Winter discussietopic 2014/2015 deel 2

Topic gezien door 204930 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 24 nov 2014 - 09:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

bliksems

Citaat van: Joep op ma 01 dec 2014 - 13:25
Bron Ronald de Wildt

- handhaving van het koude weerbeeld t/m vrijdag, zie 1e kaart, af en toe zijn er opklaringen (vooral later in de week), meest stratus en zelfs af en toe kans op wat winterse neerslag. In de nacht rond het vriespunt, bij opklaringen lichte vorst, overdag rond of nipt boven nul.

kaart?waar?ik zie geen kaart hoor.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

gilleeesss

Citaat van: Joep op ma 01 dec 2014 - 13:19
Piets wintervoorspelling. (vind hem wel heel sumier deze voorspelling  ???)


Wintervoorspelling 2014-2015



Ja zo'n voorspelling kan ik ook maken en ik ken er niets van :D

Marsel

Citaat van: Ramon Oost op ma 01 dec 2014 - 12:40
Ik had het inderdaad over de neerslag gisteravond maar bedankt voor je toevoeging! ;)

Dan heb ik niets gezegd ;).

Marc.S

GFS06 bied toch wel weer wat perspectief aan het eind van de run met een rug opbouw richting Groenland. Wij hebben in eerste instantie dan nog een (noord)west-circulatie.

PS: kan plaatje niet uploaden, dan maar het linkje:http://www.meteogrou.nl/Weerkaarten_GFS/weerkaart_GFS384.html

Johann

Citaat van: dennis089 op ma 01 dec 2014 - 02:02
Jan, Johann.

Veel gehoord dat het komend weekend (sinterklaasweekend) wel eens 'raak' zou kunnen zijn.
Als laatste voorbeeld het GEM kaartje wat ik één of twee pagina's terug zag voorbijkomen.

Er gaat waarschijnlijk dus neerslag vallen. Echter nu geven de pluims precies op vrijdag, met het aanvangen van dit weer een hogere temperatuur aan. Kunnen de pluimen iets over het hoofd zien wat ze niet goed berekenen/ rekening houden met?

Hoe schatten jullie dat in? Ergens had/heb ik veel hoop gevestigd op 6 december..

Het ging om het weekend en niet de vrijdag. ECMWF laat nog steeds die verdere afkoeling zien in het weekend /zoe pluim hieronder 50 leden). Vergeet ook niet dat daar een verhaaltje aan vast zat (koudeputje, koude bovenluchten, NO stroming. Deze factoren ontbreken nu (deels) waardoor de situatie in detail er weer anders uitziet. Kijk maar eens naar de onderstaande kaart wat er nog over is van het KP in de berekeningen van vanmorgen.


Extremissimorum

Citaat van: Hector Pascal op ma 01 dec 2014 - 11:40
Ik denk dat je kaarten moet leren lezen. Ik zie geen lentetemperaturen voor morgen en overmorgen... Althans een graad of 4 lente noemen (is onder het langjariggemiddelde). En dan grote onzekerheid, zeg je. Dat is lange termijn, dat is 99 van de 100 gevallen onzeker. De enige conclusie die je kunt trekken op de lange termijn is dat de winter ver te zoeken is.

Beste,

Kaarten lezen lukt mij meestal prima, pluimen ook. Ik wilde in mijn bijdrage aanstippen dat ik het opvallend vind dat ec NW Nederland voor morgen en overmorgen hogere temps geeft dan rest van NL, en dan dus ook aanzienlijk hoger (zie pluim, bij vorige post). Ik spreek dan van "lente" en "zomer", maar dat is uiteraard metaforisch bedoeld. Onzekerheid spreek ik over omdat dat vanzelfsprekend is. Bedoel er voor de rest niets mee, maar ik verbaasde me erover, da's alles!

Tyshane

Citaat van: Henk1976 op ma 01 dec 2014 - 13:08
Amen! Het is heerlijk koud buiten, en dit hebben we maar weer mooi binnen. Ik was vanochtend zo blij als een kind dat de motregen op mijn auto gelijk bevroor toen ik de ruitenwissers gebruikte. Temp rond 0 en een lekkere oostenwind. Dat was lang geleden.  En wellicht dat de pluimen volgende week weer heel wat anders aan gaan geven  8)

Ja mooi toch! De eerste vorst en mogelijk morgen de eerste vlok. Inlijsten maar weer!  8) ;D

Tyshane

Citaat van: Zynex op ma 01 dec 2014 - 13:27
En wat een voorspelling van Piet zeg. Zo zit je altijd goed.

Ja dat vond ik ook een beetje, van alles wat en met de nodige slagen om de arm, statisch gezien verlopen de meeste winters ook zo, dus grote slagingskans met deze 'voorspelling'. Goed zo eindigt hij natuurlijk ook met 'Over het algemeen zal de komende winter gemiddeld als een normale winter uit de bus komen of zelfs aan de zachte kant.'

What's new...  ;D Piet zal, met alles respect, goed uit de bus komen waarschijnlijk.  ;)

arjanbruggink

Citaat van: Tyshane op ma 01 dec 2014 - 14:30
Ja dat vond ik ook een beetje, van alles wat en met de nodige slagen om de arm, statisch gezien verlopen de meeste winters ook zo, dus grote slagingskans met deze 'voorspelling'. Goed zo eindigt hij natuurlijk ook met 'Over het algemeen zal de komende winter gemiddeld als een normale winter uit de bus komen of zelfs aan de zachte kant.'

What's new...  ;D Piet zal, met alles respect, goed uit de bus komen waarschijnlijk.  ;)
Als je alle ingrediënten cq grillen van een winter in 1 verhaal stopt, heb je altijd ergens een waarheid  ;)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Tyshane

Citaat van: arjanbruggink op ma 01 dec 2014 - 14:32
Als je alle ingrediënten cq grillen van een winter in 1 verhaal stopt, heb je altijd ergens een waarheid  ;)

True! ;)


Citaat van: Marc.S op ma 01 dec 2014 - 14:00
GFS06 bied toch wel weer wat perspectief aan het eind van de run met een rug opbouw richting Groenland. Wij hebben in eerste instantie dan nog een (noord)west-circulatie.

PS: kan plaatje niet uploaden, dan maar het linkje:http://www.meteogrou.nl/Weerkaarten_GFS/weerkaart_GFS384.html

Zeker... als deze plot bewaarheid zou worden, maar het is 16+ dagen vooruit en zo ver aan het eind van een pluim wapperen de leden en de uitkomsten per dag nogal. Dat kan bij de volgende run heel makkelijk de andere kant uitslaan.  ;)

winter67

Bij mij motsneeuwt het (nat) terwijl ze dat niet opgegeven

Weatherman

Citaat van: Johann op ma 01 dec 2014 - 14:11
Het ging om het weekend en niet de vrijdag. ECMWF laat nog steeds die verdere afkoeling zien in het weekend /zoe pluim hieronder 50 leden). Vergeet ook niet dat daar een verhaaltje aan vast zat (koudeputje, koude bovenluchten, NO stroming. Deze factoren ontbreken nu (deels) waardoor de situatie in detail er weer anders uitziet. Kijk maar eens naar de onderstaande kaart wat er nog over is van het KP in de berekeningen van vanmorgen.
Laten we hopen dat het nog zo blijft  ::)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Johann

Citaat van: winter67 op ma 01 dec 2014 - 14:36
Bij mij motsneeuwt het (nat) terwijl ze dat niet opgegeven

Volgens mij heeft het KNMI dat keurig benoemd!  ;)

Extremissimorum

Citaat van: Tyshane op ma 01 dec 2014 - 14:27
Ja mooi toch! De eerste vorst en mogelijk morgen de eerste vlok. Inlijsten maar weer!  8) ;D

En mogelijk de eerste Hellmannpunten in De Bilt!

Tyshane

Citaat van: Extremissimorum op ma 01 dec 2014 - 14:39
En mogelijk de eerste Hellmannpunten in De Bilt!

Inderdaad, helemaal vergeten! ;)

Weerfreak 1337

Zolang de temperatuur niet onder nul komt in de Bilt zal je geen hellmannetjes scoren. ;)

Aangezien dit rottige waterkoude inversieweer voorlopig stand houd, is het nog maar de vraag of het (met uitzondering van het NO) gaat vriezen vannacht. Zo ja, dan is er de kans dat het morgen lang onder nul blijft waarbij de eerste hellmannen gescoord kunnen worden. :)

Persoonlijk ben ik geen fan van dit weertype: nét boven nul, miezerig en zeer vochtig. Het voelt een beetje aan buiten alsof je in zware regen fietst met windkracht 7 bij een temperatuur van 3 tot 5 graden... vieze kou. :P

Ik blijf het altijd bijzonder vinden dat  (bijvoorbeeld) -5°C minder koud aanvoelt dan dit weer. :P Ook als het sneeuwt (en dus vochtig is), en de temperatuur rond 0 ligt, voelt het (bij mij in ieder geval) minder koud aan dan het huidige weer.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Kres

Bij min 5 is de lucht droger en wordt de warmte moelijker van je huid afgevoerd. Nu is het behoorlijk vochtig en vocht zorgt er voor dat warmte makkelijker wordt afgevoerd van je huid. Daarom voelt het kouder aan. Bekende term waterkoud.

arjanbruggink

Nw. Beerta kan wel weer eens het (eerste) station zijn wat de eerste Hellmannpunten gaat scoren. De temperatuur moet vanaf nu niet meer boven 0 uitkomen. Tot en met 15:00 uur lag het gemiddelde op -0,06 graden.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Henk1976

Inmiddels zie ik op de temperatuurkaart van Buienradar en de actuele waarnemingen dat de temperatuur op neushoogte onder nul is gekomen. Dus wij kunnen ons hier in het noorden op gaan maken voor de eerste Hellmannetjes! Opklaringen inmiddels boven Noord-Duitsland. hopelijk ook snel hier! Winter is (tijdelijk) Coming! :P

NB. Jij hebt net iets eerder gepost zie ik Arjan :) In essentie hetzelfde dus

Weerfreak 1337

Citaat van: Kres op ma 01 dec 2014 - 15:25
Bij min 5 is de lucht droger en wordt de warmte moelijker van je huid afgevoerd. Nu is het behoorlijk vochtig en vocht zorgt er voor dat warmte makkelijker wordt afgevoerd van je huid. Daarom voelt het kouder aan. Bekende term waterkoud.

Droge lucht zorgt juist voor afkoeling  van je lichaam. Hoe droger de lucht, hoe makkelijker je lichaamsvocht (zweet) verdampt, en daarmee je lichaam afkoelt. Droog weer moet dus juist voor een nog kouder gevoel zorgen.
Daarom is vochtig weer in de zomer vaak de oorzaak van het oververhitte en/of benauwde gevoel wat je krijgt. Simpelweg, omdat je weinig vocht kwijt kan in de lucht. (Lucht is al voor een groot deel verzadigd, er kan dus weinig  vocht meer bij).

Aan de andere kant kan vochtig weer bij koude lucht het ook gevoelig kouder maken. Vocht slaat door de dalende temperatuur(hoe lager de temperatuur, hoe minder vocht een luchtpakketje kan bevatten) neer op je huid en gaat weer proberen te verdampen. Hierbij komt kou vrij. Vergelijk het met uitstappen uit je douche.. vervolgens sta je te bibberen. :P

Al met al zou het dus door droge lucht nog kouder aan moeten voelen, gek genoeg (en dat zal persoonlijk zijn) heb ik nooit dat idee gehad. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal