Winter discussietopic 2014/2015 deel 5

Topic gezien door 274750 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 26 dec 2014 - 20:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joep


Update: eerst nog even uitrazen, dan toenemende kans op sneeuw en dan....

Eerste kaart, van aanstaande donderdag, laat de voorlopig laatste dag zien waarop met zeer stevige zuidwestelijke aanvoer vrij zachte lucht wordt aangevoerd. En dit zal voorlopig de laatste keer zijn dat de maritiem polaire lucht van nu en morgen zal worden vervangen door maritiem sub tropische luchtsoorten.
Morgen al kans op winterse buien met maxima rond de 5 C, donderdag, na een nog wel vrij koude start in de ochtend met lokaal wat vorst, nog één keer maxima in de orde van 8-9 C.

Vrijdag en zaterdag stroomt er dan aan de achterzijde van het laag, dat donderdag de verzachting zal brengen, opnieuw maritiem polaire lucht in. De kans op winterse buien is er dan weer die dagen, minima liggen rond het vriespunt en overdag 4-6 C.

En dan op zondag, 2e kaart, gaat het weerbeeld al flink winters worden. De gestage afkoeling van de luchtsoorten vanaf vrijdag zorgt er dan voor dat die dag de Hpa 850 temperaturen -7/-8 C zijn, de kans op sneeuw neemt daardoor toe, mede door een meer zuidelijke, dus continentale aanvoer. Naast het winterse weerbeeld van die dag laat ook de patroon ontwikkeling vanaf dan steeds meer winterse trekjes zien. Met de volgende signalen: lagedruk dat ten westen van ons gebied richting Zuid Europa zal trekken, en voorzichtige drukstijgingen n het gebied tussen Ijsland en Noorwegen én boven Scandinavie zélf. Zie 3e en 4e kaart.

Het heeft er dus alle schijn van dat de aanvoer aan de bodem meest continentaal zal zijn, niet zozeer veroorzaakt door hogedruk ten noorden of noordoosten maar gevolg van de lagedruk ten westen en zuiden.
De kans op neerslag blijft, en zal vnl als sneeuw vallen, en in de nacht en ochtend meest enkele graden onder het vriespunt (maar bij sneeuwdek én opklaringen subiet lager) en overdag rond of iets boven het vriespunt.Of deze situatie er toe zal leiden dat tegen de laatste week van januari onder invloed van NO blokkade er onvervalst winterweer zal heersen is gezien de termijn vooruit nog ongewis, maar mi gezien de ontwikkeling van de Uitvoer sinds een dag of 3 wél kansrijk.

Mvg, Ronald de Wildt




Marsel

Citaat van: Extremissimorum op di 13 jan 2015 - 20:42
Dit is -volgens Jan ook- echt winterweer: \/

En daar moet ik jou en Jan volledig gelijk in geven.
Al dat virtuele 'gepruttel', speldenprikken en ander 'wannabe winters gedoe' van deze winter mag tot op heden absoluut niet het predicaat Winter krijgen.
Ok, die enkele sneeuwdag van de 27e december 2014 of die verdwaalde ijsdag ergens begin december, dat was dan tijdelijk winter(s) te noemen. Maar verder?

Toch mag het signaal op winters weer vanaf komende zondag er best wezen en eigenlijk kun je niet meer om een dergelijke (tijdelijke?) afkoeling heen. Een kinderhand is in deze tijden snel gevuld laten we maar zeggen.

joboy52

GFS parallel staat er toch op? Is opzich een goeie run, veel beter dan de oude GFS.

http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsgfseur.html

TimK21

Ziet er toch hoopvol uit, ik heb er vertrouwen in.
In ieder geval al meer sneeuw en koude gehad dan in heel de vorige winter, maar meer is altijd welkom.
Het zou mooi zijn dat met al die ondergelopen weilanden het binnenkort gaat vriezen, wat schaatsen in de polder is toch altijd prachtig.
Challenge accepted!

Jan van Ooijen

Het Europees weermodel is nog niet erg overtuigend te noemen wat betreft winter, wat sneeuw betreft wel aardige kansen. Voorlopig kwakkelen en niet de winter die we willen


Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter

Citaat van: Jan van Ooijen op di 13 jan 2015 - 21:28
Het Europees weermodel is nog niet erg overtuigend te noemen wat betreft winter, wat sneeuw betreft wel aardige kansen. Voorlopig kwakkelen en niet de winter die we willen

Hopelijk valt het allemaal perfect en krijgt heel Nederland een bak sneeuw. Nadeel --> NS fail hhaha

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Extremissimorum

Citaat van: Marsel op di 13 jan 2015 - 21:12
En daar moet ik jou en Jan volledig gelijk in geven.
Al dat virtuele 'gepruttel', speldenprikken en ander 'wannabe winters gedoe' van deze winter mag tot op heden absoluut niet het predicaat Winter krijgen.
Ok, die enkele sneeuwdag van de 27e december 2014 of die verdwaalde ijsdag ergens begin december, dat was dan tijdelijk winter(s) te noemen. Maar verder?

Toch mag het signaal op winters weer vanaf komende zondag er best wezen en eigenlijk kun je niet meer om een dergelijke (tijdelijke?) afkoeling heen. Een kinderhand is in deze tijden snel gevuld laten we maar zeggen.

Citaat van: Jan van Ooijen op di 13 jan 2015 - 21:31
Stuk van nieuwe pluim.....

Zo het lijkt is vorst volgende week wel zeker, maar nog geen ijsdagen... Ben ook benieuwd naar sneeuwpluim. Sneeuw kan net dat zetje zijn voor winterweer.

Joep


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

TimK21

Pluimen zijn het er toch aardig over eens dat na het weekend toch in ieder geval een serieuze temperatuurdaling komt. Het is misschien geen echte winter, maar het is in ieder geval iets.
Challenge accepted!

pietjelol

vind het nu trouwens opvallend fris richting de wadden temp rond de 2 graden

Joep


gilleeesss

Hoe zit het trouwens met de 'winterse buien' kansen voor morgen??

Deadmau5

Citaat van: gilleeesss op di 13 jan 2015 - 23:10
Hoe zit het trouwens met de 'winterse buien' kansen voor morgen??
check mijn facebook

flyerke

Ik voel dat deel 6 eraan komt ...
Winter is coming

Deadmau5

Out of control... voor west-vlaanderen

jornonweer

zozo wakker worden door zware donders, eerste onweer van 2015 te pakken en meteen een leuke!  8)
Danger is real, fear is a choice.

SniperEye

Die donders heb ik niet gehoord en ik woon hemelsbreed denk ik zo'n 15 a 20 km van Bree af, aan de NL zijde van de grens. Maar dat wil niet zeggen dat er geen donders zijn geweest ;) Ik ben namelijk ook wakker geworden van een hoop regen en wind.

Jan van Ooijen

Europees weermodel zaterdagavond al fikse winterse buien voor het noorden en het midden van het land



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal