Lente Discussietopic 2015

Topic gezien door 141011 bezoekers
Gestart door Marsel, za 21 feb 2015 - 10:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Dauwpunt gaat aankomend weekend in ieder geval flink dalen, mogelijk zelfs tot 10 graden onder nul. Ik verwacht echter niets van mogelijke sneeuwbuien.

Armand

Redelijke hoge 2m temperaturen, lage dauwpunten onder 0 en sneeuwbuien gaan vaak niet echt samen helaas. Meestal neemt de luchtvochtigheid voor en tijdens een bui toe, waardoor het dauwpunt ook boven 0 uit komt, dan heb je natuurlijk geen sneeuwbuien. Als het dauwpunt wel onder 0 blijft, betekent dit dat de luchtvochtigheid erg laag is, waardoor (een deel van) de neerslag onderweg verdampt.

martijn

Wat doet aankomend weekend het weer? Ene model regen andere model droog?

Johann

Citaat van: martijn op ma 16 mrt 2015 - 21:24
Wat doet aankomend weekend het weer? Ene model regen andere model droog?

Zie  update-tje  :P

winter

Ten eerste lekker genieten van de 2 komende dagen hier in het zuiden.
Helaas daarna weer erg koud :(
Is denk ik wel slecht voor de bloemen enzo toch? Knoppen die kapot vriezen aan bomen etc..

SniperEye

Even genieten nog, daarna laat de pluim toch vrij eenduidig afkoeling zien. Geheel in lijn met de uiteenzetting van Marsel.

Koen-IJM

Windhoos nabij weerstation??


Marsel

Citaat van: Koen-IJM op di 17 mrt 2015 - 12:03
Windhoos nabij weerstation??

Zal me niks verbazen als er een chopper over de meteotuin is gevlogen. Gebeurt wel vaker (EHGR=heliveld), maar zo lomp als deze heb ik ze niet vaak gezien. Meetfout kan ook maar lijkt me stug.

vossejongk

Haha geweldig! Dat station kan je dus eigenlijk afschrijven qua betrouwbaarbeid met wind :P

Als ik daar heli piloot was zou ik extra vaan zo laag mogelijk over de windmeter vliegen gewoon om te trollen :D

Reutel

Citaat van: Marsel op di 17 mrt 2015 - 12:29
Zal me niks verbazen als er een chopper over de meteotuin is gevlogen. Gebeurt wel vaker (EHGR=heliveld), maar zo lomp als deze heb ik ze niet vaak gezien. Meetfout kan ook maar lijkt me stug.

Ghehe ja dat dacht ik ook al. Zal wel een politieheli zijn geweest...  ::)

ron12

Effe maar hier plaatsen, kans op poollicht zit erin zo te zien, kon in ander topic niet plaatsen, Zo was het om 18 35 uur, maar in de gaten houden ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Poollicht boven noord Nederland twitter stroomt over, effe googlen poollicht twitter. Mooie foto,s  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Roan

Na het hunten in het hoge noorden ook eindelijk een catch in eigen land, het was met het blote (met mijn inmiddels getrainde) blote oog amper te zien, maar fotografisch zeker wel

P.S. De plaatjes die op twitter voorbij komen zijn wel iets spectaculairder  :P

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

winter

Raar kan in het topic dat Jan over poollicht had aangemaakt niet reageren.
Op sociale media & nieuwssites meldingen over poollicht, werkelijk een prachtig fenomeen!

http://nos.nl/artikel/2025346-poollicht-te-zien-in-noordelijke-provincies.html

@Roan
Jammer, dat je niet veel kon zien. Klopt sommige kiekjes zijn echt subliem  ;D

Ideaal: Als je je nu op de waddeneilanden bevindt. Zit dan erg in het Noorden + weinig kunstmatige licht (denk ik).

SniperEye

On topic maar weer. De pluim van gisteravond was aanzienlijk zachter dan zijn voorgangers. Ben benieuwd waar de pluim van vanochtend mee gaat komen.

Marsel

Citaat van: SniperEye op wo 18 mrt 2015 - 09:44
On topic maar weer. De pluim van gisteravond was aanzienlijk zachter dan zijn voorgangers. Ben benieuwd waar de pluim van vanochtend mee gaat komen.

Nadat vandaag de warme lucht met een matige noordwester aan de oostflank van dat 'fijne' Britse hoog ons land is uitgezet, kunnen we maart vwb warmte (Tx landelijk 15-20C) wat mij betreft afschrijven. Zie onderstaande pluim van EC00.
Onze pijlen dan maar op een mooie stabiele voorjaarsperiode in april richten denk ik? Even wat langer doorbijten nog....

Nopie

Frisjes in het westen, warmer in het oosten  :)

Tyshane

Citaat van: Marsel op wo 18 mrt 2015 - 14:56
Nadat vandaag de warme lucht met een matige noordwester aan de oostflank van dat 'fijne' Britse hoog ons land is uitgezet, kunnen we maart vwb warmte (Tx landelijk 15-20C) wat mij betreft afschrijven. Zie onderstaande pluim van EC00.
Onze pijlen dan maar op een mooie stabiele voorjaarsperiode in april richten denk ik? Even wat langer doorbijten nog....

Nou afschrijven doen we niet aan toch. ;)

Je weet immers maar nooit. Paar weken terug waren er ook vele berichten dat we een week of twee hogedrukgebieden en lentetemps zouden hebben. Uiteindelijk lekker lenteweer gehad, maar significant korter dan verwacht. En een kleine verandering op korte termijn kan een grote op langetermijn worden. De 15+ zit misschien niet in de verwachting, maar medio maand de rest van de maand al afschrijven is mijns inziens wat voorbarig. Want je weet immers maar nooit. :)

Marsel

Citaat van: Tyshane op wo 18 mrt 2015 - 15:20
Nou afschrijven doen we niet aan toch. ;)

Je weet immers maar nooit. Paar weken terug waren er ook vele berichten dat we een week of twee hogedrukgebieden en lentetemps zouden hebben. Uiteindelijk lekker lenteweer gehad, maar significant korter dan verwacht. En een kleine verandering op korte termijn kan een grote op langetermijn worden. De 15+ zit misschien niet in de verwachting, maar medio maand de rest van de maand al afschrijven is mijns inziens wat voorbarig. Want je weet immers maar nooit. :)

Natuurlijk heb je hier voor een belangrijk deel gelijk in, afschrijven kun je nooit helemaal met zekerheid doen in dit vak.
Maar in dit geval ben ik er toch vrij zeker van (conform de gestelde voorwaarden) dat de kans op een thermische uitspatting met enig volume in de tijd erg klein is...
Uiteraard is er altijd die kans dat het in positieve zin verandert, maar gezien de algehele trend lijkt dat sowieso niet binnen 10 dagen aannemelijk. Dan is de maand al zo goed als voorbij. Maar goed, we wachten het rustig af, over een dag of 12 weten we het zeker ;).

Vwb die twee weken lenteweer.
Waar komen die berichten vandaan? Volgens mij hebben we het over langdurig hogedrukinvloeden gehad en perioden met lente-achtig weer, waarbij tijdens de wisseling van de wacht (tussen twee hogen in) het weer tijdelijk minder fraai zou kunnen zijn door storingen, zoals nu gebeurt. Maar twee weken lang steady lenteweer? Nee, dat is, althans niet hier, geopperd.

Powered by EzPortal