Stormkansen 8 tot 15 januari

Topic gezien door 56030 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 05 jan 2015 - 20:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Windstoten ECMWF: Noorden tot 105 km/h en elders tot 90 km/h
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Wertha

Dat is wel weer een lekker briesje! :)
Aantal onweersdagen: 2023: 17 | 2022: 21 | 2021: 16

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op di 06 jan 2015 - 21:43
Windstoten ECMWF: Noorden tot 105 km/h en elders tot 90 km/h

Als dit uitkomt is het niets meer dan een dag met wat wind, maar zonder bijzonderheden...

juno

yup niets aan de hand mensen, doorlopen

Citaat van: Extremissimorum op di 06 jan 2015 - 22:15
Als dit uitkomt is het niets meer dan een dag met wat wind, maar zonder bijzonderheden...

jornonweer

Citaat van: Extremissimorum op di 06 jan 2015 - 22:15
Als dit uitkomt is het niets meer dan een dag met wat wind, maar zonder bijzonderheden...
voor het oosten is 90km/h veel, komt hier niet zo vaak voor jammer genoeg, voor jou stelt het niets voor omdat je veel wind gewoon bent denk ik haha maar hier in het zuidoosten waait het zelden hard.
Danger is real, fear is a choice.

SniperEye

Inderdaad. De kaarten van EC die ik tot nu toe heb gezien laten de harde wind veel verder landinwaarts komen dan je vaker ziet bij depressies.

Jan van Ooijen

Morgen krijgen we te maken met een golvend koufront. Lokaal kan er zeer veel neerslag gaan vallen, momenteel licht de neerslagpiek over het zuidoostelijk deel van het land. Met de frontale systemen in de buurt en de actieve jet zien we een onstuimige atmosfeer. Voor zaterdag is de wind het aandachtspunt in een brede warme sector en nabij het koufront. Overschrijding op weeralarmkansen is een aandachtspunt met zware windstoten boven land van 75-100 en aan zee 100-120 km/u. Maar door de krachtige Jet boven Nederland zouden de windstoten nog zwaarder uit kunnen gaan pakken.


Neerslag donderdag


Windstoten zaterdag

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Voor mijn gevoel is de grond al flink doordrenkt met regenwater. Daar komt donderdag nog een hoop bij. Dit zou kunnen betekenen dat bomen sneller omvallen door wind. Ben ik nou seniel als ik zeg dat er potentieel zeer gevaarlijk weer op komst is zaterdag?

Jan van Ooijen

Citaat van: SniperEye op wo 07 jan 2015 - 08:32
Voor mijn gevoel is de grond al flink doordrenkt met regenwater. Daar komt donderdag nog een hoop bij. Dit zou kunnen betekenen dat bomen sneller omvallen door wind. Ben ik nou seniel als ik zeg dat er potentieel zeer gevaarlijk weer op komst is zaterdag?

Klopt, het KNMI zegt ook het volgende: "Overschrijding op weeralarmkansen is een aandachtspunt met zware winstoten boven land van 75-100 en aan zee 100-120 km/u"
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Energizer85

Citaat van: SniperEye op wo 07 jan 2015 - 08:32
Voor mijn gevoel is de grond al flink doordrenkt met regenwater. Daar komt donderdag nog een hoop bij. Dit zou kunnen betekenen dat bomen sneller omvallen door wind. Ben ik nou seniel als ik zeg dat er potentieel zeer gevaarlijk weer op komst is zaterdag?

de combinatie is inderdaad gevaarlijk... morgen kon er wel eens zeer veel neerslag bij vallen. En dan zaterdag de windstoten, die Jan beschreef hierboven.... das slecht nieuws voor bomen...

Jelte

Citaat van: Energizer85 op wo 07 jan 2015 - 08:52
de combinatie is inderdaad gevaarlijk... morgen kon er wel eens zeer veel neerslag bij vallen. En dan zaterdag de windstoten, die Jan beschreef hierboven.... das slecht nieuws voor bomen...

Het is hier nog steeds aan de droge kant. De grondwaterstand is nog steeds niet op peil na de zomer.
Maareh... al met al valt het toch wel mee? Het gaat wel heel lang stevig waaien. Met een aantal dagen achter elkaar kans op windstoten tot 100km/u hier op Terschelling. Dat is stevig, maar niet echt bijzonder.
Misschien dat het qua hoogwater nog een interessante situatie oplevert, maar qua wind is het niet echt heel spannend. Of mis ik iets?
Na de volle 144km/u vorig jaar ben ik misschien wat minder snel onder de indruk, dat zou ook kunnen.

