Stormkansen 8 tot 15 januari

Topic gezien door 56416 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 05 jan 2015 - 20:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: Extremissimorum op do 08 jan 2015 - 20:45
Ben benieuwd!
Misschien morgen al? Veel weerbureau's zijn meer met morgen dan met zaterdag bezig.

Haha ik juist meer voor zaterdag omdat het dan landelijk is. Kust weet wel wat het is windstoten van 100 km/h
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

david_meyer25

Volgens Noodweercentrale is er voor Noord-Holland code rood afgegeven http://alarm.noodweercentrale.nl/index.html

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op do 08 jan 2015 - 21:06
Haha ik juist meer voor zaterdag omdat het dan landelijk is. Kust weet wel wat het is windstoten van 100 km/h

Precies! Bijna dagelijks!  :P

Citaat van: david_meyer25 op do 08 jan 2015 - 21:10
Volgens Noodweercentrale is er voor Noord-Holland code rood afgegeven http://alarm.noodweercentrale.nl/index.html

Wordt vervolgd! Ooggetuigeverslag van ondergetekende volgt morgen.
Code paars voor Schotland en westen van Noorwegen.

vossejongk



Maximumsnelheid windstoten 2 extreme waardes wow :O

Ries

Vraag: als ik morgen harde wind wil meemaken, en ik ben er begin van de middag ongeveer, ben ik dan beter af in Hoek van Holland of in Den Helder? Ik lees namelijk voor eerstgenoemde stormachtige zuidwester, en voor DH noordwester storm maar met afnemende wind in de middag? Waar ben ik met mijn timing nog het lekkerste af begin van de middag? Dank alvast.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Hoewel we te maken hebben met diverse systemen is het beeld tamelijk duidelijk: Voor vandaag bij de occlusie in de noordwestelijke helft zware windstoten, boven land 75-90 km/u, aan zee tot ongeveer 100 km/u, geel. Voor zaterdag min of meer hetzelfde beeld in de warme sector, dan in het gehele land zware windstoten van 75-90 km/u en aan zee tot ca. 100 km/u, op koufrontpassage zou het net even wat hoger uit kunnen pakken doordat dan onstabiliteit ook een duit in het zakje doet en er meer verticale uitwisseling kan optreden van de bovenwind. Wat volgens mij dan ook mee speelt is de hoge temperatuur boven land, van 10-12 graden, doordat de zeewatertemperatuur een stuk lager ligt, rond 7 graden, is de sterkste uitwisseling mogelijk juist boven land te verwachten, de modellen laten dat ook min of meer zien. Er zijn nu (nog) geen sterke indicaties dat boven land structureel het criterium van meer dan 100 km/u overschreden zou kunnen gaan worden, de kans op meer dan 120 km/u aan de kust is nog kleiner (criteria oranje).
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

X-treme

Windkracht 9 op de wadden  :)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Frankieboy001

KNMI heeft ook voor vandaag voor heel Nederland code geel afgegeven voor windstoten tot zo'n 90 km/h.

Danny

De wind maakt al aardige schuivers

Danny

Citaat van: X-treme op vr 09 jan 2015 - 08:45
Windkracht 9 op de wadden  :)

Volgens de officiƫle statistieken is de storm een feit. 2 KNMI stations zijn vandaag al tot kracht 9 gekomen.

Op veel plekken in het land kracht 7 en in Groningen zelfs kracht 8. Boven land spookt het dus ook behoorlijk.


Jan van Ooijen

Citaat van: Ries op vr 09 jan 2015 - 08:04
Vraag: als ik morgen harde wind wil meemaken, en ik ben er begin van de middag ongeveer, ben ik dan beter af in Hoek van Holland of in Den Helder? Ik lees namelijk voor eerstgenoemde stormachtige zuidwester, en voor DH noordwester storm maar met afnemende wind in de middag? Waar ben ik met mijn timing nog het lekkerste af begin van de middag? Dank alvast.

Ik zeg Den Helder
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Frankieboy001

Citaat van: Danny op vr 09 jan 2015 - 08:49
Volgens de officiƫle statistieken is de storm een feit. 2 KNMI stations zijn vandaag al tot kracht 9 gekomen.

Op veel plekken in het land kracht 7 en in Groningen zelfs kracht 8. Boven land spookt het dus ook behoorlijk.

3 KNMI stations  ;) (Houtribdijk, IJmuiden en Vlieland)

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Extremissimorum

Goedemorgen! Hier nu flinke windstoten tot 90 km/u. Zal wss nog wat toenemen. Maar het is nog niet echt noemenswaardig. Voor de rest is het helemaal droog, geen neerslag. Zal morgen wel anders zijn met het koufront.

