Lente Discussietopic 2015

Topic gezien door 140917 bezoekers
Gestart door Marsel, za 21 feb 2015 - 10:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Eric

Citaat van: Johann op wo 13 mei 2015 - 10:00
Is ook geen probleem maar een kritische noot (nav de reactie van Eric, Arend en ook JerryL)
Daarnaast is het de vraag wat je beoogt met een "lente" topic. Een ieder die mij kent die weet dat ik veel waarde hecht aan synoptische besprekingen (model /kaarten analyses of besprekingen of hoe je het noemen wilt) en niet aan  "copy- paste" gedoe zonder enige toelichtingen. Daarnaast moeten we niet vergeten dat de kracht van een forum vooral ook bestaat in het delen en uitwisselen van informatie en kennis. Juist dit geeft een meerwaarde aan een forum en -of weersite, ook wanneer het allemaal wat minder spectaculair is.
Afijn, hier kunnen we uitgebreid over discussiëren en dat komt het topic ook niet ten goede. Dus snel maar weer "on-topic"......
Duidelijker had ik het niet kunnen omschrijven, dank je Johann! Dit forum heet "meteo-service" en geen "onweer-service", toch?

Marsel

Toch nog even offtopic.

Laat ik vooropstellen dat de reacties op bijvoorbeeld die van Eric geen van allen snauwend bedoeld waren lijk me.
Ergens begrijp ik de reactie van Johann wel, maar als je voor elke neerslagpiek moet gaan schrijven...waar eindigt het dan? Ik, en velen met mij hebben daar simpelweg geen tijd voor. Je zult dus enigszins selectief moeten zijn. Het is uiteraard ook veelal vrijwilligerswerk en zolang dat het geval is kun je niet ten alle tijden van mensen verwachten dat ze met het forum of de site bezig zijn, ondanks dat de gebruiker dat misschien wel verlangt.

Bovendien komt het schrijven van een synoptische uiteenzetting icm een dagverwachting (onweersverwachting bijvoorbeeld) voor de meesten, en zeker voor mij, voort uit persoonlijke fascinatie voor een bepaald weerbeeld/-type. Waarom denk je dat sommigen in zomer- of winterslaap gaan? Juist, puur uit persoonlijke voorkeuren. In minder boeiende situaties spreekt het dan vrijwel voor zich dat er minder informatie naar buiten wordt gebracht. Ook voor een enkele neerslagpiek die als 'niet interessant' kan worden beschouwd geldt dat. Je kunt simpelweg niet uitweiden over elke frontpassage, of over elke losse bui die iemand onverhoopt op z'n hoofd krijgt.

Overigens, in deze heerlijke tijd ben ik eerlijk gezegd liever buiten dan dat ik hele dagen achter de computer zit, dat zal voor velen gelden en verklaart uiteraard meteen de rust in het lente- en zomertopic op of in de aanloop naar een paar mooie voorjaars-/zomersdagen.

Weerfreak 1337

Om dan maar even een aftrap te doen. :)

De neerslag voor morgenavond en in de nacht naar vrijdag lijkt een stuk zuidelijker komen te liggen. Maar dit moet de komende runs nog wel even afgewacht worden, want de noordelijke begrenzing van het geheel wisselt nogal.
In principe is het voor een groot deel van het land dus positiever geworden wat betreft het weer tijdens de eventuele sporttoernooien/festiviteiten en strandseizoenopeningen op Hemelvaartsdag. De zuidelijke drie provincies lijken de grootste kans te maken op enige neerslag van betekenis, maar waarschijnlijk komt dit later op de avond pas door! :) Uiteindelijk hangt het af van de koers die een klein lagedrukkerntje zal afleggen, hoever noordelijk de neerslag uiteindelijk komt.

Groetjes, Tim

Neerslagkaart van de recente harmonieberekening voor morgenavond 22:00 LT.



Bron kaart: Weerplaza

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

vlerk

Maw, het wordt wéér heerlijk weer op onze vrije dag, met Koningsdag exact hetzelfde verhaal, slechte voorspellingen maar uiteindelijk mooi weer. Wat mooi om te zien dat het weer voorspellen onmogelijk blijkt.

Weerfreak 1337

Citaat van: vlerk op wo 13 mei 2015 - 15:56
Maw, het wordt wéér heerlijk weer op onze vrije dag, met Koningsdag exact hetzelfde verhaal, slechte voorspellingen maar uiteindelijk mooi weer. Wat mooi om te zien dat het weer voorspellen onmogelijk blijkt.

