Winter discussietopic 2014/2015 deel 8

Topic gezien door 76877 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 feb 2015 - 08:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Armand

Hier inmiddels al een heleboel vliegende insecten, dat is dan wel weer het nadeel van een zachte winter. Nu moet het ook weer niet gaan vriezen, want dan gaan de bijen weer dood, omdat deze de komende dagen ook weer meer naar buiten zullen komen!

Weerfreak 1337

Dood aan de wespen, doe maar lekker een paar nachten matige vorst in maart.  8)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Tyshane

Citaat van: Armand op wo 11 feb 2015 - 15:46
Hier inmiddels al een heleboel vliegende insecten, dat is dan wel weer het nadeel van een zachte winter. Nu moet het ook weer niet gaan vriezen, want dan gaan de bijen weer dood, omdat deze de komende dagen ook weer meer naar buiten zullen komen!

Over het algemeen schijnt een zachte winter juist slecht te zijn voor insecten (en dus fijn voor de mensen die balen van dat gespuis) in tegenstelling tot vrieskou zoals zovelen denken. Bij betrekkelijk zacht weer en meer vocht krijgen de insecten die in winterslaap zijn meer last van schimmels. Tevens gebruiken ze meer energie, waardoor ze na hun winterslaap lagere overlevingskansen hebben. Een sneeuwlaag is tevens goed voor veel insecten omdat het isolerend werkt. Goed, ik haat muggen, met de rest kan ik wel leven.  ::)

Armand

Citaat van: Tyshane op wo 11 feb 2015 - 16:14
Over het algemeen schijnt een zachte winter juist slecht te zijn voor insecten (en dus fijn voor de mensen die balen van dat gespuis) in tegenstelling tot vrieskou zoals zovelen denken. Bij betrekkelijk zacht weer en meer vocht krijgen de insecten die in winterslaap zijn meer last van schimmels. Tevens gebruiken ze meer energie, waardoor ze na hun winterslaap lagere overlevingskansen hebben. Een sneeuwlaag is tevens goed voor veel insecten omdat het isolerend werkt. Goed, ik haat muggen, met de rest kan ik wel leven.  ::)

Daar heb je helemaal gelijk in, maar toch vind ik dat er verrassend veel vliegende beestjes rondvliegen hier. Vooral muggen zijn idd erg irritant. Hier leek het vandaag wel lente, weinig wind, veel zon en temperatuur van 8 graden  8) Nu zal het wel snel gaan afkoelen onder een heldere hemel!

Weerfreak 1337

Citaat van: Tyshane op wo 11 feb 2015 - 16:14
Over het algemeen schijnt een zachte winter juist slecht te zijn voor insecten (en dus fijn voor de mensen die balen van dat gespuis) in tegenstelling tot vrieskou zoals zovelen denken. Bij betrekkelijk zacht weer en meer vocht krijgen de insecten die in winterslaap zijn meer last van schimmels. Tevens gebruiken ze meer energie, waardoor ze na hun winterslaap lagere overlevingskansen hebben. Een sneeuwlaag is tevens goed voor veel insecten omdat het isolerend werkt. Goed, ik haat muggen, met de rest kan ik wel leven.  ::)

Verder is niet alleen de winter bepalend, maar ook de lente. Vorig jaar waren er record weinig wespen gezien in Nederland door het onstabiele en natte lenteweer met vaak zware buien.  :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Tyshane

Citaat van: Armand op wo 11 feb 2015 - 17:39
Daar heb je helemaal gelijk in, maar toch vind ik dat er verrassend veel vliegende beestjes rondvliegen hier. Vooral muggen zijn idd erg irritant. Hier leek het vandaag wel lente, weinig wind, veel zon en temperatuur van 8 graden  8) Nu zal het wel snel gaan afkoelen onder een heldere hemel!

Ok, ja hier viel het tegen, de zon kwam er niet doorheen en de temperatuur bleef bij 4 a 5 graden steken, een stuk frisser dan verwacht. Hele dag grijs. Viel tegen allemaal tijdens het fietsen, beetje vies windje ook. ;)

Tyshane

Citaat van: Weerfreak op wo 11 feb 2015 - 17:48
Verder is niet alleen de winter bepalend, maar ook de lente. Vorig jaar waren er record weinig wespen gezien in Nederland door het onstabiele en natte lenteweer met vaak zware buien.  :)

Inderdaad, dat ook ja. Was echt opvallend vorig jaar. Ik heb ze niet gemist. Maar hopelijk dit jaar de muggen.  ;D

Weerfreak 1337

Citaat van: Tyshane op wo 11 feb 2015 - 17:51
Inderdaad, dat ook ja. Was echt opvallend vorig jaar. Ik heb ze niet gemist. Maar hopelijk dit jaar de muggen.  ;D

Ik heb ze ook niet gemist, sterker nog: het viel zelfs op de ze er eigenlijk gewoon niet waren, op enkele na. Persoonlijk word ik panisch van wespen, dus van mijn part wordt het weer zo'n lekkere warme maar onstabiele lente.  ;D Aan de andere kant: wespen eten larven van muggen. In jaren met weinig wespen zien we vaak veel muggen.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Tyshane

Citaat van: Weerfreak op wo 11 feb 2015 - 17:55
Ik heb ze ook niet gemist, sterker nog: het viel zelfs op de ze er eigenlijk gewoon niet waren, op enkele na. Persoonlijk word ik panisch van wespen, dus van mijn part wordt het weer zo'n lekkere warme maar onstabiele lente.  ;D Aan de andere kant: wespen eten larven van muggen. In jaren met weinig wespen zien we vaak veel muggen.

