Lente Discussietopic 2015

Topic gezien door 140993 bezoekers
Gestart door Marsel, za 21 feb 2015 - 10:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SniperEye

Flinke woei vandaag. Is weer eens wat spannender dan het monotone weerbeeld van afgelopen dagen. Nu kijk ik uit naar dinsdag. Benieuwd wat dat gaat brengen.

Arend

Citaat van: SniperEye op zo 29 mrt 2015 - 20:08
Flinke woei vandaag. Is weer eens wat spannender dan het monotone weerbeeld van afgelopen dagen. Nu kijk ik uit naar dinsdag. Benieuwd wat dat gaat brengen.

Voor Twentse begrippen gaat het hier momenteel behoorlijk te keer wat windstoten betreft. Voor aanstaande dinsdag kwam EC vanochtend in de EC00 run met de volgende verwachting voor De Bilt wat windstoten betreft. Als deze verwachting zo blijft kan het dinsdag opnieuw stevig uitpakken.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marlieke

Citaat van: Energizer85 op di 24 mrt 2015 - 19:27
Oke zullen we dan afspreken tot 10 april? 11 april hou ik een feestje in de tuin in een tent wel, maar lenteachtige temperaturen zullen dan wel mooi zijn ;)

:o :o :o Nee nee. Niks daarvan. Op 10 april wil ik ook mooi weer want dan ben ik jarig. En nee, ik ga jullie lekker niet vertellen watmijn leeftijd wordt...  :o ::) :P ;D
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Ries

Een beetje lente vanaf de 9e zou goed uitkomen: weekendje camping dan... maar goed, heb dat in april ook al wel eens meegemaakt met ijs op de tent.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance:

Een volgend lagedrukgebied wordt maandagavond boven Schotland verwacht. Dit laag trekt dinsdag via Denemarken naar de Oostzee. Het bijbehorende warmtefront bereikt dan ons aandachtsgebied maandagavond en trekt in de nacht naar dinsdag en trekt verder oostwaarts, eind van de nacht gevolgd door het koufront. Hierachter een noordwestelijke stroming van polaire lucht, waarbij er in de avond een trog passeert.

Dinsdag neemt de kans op zware windstoten opnieuw toe. In de nacht al in de kustgebieden, overdag ook boven (grote delen van) het land. Er zitten duidelijke detailverschillen tussen de modellen in de windverwachting voor dinsdag. Voor het koufront uit 7 tot 8 Bft, achter het koufront opnieuw 8 Bft en boven land 6 Bft en zware windstoten. Hirlam en Harmonie komen met een duidelijke indicatie voor een 9 Bft in het Waddengebied. Daar dan mogelijk windstoten tot rond de 60 kt. Hirlam18 liet dit over Friesland en Groningen lopen, Hirlam00 doet dit niet meer. Indicaties voor zeer zware windstoten (>54 landinwaarts, >63 in de kustgebieden) zijn erg beperkt. Glameps komt met 0 % kans op >120 km, met 40% kans >100 km/uur langs de Noord Hollandse en Friese kust. De zware windstoten beginnen aan de kust en lopen achter het koufront het land in en kunnen zeker gedurende de ochtend aanhouden. Boven zee geeft Hirlam00 een 10 Bft in een klein gebied in de Duitse Bocht.



In de nacht naar dinsdag perioden met regen, op het koufront buiig van karakter, toppen dan tot FL120. Hierachter buien bij een toenemende onstabiliteitsdiepte. Hierbij is onweer niet uitgesloten (Harmonie geeft ook een indicatie)

Alle modellen verwachten echter op dinsdag opnieuw (zeer) onstuimig weer met zware windstoten.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Zoals te verwachten zwabbert de verwachting voor de windstoten nogal. Hieronder 12z EC van gisteren tegenover de 00z van vandaag. Nu lijkt de kans weer iets groter op (zeer) zware windstoten.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Edwin

Is er al een herfst discussietopic? Die kan je denk ik het hele jaar wel geopend houden :P
Never Stop Exploring

Extremissimorum

Citaat van: Edwin op ma 30 mrt 2015 - 12:36
Is er al een herfst discussietopic? Die kan je denk ik het hele jaar wel geopend houden :P

Ook meegenomen dat er kansen op winterse neerslag zijn voor morgen en dat deze stijgende zijn?

Windstoten van 110 km/u, maar zou zomaar hoger kunnen zijn zoals gisteren gebeurde op bijv. Schiphol. Laat maar komen!  ::)

Danny

De kansen op opnieuw een flinke hoeveelheid neerslag zijn ook fors toegenomen ten opzichte van de 12z run van EC van gisterenavond. De 12z run gaf pak en beet 4 a 5 % kans op 10 tot 30mm neerslag. De nieuwste run (00z) geeft een kans van 22-23% op 10-30mm. neerslag. Kan dus net als gisteren een onstuimige maar ook een zeer natte dag gaan worden morgen.

Het eerste staafdiagram is van gisterenavond (12z). De onderste is van vanmorgen (00z).

SniperEye

Ben benieuwd waar Estofex mee gaat komen :)

Marsel

Wat een woei de laatste dagen  :o. Ik vond het vooral afgelopen weekend in de warme sectoren van de betrokken depressies net december met die donkerte, die stevige zuidwestelijke wind en de voorbij razende bewolking op lage niveaus. Charmant is anders....

Maar goed, ergens krijg ik de indruk dat we vanaf grofweg het lange paasweekeinde een aanmerkelijk rustiger weertype mogen verwachten. De locatie van het sturende hoog is daarbij nog onduidelijk (zie springerigheid per run), maar dat de rust terugkeert zonder dat we meteen thermische hoogstandjes hoeven te verwachten (tx veelal rond 10C) lijkt vanaf die tijd in vrijwel alle modellen run na run terug te komen.

Vanzelfsprekend wordt de kans op warmer weer (lees Tx richting of iets boven 15C) dan in de week na pasen groter als in sommige runs en members het hoog oost van ons komt te liggen. De vraag is even hoe realistisch dat scenario is aangezien er flink wat oplossingen lijken te zijn die de koelte laten voortduren.....
Ach, nu het grote wachten is begonnen, kan die extra week (zoniet meer) er ook nog wel bij  :-X.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Extremissimorum

Morgenochtend zware storm mogelijk op Schiernonnikoog?

Windstoten tot 110 km/u, wadden mogelijk 120 km/u.

Remy

CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Extremissimorum

Citaat van: Remy op di 31 mrt 2015 - 07:01
Oh ja morgen is het 1 April.
http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,5602.msg99142/topicseen.html#new

Heeft niets te maken met een discussietopic.


Code oranje voor Friesland, Groningen, Drenthe, Waddeneilanden en Waddenzee i.v.m. windstoten tot 120 km/u.

Edwin

Tijd voor een hoop twintigers deze maand en eerste keer warmte-onweer
Never Stop Exploring

Extremissimorum

Windkracht 10 op Houtribdijk. Zal nog niet zware storm zijn, maar het waait toch flink door.

Bijzonder: in elk station m.u.v. Berkhout maximale windstoot van boven de 80 km/u!

ron12

Windstoten op de Noordzee tot 132 kilometer per uur trekt richting de Wadden.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ijsbloem

 ;) Nee Edwin, Geen twintigers!
Eindelijk weer eens normalere temperaturen die bij deze maand horen.
Ik denk dan aan een wisseling tussen 8.C aprilse buien en 14.C tijdens
andere dagen van de maand.
Zeker de laatste 10 jaar lijkt warmte ' normaal' te zijn in april maar is het niet.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

dondertje127

Vanavond enkele buien slechts, maar eentje met flinke hagel, en net nog een bui met weerlicht op moment van wegtrekken. Donder kon ik niet horen of het was te gehorig in huis. Ik hou het dus op weerlicht, aangezien het geluid waarschijnlijk ook met de wind mee verdwijnt.

Powered by EzPortal