Zo slecht wordt het morgen ook niet. Alleen later in de avond in de zuidelijke provincies wat regen. Overdag prima weer.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Unknown-user1778

heerlijk weer was het! en ik begrijp alle reacties van jan, johann, de 'publieke gebruikers zoals eric'.
johann zie ik nu idd ook op zijn Wintersportweerman forum dagelijks berichten schrijven en de 'zomerstop' achter zich gelaten.
uiteindelijk is echter iedereen anders en de opzet van dit forum lijkt me voor een groot deel dan ook samen te hangen met het 'interessegebied' van de persoonlijke individuen.

als ik mij goed herinner is het meteo service forum ook ontstaan uit onweer online vroeger waar ik toen ook al deel van uitmaakte. dat gezegd hebbende vermaak ik mij altijd met de verscheidene topics in de zomer en winter.

ga zo door mannen, en voor nu veel plezier met de Champions League!  ;D

Weatherman

Heeft iemand al een beetje een idee wat voor weer het wordt vanaf 22 mei in Tzummarum ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Sven

Citaat van: Weatherman op do 14 mei 2015 - 09:09
Heeft iemand al een beetje een idee wat voor weer het wordt vanaf 22 mei in Tzummarum ?

Nee, dat is pas over 8 dagen. Op zulke termijnen kan je niets zeker zeggen.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Johann

Citaat van: Weatherman op do 14 mei 2015 - 09:09
Heeft iemand al een beetje een idee wat voor weer het wordt vanaf 22 mei in Tzummarum ?

Allemaal nog erg zeer onzeker. Grote vraag is in hoeverre de Atlantische hoogtetrog de komende week weet door te drukken en Nederland aan de koude komt dan wel aan de warme kant door WLA vanuit oosten. De temperaturen lijken iig wel een stijgende lijn te gaan inzetten. Stabiel zomerweer lijkt niet erg waarschijnlijk.

Weatherman

Citaat van: Johann op do 14 mei 2015 - 10:26
Allemaal nog erg zeer onzeker. Grote vraag is in hoeverre de Atlantische hoogtetrog de komende week weet door te drukken en Nederland aan de koude komt dan wel aan de warme kant door WLA vanuit oosten. De temperaturen lijken iig wel een stijgende lijn te gaan inzetten. Stabiel zomerweer lijkt niet erg waarschijnlijk.
Oke thx, als het maar droog is, ik ga met mijn ouders en broer samen,en mijn ouders zijn er heel erg aan toe pittige maanden en hoop zo dat het gewoon droog is met zon.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Johann

Een (hoogte)laag met een daarbij behorend frontensysteem (occlusie) trekt de komende 3 dagen vanaf het zeegebied ten ZW van Ierland via Frankrijk, Golf van Genua, naar Sicilië. Bewolking met mogelijk een spat regen samenhangend met de occlusie zullen hooguit vanavond en vannacht het zuiden van de LL schampen. Achter het front wordt drogere polaire lucht aangevoerd.

In de Alpen gaat het laag voor een markante weersverandering zorgen, in het Duits "Wettersturz". Gisteren werd het in de noordelijke Alpine dalen nog 25+ graden, morgen kan het er sneeuwen bij temperaturen van maar net boven nul. De sneeuwvalgrens daalt algemeen tot 1500 a 1000 meter. In het hooggebergte wordt veel sneeuw verwacht (30-70cm) en hoger gelegen passen zullen sneeuwbedekt zijn! Dus mocht je onderweg gaan naar het zuiden (N-Z Achse) houd dan rekening met winterse toestanden

4seasons

Straks op radio 1 over de komst van El Nino


CiteerZware El Niño op komst
El Niño komt er aan! Dat is tenminste de verwachting van verschillende internationale meteorologische instituten. Orkanen, extreme droogte of juist heftige regenval, het fenomeen El Niño kan nogal wat gevolgen hebben.

Toch was dit ook vorig jaar de verwachting en die kwam niet uit. Dit jaar wél, stelt meteoroloog Reinout van den Born. In Radio EenVandaag legt hij uit waarom.

http://buitenland.eenvandaag.nl/radio-items/59519/zware_el_ni_o_op_komst


http://www.ospo.noaa.gov/data/sst/anomaly/anomnight.current.gif


Zou dit ook nu al invloed hebben op de lente ??

