Winter discussietopic 2014/2015 deel 2

Topic gezien door 204940 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 24 nov 2014 - 09:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Remy

Citaat van: winter67 op do 04 dec 2014 - 19:14
Misschien nno winden en winterse neerslag als het een beetje meezit.
De records worden nog niet accuraat bijgehouden dus dat die uit het verleden sneuvelen is niet meer dan gezond.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op do 04 dec 2014 - 16:14
Heb je aan het huidige grauwe 'net-niet-mini-speldenprik-weertype' wel wat dan?  ;)

Inderdaad, al was 't wel lekker aan het vriezen! :D.. Aan het komende weer (lees: vanaf het weekend en verder) hebben we ook wat. Zon, prachtige wolkenluchten in de polaire lucht, buien met hagel, onweer en misschien soms wat natte sneeuw.  ;)  8) Een levendig weertype, iets wat we lang niet gehad hebben. Ik kijk er nu al naar uit. Daarna mag het lekker gaan winteren. ;)

De laatste GFS run laat maandag de temperatuur op 5 kilometer hoogte zelfs afkoelen naar -34 tot -36°C !! Er worden dan ook stevige buien berekend. Op 1,5km ligt de temperatuur ongeveer op -5 á -6 (Ook EC komt er nu mee in hun 12z run), tijdens de avonduren, als het dan ook in de lagere niveau's wat verder afkoelt zou er dus een winterse bui tussen kunnen zitten. :)



Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Extremissimorum

Citaat van: J op do 04 dec 2014 - 18:29
Hopelijk vanaf ca de 20e winterweer en tijdens kerst. Komende 1,5 week lijkt het er niet in te zitten.

Te ver weg om iets nuttigs over te zeggen! Kan alle kanten op.

Citaat van: snowsquall op do 04 dec 2014 - 19:18
Als het vanaf half december maar koud is t/m eind januari...Dat is toch de meest sfeervolle tijd. Daarna worden de dagen weer langer en de zon krachtiger dus is de kans ook kleiner dat het wat wordt :)
Maaaar het kan alle kanten op, nog steeds worden er records gebroken ieder jaar 8)


Zonkracht is niet heel belangrijk, februari bevat gemiddeld koudste decade van het jaar, januari is gemiddeld koudste maand van het jaar, beide zijn gemiddeld kouder dan december. Nee, zonkracht heeft niet zo heel veel met winter te maken.

Citaat van: Weerfreak op do 04 dec 2014 - 19:26
Inderdaad, al was 't wel lekker aan het vriezen! :D.. Aan het komende weer (lees: vanaf het weekend en verder) hebben we ook wat. Zon, prachtige wolkenluchten in de polaire lucht, buien met hagel, onweer en misschien soms wat natte sneeuw.  ;)  8) Een levendig weertype, iets wat we lang niet gehad hebben. Ik kijk er nu al naar uit. Daarna mag het lekker gaan winteren. ;)

De laatste GFS run laat maandag de temperatuur op 5 kilometer hoogte zelfs afkoelen naar -34 tot -36°C !! Er worden dan ook stevige buien berekend. Op 1,5km ligt de temperatuur ongeveer op -5 á -6 (Ook EC komt er nu mee in hun 12z run), tijdens de avonduren, als het dan ook in de lagere niveau's wat verder afkoelt zou er dus een winterse bui tussen kunnen zitten. :)




Geldt dit ook voor noordwesten, denk je? Ik zie het niet zo snel gebeuren met dit scenario...

Weerfreak 1337

Citaat van: Extremissimorum op do 04 dec 2014 - 19:44


Geldt dit ook voor noordwesten, denk je? Ik zie het niet zo snel gebeuren met dit scenario...

Jazeker, de meeste buien vallen juist in de kuststreken en dus ook het noordwesten. Er zou zomaar een winterse bui tussen kunnen zitten, ook in het noordwesten.  :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Extremissimorum

Citaat van: Weerfreak op do 04 dec 2014 - 19:58
Jazeker, de meeste buien vallen juist in de kuststreken en dus ook het noordwesten. Er zou zomaar een winterse bui tussen kunnen zitten, ook in het noordwesten.  :)

Oké! Ben benieuwd, ik ga het volgen. Mooi verhaal trouwens!

winter


winter67


Extremissimorum

Citaat van: winter op do 04 dec 2014 - 20:07
Op 11 december kans op sneeuw?

Eerder storm, mogelijk sneeuw, maar storm sowieso (als dit uitkomt natuurlijk.)

Weerfreak 1337

Citaat van: winter op do 04 dec 2014 - 20:07
Op 11 december kans op sneeuw?

Ga daar maar niet vanuit. ;)

Citaat van: Extremissimorum op do 04 dec 2014 - 20:04
Oké! Ben benieuwd, ik ga het volgen. Mooi verhaal trouwens!

Bedankt!  :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter

Nieuwe GFS pluim is echt bagger  >:(
Maar de winter is pas begonnen en de atmosfeer is onrustig dus kans dat we richting eind december weer wat kouder winterweer krijgen is denk behoorlijk groot. Volgens mij verwachte Jan vanaf mid-december winterweer ben benieuwd.

bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

SnowBoots

Het KNMI heeft voor komende week alle nachtvorst uit de verwachtingen gehaald. Helaas - maar het was weer even lekker! Op voor de volgende koude periode, kom maar door!   8)

Hector Pascal

Citaat van: winter op do 04 dec 2014 - 20:07
Op 11 december kans op sneeuw?
De kans op sneeuw is er niet, tenzij het laag naar beneden komt zetten. Wat ie overigens niet doet. Het is gewoon een westen tot noordwesten wind.
Nul bestaat niet.

Unknown-user1778

bah... het ziet er allemaal niet veelbelovend uit... iemand nog een actuele pluim-kaart?  :(

Johann

Citaat van: dennis089 op do 04 dec 2014 - 22:59
bah... het ziet er allemaal niet veelbelovend uit... iemand nog een actuele pluim-kaart?  :(

Leeuwarden

Unknown-user1778

die ziet er niet slecht uit.. jammer woon ik niet in Leeuwarden :p

winter


jens6

bij de ensembles van GEFS op LT zie ik toch het groenland hoog minder donker blauw kleuren en zoekt meer en meer de verbinding met het azorenhoog. ook een voordeel is dat er rond griekenland- kroatie geen sterk hogedruk zit zelfs lagedruk en dat was vorig jaar denkek ook een probleem. de depressies botsten telkens op dat hoog natuurlijk was er een sterke WC. corrigeer mij als ik verkeerd ben

glenn

Maandag mogelijk toch wel serieuze sneeuwkansen ?? ec laat de bovenluchtemperaturen afkoelen tot -6°c en zelfs -8°c !

Johann

Citaat van: winter op do 04 dec 2014 - 23:52
kansen op sneeuw daar? of te hoge 2m temps?

Zeker kansen op winterse buien in de polaire lucht. Denk dat het laatste woord daarover ook nog niet gesproken is. ECMWF overigens met sneeuwdek in het Sauerland maar ook in de Ardennen en wie weet pikt ook het ZO nog wat mee....

Powered by EzPortal