Winter discussietopic 2014/2015 deel 7

Topic gezien door 272401 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 28 jan 2015 - 08:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: DSDLimburg op do 05 feb 2015 - 15:27
voor Limburg misschien nog wat kleine sneeuw buitjes van uit Duitsland? http://www.niederschlagsradar.de/

Zou best kunnen, buienradar 24 uur vooruit geeft dit ook aan. Zal overigens niet echt spectaculair zijn verwacht ik.

EC oper ziet kansen, voor de rest ziet het er somber uit voor een vervolg van winter 2014/2015. Ik weet niet of dezelfde situatie er vanavond nog steeds in staat, denk 50/50 ivm de lange termijn.

benjamin112


Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op do 05 feb 2015 - 10:36
Gaat mij ook om de sneeuwkansjes, de echte kou wordt met de dag kleiner

Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
De rede dat ik de kans van slagen niet gek groot acht is ook mede door toedoen van de eenzaamheid van de oper in het 00z ensemble. Maar goed, kansen zijn in dat opzicht nog niet geheel verkeken natuurlijk, op deze termijn zijn ze namelijk nooit nul. Dus ook het oper-scenario zou kunnen. We kijken het wel even aan. Ben benieuwd waar EC12 mee komt straks.

Tyshane

Gisteravond en vannacht weer sneeuw geweest hier, dus al behoorlijk wat sneeuw gehad zo deze winter, super! Wederom dus een witte wereld alleen was het nu maar een heel dun pakje. Toch blijft het prachtig om te zien. Met vandaag ook nog eens een prachtig zonnige dag wat het uiteindelijk, met die koude snijdende wind, tot een heerlijk gezond winterweertje maakte. Lekker zo op de fiets! :)

Ergens uit de wind nog even in het zonnetje gezeten, die brandende oranje bol was behoorlijk warm zeg, kon me niet aan de indruk onttrekken dat er enige voorjaarsachtige verlangens door mijn hoofd gingen. Goed, laat in de verte langzaamaan maar komen, want ik ben behoorlijk tevreden over deze winter.  8)

Bacci

Citaat van: Tyshane op do 05 feb 2015 - 17:45
Gisteravond en vannacht weer sneeuw geweest hier, dus al behoorlijk wat sneeuw gehad zo deze winter, super! Wederom dus een witte wereld alleen was het nu maar een heel dun pakje. Toch blijft het prachtig om te zien. Met vandaag ook nog eens een prachtig zonnige dag wat het uiteindelijk, met die koude snijdende wind, tot een heerlijk gezond winterweertje maakte. Lekker zo op de fiets! :)

Ergens uit de wind nog even in het zonnetje gezeten, die brandende oranje bol was behoorlijk warm zeg, kon me niet aan de indruk onttrekken dat er enige voorjaarsachtige verlangens door mijn hoofd gingen. Goed, laat in de verte langzaamaan maar komen, want ik ben behoorlijk tevreden over deze winter.  8)

Het ding is, met al die buien ging het om locatie, locatie en nog eens locatie :P Lokaal kunnen sommige mensen dus (erg) tevreden zijn.

Armand

Citaat van: Bacci op do 05 feb 2015 - 18:04
Het ding is, met al die buien ging het om locatie, locatie en nog eens locatie :P Lokaal kunnen sommige mensen dus (erg) tevreden zijn.

Inderdaad, bij Noordzeebuien hebben heeft het zuidoosten vaak de minste kans op buien, omdat deze regio het verst van zee ligt.

De kans op de meeste sneeuwdagen is in het noordoosten en in Vaals/Vijlen (Heuvels zuid-limburg).

Marcellang

Citaat van: Extremissimorum op do 05 feb 2015 - 10:58
Ik meen te onthouden dat het een cyclus is van 7 warme en 4 koude winters. Als dat klopt (de koude winters kloppen i.i.g. wel) moeten we nog 5 warme winters doorstaan...
Ik denk nog 3 dan  ;D want de laatste 2 (als deze winter zo door rommelt) tellen minstens voor 4  8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Extremissimorum

Citaat van: albalinda op do 05 feb 2015 - 19:53
Ik denk nog 3 dan  ;D want de laatste 2 (als deze winter zo door rommelt) tellen minstens voor 4  8)

Ha, als we zó gaan beginnnen zou je ook kunnen zeggen dat we nog 8 warme winters gaan krijgen, aangezien de winters gemiddeld warmer worden.

Marcellang

Citaat van: Extremissimorum op do 05 feb 2015 - 20:11
Ha, als we zó gaan beginnnen zou je ook kunnen zeggen dat we nog 8 warme winters gaan krijgen, aangezien de winters gemiddeld warmer worden.
Hahaha nee joh, ik geloof niet in warmere winters  ;D zo'n 80-90 jaren gedachte  8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Joep


vandaag was het een fraaie winterdag, met op uitgebreide schaal een sneeuwdek dat zich afgelopen nacht gevormd had, zelfs hier in Spijkenisse, regionaal weer matige vorst afgelopen nacht en overdag maxima 1-3 C, maar regionaal bleef het vriezen, vooral in Zuid-Limburg.
En zoals de 1e kaart, die van vandaag, laat zien is het ook een patroon met mogelijkheden, in de eerste jaren van dit decenium werden dit soort kansen gepakt. Nu echter weer niet, zoals 2e kaart, die van zaterdag, laat zien.
Opnieuw is de lagedruk trein ten noorden té sterk, gevoed door de alom aanwezige polaire vortex bij en ten westen van Groenland, om échte hogedrukvorming ten noordoosten toe te staan, en gaat hogedruk ten zuidwesten overheersen. Stroming wordt dan opnieuw na korte tijd continentaal te zijn geweest aanlandig, meest noordwesten, en komt de verzachting opnieuw vanuit het noorden, zoals tot nu telkens deze winter is geweest. De winter van de -hele- korte winterprikjes gevolgd door langdurige perioden van "dooi om de Noord"...

Hierdoor komend weekend, na nog een koude zaterdagochtend, geleidelijk opwarmen met een NW aanvoer van vochtige en vrij zachte Noordzeelucht.
Zondagochtend in het oosten/zuiden mogelijk nog wat lichte vorst, na maxima zaterdag 2-6 C, overdag waarden 4-7 C. Hierbij veel wolken, mogelijk wat neerslag, vooral regen, en maxima

Maandag en dinsdag worden dan vrij zachte dgn met in de nacht 3-5 C en overdag 6-8 C. Meest bewolkt/stratus, spaarzame opklaringen en mogelijk af en toe wat motregen.

Rond midden van de week gaat hogedruk dan met kern ergens ten noorden/oosten van ons land, iets drogere en koudere lucht kan instromen. Aanhoudend rustig, wellicht ook nevelig weer, wel iets meer kans op zon, minima rond het vriespunt en overdag maxima gemiddeld een graad of 5.

Voor eind volgende week/volgend weekend lijkt zich dan weer een herhaling -van kortdurende winterprikken- zetten te gaan plaatsvinden.
Hogedruk trekt zich tijdelijk weer iets westwaarts terug en punt iets noordelijk uit, waardoor opnieuw tijdelijk meer echt polaire lucht kan instromen.

Volgend prikje in de maak?

Mvg, Ronald de wildt

Extremissimorum

Citaat van: albalinda op do 05 feb 2015 - 21:08
Hahaha nee joh, ik geloof niet in warmere winters  ;D zo'n 80-90 jaren gedachte  8)

Heb ik nooit meegemaakt, maar ik hoop niet zo lang te moeten wachten... Ben benieuwd wat de Bardarbunga gaat doen. Deze vulkaan kan nog effect hebben op het weer in Europa. Mini-ijstijd doel ik op in meest extreme geval.

Marcellang

Citaat van: Extremissimorum op do 05 feb 2015 - 21:14
Heb ik nooit meegemaakt, maar ik hoop niet zo lang te moeten wachten... Ben benieuwd wat de Bardarbunga gaat doen. Deze vulkaan kan nog effect hebben op het weer in Europa. Mini-ijstijd doel ik op in meest extreme geval.
Mag van mij gebeuren  :)
Mooi stukje van Ronald de Wildt  ;) Volgend prikje in de maak?
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Joep

Hoezo problemen op het spoor....in Canada rijden ze gewoon bij 1 meter sneeuw....


Joep


Bacci

Nouja als we na het zachte weer, weer winterse buien krijgen vind ik het niet zo erg. In maart kunnen deze ook nog altijd voorkomen, en vooral in de avond en nacht is het dan weer even genieten. Beter dan niets. Vergeet niet dat onweer ook altijd mogelijk is. 

Edwin

Ik hoop dat het in maart zo snel mogelijk lente wordt en aan het einde van de maand de temperatuur stabiel tussen de 15 en 20 graden ligt. De winter heeft zijn kans dat wel gehad in 3 maand tijd, en vrijwel niet gepakt
Never Stop Exploring

Rayonhoofd

Citaat van: Edwin op do 05 feb 2015 - 22:28
Ik hoop dat het in maart zo snel mogelijk lente wordt en aan het einde van de maand de temperatuur stabiel tussen de 15 en 20 graden ligt. De winter heeft zijn kans dat wel gehad in 3 maand tijd, en vrijwel niet gepakt

Eind maart stabiel tussen de 15 - 20 graden ?  :o  :o :o
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Powered by EzPortal