Lente Discussietopic 2015

Topic gezien door 141024 bezoekers
Gestart door Marsel, za 21 feb 2015 - 10:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Nickname

Citaat van: Roan op di 17 mrt 2015 - 23:11
Na het hunten in het hoge noorden ook eindelijk een catch in eigen land, het was met het blote (met mijn inmiddels getrainde) blote oog amper te zien, maar fotografisch zeker wel

P.S. De plaatjes die op twitter voorbij komen zijn wel iets spectaculairder  :P

Tegen dat spektakel in de noordelijke gebieden kunnen we niet op nee, maar ik heb het gisteravond zelfs in de polder van Nijkerk vast kunnen leggen  ;D 


De geomagnetische storm van gisteravond mooi zichtbaar op kaart eronder. Nota bene van een C-klasse zonnevlam. Dit is dus de grootste storm tot nu toe van deze cyclus, zeer zwak allemaal hoor.






 

Jenkie

Is er al iets meer bekend over de bewolking morgenochtend? Waar maken we de meeste kans om de zonsverduistering te zien?

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jenkie

Top! Alleen hangt dat plukje wolk boven Twente net boven de Sterrenwacht in Lattrop waar ik wil gaan kijken  :) ;D

Tyshane

Citaat van: Marsel op wo 18 mrt 2015 - 15:42
Natuurlijk heb je hier voor een belangrijk deel gelijk in, afschrijven kun je nooit helemaal met zekerheid doen in dit vak.
Maar in dit geval ben ik er toch vrij zeker van (conform de gestelde voorwaarden) dat de kans op een thermische uitspatting met enig volume in de tijd erg klein is...
Uiteraard is er altijd die kans dat het in positieve zin verandert, maar gezien de algehele trend lijkt dat sowieso niet binnen 10 dagen aannemelijk. Dan is de maand al zo goed als voorbij. Maar goed, we wachten het rustig af, over een dag of 12 weten we het zeker ;).

Vwb die twee weken lenteweer.
Waar komen die berichten vandaan? Volgens mij hebben we het over langdurig hogedrukinvloeden gehad en perioden met lente-achtig weer, waarbij tijdens de wisseling van de wacht (tussen twee hogen in) het weer tijdelijk minder fraai zou kunnen zijn door storingen, zoals nu gebeurt. Maar twee weken lang steady lenteweer? Nee, dat is, althans niet hier, geopperd.

Het was geen 'aanval' op jou hoor, of Meteo-service natuurlijk.  ;) Hier vind je juist de genuanceerde berichten. Maar op verschillende plaatsen / media stonden die berichten van lange tijd lente dus wel, zonder de nuances die wij hier graag zien.  :) Goed persoonlijk verwacht ik geen significante stijging van temperatuur hoor, maar ik bedoelde te zeggen dat het over een periode van bijna twee weken nog aardig kan veranderen, nuances dus. Daarom schrijf ik zelf niet zo snel iets af. Ik hoop daarentegen dat we verrast gaan worden want die lenteprikjes van de laatste tijd voelen goed aan. Temperaturen onder de 10 graden ben ik echt wel klaar mee.  8)


Citaat van: Jenkie op do 19 mrt 2015 - 09:41
Top! Alleen hangt dat plukje wolk boven Twente net boven de Sterrenwacht in Lattrop waar ik wil gaan kijken  :) ;D

Dan zou ik maar eens een alternatief gaan zoeken!  8)

Weatherman

Wat een tegenvaller woensdag, gisteren en nu weer. Bah koud en vochtig  :(
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marsel

Het wil niet lukken met het voorjaar voorlopig.
Hadden we de afgelopen tijd vooral veel hogedrukinvloeden, vanaf dinsdag schakelen we over op een weertype dat even gekenmerkt wordt door de aanwezigheid van storingen. Morgen en maandag zijn daarentegen onder invloed van een afbrekende (hoogte)rug over onze regio hele aardige dagen met morgen in de loop van de dag flinke opklaringen vanuit het noordoosten en maxima ietsjes onder de 10C. De zon breekt daarbij als laatst door in het zuid(west)en eind ochtend/begin middag.

In de nacht naar maandag passeert de as van de rug aan de grond, draait de stroming naar zuid(west) en zijn nog brede opklaringen aanwezig. Lokaal vormt zich dan een (ondiepe) mistbank. Overdag blijven we in eerste instantie nog onder dekking van de tegen die tijd volledig gebebroken hoogterug waarbij de zon genoeg ruimte krijgt en temperaturen in het binneland lokaal weer tussen 10-13C uit kunnen komen. Wel neemt de bewolking in de loop van de middag vanuit het westen toe. Tegerlijkertijd wordt het hoogtepatroon op nadering van een ontwikkelende langgolvige hoogtetrog cyclonaler waardoor later, in de nacht naar dinsdag, een inactief KF ons land kan passeren.

De dagen erna zinspelen de modellen op de verdere ontwikkeling van de zojuist genoemde logge hoogtetrog met z´n as grofweg vanaf de Noordzee via onze regio richting de westelijke, en later centrale delen van de Middellandse zee (met daar een afgesnoerd hoogtelaag). Richting woensdag en donderdag is het systeem zodanig ver uitgezakt dat de invloed tot in het noorden van Afrika reikt en kan men in het midzuiden van Europa (met name Italië en de Alpen)  in de buurt van een ontwikkelende depressie aan de grond een periode met zeer nat weer tegemoet zien (daar gaan we nog wat van horen).

Vanaf woensdag komen wij dan aan de noordwestflank van het zojuist genoemde laag te liggen terwijl de luchtdruk boven Scandinavië tegen die tijd snel stijgt naar waarden van >1035hPa. Resultaat: winden ergens tussen WNW en NO met de aanvoer van vrij kille lucht waarbij maxima steady rond of iets onder de 10C lijken te blijven. Het weerbeeld wordt daarbij met name dinsdag en woensdag gekenmerkt door veel bewolking en periodiek regen of enkele buien.

Richting het eind van de komende week beweegt het hele patroon langzaam oostaarts en lijken we donderdag en vrijdag droger, rustiger en weer wat zonniger weer te mogen verwachten onder tijdelijke invloed van hogedruk. Tempearturen blijven daarbij ongewijzigd: veelal rond 10C. Daarna lijken zowel EC als GFS in hun ensembles te wijzen op het invallen van een WC-like stromingspatroon waarbij, vanzelfsprekend zuiver en warm lenteweer ook weinig kans maakt.

We zullen het er maar even mee moeten doen, en zeer waarschijnlijk tot in April moeten wachten op een verandering....

lander20

mooie update marsel! :)

de eerste 10 dagen lijkt er niet veel spannends te gaan gebeuren misschien dat vanaf half april het omslaat we hebben nog alle tijd!

Johann

Citaat van: Marsel op za 21 mrt 2015 - 11:06

--knip ---

De dagen erna zinspelen de modellen op de verdere ontwikkeling van de zojuist genoemde logge hoogtetrog met z´n as grofweg vanaf de Noordzee via onze regio richting de westelijke, en later centrale delen van de Middellandse zee (met daar een afgesnoerd hoogtelaag). Richting woensdag en donderdag is het systeem zodanig ver uitgezakt dat de invloed tot in het noorden van Afrika reikt en kan men in het midzuiden van Europa (met name Italië en de Alpen)  een periode met zeer nat weer tegemoet zien (daar gaan we nog wat van horen)

-- knip ---

Mooie update weer Marsel, thx
Heb vanmorgen in Alpenweer al aandacht aan "zeer nat weer" zuiden en Alpen geschonken!

Voor de geïnteresseerden - Sneeuwchaos Alpen volgende week?


Tyshane

Vandaag op zich prima weertje, begon grijzig en nattig maar al snel kwam de zon door en nam de wind wat af. Op zich prima weertje om wat te gaan doen buiten al haalt het het niet bij de thermische oplevingen zoals we die afgelopen weekenden zeggen. Ach ja maart zal zijn staart voorlopig nog wel even roeren.  ;)

Marsel

Citaat van: lander20 op za 21 mrt 2015 - 12:08
mooie update marsel! :)
De eerste 10 dagen lijkt er niet veel spannends te gaan gebeuren misschien dat vanaf half april het omslaat we hebben nog alle tijd!

Daar heb je een punt.
Na de ongekend mooie maart van 2014 konden we er eigenlijk vergif op innemen dat het dit jaar niet zo zou gaan. Iets dergelijks presteren we maar een paar keer per eeuw. Hetzelfde geldt voor een april zoals die van 2007.
Maar goed, dat het nu zo 'stroef' opstart is misschien voor het latere verloop niet zo gek inderdaad.

Eens zal dat grove synoptische plaatje met een hoogtetrog richting C- en later O-Europa, en een rug vanuit het Azorenhoog ten westen van ons door moeten schuiven. De opwarming die daar dan bij komt kijken kan tegen die tijd fors zijn. Maarja....hoe lang moeten we daar op wachten? De ervaring leert dat we dan zomaar eens 2 weken, zoniet meer, verder zijn. Die inschatting van half april is uiteraard speculatief maar anderzijds misschien ook zo gek nog niet...

Het enige dat we hoeven te doen is simpelweg uitzitten en wachten op wat komen gaat in april.

