Winter discussietopic 2014/2015 deel 2

Topic gezien door 205624 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 24 nov 2014 - 09:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

grizzrh

Citaat van: gilleeesss op di 02 dec 2014 - 20:42
Hopelijk veranderen die kaarten van EC nog (in positieve vorm) voor zondag...

Volgens mij ziet de EC er niet dramatisch uit hoor :/ Flink koudere lucht en een Noord-Westelijke aanvoer??
Doenrade, Limburg

gilleeesss

Citaat van: grizzrh op di 02 dec 2014 - 20:50
Volgens mij ziet de EC er niet dramatisch uit hoor :/ Flink koudere lucht en een Noord-Westelijke aanvoer??

Heb het over die kaartjes van jan (sorry :D) omdat ik niet weer wil dat enkel oosten sneeuw krijgt :D

Lothiriel

Hier in Leuven ligt er nou momenteel een halve centimeter sneeuw zo ongeveer, alles is helemaal wit geworden :)

E: Zal morgen foto plaatsen. Ondertussen is het eventjes gestopt en wat er op de straat lag is alweer weggesmolten uiteraard :P
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

glenn

Net even de pluim van de kempen erbij genomen en als we dan naar zondag gaan kijken magvhet duidelijk zijn dat het in de kempen niet veel warmer zal worden dan 3°c met mogelijk veel neerslag en temperaturen op 850hpa die onder 0°c duiken zou dit best wel eens heel leuk kunnen worden als we de kaartjes van jan zien

Joep

Ook de meest recente 10-daagse laat geen verrassingen zien. ECMWF stuurt aan op een overgang naar een westcirculatie ofwel hogere temperaturen, meer wind en grotere neerslagkansen.

Jan visser

ron12

Nijmegen valt er nu ijsregen bij 0.4 graden
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Snowfreak


benjamin112

Pluim niet heel goed ook niet slecht, sneeuwkans is sterk verhoogd kwestie van afwachten.

glenn

Weet niet goed wat van de pluim te denken kan echt alle kanten op eerst al maar is kijken naar zondag want dat lijkt een intresante dag te kunnen worden

grizzrh

Nieuwe pluim toch weer meer kansen richting de 0 lijn, Korte termijn gewoon een mooie pluim!
Doenrade, Limburg

Bacci

Tja dit is wel interessant, veel neerslag en de temperatuur hoeft maar iets lager uit te vallen en we hebben kans op sneeuw. Al lijkt het meer op gewoon kwakkelweer met (winterse) buien en eventueel veel wind.

Extremissimorum

Ec pluim is wat betreft temps slechter geworden (NW NL), maar sneeuwkansen idd toegenomen, evenals de stormkansen!

arjanbruggink

Citaat van: Bacci op di 02 dec 2014 - 22:11
Tja dit is wel interessant, veel neerslag en de temperatuur hoeft maar iets lager uit te vallen en we hebben kans op sneeuw. Al lijkt het meer op gewoon kwakkelweer met (winterse) buien en eventueel veel wind.
De temperatuur op hoogte bedoel je neem ik aan??
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Edwin

Pluim is gewoon de "onderkant" van de herfst. Temperaturen rond de 4/5 graden, winderig en nat :P
Never Stop Exploring

Bacci

Citaat van: arjanbruggink op di 02 dec 2014 - 22:23
De temperatuur op hoogte bedoel je neem ik aan??

Nouja beide is mooi meegenomen :)

Reutel

Citaat van: Edwin op di 02 dec 2014 - 22:33
Pluim is gewoon de "onderkant" van de herfst. Temperaturen rond de 4/5 graden, winderig en nat :P

Inderdaad, meer kan ik er ook niet van maken. Hoe graag ik ook zou willen...  ???

Remy

Sneeuw straalt meer warmte weg is meer afkoeling in de onderste luchtlaag is weer lastig voor de weer computers is kans dat ze er naast zitten is dus weer spannend wat de modellen en de realiteit gaan doen.
Oh wacht dat is waarom iedereen hier natuurlijk al op de F5 toets zit te rammen :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

glenn

wat ziet GFS toch over het oog? aanstaande 6 December ligt het gemiddelde op 850 hpa op -5°c ! en de 2 m temperatuur ligt amper tussen 1°c en +3°c en daarbij wordt toch ook wel neerslag berekend, GFS ziet dit gewoon als regen tis toch niet echt logisch volgens mij want op 5 Decemnber staat er dan 45% kans op sneeuw terwijl er geen neerslag wordt berekend ?? iemand een idee?? om het te tonen het ensemble erbij genomen
en ooja naar volgende week toe lijkt het alweer duidelijk te zijn dat oper en control zich weer helemaal bovenin ensemble bevinden

grizzrh

Citaat van: glenn op wo 03 dec 2014 - 00:41
wat ziet GFS toch over het oog? aanstaande 6 December ligt het gemiddelde op 850 hpa op -5°c ! en de 2 m temperatuur ligt amper tussen 1°c en +3°c en daarbij wordt toch ook wel neerslag berekend, GFS ziet dit gewoon als regen tis toch niet echt logisch volgens mij want op 5 Decemnber staat er dan 45% kans op sneeuw terwijl er geen neerslag wordt berekend ?? iemand een idee?? om het te tonen het ensemble erbij genomen
en ooja naar volgende week toe lijkt het alweer duidelijk te zijn dat oper en control zich weer helemaal bovenin ensemble bevinden



Deze bui bedoel je neem ik aan ? Wat ik heb gezien zo ver zou dat inderdaad wel sneeuw moeten zijn!
Doenrade, Limburg

glenn



Deze bui bedoel je neem ik aan ? Wat ik heb gezien zo ver zou dat inderdaad wel sneeuw moeten zijn!
[/quote]

Ja inderdaad is toch aardig wat neerslag wat er berekend wordt end e temperaturen zijn sterk negatief op hoogte en op 2 m zeker niet te warm voor sneeuw het is net of gfs ergens iets niet berekend of fout berekend zo zien we duidelijk ook dat gfs tussen 8 en 10 december wel heel warm gaat op 850 hpa tot bijna +10°c !! ik snap er eerlijk gezegd niks van dat dit als regen wordt berekend ec berekend sneeuw overgaand in regen maar die is ook een pak warmer dan gfs misschien iemand een logische verklaring?

Powered by EzPortal