Winter discussietopic 2014/2015 deel 8

Topic gezien door 76872 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 feb 2015 - 08:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Extremissimorum

Citaat van: Eifel op ma 09 feb 2015 - 21:37
Dat kan je wel zeggen ja  :D. Maar aan de sneeuw lag het ook niet. Was meer algemeen weining tot amper vorst. Maar ook hier veeel dooi en steeds minder winters.

Ach.. alleen maar sneeuw!  :P

Was hier al blij geweest met 1 dag een sneeuwdek van betekenis.

Pessimisme? Nee, eerder teleurstelling. Deze winter zal het niet meer winter worden.

Volgende winter dan maar.

mbouman

Waarom schrijft iedereen bijna de winter nu al af? omdat de dagen langer worden ? omdat de zon hoger komt te staan ? omdat de pluim er nu niet goed uit ziet ?  Als we toch even naar de LT gaan kijken wordt er zo langzaam aan toch een behoorlijk scandi hoog opgebouwd rond de 1050Mbar De Jet lijkt rond spanje een breek op te gaan leveren dus het kan allemaal nog steeds de koude kant op straks... dus een totale verassing zou ons nog lelijk kunnen overvallen.... maar goed... laten we idd maar even aankijken welke kant het op gaat... ik geef alleen aan dat zoals ik het zie, de winter nog niet voorbij is en dus nog niet is opgeheven.... ;)



mbouman

Nog maar even een kaartje ter update!!!  ;)

Danny

Tot aankomend weekend rustig, en soms zelfs als voorjaar aanvoelend weer met vanaf morgen een toenemend aandeel zon, weinig wind en temperaturen rond de 6 graden overdag. De nacht van woensdag op donderdag kan het op uitgebreide schaal tot vorst komen. Mogelijk zelfs in het binnenland ergens in de omgeving van de matige vorst.

Vanaf het weekend lijkt de wisselvalligheid de kop op te gaan steken. Kans op buien, regen en ook een iets toenemende wind. In de nachten kan het af en toe nog afkoelen tot rondom het vriespunt wat dan ook meteen gladheid kan opleveren in combinatie met neerslag overdag. Temperaturen lopen overdag weer iets op tot 7 a 8 graden.

Overal is het gemiddelde op lange termijn iets dalende maar echt kou zit er nu (nog) niet in de pluim.

F.Fredje

In Boston daarentegen...

http://www.earthcam.com/usa/massachusetts/boston/?cam=boston_hd

http://meteotrend.com/forecast/us/boston/

Ook Washington heeft het koud:

http://www.theweathernetwork.com/14-day-weather-trend/united-states/district-of-columbia/washington?intcmp=twn_topnav_fx_14%20day

Dit lijkt hetzelfde scenario als vorig jaar winter: kou in de oostelijke VS en een gematigde winter in het westelijke deel van het oostelijk halfrond tot aan IJsland toe.

Ter vergelijking:

http://nl.windfinder.com/forecast/sankt-peterburg

http://en.vedur.is/

http://www.yr.no/place/Norway/Troms/Troms%C3%B8/Troms%C3%B8/long.html

Het is hier overal veel te warm om het nog echt winter te laten worden.

Danny

De nieuwste pluim (EC 00z) geeft een minder grote amplitude weer vanaf vrijdag a.s. Veel leden zien toch meer neerslag, meer wind en daardoor minder afkoeling in de nacht. Kort samengevat meer leden als de vorige run (12z) kiezen nu voor een opstekende WC! Op lange termijn is de daling van het gemiddelde groter als de vorige (12z) run maar nog lang niet voldoende om een nieuwe winter prik in te zetten.

NitroGenetics

ik schrijf de winter af puur gebaseert op de pluim en de kaarten, een dergelijke senario voor een winterprik zit er simpelweg niet in met deze setup, men kan wel zeggen scandi hoog en yeey winter? maar als het in het oosten ook kortweg mild is kan je dievries kou wel vergeten dit is wederom terug te zien in zowel de pluim als in de kaarten, ik sluit hierbij ook mijn winterverwachtingen en ga ik toch me voorbereiden op de heerlijke lente, kan niet wachten die verse geur van bloemknoppen en verse bladeren te ruiken en echt het gevoel krijgt dat je weer opleeft :) dit weer wat we nu hebben is kortom saai te noemen!