Tyshane

Citaat van: Weatherman op do 14 mei 2015 - 09:09
Heeft iemand al een beetje een idee wat voor weer het wordt vanaf 22 mei in Tzummarum ?

Zie Johanns analyse. Maar het voordeel van mei en de maanden erna is dat als de zon doorkomt het snel warmer kan worden. Deze week zou het na een paar warme dagen een beetje 'instorten' en max 12 a 13 graden worden. Al met al is dat behoorlijk meegevallen en zijn de Tmax gestegen naar 14 tot 18 graden, scheelt een stuk. Geen regen, af en toe bewolking en dus ook zon en het is prima weer voor buitenactiviteiten en voor een vakantietje. Dus gewoon goede moed houden, het valt vaak best mee.  ;)

Ik moest echt even Tzummarum opzoeken, ik dacht dat het een Turkse badplaats was ofzo. :P Anyway, vast een fijne vakantie gewenst!  8)

Weatherman

Citaat van: Tyshane op do 14 mei 2015 - 15:42
Zie Johanns analyse. Maar het voordeel van mei en de maanden erna is dat als de zon doorkomt het snel warmer kan worden. Deze week zou het na een paar warme dagen een beetje 'instorten' en max 12 a 13 graden worden. Al met al is dat behoorlijk meegevallen en zijn de Tmax gestegen naar 14 tot 18 graden, scheelt een stuk. Geen regen, af en toe bewolking en dus ook zon en het is prima weer voor buitenactiviteiten en voor een vakantietje. Dus gewoon goede moed houden, het valt vaak best mee.  ;)

Ik moest echt even Tzummarum opzoeken, ik dacht dat het een Turkse badplaats was ofzo. :P Anyway, vast een fijne vakantie gewenst!  8)
Thx en ja is Friesland  :P
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Johann

Effekes buiten lands grenzen kijken.  Koudste plekje Europa Juvvasshoe (Noorwegen) -6.6°, warmst is het momenteel in Valencia (Z Spanje) 42.0°. Hier in Oberwallis slechts 27°, ander kant van de "berg" in Aosta 30°.

In Nederland melden Hoek van Holland en Ell 17°,    Hoorn/Terschelling magere 10°. Noordzeewater graadje of 8!

Unknown-user1778

Ben nieuwsgierig naar de winterse setting in de Alpen. Dat moeten toch wel mooie plaatjes gaan geven.

4seasons

Citaat van: 4seasons op do 14 mei 2015 - 14:17
Straks op radio 1 over de komst van El Nino

Zware El Niño op komst
El Niño komt er aan! Dat is tenminste de verwachting van verschillende internationale meteorologische instituten. Orkanen, extreme droogte of juist heftige regenval, het fenomeen El Niño kan nogal wat gevolgen hebben.

Toch was dit ook vorig jaar de verwachting en die kwam niet uit. Dit jaar wél, stelt meteoroloog Reinout van den Born. In Radio EenVandaag legt hij uit waarom.
http://www.ospo.noaa.gov/data/sst/anomaly/anomnight.current.gif


Dit is het radiofragment over El Nino:
http://www.npo.nl/radio-eenvandaag/14-05-2015/RBX_AVRO_577360/RBX_AT_861570?npo_cc_skip_wall=1&npo_cc=na&npo_rnd=873360312



Johann

Citaat van: dennis089 op do 14 mei 2015 - 18:08
Ben nieuwsgierig naar de winterse setting in de Alpen. Dat moeten toch wel mooie plaatjes gaan geven.

Ik zie ze liever niet (meer) nu.  :(

Weerfreak 1337

Citaat van: Johann op do 14 mei 2015 - 10:26
Allemaal nog erg zeer onzeker. Grote vraag is in hoeverre de Atlantische hoogtetrog de komende week weet door te drukken en Nederland aan de koude komt dan wel aan de warme kant door WLA vanuit oosten. De temperaturen lijken iig wel een stijgende lijn te gaan inzetten. Stabiel zomerweer lijkt niet erg waarschijnlijk.

Stabiel hoeft het niet te zijn  8) ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Unknown-user1778

Citaat van: Johann op do 14 mei 2015 - 18:28
Ik zie ze liever niet (meer) nu.  :(

Van 25graden naar rond het vriespunt is idd minder. Maar ik heb het gevoel dat er daarna een interessante weersomslag gaat plaatsvinden.
Iets wat de rekenmodellen nu nog niet berekenen

Powered by EzPortal