Winter discussietopic 2014/2015 deel 2

Topic gezien door 204891 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 24 nov 2014 - 09:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: glenn op vr 05 dec 2014 - 00:03
Maandag mogelijk toch wel serieuze sneeuwkansen ?? ec laat de bovenluchtemperaturen afkoelen tot -6°c en zelfs -8°c !

Wordt krapjes met de 532 DAM (Reltop)
Vuistregel Reltop = SVG
524 = 0000 m
528 = 0300 m
532 = 0600 m

glenn

Citaat van: Johann op vr 05 dec 2014 - 00:08
Wordt krapjes met de 532 DAM (Reltop)
Vuistregel Reltop = SVG
524 = 0000 m
528 = 0300 m
532 = 0600 m

zoveel soep heb ik er nog niet van gegeten.
Vind het gewoon gek dat bijvoorbeeld de 18 u run maandag komt met negatieve dauwpunten tussen 0°c en -2°c en een bovenluchttemperatuur van -5°c tot -7°c en temperatuur op 2 m hoogte niet hoger dan 3°c en toch gewoon regen wordt berekend ??

Jan van Ooijen

Lol, GFS komt weer op uber langetermijn met een sneeuwkaartje

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 05 dec 2014 - 07:34
Lol, GFS komt weer op uber langetermijn met een sneeuwkaartje

Hecht ik maar geen waarde aan: volgens dit kaartje krijg ik geen sneeuw! :P

Hoe zit het op KT (volgens gfs en ec)?

Leuk begin van de morgen: De Bilt heeft weer 0,3 Hellmann toe mogen voegen aan het getal. Teller staat nu in De Bilt op 1,5; in Hoorn op 0,0...

Jan van Ooijen

Ardennen zondag en maandag mooi tapijtje

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: Extremissimorum op vr 05 dec 2014 - 07:46


Hoe zit het op KT (volgens gfs en ec)?



Niet veel wijzigingen tov eerdere runs. Wel zondag kans op wat winterse neerslag als ik de kaarten eens zie
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Serge

Citaat van: Jan van Ooijen
Lol, GFS komt weer op uber langetermijn met een sneeuwkaartje

ook met een heuze NW-storm,....
Waar is mijn cape

Edwin

Blij dat deze kou eindelijk Nederland gaat verlaten. Volgens mij is het al 7 dagen bewolkt...volgende keer graag met sneeuw en daarna zon, anders maar niet. :)
Never Stop Exploring

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 05 dec 2014 - 08:02
Niet veel wijzigingen tov eerdere runs. Wel zondag kans op wat winterse neerslag als ik de kaarten eens zie

Ja, maar het meeste zal in vloeibare vorm vallen, lijkt me.

Citaat van: Serge op vr 05 dec 2014 - 08:09
ook met een heuze NW-storm,....

Kijk dat is nou interessant! Hij zit er nog steeds in!

Hector Pascal

Vraag: is Jan Visser ziek en zijn vervanger ook? Zijn site is al 2 dagen niet meer geupdate.
Nul bestaat niet.

Tyshane

Op dit moment komt het zonnetje tevoorschijn. Een welkome afwisseling na al die grijze dagen. Snel van genieten want het zal niet een lang leven beschoren zijn.  ::)

Koen-IJM


Danny

De nieuwe pluim laat weinig ruimte voor discussie op de korte termijn. Aandachtspunt is en blijft donderdag/vrijdag. Kans op storm met tevens een forse hoeveelheid neerslag wordt door meerdere leden ondersteund in de huidige pluim.

Marsel

Citaat van: Johann op vr 05 dec 2014 - 00:08
Wordt krapjes met de 532 DAM (Reltop)
Vuistregel Reltop = SVG
524 = 0000 m
528 = 0300 m
532 = 0600 m

Met maandag een FZL van grofweg 2000-2500ft en onstabiliteit die tot rond of iets voorbij FL200 reikt zouden de condities zelfs in een Cb (met verlaging van het nulgraden niveau) inderdaad niet voldoende zijn voor 100% droge sneeuw. Eigenlijk conform de vuistregeltjes.
Neemt echter niet weg dat de smeltende variant, maar met name korrelhagel in de actievere buien zeer wel mogelijk is, alsmede onweer.
Ik verheug me er al op. Dat is het (open) weertype waar denk ik veel mensen van kunnen genieten, al zal de koude variant met louter sneeuwbuien en temps rond nul nog meer hartjes sneller doen kloppen.

matroesjka-world

Citaat van: Hector Pascal op vr 05 dec 2014 - 09:39
Vraag: is Jan Visser ziek en zijn vervanger ook? Zijn site is al 2 dagen niet meer geupdate.

Site is gewoon geupdate, maar hij heeft de data (03-12) niet aangepast (denk ik).
Zijn praatje gaat over het weer van vandaag.
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

jens

Citaat van: Marsel op vr 05 dec 2014 - 12:59
Met maandag een FZL van grofweg 2000-2500ft en onstabiliteit die tot rond of iets voorbij FL200 reikt zouden de condities zelfs in een Cb (met verlaging van het nulgraden niveau) inderdaad niet voldoende zijn voor 100% droge sneeuw. Eigenlijk conform de vuistregeltjes.
Neemt echter niet weg dat de smeltende variant, maar met name korrelhagel in de actievere buien zeer wel mogelijk is, alsmede onweer.
Ik verheug me er al op. Dat is het (open) weertype waar denk ik veel mensen van kunnen genieten, al zal de koude variant met louter sneeuwbuien en temps rond nul nog meer hartjes sneller doen kloppen.
ik ben al blij dat er eindelijk wat actie is, en misschien wel wat natte sneeuw. De neerslagkaarten voor maandag suggereren dat er een soort van buienlijn vooral zeeland en antwerpen zal treffen, dus als er lange tijd achter elkaar neerslag valt kan het misschien wel even wit worden :)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Leuk sneeuwkaartje. Ik moet het alleen nog bezien of de buien wel zover landinwaarts trekken. Door de sterke luchtstroming zullen er zeker buien verder het land opkomen, maar deze zullen waarschijnlijk snel uitsterven > uitzondering van enkele buien daargelaten. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

jens

Citaat van: Weerfreak op vr 05 dec 2014 - 14:24
Leuk sneeuwkaartje. Ik moet het alleen nog bezien of de buien wel zover landinwaarts trekken. Door de sterke luchtstroming zullen er zeker buien verder het land opkomen, maar deze zullen waarschijnlijk snel uitsterven > uitzondering van enkele buien daargelaten. :)
ik denk dat ze zondagavond en vooral maandagavond wel wat dieper het land in kunnen komen,want dan worden de actiefste buien berekent
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Jan van Ooijen

Hier zal geen sneeuw vallen denk ik, maar in de Ardennen op zondag en maandag wel.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal