres op vr 03 apr 2015 - 21:48
Nu alleen nog de forum tot leven wekken. Dat wil nog niet zo goed lukken.

Eén dreigende onweersdag, al dan niet met een vermeldingkje op GeenStijl en de boel stroomt over met ongeduldige forumusers. ;)
Aantal onweersdagen 2024: 5 | 2023: 17 | 2022: 21

Tyshane

Citaat van: Marsel op za 04 apr 2015 - 00:23
Inderdaad, dooie boel. Kwestie van tijd vermoed ik. Dat is het probleem met lenteweer. Hoe heerlijk het ook mag zijn, extreem is het, zoals hierboven terecht aangehaald, absoluut niet. Paar warmbloedige onweersdagen doen vaak wonderen. Maar dat gaan nog wel even duren vrees ik ;).

Inderdaad ja, de ervaring leert dat met lekker lenteweer het hier en op andere weerfora juist rustig is, de meeste zijn dan lekker buiten denk ik en er valt weinig te melden. Maar zodra de donderkoppen weer tevoorschijn komen wordt het weer dringen hier. ;) Wordt wel weer eens tijd voor die warmbloedige onweerssituaties! :)


Citaat van: Vriezzer op za 04 apr 2015 - 12:41
Eén dreigende onweersdag, al dan niet met een vermeldingkje op GeenStijl en de boel stroomt over met ongeduldige forumusers. ;)

Lol, zekers!  ;D


Citaat van: Extremissimorum op vr 03 apr 2015 - 22:50
20 graden is niet speciaal. Maak me maar wakker bij extremen.

Misschien niet speciaal zoals een extreme situatie, maar die eerste twintigers (of 18+) voelt wel erg heerlijk altijd vind ik. Voor mij is het wel speciaal hoor. Lekker gewoon, zeker als je kou en herfstig weer hebt gehad. En lekker met zonder jas naar buiten!  :P

lander20

de lente lijkt er vanaf donderdag serieus zin in te krijgen! :) richting 20°+ in het weekend

Weerfreak 1337

GFS poetst de lente van aanstaand weekend weg.. Maar het is zo'n grote tegenstelling met de afgelopen runs dat het wel een uitbijter moet zijn. Zo komt GFS nu met -5 op het 850hPa drukvlak (+- 1,5 km) op zondag.

Ensembles en EC afwachten.. ;) :)


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Energizer85

Citaat van: Weerfreak op zo 05 apr 2015 - 19:55
GFS poetst de lente van aanstaand weekend weg.. Maar het is zo'n grote tegenstelling met de afgelopen runs dat het wel een uitbijter moet zijn. Zo komt GFS nu met -5 op het 850hPa drukvlak (+- 1,5 km) op zondag.

Ensembles en EC afwachten.. ;) :)

Das idd wel een erg grote verandering ineens...

Powered by EzPortal