Tja en zo zie je maar dat alles weer in elkaar grijpt in de natuur.  ;) Wat mij betreft doen de wespen dan goed werk. Maar als je er panisch van wordt is dat flink balen zeg. Dan was afgelopen jaar echt een opluchting voor je. Ik kan me er zelfs niet 1 herinneren? Maar muggen des te meer inderdaad. Misschien dat ik voor komende zomer een paar tamme huiswespen regel voor in de slaapkamer.  :-X

Armand

Ik ben sowieso niet echt een fan van alles wat zoemt en steekt, voornamelijk muggen en wespen. Met bijen heb ik veel minder problemen. Heb al eens een dag rondgelopen met een imker, was erg leuk en interessant om te zien. Bijen zijn net als mensen: als het grijs weer is met regen zijn ze vaak erg chagrijnig....  :o

Weerfreak 1337

Citaat van: Tyshane op wo 11 feb 2015 - 18:04
Tja en zo zie je maar dat alles weer in elkaar grijpt in de natuur.  ;) Wat mij betreft doen de wespen dan goed werk. Maar als je er panisch van wordt is dat flink balen zeg. Dan was afgelopen jaar echt een opluchting voor je. Ik kan me er zelfs niet 1 herinneren? Maar muggen des te meer inderdaad. Misschien dat ik voor komende zomer een paar tamme huiswespen regel voor in de slaapkamer.  :-X

Het was een heerlijk jaar, en zonder gejengel om je heen in het zonnetje wat eten of drinken. :D Zo kan je van een middag genieten, zonder al die rotwespen om je heen. Dus ja, heerlijk! Mag wat mij betreft weer dit jaar. :D
Liever meer bijen en hommels dan die wespenkrengen, die hebben tenminste nut.

En lol, tamme huiswespen tegen de muggen xD

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Joshoon

Citaat van: Weerfreak op wo 11 feb 2015 - 17:55
Ik heb ze ook niet gemist, sterker nog: het viel zelfs op de ze er eigenlijk gewoon niet waren, op enkele na. Persoonlijk word ik panisch van wespen, dus van mijn part wordt het weer zo'n lekkere warme maar onstabiele lente.  ;D Aan de andere kant: wespen eten larven van muggen. In jaren met weinig wespen zien we vaak veel muggen.

Ik wordt helemaal gek als er een mug op mijn kamer verschijnt.
Afgelopen jaar enkele gehad aan het eind van de zomer geloof ik (of begin van herfst), ze waren niet snel meer, en waarschijnlijk al hopeloos, want ze zaten aan mijn hand te zuigen waar ik mijn computermuis mee bediende, en later hielden ze mij gewoon in de gaten, vreselijk, en  ben er ook nog soort van allergisch voor.

In 2013 heb ik opvallend genoeg vrijwel geen last gehad van muggen.

Der RoX

WiNtEr!!11!1!@

ron12

Citaat van: der rox op wo 11 feb 2015 - 22:39
Ah een pagina vol insekten.
Word tijd dat de zwaluwen weer terug komen :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

Morgen tijd voor een beetje lente-gevoel? In de loop van de dag overal steeds meer zon en een groot deel van het land in de dubbele cijfers.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

GeneralDuke

Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Danny

De nieuwste pluim geeft minder kansen op nachtvorst na het weekend dan een aantal van zijn voorgangers. Het gemiddelde is vooral in de nachten na het weekend warmer geworden al zijn er nog steeds best een aantal leden die diverse nachten lichte vorst laten zien.

Verder lijkt ook de neerslag weer toe te nemen begin van de nieuwe week. Vooral maandag en dinsdag nu een redelijke uitslag in de pluim Dit is vermoedelijk ook de oorzaak van het warmer worden van de nachten.

Voorlopig is mijn aandacht gevestigd op het weekend van 21 & 22 febr. De wind en neerslag slaan voor dat weekend nu flink uit in de pluim. Misschien zit er zo aan het slot van de winter nog wel een storm aan te komen......... Wie weet wat er gebeurt al de atmosfeer weer eens even lekker Schoon geblazen wordt.

Extremissimorum

Toch wel grappig dat het hier in een winterdiscussietopic over wespen, muggen en een koud voorjaar gaat.

Maar laten we eerlijk zijn: de winterkansen zijn er niet meer. Hey, het kan natuurlijk nog in maart, maar dan is het nog steeds een belabberde winter geweest. Buitengewoon zacht, weinig vorst (geen enkele keer strenge vorst), geen ijsdagen op veel plekken, vrijwel geen sneeuw noch ijs. Hellmannpunten? Oei, wat laag. Ja, beter dan vorig jaar, maar dat kan al snel. *doet boek 'winter' 2014-2015 dicht*

vlerk

Wat een heeeeeerlijk weer in Eindhoven, de zon schijnt volop, je voelt de warmte er al vanaf komen, daarbij geen zuchtje wind, het voelt als voorjaar!

Joshoon

Citaat van: vlerk op do 12 feb 2015 - 13:19
Wat een heeeeeerlijk weer in Eindhoven, de zon schijnt volop, je voelt de warmte er al vanaf komen, daarbij geen zuchtje wind, het voelt als voorjaar!

Hier als herfst! Koud en grijs.

Powered by EzPortal