GFS wil dat we 14 en 15 januari in de gaten houden, lijkt me.
Zeer zware storm (Bft11) is nu een optie. Windstoten tot 130 km/u aan de kust en 100 in het binnenland.

Uiteraard MT en (voor Jan) een onbetrouwbaarder model. Maar toch zeker wel leuk om in de gaten te houden! Vooral omdat het er al dagen inzit.

xzaz

Op de van Brienenoord was het vasthouden.  ;D
De winter is nog niet eens begonnen!

Danny

Citaat van: Frankieboy001 op vr 09 jan 2015 - 08:54
3 KNMI stations  ;) (Houtribdijk, IJmuiden en Vlieland)

Inderdaad ik zie de Houtribdijk nu pas. Thx!  :D

Frankieboy001

Ook in de nieuwste GFS (06Z) weer 11 Bft op de kaarten voor volgende week donderdag/vrijdag. Windstoten boven land tot 110 km/h, boven zee tot 135 km/h.

4seasons

Tienduizenden huishoudens zonder stroom door zware storm in Schotland


Schotland ondervindt vrijdagochtend veel overlast van een zware storm die met windstoten tot boven de 170 kilometer per uur het land geselt.

Tienduizenden huishouden in Schotland zitten zonder stroom, het treinverkeer lag tijdelijk helemaal plat, bomen gingen om en het verkeer is ernstig ontregeld door afgesloten bruggen en omgewaaide vrachtwagens.

Waarschuwingen voor mogelijke overstromingen zijn uitgevaardigd voor Schotland en delen van Engeland en Wales.

Scholen op de westelijke Schotse eilanden zijn dicht. In de Hooglanden en op de eilanden zitten 70.000 huishoudens in het donker.


Duitsland
Ook op de Duitse eilanden in de Noordzee hebben ze last van de storm. Op de eilanden Amrum, Sylt, Helgoland en Borkum zijn zware windstoten gemeten. Schade wordt nog niet gemeld door politie en brandweer.

In de middag krijgt ook het vasteland last van de harde wind. Gerekend wordt op windstoten tot 115 kilometer per uur. De Noord-Duitse kust moet rekening houden met een stormvloed van 1 tot 1,5 meter.


Nederland
Het stormachtige weer heeft vrijdagochtend niet tot grote problemen geleid in het verkeer. ''Het is een rustige ochtendspits'', zei een woordvoerder van de ANWB.

Wel werd op de A7 bij Groningen op de toerit Scheemda een lege vrachtwagen van de weg geblazen. Nabij Genemuiden waaide een man van de laadklep van een vrachtwagen toen hij aan het lossen was. Hij klaagde over pijn in de rug en is voor controle naar het ziekenhuis gebracht, aldus de politie.

Op verschillende wegen gelden snelheidsbeperkingen wegens de harde wind, meldt de Verkeersinformatiedienst VID.


Code geel
Het KNMI waarschuwt voor stormachtig weer voor vrijdag en dit weekeinde. Voor het hele land is de zogenoemde code geel afgekondigd.

In het noordwesten van het land waren vrijdagochtend soms windstoten van 90 tot 100 kilometer per uur, zei een woordvoerster van de KNMI. Elders in het land zijn windstoten van 80 kilometer per uur.

Het stormachtige weer is rond het middaguur op het hoogtepunt. Daarna neemt de wind af om in de avond weer toe te nemen. Het KNMI waarschuwt ook voor zaterdag voor ''zware tot zeer zware windstoten''.


Vrachtschip
Door de wind komt het grootste vrachtschip, de CSCL Globe, zaterdagmorgen niet aan in de haven van Rotterdam. Het is volgens een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam nog onduidelijk wanneer het schip wel de haven binnen gaat varen.


Bron: Nu.nl


4seasons

Citaat van: david_meyer25 op do 08 jan 2015 - 21:10
Volgens Noodweercentrale is er voor Noord-Holland code rood afgegeven http://alarm.noodweercentrale.nl/index.html


Voor de mensen in Noord-Holland (aan de kust):
Ik mag aannemen dat deze hardloopwedstrijd langs de kust > Dutch Coast Ultra Run by Night
http://www.looptijden.nl/wedstrijden/117561/dutch-coast-ultra-run-by-night

komt te vervallen ??

(Loop zelf niet maar heb een fam.lid die daar vannacht aan mee gaat doen)



MamaAs

Niks aan het handje hier. Ja wat wind maar niets bijzonders.

Powered by EzPortal