Jan van Ooijen

Citaat van: Jelte op wo 07 jan 2015 - 10:24

Misschien dat het qua hoogwater nog een interessante situatie oplevert, maar qua wind is het niet echt heel spannend. Of mis ik iets?
Na de volle 144km/u vorig jaar ben ik misschien wat minder snel onder de indruk, dat zou ook kunnen.

100 km/h binnenland is echt wel zwaar ;) Daarnaast de Jet kan de windstoten nog wel wat verder op gaan schroeven. Zou me dan ook niets verbazen al komen er windstoten van 140 km/h voor
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 07 jan 2015 - 10:29
100 km/h binnenland is echt wel zwaar ;) Daarnaast de Jet kan de windstoten nog wel wat verder op gaan schroeven. Zou me dan ook niets verbazen al komen er windstoten van 140 km/h voor

Het vervelende is, is dat op basis van wat we nu weten, en wellicht vrijdagavond weten, er bijvoorbeeld een waarschuwing extreem weer wordt afgegeven, heel NL in de schuilkelders kruipt, en vanwege positie van het laag en jet op het moment supreme het minder erg uit valt.

Een laag is gewoon verrekte lastig van te voren te "voorspellen". Dat laatste woord is vloeken in de kerk.  ;D

Jan van Ooijen

Citaat van: SniperEye op wo 07 jan 2015 - 10:37
Het vervelende is, is dat op basis van wat we nu weten, en wellicht vrijdagavond weten, er bijvoorbeeld een waarschuwing extreem weer wordt afgegeven, heel NL in de schuilkelders kruipt, en vanwege positie van het laag en jet op het moment supreme het minder erg uit valt.

Een laag is gewoon verrekte lastig van te voren te "voorspellen". Dat laatste woord is vloeken in de kerk.  ;D

Klopt, maar KNMI komt er al 2 dagen mee in hun updates
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 07 jan 2015 - 10:29
100 km/h binnenland is echt wel zwaar ;) Daarnaast de Jet kan de windstoten nog wel wat verder op gaan schroeven. Zou me dan ook niets verbazen al komen er windstoten van 140 km/h voor

Waarom wordt de Jetstream niet opgenomen in het model?

Citaat van: jornonweer op di 06 jan 2015 - 23:23
voor het oosten is 90km/h veel, komt hier niet zo vaak voor jammer genoeg, voor jou stelt het niets voor omdat je veel wind gewoon bent denk ik haha maar hier in het zuidoosten waait het zelden hard.

Ha! Ik ben inderdaad wel wat gewend. 28 oktober 2013 was wel een dag met (heel) veel wind voor Hoorns doen. Toen vielen er ook meerdere bomen om in één straat:



Zie dat zaterdag niet zo snel weer gebeuren, maar het kan zomaar. Ten eerste doordat er minder wind wordt verwacht volgens de modellen (maar dan is de Jet niet meegerekend); ten tweede doordat er minder (lees: geen) bladeren aan de bomen zijn (maar daar staat tegenover: de grond is mogelijk doorweekt door donderdag).

GFS blijft terughoudend met windstoten.

ron12

Eerste rood al op kaart verschenen op vrijdag, in Duitsland  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: Extremissimorum op wo 07 jan 2015 - 10:50
Waarom wordt de Jetstream niet opgenomen in het model?
*Knip*

Uiteraard zit de jet wel in het model. Het is ook grote onzin dat eea niet in de rekenschema's van EC verwerkt is. Het gaat in dit geval eerder om de vraag of verticale impulsuitwisseling als zodanig standaard in EC zit.

EC heeft eenzelfde eigenschap als Hirlam: ze zijn beiden gebaseerd op het hydrostatisch evenwicht (evenwicht tussen enerzijds de neerwaarts gerichte zwaartekracht en anderzijds opwaartse kracht van hoge- naar lage druk).
Harmonie, GFS en WRF zijn dit niet of in mindere mate. Voordeel van deze laatste groep is dat ze juist daardoor goed aan verticale bewegingen en dus oa verticale uitwisseling kunnen rekenen, denk daarbij vooral aan convectie.
EC heeft met dit laatste moeite, of moet in een later stadium als gevolg van wat trucage (parametrisatie) via een omweg alsnog het eea uitrekenen.