Marcellang

Citaat van: NitroGenetics op di 10 feb 2015 - 12:22
en ga ik toch me voorbereiden op de heerlijke lente, kan niet wachten die verse geur van bloemknoppen en verse bladeren te ruiken en echt het gevoel krijgt dat je weer opleeft :) dit weer wat we nu hebben is kortom saai te noemen!
Gadverdamme, krijgen we straks weer de periode van verse geur van bloemknoppen en verse bladeren, samen met het gevoel dat je weer opleeft,poehh das saai zeg  :D ;D :P
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Henk1976

Citaat van: albalinda op di 10 feb 2015 - 15:21
Gadverdamme, krijgen we straks weer de periode van verse geur van bloemknoppen en verse bladeren, samen met het gevoel dat je weer opleeft,poehh das saai zeg  :D ;D :P

Oh nee, dat niet!!! :o Weer dagen buiten kunnen zitten en gedwongen genieten van alle bloemen en andersoortige lenteachtige verschijnselen die een mensch zo gelukkig maken... Oh my god, ik moet straks nog in therapie..... *steekt hoofd in ijskast. :P :P

Bacci

Mmm had toch wat meer reacties verwacht naar aanleiding van de laatste run (ec oper)/ pluim. Tuurlijk lijkt dit weer op "wishful thinking'', maar ik zeg ook niets  ;D Hij is wel (iets) kouder dan zijn voorgangers :P Vooral de kans op nachtvorst is sterk toegenomen.


SniperEye

@Marsel
Het "wishfull thinking" komt voort uit onwil en onkunde om de diverse modellen te begrijpen. Vaak worden dan ook opmerkingen van jou, Johann of Jan volledig uit het verband gerukt. Wie de schoen past trekke hem aan...   ;)

Danny

Citaat van: Bacci op wo 11 feb 2015 - 02:39
Mmm had toch wat meer reacties verwacht naar aanleiding van de laatste run (ec oper)/ pluim. Tuurlijk lijkt dit weer op "wishful thinking'', maar ik zeg ook niets  ;D Hij is wel (iets) kouder dan zijn voorgangers :P Vooral de kans op nachtvorst is sterk toegenomen.

De kansen op nachtvorst zijn vooral toegenomen omdat EC minder vocht / bewolking en buien berekend dan in de vorige run. Hierdoor wordt de dagelijkse gang groter en kan het in de nachten tot vorst komen. Voorlopig nog maar even afwachten. EC dacht dat het afgelopen nacht ook langzaam wat zou opklaren in het ZO met kans op vorst en mist. Voorlopig komt daar nog helemaal niks van terecht.

JerryL

Citaat van: Ijsbloem op ma 09 feb 2015 - 17:12
;) Jerry L.

CFS, Accuweather, IRI..GFS, allen gingen voor een afwijking tot 2 a 2.5.C boven normaal.
Zowel december als januari zaten helaas op schema en ook februari lijkt weer te warm te worden.
Wel verwachten ze een 'te koud' voorjaar.
Ach:"'t is maar wat je wilt zien of is je beleving anders?
De die paar kwakkelmomenten geven voor mij niet het gevoel dat we straks geen zeer zachte winter achter de rug hebben.

Mijn beleving is helaas dat deze winter iets meer toevoegde dan vorig jaar, maar nog altijd geen winter genoemd mag worden. Laten we dan maar duimen voor het koude voorjaar. Als rente voor de gemiste winter. En dan niet te koud in de vorm van : normaal is het 10 graden en nu 5 graden, want dat schiet ook niet op. Dan kan je beter een normaal voorjaar hebben. Het schiet pas op als het nog even flink gaat vriezen. IJsdagen! Geef die bakken sneeuw en natuurijs maar. Je kunt immers pas van een zomer genieten als je een winter hebt gehad.

vlerk

Citaat van: JerryL op wo 11 feb 2015 - 08:44
Mijn beleving is helaas dat deze winter iets meer toevoegde dan vorig jaar, maar nog altijd geen winter genoemd mag worden. Laten we dan maar duimen voor het koude voorjaar. Als rente voor de gemiste winter. En dan niet te koud in de vorm van : normaal is het 10 graden en nu 5 graden, want dat schiet ook niet op. Dan kan je beter een normaal voorjaar hebben. Het schiet pas op als het nog even flink gaat vriezen. IJsdagen! Geef die bakken sneeuw en natuurijs maar. Je kunt immers pas van een zomer genieten als je een winter hebt gehad.

Ben jij wel helemaal goed? Koud voorjaar?

Danny

De nieuwste pluim van EC (00z) laat minder neerslagsignalen zien vanaf het weekend en daarmee een grotere dagelijkse gang bij veel leden. Dit is vooral terug te zien in het gemiddelde in de pluim. Het gemiddelde komt na het weekend de eerste nachten bijna elke nacht in de omgeving van het vriespunt.

Wind en regen kansen zijn flink terug gelopen. Misschien dit weekend enkele buitjes maar kan zomaar helemaal droog blijven tot ver in de volgende week als we de oper bijv. mogen geloven.

JerryL

Citaat van: vlerk op wo 11 feb 2015 - 09:07
Ben jij wel helemaal goed? Koud voorjaar?

Ja ik ben volkomen in orde. Als we geen winter gehad hebben, eis ik deze alsnog in het voorjaar op! Hoe kun je nog van seizoenen genieten als de helft er niet komt? Na twee jaar geen winter zit ik niet op het voorjaar meer te wachten.

Glennb

Citaat van: JerryL op wo 11 feb 2015 - 13:13
Ja ik ben volkomen in orde. Als we geen winter gehad hebben, eis ik deze alsnog in het voorjaar op! Hoe kun je nog van seizoenen genieten als de helft er niet komt? Na twee jaar geen winter zit ik niet op het voorjaar meer te wachten.


Geniet gewoon van het weer dat je voorgeschoteld krijgt. Je kan er toch niets aan veranderen!  ;)
Groet,
Glenn

JerryL

Citaat van: Glennb op wo 11 feb 2015 - 13:31

Geniet gewoon van het weer dat je voorgeschoteld krijgt. Je kan er toch niets aan veranderen!  ;)

Dat is wat anders. Blijft staan dat mijn persoonlijke voorkeur, na opnieuw zo een dwijlwinter, een te koud voorjaar is.

Tyshane

Citaat van: JerryL op wo 11 feb 2015 - 08:44
Mijn beleving is helaas dat deze winter iets meer toevoegde dan vorig jaar, maar nog altijd geen winter genoemd mag worden. Laten we dan maar duimen voor het koude voorjaar. Als rente voor de gemiste winter. En dan niet te koud in de vorm van : normaal is het 10 graden en nu 5 graden, want dat schiet ook niet op. Dan kan je beter een normaal voorjaar hebben. Het schiet pas op als het nog even flink gaat vriezen. IJsdagen! Geef die bakken sneeuw en natuurijs maar. Je kunt immers pas van een zomer genieten als je een winter hebt gehad.

Ja ik herken dat wel, een nieuw seizoen is het fijnst als je de vorige ook echt optima forma hebt meegemaakt. Net als dat een weekend het lekkerst is na een week hard werken. ;) Ik heb hier redelijk wat sneeuw gehad rond om epe heerde emst, en ben ook snel tevreden hoor, dus van mij mag langzaamaan vanaf maart de lente binnenkomen en de rest van februari als een overgangsperiode gelden. Zo tussen de 8 en 12 graden is dan wel ok.  8)

Maar zou er een flinke baal sneeuw nog vallen dan kan ik mijn geluk niet op. Het is dat netniet-gebeuren wat het minste leuk is. Beetje sneeuw en gelijk weer dooi, dat werk. Nee doe dan maar een enorm dik pak wat gelijk de hele infrastructuur op zijn kont legt, het echte werk.  :P

Maar goed, wat iemand terecht opmerkte, je doet er niets aan, en iets wat je niet kan veranderen moeten we maar gewoon accepteren.  ;)


Zynex

Doe mij maar een lekker warm voorjaar, 18 graden minimaal.
( Hopelijk een Eurohoog, geen wind en veel zon ).

Powered by EzPortal