Tyshane

Nou niet alles was mooi en warm in maart 2014, al was het hele beeld wel redelijk positief door de toppers van rond de twintig, doet het goed natuurlijk. Daarentegen hebben we deze maart ook een aantal mooie dagen achter de rug, best wat zon en een aantal prima dagen met wat hogere temperaturen. Eigenlijk een typische maart. Ik vind het altijd wel een fijne maand, echt zo'n overgangsperiode waar op allerlei fronten buiten te genieten valt.  ;)

Marsel

Citaat van: Tyshane op za 21 mrt 2015 - 21:50
Nou niet alles was mooi en warm in maart 2014, al was het hele beeld wel redelijk positief door de toppers van rond de twintig, doet het goed natuurlijk. Daarentegen hebben we deze maart ook een aantal mooie dagen achter de rug, best wat zon en een aantal prima dagen met wat hogere temperaturen. Eigenlijk een typische maart. Ik vind het altijd wel een fijne maand, echt zo'n overgangsperiode waar op allerlei fronten buiten te genieten valt.  ;)

True, maart zal nooit volledig warm verlopen.
Ook in de warmste maartmaanden zijn flinke fluctuaties in temperatuur te vinden. Maar maart 2014 was echter wel van een volledig andere klasse dan de huidige maand. De derde warmste achter 1990 en 1991 sinds het begin van de metingen, droog en bovendien de zonnigste in ruim een eeuw. Nee, maart 2015 kunnnen/mogen we simpelweg niet vergelijken met die van vorig jaar.
Genietbaar is het uiteraard wel met die sterker wordende zon, ook al blijft het kwik soms achter. Zeker als je weet waar je het moet zoeken.  :)

Unknown-user1778

Morgen dus het laatste beetje zon voor de komende dagen. Misschien tegen het einde van de werkweek nog wat zon maar ik heb het idee dat de rest van maart een grijze bedoeling wordt... laat het alsjeblieft snel lente worden en april warmer en zonniger te laten verlopen! Ik wil weer blaadjes aan de bomen.  :-\

Arend

We lijken een behoorlijk koud nachtje tegemoet te gaan. Weerplaza lijkt het iets te onderschatten.  ???

Vanavond en vannacht is er een mix van opklaringen en wolkenvelden. Er staat weinig wind en tijdens opklaringen daalt het kwik landinwaarts tot rond het vriespunt en is kans op een mistbank. Morgen schijnt geregeld de zon tussen de wolken door. Het blijft droog en het wordt in de middag 8 tot 11 graden. Daarbij waait een zwakke tot matige zuidwestenwind. Dinsdag vallen in de loop van de dag enkele buien en wordt het hooguit 9 graden. Daarna is het onbestendig en koud voor de tijd van het jaar.

http://www.weerplaza.nl/

Voorlopig hecht ik meer waarde aan KNMI/Harmonie.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

TaL

Citaat van: Arend op zo 22 mrt 2015 - 20:11
We lijken een behoorlijk koud nachtje tegemoet te gaan. Weerplaza lijkt het iets te onderschatten.  ???



Uiteindelijk werd het hier -3  8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weerfreak 1337

Het ziet er nog niet best uit op de lange termijn.. (oper)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Wordt alsmaar saaier wat het weer betreft, wordt eens tijd voor meer actie  :(  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: Weerfreak op ma 23 mrt 2015 - 20:58
Het ziet er nog niet best uit op de lange termijn.. (oper)

Tja, ergens ben ik 'blij' dat het nu gebeurt. Echt veel hebben we nu nog niet te verliezen. Hoewel een paar dagen achtereen met 15-20C erg aangenaam geweest waren. De pijn als gevolg van het komende vastzittende non-patroon was in mei erger geweest.

Maar goed. Ron heeft het netjes verwoord: saai weer, niets meer en niets minder.
Het enige wat dan nog even de aandacht verdient is het feit dat het eerder hier aangehaalde WC-like stromingspatroon er ook daadwerkelijk lijkt te komen.
Vanaf donderdag gaat de Atlantische poort na lange tijd gesloten te zijn weer langzaam open.
Vooral richting het komende weekend zien we dan vervolgens de polaire jet enorm aanspannen en de druksystemen hun 'standaard' plekken weer innemen. Het gevolg is dan een licht meanderende WC. Voor ons levert dat dan een toenemend winderig en langzaam wat zachter weertype op. Daarbij komt de Benelux uiteindelijk in het weekend aan de warme zijde van de jet terecht. Maxima dan tijdelijk oplopend naar 10-15C, met minimale dagelijkse gang. Mooi en rustig lenteweer wordt het in de warme sector dan vervolgens uiteraard niet met periodiek invloed van frontale zones.  :(

Marcel

Tsja, een week of 2 met meer neerslag is ook niet verkeerd.
Maart is tot nu toe (volgens mij) relatief droog verlopen.

Liever een periode met flink wat regen voordat we een langere warme droge periode in gaan.
Dit komt ten goede aan de natuur.  :)

Dus de pluim is naar mening zo verkeerd nog niet, ook al zijn de verwachte neerslaghoeveelheden niet om over naar huis te schrijven....
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Powered by EzPortal