Wat EC en Hirlam wel aardig kunnen (dat is in geval van stormen wel aardig) is het rekenen aan windstoten puur als gevolg van mechanische turbulentie. De zogenaamde TKE windstoten van Hirlam bijvoorbeeld scoort in winterse warme sectoren zonder aanwezigheid van (diepe) convectie regelmatig beter dan Harmonie.

Wat Jan beweert is dus maar deels waar.
Directe impulsuitwisseling tussen de grenslaag en de jet vindt vrijwel nooit plaats, of er moet actieve diepe convectie aanwezig zijn. Dit laatste lijkt mij voor zaterdag voorlopig even minder valide. Alleen langs het KF zou enige oplijning plaats kunnen vinden, maar gezien de locatie van de jet en vooral de positie van het front ten opzichte ervan lijkt mij diepe convectie niet meteen logisch, ondanks de aanwezigheid van een potentieel onstabiele laag vanaf 700hPa.

Wat opvalt is wel dat er juist in die warme sector en net langs het KF op zaterdag erg veel wind op de midlevels komt te staan; op 850 al snel 50-70kt (!!), op 700 gemakkelijk >80kt. Enige uitwisseling zal in de goed doorgemengde onderste luchtlagen zeker optreden waardoor je tot ver in het binnenland (zeer) zware windstoten mag verwachten ondanks dat de steady winden misschien lijken 'mee te vallen'.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op wo 07 jan 2015 - 12:17
Uiteraard zit de jet wel in het model. Het is ook grote onzin dat eea niet in de rekenschema's van EC verwerkt is. Het gaat in dit geval eerder om de vraag of verticale impulsuitwisseling als zodanig standaard in EC zit.

EC heeft eenzelfde eigenschap als Hirlam: ze zijn beiden gebaseerd op het hydrostatisch evenwicht (evenwicht tussen enerzijds neerwaarte zwaartekracht en anderzijds opwaartse kracht van hoge- naar lage druk).
Harmonie, GFS en WRF zijn dit niet of in mindere mate. Voordeel van deze laatste groep is dat ze goed aan verticale bewegingen en dus oa verticale uitwisseling kunnen rekenen, denk daarbij vooral aan convectie.
EC heeft met dit laatste moeite, of moet in een later stadium als gevolg van wat trucage (parametrisatie) via een omweg alsnog het eea uitrekenen.


Je hebt mijn mysterie opgelost. Ik snapte nooit waarom EC soms met maar 100j/kg aan cape kwam, terwijl bijv. GFS met 1500 tot 2000j/kg komt, wat dan vaak ook de werkelijkheid is. ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op wo 07 jan 2015 - 12:28
Je hebt mijn mysterie opgelost. Ik snapte nooit waarom EC soms met maar 100j/kg aan cape kwam, terwijl bijv. GFS met 1500 tot 2000j/kg komt, wat dan vaak ook de werkelijkheid is. ;D

Dat GFS met die hoge CAPE's kwam was vaker toe te schrijven aan de verdampingsschema's van het model waardoor de Td's soms onterecht hoog waren ;). Het daadwerkelijk rekenen aan convectie (en vooral de daarbij horende uitwisseling) is eigenlijk een hele andere tak van sport, losstaand van het berekenen van CAPE.
Hirlam komt ook regelmatig met lagere waarden dan GFS bijvoorbeeld. Vaak ligt de waarheid ergens in het midden en moeten we eigenlijk helemaal niet naar de exacte waarden kijken maar meer naar ordergroottes van 'honderden' of 'duizenden'.
Gelukkig is de verdampings-problematiek bij de makers van GFS bekent en schijnt eea wat verfijnt te zijn in de nieuwste versie.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op wo 07 jan 2015 - 12:32
Dat GFS met die hoge CAPE's kwam was vaker toe te schrijven aan de verdampingsschema's van het model waardoor de Td's soms onterecht hoog waren ;). Het daadwerkelijk rekenen aan convectie is eigenlijk een hele andere tak van sport, losstaand van het berekenen van CAPE.
Gelukkig is de verdampings-problematiek bij de makers van GFS bekent en schijnt eea wat verfijnt te zijn in de nieuwste versie.

Daar wist ik wel van, maar bedoelde het even als voorbeeld. GFS komt inderdaad in de zomer soms met belachelijke dauwpunten van 22 tot 24 graden en daarmee extreme en zeer "belachelijke" capewaardes  van soms meer dan 4000j/kg. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal